wasbolletjes in stucwerk

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: wasbolletjes in stucwerk

Bericht door Pietje »

Gandalf schreef:Over welke buffer hebben jullie het ? De link van BASF heeft het toch enkel over die bolletjes in stucwerk ?
Klopt.
Maar de bolletjes werken warmte-bufferend, en dat doet een (open) buffervat voor zonne- of houtwarmte ook. Met een PCM zou je in principe ook zo'n buffervat kunnen vullen, zodat je een veel kleiner vat nodig hebt. Daarover hebben we het. En ik las je post zo dat ik dacht dat jij het daar ook over had... :D
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: wasbolletjes in stucwerk

Bericht door deleted »

Pietje schreef:, zodat je een veel kleiner vat nodig hebt.
Nou dat denk ik niet. Hoogstens een héél klein beetje kleiner buffervat.
Want als je dat vat opwarmt met bijvoorbeeld 1graad per minuut van 20 tot 80 graden, dan krijgt het met dat materiaal enkel rond het stol/smeltpunt één minuutje een 'hik' met gelijkblijvende temperatuur.(door de energie die het kost om vast met vloeibaar te verruilen). Het zijn enkel de kilowatten die er tijdens dit minuutje ingaan die voor een kleine meercapaciteit zorgen. Grootte-orde iets van 1 à 2% ?

Wat voor buffers van véél goter belang is, is dat andere uiterste: de temperatuur wanneer de vloeistof overgaat naar gas. Bij water het kookpunt genoemd.
En niet awv de korte 'hik' die ze daar ook krijgen in het temperatuursverloop,
maar omdat het gas veel meer zal uitzetten en dus de buffer onder grote druk zal zetten. Hetgeen dus bij normale buffers een gebruikslimiet is (of je moet gaan warmtebufferen met gasflessen ...)
Een vat gevuld met olie kan je bijvoorbeeld tot 200°C opwarmen. Stookolie 370°. Dàt zal een veel merkbaarder verschil uitmaken naar buffercapaciteit.

G
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: wasbolletjes in stucwerk

Bericht door Dutch John »

CSP (concentrated solar power) centrales hebben vaak een warmteopslag waarbij de faseovergang van een zout gebruikt wordt. Genoodzaakt door de hoge temperaturen. Een automerk heeft geëxperimenteerd met een vaatje gevuld met een bepaalde soort zout om warmte op te slaan, zodat 's morgens de motor warm start. Het voordeel van een faseovergang is de compactheid van de buffer. Voor huishoudelijke toepassingen lijkt mij betrouwbaarheid en betaalbaarheid belangrijker dan compactheid.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: wasbolletjes in stucwerk

Bericht door deleted »

Dj,

Dat werkt toch anders ?

Ik dacht dat die zouten als volgt gebruikt werden:
Je onttrekt water door warmte toe te voegen (in de zomer zonnewarmte, of op het einde van de autorit met de warme motor). Dan kristalliseren de zouten.
Cruciaal is dan dat je ze afgesloten (droog) bewaart tot je ze nodig hebt (in de winter bij het het huis), of bij de koude start bij de auto.

Dan laat je het vocht uit de omgevingslucht terug aan de kristallen en worden ze vloeibaar met warmteafgifte tot gevolg.

Maw dat is voor opslag zonder isolatie-noodzaak. Toch geen thermische in ieder geval. De meerwaarde zit in het feit dat je op een passieve manier de energie kan opslaan zonder energieverliezen tijdens de opslag.

G
le_pilaf
Berichten: 192
Lid geworden op: 12 dec 2009, 22:51

Re: wasbolletjes in stucwerk

Bericht door le_pilaf »

Latente warmte opslag is niets anders dan fase overgang van een materiaal van vloeibaar naar gasvormig of van vloeibaar naar vast en terug.
In het stukje fase overgang gaat heel veel energie zitten bv het water kookt bijna dat gaat snel maar wanneer het echt kook duurt nog een hele tijd en daar gaat dus heel veel energie inzitten.
Dit is het effect dat we gebruiken om de temperatuur in huis te regelendoor een fase overgang materiaal op de muren aan te brengen.
Die wasbolletjes waar Julie het over hebben zijn materialen die gemaakt zijn om te werken op kamer temperatuur word het te warm smelten ze (nee het materiaal loopt niet van de muur af)en nemen ze warmte op
Word het kouder stollen ze en geven warmte af zodat je de hele dag een gelijkmatige temperatuur in je huis heb.
Een leuk proefje wat je kunt doen is neem kaarsvet maak hier kleine bolletjes van .
Doe de bolletjes in een pannetje doe er een thermometer in verwarm het.
Schrijf nu elke minuut de temperatuur op je zult zien dat de tempratuur snel stijgt tot een temperatuur en dan blijft staan .
Dat is de fase overgang temperatuur.

Suc6 frank.
je bespaaart door niet te verbruiken .
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: wasbolletjes in stucwerk

Bericht door Pietje »

Gandalf schreef:
Pietje schreef:, zodat je een veel kleiner vat nodig hebt.
Nou dat denk ik niet. Hoogstens een héél klein beetje kleiner buffervat.
Ik zal een rekenvoorbeeld geven voor water.

Warmtecapaciteit water 4.2 KJ/KgK oftewel: het kost me 4.2 kilojoule om 1 kg water 1 graad te verwarmen.
Faseovergang van ijs naar vloeibaar: 334 KJ/Kg oftewel: om 1 kg water van 0 graden ijsvormig naar 0 graden vloeibaar om te zetten is 334KJ nodig.

Stel dat de buffertemperatuur niet fluctueert tussen 20 en 90 graden (70 graden * 4.2 KJ/KgK = 294 KJ / Kg buffer) maar tussen -20 en + 50 :roll: dan is de bufferwarmte 294 + 334 (voor het smelten) = 628 KJ / Kg buffer. Dus ruim de helft er bij, oftewel de buffer zou ruim de helft kleiner kunnen worden...

... , afgezien van de problemen die er bij een faseovergang voordoen.... :D

Nog leuker wordt het als we van vloeibaar naar gas gaan: dan komt er 2256KJ/Kg bij. :lol: Helaas neemt gas "iets" meer volume in dan water, wordt het buffervat toch nog groot... :mrgreen:
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: wasbolletjes in stucwerk

Bericht door deleted »

Pietje,
Verhelderend! De energie-inhoud van de faseovergang had ik dus duidelijk onderschat.
Had het beter zelf eerst eens opgezocht ...
Hadden we maar een complete en overzichtelijke Wiki...


Een paar containers glycerol zouden dus wonderen kunnen verrichten voor het stabiliseren van de temperatuur in houtskelet woning ?
G

PS Maar er is ook altijd een "maar": http://nl.wikipedia.org/wiki/Mpemba-effect
Plaats reactie