Downdraft vergasser

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Downdraft vergasser

Bericht door peterberg »

michel schreef:Mij adviseerde ze "niet" het model van Peter.
Eigenlijk zeggen ze dat deze rookgas analyse meter niet geschikt is voor houtkachels en ze verkopen dat model dan liever niet dan wel aan mij.
( :oops: Peter gaat nu waarschijnlijk koken :oops: )
Ze adviseerde me een andere meter een 330LL met een optiepakket.
Totaal 2000 euro excl. btw.
Nee, koken ga ik nog niet. De meter die ik heb is een T330-2 LL, de meetcellen zijn wat minder long life dan ze beloven... Het enige verschil met de gewone T330 LL is dat de -2 een automatische verdunning voorziening heeft zodat er doorgemeten kan worden als de capaciteit van de meetcel wordt overschreden. Wat het grote verschil kan maken met houtstook is een speciale voorfilter en condensaatval op de sonde a raison van 410 Euri ex btw. Heb ik ook pas vorige week gehoord... :?
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
le_pilaf
Berichten: 192
Lid geworden op: 12 dec 2009, 22:51

Re: Downdraft vergasser

Bericht door le_pilaf »

ik las dat de Wallt.... downdraft vergasser een temperatuur genereerde van 900 °C .
dat valt me tegen ik las dat de kachel van peter 300 °C heter word dus beter verbrand en daardoor en stuk efficiënter zou moetten zijn.

Groet frank.
je bespaaart door niet te verbruiken .
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Downdraft vergasser

Bericht door account verwijderd »

@LePilaf,

Ik krijg de rocket in downdraft lang niet zo heet als dat ik hem in sidedraft, in orginele modus laat gaan door de tunnel.
Dus wat dat betreft klopt het helemaal.

Het is wat Peter ook zegt, veel meer is er niet uit te halen, en dat is precies waar we goed in zijn.

Yoehoe leesvoer. (gekregen van docbb, bedankt :wink: )
http://www.haustechnikdialog.de/Forum/t ... rm?page=60
Verwijderd
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Downdraft vergasser

Bericht door ritsaert snijder »

@ LePilaf
Walltherm claimt een maximumtemperatuur van 1200 graden. Peter denkt in dezelfde richting voor de rocket in de riser (de plek varieert).

Waar wordt die 900 graden gemeten?

Ritsaert
groet!

Ritsaert
le_pilaf
Berichten: 192
Lid geworden op: 12 dec 2009, 22:51

Re: Downdraft vergasser

Bericht door le_pilaf »

@Ritsaert
Walltherm claimt een maximumtemperatuur van 1200 graden. Peter denkt in dezelfde richting voor de rocket in de riser (de plek varieert).

Waar wordt die 900 graden gemeten?
die info heb ik uit het reklame filmpje(op 2:22 min) dat in het begin van deze toppic te vinden is.

groet frank.
je bespaaart door niet te verbruiken .
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Downdraft vergasser

Bericht door ritsaert snijder »

oke,
die 1200 graden staat hier http://www.eco2all.nl/507/walltherm_houtvergasser.kw
Tsja minstens 900 of 1200 graden is wel een verschil!
groet!

Ritsaert
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Downdraft vergasser

Bericht door account verwijderd »

Kwam nog een plaatje tegen.
Bijlagen
Abbrandarten-TFZ.jpg
Abbrandarten-TFZ.jpg (12.96 KiB) 3823 keer bekeken
Verwijderd
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Downdraft vergasser

Bericht door ritsaert snijder »

Oke,
dat geeft de vier mogelijkheden van stoken? Maar dat is toch wat anders?
groet!

Ritsaert
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Downdraft vergasser

Bericht door ritsaert snijder »

ecogoeikoop schreef:
ritsaert snijder schreef:Het is helemaal geen gesmoord vuurtje!

++ Walltherm claimt dat dit ding 25 kilo kan wegwerken.

Ritsaert
Als er niet gesmoord zou zijn in de eerste kamer, dan brandt de 25kg hout in 1 keer met volledige verbranding op en is er geen secundaire verbranding mogelijk (of zelfs nodig).

1ste kamer smoren (onvoldoende zuurstof), 2de kamer de zuurstof dat het nodig heeft= princiepe van vergassing.

Ben ik verkeerd?
Ik vind dit wel een punt dat we niet moeten laten liggen. Bij goede verbranding maken we onderscheid in een primaire verbranding en een secundaire verbranding. Dat is gewoon het optimale verloop van de verbranding en niet geforceerd of gesmoord. Die tweede fase zit normaal ongeveer 10 tot 15 cm boven het hout, en daar wordt dan ook extra lucht toegevoegd (dat is de secundaire lucht). Het streven is om ze allebei met een geringe zuurstofovermaat te laten verlopen. http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.p ... 585#p36789. Die tweede fase kan je helemaal apart doen (zuivere vergasser volgens definitie DJ), en je kan ook de rookgassen koelen en gebruiken als gas voor een aangepaste verbrandingsmotor. Die definitie van vergasser betekent overigens niet dat een kachel met een niet gescheiden secundaire verbranding slechter werkt!
Vervolgens kan je de vergassing naar alle kanten toetrekken (beneden = downdraft enzovoorts).

Als we het hier over eens zijn dan lijkt het me een goed idee om de wiki aan te passen!
groet!

Ritsaert
RicharddeBlauw
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2010, 14:14

Re: Downdraft vergasser

Bericht door RicharddeBlauw »

michel schreef:Kwam nog een plaatje tegen.
Ik heb hier nog wat meer varianten op. Ze staan in het boek "Der Kachelgrundöfen, Planung, Konstruktion und Aufbau" en er wordt onderscheid gemaakt tussen kolen en hout. Helaas kan ik geen plaatjes hier plaatsen maar zal proberen uit te leggen.

a) houtblokken horizontaal opgestapeld op gesloten bodem, enkel van boven luchttoevoer en ong. 10-15 cm boven bodem aan achterkant uitgang. De uitgang gaat schuin omhoog naar de riser. (Unterbrandfeuerung)
b) stookkamer gedeeld in 2 gelijke delen, in bovenste deel ligt het hout horizontaal opgestapeld op een rooster en onderste deel fungeert als wervelkamer. In de wervelkamer zit iets om wervelingen nog te stimuleren (weet even niet hoe dit heet). Van boven het hout zuurstoftoevoer en helemaal onderin op bodem aan achterkant afvoer (10-15 cm boven bodem) naar riser.
c) deze lijkt op een RS. Hout staat verticaal op rooster en wordt van boven gevuld. Vlak boven rooster aan achterkant afvoer naar riser/vrij grote ruimte die Stralungsraum heet. Afvoer bovenaan. Toevoer van zuurstof van onder rooster. De ruimte onder rooster is dus meteen asbak en zuurstof heeft dus hele korte route nl. door rooster en onderkant hout vrijwel direct naar uitgang.
d) hout ligt opgestapeld op een vloer zoals door Peter in V-vorm gemaakt met in het midden een sleuf. Hierdoor toevoer van zuurstof van onderuit een asbak. Bijzonder is dat de stenen van de V waar het hout in ligt aan de zijkanten niet aansluit op de zijwanden. Tussen deze V en zijwanden wordt secundair lucht toegevoerd (ook vanuit dezelfde asbak).
e) zelfde als d) maar dan omgekeerd zoals de Walltherm. Lucht van boven door het hout en door sleuf afvoer naar beneden en dan aan één zijkant naar een riser.

Bovenstaande zijn allemaal bedoeld voor houtblokken. Verder staan er de meer bekende varianten met gesloten bodem zoals die veel in Duitsland worden gebruikt en allerlei kolen/briketten varianten.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Downdraft vergasser

Bericht door Ruuben »

Is er iemand op het forum met een Walltherm?
Of durft niemand er meer voor uit te komen nu?
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Downdraft vergasser

Bericht door ritsaert snijder »

Kijk,
Eerst stuurden ze een folder. Maar vandaag heb ik iets van een testrapport!
Bijlagen
Test Report Walltherm EN 13240 pdf.pdf
(120.03 KiB) 231 keer gedownload
groet!

Ritsaert
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Downdraft vergasser

Bericht door Ruuben »

Goed dat je dat gedaan hebt; en bedankt voor het delen.

1 pagina?? waar zijn de andere 17? Wat een vervelende club.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Downdraft vergasser

Bericht door ritsaert snijder »

eens!
groet!

Ritsaert
Fokke
Berichten: 11
Lid geworden op: 22 mei 2013, 13:31

Re: Downdraft vergasser

Bericht door Fokke »

hallo ik ben aardig nieuw op het forum daarom reageer ik beetje laat op dit topic
lk heb een walltherm hij brand heel schoon en blijft weinig achter
ramen blijven ook schoon
schoorsteen trek is heel belangrijk anders doet hij het niet moest hier extra meter op dak zetten
lucht aanvoer ook deze haal ik van buiten
eerst moet hij 300 graden worden dan de klep overhalen dit is om een goede trek in de schoorsteen te krijgen
rendament kunnen we altijd een keer na meten maar hij bevalt goed in de winter stook ik hem 2keer
in de ochten en avond hier door houd ik mijn buffer voor vloerverwarming en warmwater op 60 graden
Plaats reactie