Zijn warmtewisselaars geschikt voor houtkachels ?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark » 23 feb 2006, 21:54

Hoi Dirk,

De eerste keer s'morgens voor het stoken de reden is omdat de ww voor de cv bovenin de ketel zit en daar de ketel het warmst is na de laatste stookbeurt die dag er voor.
Inmiddels weet ik ook hoe dat zit met de gelaagdheid van water.En dat je zonder mengen het hoogste redement eruit haalt.
MAAR als ik voor de volgende stookbeurt het water meng tot dezelfde temp. voor de gehele ketel en dan begin met stoken loopt de temperatuurmeter die na ww in kachel zit 10 graden hogerop dan zonder het mengen van de ketel.De zelfde temp. winst vind je ook terug in het buffervat.
Dus na het stoken is het bovenin de ketel waar de ww voor de cv zit het warmst.En onderin weer minder warm (gelaagdheid van het water).
Het spreekt de theorie tegen maar het werkt echt.
Dirk als je het met eigen ogen wil zien en meten en je gaat bv naar reduzum maartensdijk ligt aan de a27 kom kijken. En alsik toch de plank mis sla hoor ik het graag.Want zoals ergens anders op dit forum al gezegd is we maken graag gebruik van je kennis van zaken.Een kachel bouwer zei al Dirk is een lopende encyclodie.

groet mark[/quote]
Laatst gewijzigd door mark op 24 feb 2006, 12:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark » 24 feb 2006, 12:29

Hoi Dirk

Ik moet het quoten duidelijk nog leren,sorry. :oops: Ik hoop dat het een beetje duidelijk is anders moet ik het herschrijven.

Mark

Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens » 24 feb 2006, 12:35

Het is duidelijk genoeg, Mark!

Ik ben bezig om het ook voor mezelf wat visueler voor te stellen met een paar tekeningetjes. Die post ik misschien later op de dag!

Groeten,

Dirk

Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens » 26 feb 2006, 12:05

Mark,

Ik heb heb toch nog een paar belangrijke vragen.

Kan, tijdens het stoken van je kachel, de cv ketel aanslaan? Ondervindt je een gemiddeld lager gasverbuik met jouw methode?

Met deze vragen ontken ik zeker niet dat je methode werkt! Ik heb reeds een paar mogelijke verklaringen in gedachten.

Dirk

Gebruikersavatar
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark » 26 feb 2006, 12:39

Dirk

Ik later wat meer vertellen beetje druk weekend.

Mark

Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens » 26 feb 2006, 17:59

kees schreef: Ik kan alleen zeggen dat het retourwater bij mij 40 graden moet zijn om behagelijk te voelen. Kamer is ongeveer 3,5m br. Sietz heeft wel heel dun gepleisterd over de slangen, misschien dat dit ook verschil geeft. Zelf heb ik leemstuc, toch wel 1 cm op de slang; totaal 4,5 cm.


Kees,

De temperatuur ?n de oppervlakte van de verwarmde muur bepalen het afgegeven vermogen. Bij 30 graden is dat ongeveer 120 Watt per vierkante meter warmtemuur. Een kleinere muur moet, om een zelfde warmte-afgifte te kunnen leveren, warmer "gestookt" worden.

De dikte van de verwarmde muur bepaalt alleen hoeveel warmte daarin opgeslagen kan worden. Een dikkere muur geeft niet m??r warmte af, w?l langer. Dat is de buffer. Deze maakt de temperatuur in de woning stabieler maar ook trager reagerend. Voor mensen die regelmatig thuis zijn, is dat alleen maar een voordeel. Zeker wanneer met hout in stookbeurten gestookt wordt.

Dirk

Gebruikersavatar
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark » 27 feb 2006, 22:01

HOi

Je blijft leren met stoken en een warmte wisselaar.Eerst stookte ik met schoon afvalhout hoodzakelijk bestaand uit vurenhout.
Grootte sterke vlamen ook in lengte.Iets hoger verbruik dan normaal.
Nu een partij geperste briketten van een meubelmakerij(beuken kersen en eiken zaagsel).Wat schets mijn verbazing minder verbruik wel lekker warm maar minder felle verbranding.Het water verlaat de warmte wisselaar nu tussen de 55 en 70 graden.

Nu dirk is zeker raadzaam om niet de ketel rond te pompen maar gebruik te maken van de gelaagheid van het water.Ik heb de voeler van de temperatuur meter van de ketel nu ten hoogte van de w.w. van de c.v in de ketel gplaatst.De ketel is opdie hoogte gemiddeld 65 graden.Nog niet slecht maar je ziet hoe de invloed van het soort hout hier wel mee te maken heeft.

Dirk
Onze huidige cv ketel brandt eigenlijk maar twee keer per dag.In de morgen tot acht uur en in de middag rond zes uur.Dit om de badkamer te verwarmen.MAAR de ketel is aan het eind van zijn latijn.Er komt een nieuwe ketel die overdag op een stooklijn van 40 graden gaat draaien en in de nacht op de termostaat.Dit alles om nog meer redement uit het buuffervat te halen.Op deze keuze zijn wij gekomen samen met Fetze en de installateur.Dus de situatie veranderd straks compleet.Als deze draait houdt ik jullie op de hoogte van de werking en het verbruik.

mark

Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens » 28 feb 2006, 10:32

Hallo Mark,

Als je graag heter water wil, kun je toch enkele briketten extra op het vuur gooien ?

Briketten zijn door de persing zo verdicht dat ze minder snel vergassen dan gewoon hout. Dat kun je compenseren door meer briketten gelijktijdig te laten branden.

Dirk

Gebruikersavatar
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark » 28 feb 2006, 21:25

Hoi,

Het gewicht van het vurenhout en de briketten was gelijk alleen het volume verschillend dat viel mij het meeste op.Dat de briketten minder snel vergassen is voor mij nu wel bewezen.Alleen met het zelfde gewicht aan vurenhout is de warmte wisselaar warmer te stoken.Dit wijst allemaal weer terug naar het antwoord van dirk op mijn vraag kun je denneappels als brandstof gebruiken.Dirk zei ja hoor levert veel energie door het hoge hars gehalte in denneappels en vurenhout enz.
Dus nu op zoek naar briketten van vurenhout.Zijn meestal nog goedkoper ook.

mark

Gebruikersavatar
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark » 28 feb 2006, 21:29

Dirk,

Je schreef dat je de warmte wisselar in mijn kachel liever op een andere plaats had gezien.Mijn vraag is waar had jij hem dan graag gehad willen hebben?

Mark

Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens » 01 mar 2006, 10:58

mark schreef:Dirk,

Je schreef dat je de warmte wisselar in mijn kachel liever op een andere plaats had gezien.Mijn vraag is waar had jij hem dan graag gehad willen hebben?

Mark


Mark,

In een finoven doet het bovenste gedeelte van de kachel actief mee aan de volledige verbranding. Op die plaats reeds warmte wegnemen, is een compromis sluiten.

Warmte mag pas worden weggenomen nadat de rookgassen het bovenste traject van de finoven hebben gepasseerd. Dat betekent dus ergens in de tegenstroomkanalen. Daar pas is de verbranding echt voorbij en mag warmte worden weggenomen.

Volledigheidshalve moet ik er wel aan toevoegen dat Fetze Tigchelaar met zijn typische verbrandingskamer er heel goed in slaagt om lager (dan in een normale finoven) een zeer goede verbranding te bekomen. Helaas willen de meeste mensen steeds kleinere kachels en warmtewisselaars. Fetze doet veel moeite om aan die vraag zo goed mogelijk te voldoen, maar er moet dan meestal een compromis gesloten worden. Wanneer jouw warmtewisselaar in een tegenstroomkanaal zou zitten, zou die veel minder warmte doorgeven omdat de rookgassen daar ook afkoelen tegen de buitenwanden van de kachel. Om hetzelfde vermogen te geven zou de warmtewisselaar dan groter en misschien dubbel uitgevoerd moeten worden.

Dirk

Gebruikersavatar
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark » 01 mar 2006, 15:20

Hoi Dirk,

Bedankt voor de uitleg.Moet wel mijn berichten eerst terug lezen voor ik verstuur.Dan iets minder spel fouten.

groeten mark

Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Bericht door Chicken Power » 01 mar 2006, 23:19

Goedendag,

Even een korte reactie op het rondpompen van Mark.

Dat heeft eigenlijk natuurkundig geen enkele zin.

Behoudens twee gevallen:

- Vooraf aan een stookronde warmt het de WW in de kachel op met de restwarmte uit de boiler. Dit verminderd de creosoot vorming op die WW. Mate waarin dat gebeurd is sterk afhankelijk van de plaats waar die zit, in de verbrandingshaard of ergens na de primaire en secundaire verbranding.

- Voor het eind van een stookronde. Dan helpt het om ook in het onderste gedeelte van de boiler op T max te komen.

Graden temperaruursverhoging (= wel capaciteit-/ bufferverhoging) is wat anders dan procenten rendementsverbetering!

Groet, Cp

Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens » 02 mar 2006, 12:26

Ik denk niet dat warmer of kouder water in de warmtewisselaar veel uitmaakt in het al dan niet condenseren van teer op de warmtewisselaar. Het condensatiepunt van de teerachtige componenten uit rookgassen ligt ergens in de buurt van 200 graden. Dus zelfs tegen een warmtewisselaar gevuld met kokend water, zullen deze producten condenseren.

Mijn eerste praktische ervaring met een warmtewisselaar in een houtkachel was een hele slechte.
Iemand belde me op omdat zijn dure kachel haast niet meer wou branden. Bij een eerste blik in de kachel merkte ik op de bodem een spiraalvormig gewikkelde, stalen buis. Daarop werd het hout verbrand. Die buis liep door naar boven en wat dan ook een warmtewisselaar had moeten zijn, zag eruit als ??n massief blok teer. Er kwam zelfs een takel aan te pas om deze warmtewisselaar uit de kachel te kunnen tillen. De drie lagen spiraal in het bovenste gedeelte van de kachel waren volledig dichtgeslibt en de rookgassen konden er niet meer langs.

Voor men aan een warmtewisselaar denkt, moet men eerst aan een goede kachel denken. Dat is een kachel die in staat is om hout volledig te verbranden. In de rookgassen van een dergelijke kachel zit geen spoor meer van teerachtige produkten. Met een geschikte warmtewisselaar kan uit deze rookgassen probleemloos maximaal energie onttrokken worden.

Dirk

Gebruikersavatar
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark » 02 mar 2006, 20:44

Hoi,

De ww houd ons wel positief bezig.Ook het het rond pompen van mij.Ik heb net de kast van het buffervat open geschroefd.Er zit een termometerbuisje in de ketel tot ongeveer reikt tot in het midden van de ketel.In dit buisje zitten twee voelers voor zonnecollecter en keteltemp.Die van de ketel temperatuur heb nu te hoogte van de ww van de cv gehangen.Die zit bovenin.
Nu kan ik twee lagen meten en kan ik het misschien beter inzien wat de beste manier is.Pompen of niet.Tips en aanwijzingen altijd welkom.

groet mark

Plaats reactie