Loofhout versus naaldhout

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
hein uut mooi drente
Berichten: 136
Lid geworden op: 17 jan 2012, 22:27
Locatie: Hartje Drenthe

Loofhout versus naaldhout

Bericht door hein uut mooi drente »

Al enkele jaren koop ik samen met 4 vrienden hier in een bos in de buurt loofhout (es en usa eik) om in onze eigen behoefte te voorzien (6/7 kub per man).
Doordat de vraag erg gestegen is worden er restricties opgelegd aan de hoeveelheid loofhout die per "klant" verkocht word namelijk 3 kub per klant, daarnaast kan men aanvullen met naaldhout tot wat men nodig heeft.

Wat zijn de gevolgen / bezwaren om over te gaan op naaldhout eventueel gemengd met loofhout ten aanzien van stookgedrag en schoorsteenveegfreqentie (is nu 1x per jaar)?

Hout word hier minimaal 2 jaar gedroogd voor dat het word opgestookt en 4 van ons hebben een gladde rvs schoorsteen en 1 heeft een flexibele geribde schoorsteenpijp.

Bvd Hein.
wie een gat graaft voor een ander is machinist
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: loofhout versus naaldhout

Bericht door kockie »

Ik stook het liefst naaldhout, hoe meer hoe liever. Een en ander is wel afhankelijk van de kachel die je gebruikt. Bij een massakachel die je volop kunt stoken of een vergasser (beide heb ik) stook je heet, waardoor alle hars mee verbrandt. Bij een kachel die je gaat smoren zorgt dit voor extra vervuiling. Dan is eik misschien minder slecht.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: loofhout versus naaldhout

Bericht door Pietje »

Wat je het beste kan doen is een rocketstove-achtige kachel bouwen. Daar gaat naaldhout prima in. :wink:
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: loofhout versus naaldhout

Bericht door Albert van WdJ »

Wat wel wordt gedaan bij naaldhout is het buiten onafgedekt laten liggen. En dat 2 jaar lang.
Dan een klein jaartje drogen, en je kunt het zelfs in de open haard stoken.
Spettert praktisch niet meer.

Heb het zelf wel nooit zo gedaan, maar zag het stoken in een campingrestaurant annex horecagelegenheid. En bij navraag leerde de uitbater mij hoe hij dat deed met naaldhout. Zaagde hij ook zelf in de winterdag uit de windhaag en bos rondom de camping.

Albert
Change, before you have to.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: loofhout versus naaldhout

Bericht door Dutch John »

Ik zie geen problemen om naaldhout te stoken in een kachel die op temperatuur is. Maar naaldhout gebruiken om een kachel te starten is niet te adviseren. Juist tijdens de koude opstart komen veel teren -en bij naaldhout harsen- vrij die niet ontbranden, maar kunnen condenseren in de schoorsteen. Natuurlijk valt of staat alles bij het op de juiste manier van stoken: http://wiki.ecologieforum.eu/index.php/Beter_stoken

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
hein uut mooi drente
Berichten: 136
Lid geworden op: 17 jan 2012, 22:27
Locatie: Hartje Drenthe

Re: loofhout versus naaldhout

Bericht door hein uut mooi drente »

Even ter aanvulling er zijn 3 vrijstaande gietijzeren kachels met daaraan een gladde rvs schoorsteenpijp die enkelwandig is tot het plafond en dan overgaat in dubbelwandig.
Dan nog 2 ingebouwde kachels waarvan 1 dus met geribde pijp

Stoken gebeurt hier en bij de 4 anderen ongesmoord dus dat moet geen probleem zijn ivm met aanslag als ik het goed lees.
Misschien voor de zekerheid nog een keer extra vegen tijdens het stookseizoen of zou dat niet nodig zijn?
Opstarten dus met loofhout als we overgaan op naaldhout.

2 Jaar extra laten liggen in de regen is geen optie hier ivm de ruimte.

Een andere kachel bouwen/plaatsen wat Pietje opteert is voorlopig nog geen optie, misschien in de verre toekomst wel.

Bvd Hein
wie een gat graaft voor een ander is machinist
Plaats reactie