Waterzijdig inregelen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
ritsaert snijder

Waterzijdig inregelen

Bericht door ritsaert snijder »

Goedemiddag!
Lang heb ik gedacht dat als je een houtkachel hebt dat je dan een zoneregeling voor je VC nodig hebt. Voor een knallende gietijzeren convectiekachel is dat ook zeker waar (denk ik). Zo een kachel zorgt er voor dat een deel van het huis te warm is en een deel van het huis koud. Kun je beter weg doen, maar als je hem toch wil houden neem dan een hele kleine en een zoneregeling.

Maar ik heb een finoven, die levert constant 3 tot 4 kwh. Afhankelijk van het aantal ladingen. De finoven staat in het voorhuis wat ik aan het verbouwen ben. Ik ben hem aan het testen en hij verwarmt de bouwplaats. Gelukkig ben ik nu glasdicht en de warmte verspreid zich door het hele huis. Hangt er natuurlijk wel van af waar je hem zet en hoe je huis is ingedeeld. Bij mij staat hij redelijk centraal.

In de finoven zitten een paar registers onderin. Ik heb er ook wat gemaakt voor bovenin. Maar het inzicht is dat ik die registers niet ga gebruiken. De finoven verspreid immers keurig netjes zelf zijn warmte.

Mijn idee is dat je met een finoven als basis in de herfst gaat beginnen, wordt het kouder dan verhoog je het aantal stookbeurten en ga je het maximum aan hout er in stoppen. En dan ga je met de cv op laag temperatuur bijverwarmen (muur en vloerverwarming). Heb je dan een zoneregeling nodig zodat je alleen de koudere plekken kunt verwarmen. Dat zou zo zijn als je dan te warme en te koude plekken krijgt. Ik denk dat dit gaat meevallen. Wel als je te lang alleen op de finoven stookt, maar de cv kan gewoon op een lage temperatuur gaan draaien en hij verspreid ook de warmte van de CV. Je krijgt niet snel te warme of te koude plekken...tenzij....

Wat dan wel belangrijk is is de waterzijdige balans. Op basis van een warmteverliesberekening heb ik een verdeling gemaakt van de verwarming. Maar ik vraag me nu dan wel af hoe voorspelbaar het warmteverlies is in de praktijk. Er is niet veel inzicht in de isolatie van PIR en riet en leem. Ik zit met een bestaand en oud gebouw, binnenmuren sluiten aan op buitenmuren en werken als koudebruggen. Ik sta diep in het veen, dus vocht is een probleem en vocht is het ideale moordwapen voor isolatie. Dus die verdeling is best een gok.

Mijn redenatie is nu om wat te oversizen. Relatief korte stukken van ongeveer 60 meter (standaard kunststof 16 mm). Maar ik wil ook graag mijn vloerverwarming aansluiten op de retour van mijn muurverwarming en dan valt die oversize weer weg. Mijn vraag is nu of ik die oversize er bij het waterzijdig inregelen weer uit kan halen? En moet ik die muurverwarming- vloerverwarming circuits dan ook kort houden (onder de 80 meter of nog korter)?

Oftewel in welke mate kun je met waterzijdig inregelen een verkeerde verdeling van je warmteafgifte corrigeren. En is het correct dat je daarvoor sowieso moet oversizen. En wordt het niet erg ingewikkeld als je vloer en muurverwarming in een lus zet. Die kun je immers alleen als lus regelen.
En een slechte waterzijdige balans is slecht voor het rendement. Twintig procent verlies zit er zomaar in. Daar moeten we met zijn allen wat aan doen.

Ritsaert

Ritsaert
groet!

Ritsaert
ritsaert snijder

Re: Waterzijdig inregelen

Bericht door ritsaert snijder »

Tsjonge ik dat echt dat de waterzijdige balans wel een interessant onderwerp zou zijn?
groet!

Ritsaert
kockie
Site Admin
Contacteer:

Re: Waterzijdig inregelen

Bericht door kockie »

Ik denk dat je inderdaad het best korte circuits kunt gebruiken. Heb je al een vloerverwarmingsunit(s)? ZO niet, investeer dan in units met ingebouwde flowmeters. Dan kun je precies zien wat je aan het doen bent als je aan de knoppen draait. Bij onze oosterburen zijn ze niet eens erg duur.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie