Houtkachel CV aansluiten (incl. buffervat)

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Ben86
Berichten: 102
Lid geworden op: 08 jul 2012, 21:47

Re: Houtkachel CV aansluiten (incl. buffervat)

Bericht door Ben86 »

Chicken Power schreef:Het heeft met de bouw van deze kachel te maken, bij echte houtgestookte toestellen hanteert men het principe dat de verbranding eerst compleet moet zijn, pas daarna wordt er warmte aan de rookgassen onttrokken.
Duidelijk!
Chicken Power schreef:Gewoon gebruiken.
Deze moet ik dus met verlopen monteren?
Chicken Power schreef:Is dat geen ¾ buitendraad? Niet ideaal, maar het is niet anders. Belangrijkste bij deze kachel is dat er binnen de kachel behoorlijk doorgepompt moet worden om kookverschijnselen tegen te gaan. Dit kunnen we compenseren met de pompkeuze:
Dat is uit mijn hoofd inderdaad ¾ buitendraad; zou ik daar wel 28mm op kunnen aansluiten?
Chicken Power schreef:Ware het allemaal duimse aansluitingen, dan werd het iets van UPS 25-60 (leidingdiameter-opvoerhoogte). Dat wordt nu dus ¾ - 22mm en dat geeft dan iets als UPS 20-60.
Zoals hierboven genoemd zou het dus tóch nog duimse aansluitingen kunnen worden :)
Chicken Power schreef:Dit is een aanduiding van een fabrikant (Grundfoss), maar het merk maakt mij werkelijk niet uit. Ook maar ff zoeken op de sloop, stukken goedkoper en met een beetje mazzel kom je ook nog een reserve tegen.
Goede tip!
Chicken Power schreef:Prima plan, zo kort mogelijk.
Qua lengte zit ik minimaal aan de afstand tussen de onderste aansluiting van de warmtespiraal en de boven kant van het vat; dit is zeker 2 meter. Is dat kort genoeg?
Chicken Power schreef:Je vergeet dat we hier ook nog druk zijn met de ontwikkeling van de Rocket kachel!
Uiteraard ben ik deze niet vergeten maar wat zou uiteindelijk ecologischer zijn; een warmtepomp gevoed door zonnepanelen of een Rocket kachel?
Chicken Power schreef:Haha, ik heb die dingen al een tijd uit m’n hoofd verbannen. Zijn dus idd niet meer nodig.
Goed om te horen! Kon al niet echt een "mooie" manier vinden om deze achter de kachel te monteren zonder allerlei bochten en verlopen.

Nog even een algemene vraag: ik probeer de volledige werking van het open expansievat te begrijpen maar kan op google niet echt iets vinden waar het 1 en ander duidelijker door wordt. Moet het open expansievat een afvoer hebben naar het riool (voor de "overloop" leiding bijvoorbeeld)? Wat gebeurt er als de kachel warmte produceert en de buffer is koud? En wat gebeurt er als de buffer op temperatuur is? Moet het expansievat niet zo dicht mogelijk bij de kachel gemonteerd worden?
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Houtkachel CV aansluiten (incl. buffervat)

Bericht door holtere »

Misschien heb je hier nog iets aan:
Wij hebben een superdeluxe overloopvat van een 2ehands 80l. boiler.
Gewoon een stuk er recht tussenuit flexen, dekseltje er weer op en de aansluitingen gebruiken voor:
De kookleiding bovenin, onderin: expansieleiding, overloop (naar afvoer), vulleiding en een laatste aansluiting voor een niveaumetertje. (stukje transparante slang)
werkt echt zorgenvrij!
De overdracht van kachel naar bufferr gaat d.m.v. thermosifon / platenwisselaar. .
Op het buffervat verder: onderspiraal zonnecollectoren, bovenspiraal is sanitair water. De cv loopt over het buffervat.

@CP, Superrrtevreden mee 8)
Grz,
Holtere
Bijlagen
schema.JPG
kachel 220.jpg
kachel 218.jpg
Ben86
Berichten: 102
Lid geworden op: 08 jul 2012, 21:47

Re: Houtkachel CV aansluiten (incl. buffervat)

Bericht door Ben86 »

Chicken Power schreef:Das een goeie! Buffer is ondertussen wat gegroeid, ik was blijven haken aan de 1500 liter uit het eerste schema, dat gaat dan net wel.
Wat zou het nadeel kunnen zijn van een wisselende druk?
Chicken Power schreef:Je visie m.b.t. het WA stoken over de top van de buffer, deel ik helemaal. Op welk regime staat die Cenvax nu?
Ik ben heel benieuwd hoe de menggroep het gaat doen. Omdat mijn volledige begane grond bestaat uit vloerverwarming is dit voor mij het meest ideale (constante aanvoer van warm water). Als het allemaal draait wil ik ook kijken of ik niet zonder nachterverlaging kan aangezien er dan een veel constanter temperatuur verloop gehaald kan worden (in de nacht zul je iets meer verlies hebben door een hogere delta T met buiten maar daar profiteer je in de ochtend weer van door de constant warme (vloer)massa.
Chicken Power schreef:Je schema is prima, ik zie er zo snel geen leeuwen of beren tussen. Bouwen maar!
Dat klinkt goed! Vanavond ga ik de vloer voor de kachel storten dus hopelijk snel alles plaatsen en in gebruik nemen!
Chicken Power schreef:Hou je ons op de hoogte van de voortgang? We kunnen het nog hebben over hoe en waar appendages, maar ik denk dat je daar wel uitkomt.
Uiteraard! Ik zal zoveel mogelijk foto's maken en deze uiteraard hier op het forum posten :D. Qua appendages weet ik zo op het moment even niet wat hiermee wordt bedoeld maar dat zoek ik nog uit!
Chicken Power schreef:Denk bijv. over iets heel praktisch als inblokafsluiters, 2000 liter water is een aardige plons…
Mmm dit klinkt nieuw voor mij. Hier kom ik nog op terug als ik weet wat het betekent :P.
Chicken Power schreef:In de buffer van Kockie hebben we zelf een dompelbuis van Cu 15 mm gemaakt. Aanslag uit een knelpuntstuk ½" vijlen, en die met een T-stuk door de top laten zaken. De automatische ontluchter zet je met een knietje op de zijkant van het T- stuk. Die lucht gaat het hoekje wel om…
Ik denk dat ik bovenop de buffer in de aanvoerleiding naar de NIBE menggroep een ketelgroep installeer. Volgens mij zit ik dan wel safe. Eventueel kan ik op de plek waar de cv ketel nu verbonden is met het CV circuit ook nog een automatische ontluchter plaatsen (= hoogste punt van de installatie). Daarnaast zal ik bij elke vloerverwarming verdeler een bypass plaatsen i.v.m. dichtlopen van de thermostaatknoppen.

Voor nu alvast super bedankt voor alle waardevolle informatie!
Ben86
Berichten: 102
Lid geworden op: 08 jul 2012, 21:47

Re: Houtkachel CV aansluiten (incl. buffervat)

Bericht door Ben86 »

holtere schreef:Misschien heb je hier nog iets aan:
Wij hebben een superdeluxe overloopvat van een 2ehands 80l. boiler.
Gewoon een stuk er recht tussenuit flexen, dekseltje er weer op en de aansluitingen gebruiken voor:
De kookleiding bovenin, onderin: expansieleiding, overloop (naar afvoer), vulleiding en een laatste aansluiting voor een niveaumetertje. (stukje transparante slang)
werkt echt zorgenvrij!
De overdracht van kachel naar bufferr gaat d.m.v. thermosifon / platenwisselaar. .
Op het buffervat verder: onderspiraal zonnecollectoren, bovenspiraal is sanitair water. De cv loopt over het buffervat.
Hier heb ik zeker wat aan! Sterker nog ik vind de oplossing met de platenwisselaar ook wel heel erg interessant! Hierdoor behoud ik mijn spiralen voor tapwater / zonnecircuit en kan ik ook een hogere warmte overdracht behalen (mocht ik ooit nog een grotere kachel neer willen zetten bijvoorbeeld).

Volgens mij hoeft een platenwisselaar ook helemaal niet duur te zijn? Zou een 25KW platenwisselaar voldoende zijn?

Ik neem dit zeker mee in mijn schema / uiteindelijke installatie! Bedankt!
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Houtkachel CV aansluiten (incl. buffervat)

Bericht door kockie »

Ben86 schreef: Wat zou het nadeel kunnen zijn van een wisselende druk?
Dat het ene moment je overstort staat te spugen en het ander moment je bovenverdieping droog staat
Chicken Power schreef:dompelbuis...
De dompelbuis bij mij zit vol met sensoren om de temperatuur te monitoren. Zo kun je zien hoeveel warmte en nog in het vat zit en hoeveel hout je nog in de kachel kunt gooien. Zoiets zie je dan:
buffer.png
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Houtkachel CV aansluiten (incl. buffervat)

Bericht door holtere »

@ Ben,

Dit werkt wel heel mooi kan ik je zeggen 8)
Er moet echter toch wel een fikse wisselaar tussen. Wellicht kan CP hier iets over zeggen?
De vermogensopgaven van platenwisselaars heb ik nooit wijs uit gekund :fff
Echter je kunt er altijd een paar parallel zetten.
Marktplaats staat er vol mee!

Grz,
Holtere

Toch nog wat gegevens gevonden:
http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.p ... 5&start=15
Ben86
Berichten: 102
Lid geworden op: 08 jul 2012, 21:47

Re: Houtkachel CV aansluiten (incl. buffervat)

Bericht door Ben86 »

holtere schreef:@ Ben,

Dit werkt wel heel mooi kan ik je zeggen 8)
Dat geloof ik graag!
holtere schreef: Er moet echter toch wel een fikse wisselaar tussen. Wellicht kan CP hier iets over zeggen?
Heb inmiddels al het 1 en ander uitgezocht maar kom er ook nog niet echt wijs uit. Ik vraag me sowieso af of ik door het gebruik van een platenwisselaar geen extra pomp nodig heb? Hoe circuleert het water anders tussen buffervat en platenwisselaar?
Ben86
Berichten: 102
Lid geworden op: 08 jul 2012, 21:47

Re: Houtkachel CV aansluiten (incl. buffervat)

Bericht door Ben86 »

holtere schreef:Misschien heb je hier nog iets aan:
Wij hebben een superdeluxe overloopvat van een 2ehands 80l. boiler.
Gewoon een stuk er recht tussenuit flexen, dekseltje er weer op en de aansluitingen gebruiken voor:
De kookleiding bovenin, onderin: expansieleiding, overloop (naar afvoer), vulleiding en een laatste aansluiting voor een niveaumetertje. (stukje transparante slang)
werkt echt zorgenvrij!
De overdracht van kachel naar bufferr gaat d.m.v. thermosifon / platenwisselaar. .
Op het buffervat verder: onderspiraal zonnecollectoren, bovenspiraal is sanitair water. De cv loopt over het buffervat.

@CP, Superrrtevreden mee 8)
Grz,
Holtere
Nog even een vraag: waarom heb je een 80 liter boiler gebruikt en daar weer een stuk tussenuit gehaald? Kun je niet gewoon de 80 liter boiler gebruiken? Ook zou ik graag willen weten hoe alle aansluitingen gemaakt / bedacht zijn. Daarnaast zou ik een foto van het uiteindelijke resultaat heel erg waarderen (gelukkig ben ik niet zo veeleisend :wink:)!
Ben86
Berichten: 102
Lid geworden op: 08 jul 2012, 21:47

Re: Houtkachel CV aansluiten (incl. buffervat)

Bericht door Ben86 »

holtere schreef:@ Ben,
Er moet echter toch wel een fikse wisselaar tussen. Wellicht kan CP hier iets over zeggen?
Na wat rondzoeken ben ik op een webshop terecht gekomen met best interessante prijzen voor wisselaars:

Warmtewisselaar RVS 10 rijen 22 kW
€ 39,92

Warmtewisselaar RVS 20 rijen 44 kW
€ 71,39

Warmtewisselaar RVS 30 rijen 66 kW
€ 79,79

Warmtewisselaar RVS 50 rijen 90 kW
€ 88,19

Qua prijs vind ik het super meevallen (bovenstaande prijzen zijn excl. BTW). Ik neem aan dat een warmtewisselaar welke eigenlijk veels te groot is geen probleem oplevert (in tegenstelling tot een te kleine warmtewisselaar)? In dit geval zou ik namelijk gewoon voor de 90KW warmtewisselaar gaan voor de verbinding tussen kachel en buffervat.

Iemand enig idee?
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Houtkachel CV aansluiten (incl. buffervat)

Bericht door holtere »

Yo, speciaal voor jou op zolder geklommen....
Heb inmiddels al het 1 en ander uitgezocht maar kom er ook nog niet echt wijs uit. Ik vraag me sowieso af of ik door het gebruik van een platenwisselaar geen extra pomp nodig heb? Hoe circuleert het water anders tussen buffervat en platenwisselaar
D.m.v. thermosifon 8) Zie afbeelding!
waarom heb je een 80 liter boiler gebruikt en daar weer een stuk tussenuit gehaald
Laat ik die nou toevallig regen het lijf aanlopen? De bovenkant moest er toch af i.v.m. de stoomleiding, een tweede slijpronde is dan gauw gemaakt :D

Op de foto:
Links de stoomleiding
rechts de niveaumeter
koper voor, de expansieleiding
staal/verzinkt de overloop
loze dopje de nog aan te sluiten vulleiding

De binnenzijde is eerder gepost!

Grz,
Holtere

P.s. Zou ook zeker voor de 90 Kw gaan! CP :?:
Bijlagen
kachel 261.jpg
12-10-03 280 .JPG
Ben86
Berichten: 102
Lid geworden op: 08 jul 2012, 21:47

Re: Houtkachel CV aansluiten (incl. buffervat)

Bericht door Ben86 »

holtere schreef:Yo, speciaal voor jou op zolder geklommen....
Thanx! Maakt een hoop duidelijk!
holtere schreef: D.m.v. thermosifon 8) Zie afbeelding!
Ik had al zo'n idee maar vroeg me af of een thermosifon genoeg capaciteit kan leveren om de warmte naar het buffervat af te voeren?
holtere schreef: Laat ik die nou toevallig regen het lijf aanlopen? De bovenkant moest er toch af i.v.m. de stoomleiding, een tweede slijpronde is dan gauw gemaakt :D
Waar ik eigenlijk op doelde: waarom heb je er een stuk tussenuit gehaald? Is de originele 80 liter te groot? Je kunt hem dan toch ook gewoon minder vol doen? Ervan uitgaande dat je ruimte genoeg hebt uiteraard!
holtere schreef: Op de foto:
Links de stoomleiding
rechts de niveaumeter
koper voor, de expansieleiding
staal/verzinkt de overloop
loze dopje de nog aan te sluiten vulleiding

De binnenzijde is eerder gepost!
Helemaal helder! Hoe heb je de "nieuwe" leidingen die de boiler ingaan gemaakt zodat deze niet lekken?
holtere schreef: P.s. Zou ook zeker voor de 90 Kw gaan! CP :?:
Lijkt me dat dit toch meer dan voldoende moet zijn? Voor die paar tientjes verschil wil ik geen risico lopen dat ik straks een te kleine warmtewisselaar heb .. Misschien dat Chicken Power zijn licht hierover kan laten schijnen?
Laatst gewijzigd door Ben86 op 04 okt 2012, 08:27, 2 keer totaal gewijzigd.
Ben86
Berichten: 102
Lid geworden op: 08 jul 2012, 21:47

Re: Houtkachel CV aansluiten (incl. buffervat)

Bericht door Ben86 »

Bovenstaande brengt me ook gelijk op de volgende vraag: ik wil al het leidingwerk gaan fitten met perskoppelingen; zijn hier nog nadelen aan? Knelkoppelingen zou ook kunnen maar de kans dat deze gaan lekken is wel iets groter .. Uiteraard wil ik zoveel mogelijk leidingwerk buigen!
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Houtkachel CV aansluiten (incl. buffervat)

Bericht door holtere »

Hoe heb je de "nieuwe" leidingen die de boiler ingaan gemaakt zodat deze niet lekken
Niets nieuw... gewoon schroefd op de oude snelkoppelingen:
- 2 x 22 mm. is heet water in en uit...spiraal eraf slijpen op de goede hoogte.
- 2 x 15 mm. is sanitair water in en uit.
blijft over de voelerbuis maar die zit toch dicht 8)

Let op dat de 2e hands boiler die je gaat gebruiken niet lekt bij de aansluitingen. Dat is wel een zwak punt waardoor er veel op de schroot liggen. Zie je kalkaanslag dan is het fou (meestal)
Oja, hier alles met (tweedehands) snelkoppelingen 8)

Grz,
Holtere
bas-hilversum
Berichten: 105
Lid geworden op: 02 mar 2010, 21:17
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Houtkachel CV aansluiten (incl. buffervat)

Bericht door bas-hilversum »

Ben86 schreef: ik vind de oplossing met de platenwisselaar ook wel heel erg interessant! Hierdoor behoud ik mijn spiralen voor tapwater / zonnecircuit
Ben, je kunt geen tapwater door de bovenste spiraal laten stromen, hoor. Het is staal en dat kan niet tegen zuurstofrijk water.
Voor het collectorcircuit zijn die spiralen wel geschikt.
Succes,
Bas.
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Houtkachel CV aansluiten (incl. buffervat)

Bericht door holtere »

Ben, je kunt geen tapwater door de bovenste spiraal laten stromen,
Dat kan maar hoeft niet!
Boiler en buffervaten zijn er in vele uitvoeringen. Wij hebben een sanitair (rvs) spiraal bovenin en een stalen spiraal voor de zonnepanelen onderin. Is een goede tip, je moet er dus wel rekeing mee houden wat er doorheen moet!

Grz,
Holtere
Plaats reactie