Hout cv-ketel aansluiten op bestaande cv?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Douwe
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 okt 2012, 22:36

Hout cv-ketel aansluiten op bestaande cv?

Bericht door Douwe »

Goedemorgen,

Ik ben nieuw hier op het forum en ik ben al een aantal weken aan het mee lezen.
Ik zocht een aantal aansluit tips en heb deze ook deels gevonden.
Ik heb zelf een Hout CV ketel aangeschaft en deze ben ik nu aan het installeren.
Ik wil deze dus aansluiten op mijn bestaande gas CV systeem icm mijn combi ketel.

Het schema van de ketel op het vat zit bij geleverd maar niet icm een combi ketel.
De hout ketel verwarmd het tapwater nog niet dat wordt later icm zonne collectoren
toegevoegd, 1 stap tegelijk.

Ik heb dus aan de hand van een aantal topics het onderstaande schema gemaakt.
En wil jullie mening hier graag van weten.
De vloer verwarming zit alleen in de gang en keuken vloer.
aansluitschema
aansluitschema
Ik zit nog met de onderstaande vragen.
1. Is het een probleem voor de ketel dat deze het hete water van de hout ketel door zich heen krijgt ?

2 Welke 3 weg klep kan ik het beste gebruiken? Het is de bedoeling dat deze, als hout ketel niet brand en het water in
het buffervat te koud wordt, dat deze het retour water terug naar de gas ketel stuurt zodat de gas ketel merkt dat hij
het water zelf moet verwarmen.

3 Waar is de beste plek voor de termostaat voeler voor de 3-weg klep?
ik heb nog een nieuwe 3-weg klep liggen de honeywell V4044F1034 is deze geschikt ?

De gasketel wordt verplaatst naar de bijkeuken waar de houtketel en buffer ook staan.
de lijnen naar elkaar zijn erg kort.

Ik zie uit naar jullie reacties en hoop dat jullie mij kunnen helpen
le_pilaf
Berichten: 192
Lid geworden op: 12 dec 2009, 22:51

Re: Hout CV ketel aansluiten op bestaande CV

Bericht door le_pilaf »

Hallo Douwe .
Welkom op het forum.
Voor dat ik je vraag ga beantwoorden heb ik ook nog een paar vragen over je tekening .
Vraag 1 wil je de installatie alleen voor verwarming of ook voor warmwater gaan gebruiken.
Vraag 2 ga je de pomp van de verwarming gebruiken om het water rond te pompen zo ja hoe ga je die aansturen.
Suc6 frank.
je bespaaart door niet te verbruiken .
Douwe
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 okt 2012, 22:36

Re: Hout CV ketel aansluiten op bestaande CV

Bericht door Douwe »

Hallo Le pilaf,

Alleen voor verwarming,

Ik wil het water door de ketel laten lopen.
Deze aansturen via de thermostaat van de ketel

Mijn bedoeling:
De kamerthermostaat wordt koud, de gas ketel krijgt warmte vraag, pomp gasketel
gaat draaien, gasketel krijgt warm water van de hout ketel, gas ketel gaat niet branden
omdat het retour water warm is, pomp blijft draaien omdat er nog warmte vraag is.

Dit was mijn gedachte.
bas-hilversum
Berichten: 105
Lid geworden op: 02 mar 2010, 21:17
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Hout CV ketel aansluiten op bestaande CV

Bericht door bas-hilversum »

Ruwweg denk ik wel dat het moet kunnen op deze manier, maar je hebt nog wel een thermostatisch mengventiel nodig tussen het hete deel van het 'houtcircuit' en de aansluiting naar de verwarming. Het water uit de hout-cv ketel, en bovenin de buffer, kan wel 80 graden of heter zijn en dat is teveel voor de Nefit ketel en voor je verwarming.

Ik denk ook dat de retour van de verwarming naar het buffervat wat te hoog is ingetekend, maar daarmee kun je experimenteren.
Je schakelt de driewegklep met een thermostaat bovenin je buffervat, ter hoogte van de uitstroom.
Er zijn CV ketels die te eigenwijs zijn en een storingsmelding geven als ze warm water toegevoegd krijgen. In dat geval kun je de twee warmtebronnen (buffer en gasketel) beter parallel schakelen, met een extra circulatiepomp, en de kamerthermostaat de gasketel òf die circulatiepomp laten schakelen, afhankelijk van de temperatuur van de buffer.
(Volgt u 'm nog?)
Bas
Douwe
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 okt 2012, 22:36

Re: Hout CV ketel aansluiten op bestaande CV

Bericht door Douwe »

Beste Bas,
Bedankt voor je antwoordt.

Een mengventiel is inderdaad een goed idee, dan krijgt de ketel
inder geval niet de volle hette mep voor zijn kiezen.

Wat je voorstelt om parallel te schakelen was mijn plan B.
Alleen wil ik niet met 2 thermostaten in de woonkamer zitten.
Omdat de ketel van zolder naar de bijkeuken verhuist, moet ik ook een
Draadloose thermostaat aanschaffen. Ik kan geen leiding meer naar de woonkamer
krijgen, dan zou de woonkamer, keuken en bijkeuken weer gebroken moeten worden.

En een oplossing hiervoor om draadloos 220 volt ( pomp en 3-weg klep ) en
24 volt van de ketel te schakelen heb ik nog niet kunnen vinden.

Kan iemand mij nog een advies geven over welke 3-weg klep geschikt is.

Mvg Michel
bonkelaar
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 okt 2008, 21:08
Locatie: Omgeving Lochem

Re: Hout CV ketel aansluiten op bestaande CV

Bericht door bonkelaar »

Hallo Michel,

Je schema zit best wel doordacht in elkaar, denk dat ik het wel doorgrond heb.

Ik verwacht echter dat wanneer de pomp van de Fröling draait, bij gelijktijdige warmtevraag van de Nefit (of in de inschakelfase) dat deze ook een stroming door de Nefit ketel zal geven waardoor de Nefit in storing gaat. Dit wordt dan veroorzaakt door de stromingsschakelaar in de Nefit. Dit fenomeen heb ik ook in mijn Nefit Turbo ervaren. De nefit schakelt pas in als het water stil staat.
Weet niet welk type Nefit jij hebt maar ik verwacht dat het wel ongeveer gelijk zal werken.

Dit is iets om aan te denken.

Je kunt dit voorkomen als je de waterstromen door de buffer scheidt, bijvoorbeeld door de huisinstallatie door een warmtewisselaar te laten lopen. Dit is zoals ik het toe pas in mijn installatie. Er zit een warmtewisselaar-spiraal in de buffer. Hierdoor heb je twee volledig gescheiden systemen die zich ontmoeten in de buffer maar zich niet mengen.

Het verwarmen op gas indien niet op hout wordt gestookt regel ik door een thermostaat die het bufferwater meet. Onder de 40 graden wordt de gasinstallatie geactiveerd. De driewegkraan sluit de huiskringloop af van de buffer, gelijktijdig wordt het thermostaatcircuit (weer) geactiveerd zo dat het vanuit de woning geregeld kan worden. Het is dan weer de oude huisinstallatie zoals hij altijd al werkte.

Mijn Nefit wordt ook doorstroomd met warm water uit de warmtewisselaar van de buffer. Zoals in jouw schema gebruik ik de Nefit pomp om de warmte uit de buffer te halen.

Afhankelijk van welke Nefit ketel je hebt kan het gebeuren dat je pomp, na 48 uur geen warmtevraag op gas te hebben gehad, uitschakelt, en de ketel in ruststand gaat. Bij mij heb ik dit opgelost door een tijdschakelaartje elke dag de ketel een minuut in te schakelen zodat de 48 uur cyclus elke dag opnieuw begint en de ketelpomp dus altijd draait. Heb dit met omkeerrelais geprobeerd maar ook hier gooide de stromingsschakelaar roet in mijn plannen en ging de ketel steeds in storing.

In mijn geval wordt de warmwatervraag niet beïnvloed en werkt als voorheen.

Ik voorspel moeilijkheden met je Nefit als je het huidige schema toepast maar je zit niet ver af van een goed systeem.

groet Jos
Douwe
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 okt 2012, 22:36

Re: Hout CV ketel aansluiten op bestaande CV

Bericht door Douwe »

Bedankt voor jullie berichten.

Met deze opmerkingen ben ik naar me CV monteur gegaan omeens te praten
over de stroming en de ketel. En het leek hem ook geen goed idee om het
door de ketel te laten stromen. Hiermee loop je ook nog de kans dat de warmte wisselaar
het hout water af wil koelen en de warmte door de schoorsteen laat gaan.

In overleg met hem maken we een ander schema.
Als het klaar is zal ik het plaatsen.

Mvg Michel
Douwe
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 okt 2012, 22:36

Re: Hout CV ketel aansluiten op bestaande CV

Bericht door Douwe »

Goedenavond,

Hierbij mijn nieuwe schema, volgens mij een beter idee als de eerste.
Op deze manier draait ieder in zijn eigen circuit, doormiddel van de drieweg klep.

De drieweg klep staat standaard op het gasketel circuit. Wordt de pomp A ingeschakeld
doormiddel van de kamerthermostaat 220 volt en de aanloopthermostaat, water +40 gragen
dan schakelt deze om naar het houtketel circuit. De aanloopthermostaat is een wisselthermostaat,
als deze voelt dat het water onder de 40 graden zit, wordt de gasketel ingeschakeld.

Nu heb ik nog een vraag over de pomp A 25/50. Wat is de beste plek voor deze ?
Hij staat nu na de drieweg klep, is er voor beter of juist in de aanvoer na de aanloopthrmostaat ?

Zijn de twee keerkleppen in de aanvoer voldoende of is hier een 3 wegklep beter ?

Is een bypass verstandig tussen de aanvoer en retour van de gasketel ivm nalopen van de ketel als
hij over slaat naar het hout circuit ?

Michel
Bijlagen
Naamloos.jpg
Laatst gewijzigd door Douwe op 09 okt 2012, 22:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Hout CV ketel aansluiten op bestaande CV

Bericht door kockie »

Volgens mij staat de pomp zo ok, maar waarom heb je de 3-wegklep nodig?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Douwe
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 okt 2012, 22:36

Re: Hout CV ketel aansluiten op bestaande CV

Bericht door Douwe »

Dit raden de CV monteur aan, zodat de stomingschakelaar geen storing kon krijgen.
Als de pomp van de Hout ketel draait kan deze geen water uit de retour van de gasketel
trekken. of is deze niet nodig?

Zou ik eventueel ook een keerklep kunnen plaatsen ?
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Hout CV ketel aansluiten op bestaande CV

Bericht door Chicken Power »

Dag Douwe,

Ook ik ben geen voorstander van de gasketel met bufferwater te doorstromen. Met een paar trukken is deze Nefit mss wel te foppen, maar ik denk dat deze ketel het niet zolang volhoud als de Frohling en de buffer. Dus dan zou je bij de volgende gasketel weer klem zitten.

Ook probeer ik 3 weg- kleppen zoveel mogelijk te vermijden, die dingen blijven een bron van onderhoud/storing (cartridge vernieuwen) en elektra verbruik.

Deze opzet kan echter prima als je niet over de kop van de buffer heen stookt, de gasketel zal nimmer aan de buffer leveren. Theoretisch zijn de keerkleppen door de 3 weg- klep overbodig. Let wel goed op dat je een klep neemt die de flow 100% omschakeld!

Ze doen echter wel dienst indien de 3 weg- klep wat doorlekt. Ik zou ze echter wel in de retouren van buffer en gasketel plaatsen.

Pomp A staat idd prima zo, zet hem in het echt wel horizontaal, of vertikaal naar boven i.v.m. lucht.

Ik neem aan dat je VV er zo even in 'blokschema' naast gehangen is?

De retour van je buffer mag echter wat lager dan thans geprojecteerd (gelaagdheid v.d. buffer!). Of evenlaag als de retour naar de Froling, maar niet via dezelfde aansluiting ('open verdeler' werking).

Lijkt me een erg luxe ketel, kan weinig spec's vinden. Waarschijnlijk uitgebreide besturing, anders is je buffer wel aan de kleine kant, of je afname erg hoog.


Groet, Cp
Verwijderd.
Douwe
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 okt 2012, 22:36

Re: Hout CV ketel aansluiten op bestaande CV

Bericht door Douwe »

Hallo CP,

Bedankt voor je reactie,

Ik wil inderdaad niet het gas circuit door de buffer.

Ik zal de 3-wegklep laten vervallen, volgens mij kan het inderdaard met alleen een keerklep.
Is 1 keerklep voldoende, achter pomp A ? Of moet ik er nog 1 in de retour naar de ketel doen ?

Wat bedoel je precies met " over de kop van de buffer heen stookt" ?

De vloer verwrming is nu al aangeloten op een drie groeps verdeler, is idd ter info?
De retour zit op de een na laagste stand, een stuk lager als getekend.

Specificatie;
http://hillsideenergy.com/froling_turbo_3000.htm
Ik heb de 30

Mvg Michel
AERNIE
Berichten: 34
Lid geworden op: 14 okt 2012, 21:59

Re: Hout CV ketel aansluiten op bestaande CV

Bericht door AERNIE »

Ik zou de expantievaten aan de zuigzijde van de pomp plaatsen! Die sensor in je aanvoerleiding vanuit het vat lijkt mij beter in je retourleiding houtkachel. Daar heb je immers de actuele temperatuur van het vat mijns inziens.
AERNIE
Berichten: 34
Lid geworden op: 14 okt 2012, 21:59

Re: Hout CV ketel aansluiten op bestaande CV

Bericht door AERNIE »

tevens 300liter expansievat lijkt mij schromelijk overdreven. normaliter bij een gemiddelde temperatuur aanvoer/retour van 80 graden bij 1900 liter volstaat een 152 liter expantievat.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Hout CV ketel aansluiten op bestaande CV

Bericht door kockie »

Hoe kom je daarbij? Met mijn 2000L buffer heb ik een druk tussen 0.5 en 2 bar bij een "lege" en "volle" buffer. Lijkt me dan dus krap.

Op duitse fora (oa haustechnikdialog) lees ik 12% als vuistregel
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie