WARMTE water onder huis, vloeriso, kachel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

miramar
Berichten: 47
Lid geworden op: 10 sep 2011, 21:06

WARMTE water onder huis, vloeriso, kachel

Bericht door miramar »

Hallo Forumleden,

Vorig jaar verhuist naar een huurhuis. Dit wil ik graag gaan verwarmen met hout dat gestookt zal gaan worden.

Nu staat er in de winter en zelfs in de zomer (wel een natte zomer deze keer) water onder het huis in de kruipruimte. De muren zijn aan het schimmelen en de woningbouw doet vooral beloftes maar verder weinig. Hoe zal ik de betonnen vloer gaan isoleren? Er ligt een bamboevloer direct met het beton verlijmd. Ik dacht zelf aan Tonzon thermokussen. Enkel vroeg ik me af of het water onder het huis dan een probleem zou vormen?


Dan de warmebron. In eerste instantie wilde we een rocketstove mass heater bouwen. Maar helaas ben ik overwerkt en gaat me dat dit jaar niet meer lukken. Dus een Turbokachel behoord nu tot de mogelijkheden. Die rockte stove komt er vast nog weleens. Danwel hier of ergens anders. Leek me leuk om die te bouwen maar heb dit nog nooit gedaan en had de materialen nog niet bij elkaar.

Hieruit de volgende vragen:

Vloerisolatie, hoe zal ik dat aanpakken? Is het Tonzon te doen hier?

Houtkachel, welke? RSMH makkelijk te bouwen? Of toch een kant en klare kachel?

Bedankt
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: WARMTE water onder huis, vloeriso, kachel

Bericht door deleted »

miramar schreef:Nu staat er in de winter en zelfs in de zomer (wel een natte zomer deze keer) water onder het huis in de kruipruimte.
Hallo Miramar,
Kan je dat wat verduidelijken ? Er staat daar dus altijd water ? Kan het niet weg ? Of is je kruipkelder lager dan het grondwaterpeil ?
Wordt de kruipruimte verlucht ?
miramar schreef:De muren zijn aan het schimmelen en de woningbouw doet vooral beloftes maar verder weinig. Hoe zal ik de betonnen vloer gaan isoleren?
En dat zijn dan de muren in de kruipkelder ? Of ook muren in de leefruimte ?
En is er een doorgang tussen leefruimte en kruipruimte ?
Zijn er andere verbindingen (roosters bijvoorbeeld) tussen deze ruimten. Lijkt me namelijk niet zo gezond.

G
miramar
Berichten: 47
Lid geworden op: 10 sep 2011, 21:06

Re: WARMTE water onder huis, vloeriso, kachel

Bericht door miramar »

Hallo,

Heb het water eens een aantal keer per dag weggepompt maar het bleef maar komen. Mijn buren aan weerszijde hebben het ook. Ik vermoed grondwater. Er staat standaard in de zomer een aantal cm en in de winter een decimeter. De kruipruimte is 70 cm hoog ongeveer en op de ene plek hoger als op de ander. Dus op een aantal plekken staat meer water ivm hoogteverschil.

Er is geen verluchting op dit moment. Als ik dat zelf aan zou moeten brengen of de woningbouw vragen zie ik dat ook nog wel zitten.

De schimmel staat hier in de woonkamer op twee plekken in de muren. Zeker geen gezonde situatie nee. In de gang bij de voordeur is een luik naar de water hoofdkraan. Door dit luik is de kruipruimte niet bereikbaar. Deze is te bereiken via een ander luik in de gang naar de keuken. Deze twee luiken sluiten redelijk af maar het vocht komt er denk ik wel door heen.

Is dat iets duidelijker?

Miramar
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: WARMTE water onder huis, vloeriso, kachel

Bericht door deleted »

Moeilijk te zeggen vanop een afstand, maar in het algemeen: vocht afremmen aan de bron.
Dus een dampscherm aan de onderkant van de vloer bevestigen.
Alle openingen tussen kruipruimte en leefruimte hermetisch dichten.
Vervolgens zou ik verluchtingsgaten maken direct naar buiten vanuit de kruipruimte.
Isoleren zou ik aan de warme kant doen in dit geval: de muren blijven immers grote koudebruggen.
Vooralleer te isoleren zou ik wel het vochtprobleem aanpakken.

Tonzon probeert (als ik het juist voor heb) het dampscherm en de isolatie langs de onderkant te plaatsen.
Dat lijkt me voor de isolatiewaarde niet optimaal.
Ook wordt de ruimte soms volgestort met schelpen owv de vochtregulering en de isolatiewaarde. Maar voor die isolatiewaarde geldt dezelfde opmerking als Tonzon: muren en funderingen blijven grote koudebruggen.

De twee plekken met schimmel in de living zijn die ook in direct verband te brengen met de kruipruimte ?

G
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: WARMTE water onder huis, vloeriso, kachel

Bericht door holtere »

Ondanks dat je wellicht iets moet met het water in je kruipruimte (schelpen hoor je vaak) zou ik er toch ook zeker van willen zijn dat de schimmel niet komt door te weinig stoken en ventileren van de woonruimtes.
Veel muren willen wel schimmelen als er een kast of bank tegenaan staat!

Schimmel komt niet door een gaatje in de vloer en gaat dan ergens tegen de muur aan zitten. Misschien is het dus een dubbel probleem.

Grz,
Holtere
miramar
Berichten: 47
Lid geworden op: 10 sep 2011, 21:06

Re: WARMTE water onder huis, vloeriso, kachel

Bericht door miramar »

@ Gandalf, er ligt nu een parketvloer van bamboe verlijmd op de betonnen vloer. Dat laat ik zitten denk ik. Dus het moet vanaf de onderzijde vrees ik. Die gaten moet de woningbouw wel echt gaan maken vind ik. De kruipruimte luiken kan ik niet zomaar afsluiten vrees ik. Maar ik ga proberen ze zo goed mogelijk af te dichten met behoud van de mogelijk de luik te kunnen openen.

@ Holtere, we luchten dagelijks dmv ramen en deuren. Staan geen kasten ed in de living op de schimmelplaatsen. De woningbouw heeft de muren behandeld door er een goedje in te spuiten. Het probleem blijft. Jammer genoeg geen dubbel probleem, dan konden we er nog wat aan doen.
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: WARMTE water onder huis, vloeriso, kachel

Bericht door holtere »

Heb je spouwmuurisolatie?

Naar mijn idee (zo op een afstand) is de schimmel op een muur bijna altijd het gevolg van het condenseren van warme, vochtige binnenlucht tegen een koud oppervlak. Je muren zijn te koud enof je binnenlucht te vochtig.
De gedachte dat het vocht uit je kruipruimte komt klinkt logisch maar dan nog condenseert die tegen die plaatsen waar de schimmel zit. Misschien zit de schimmel helemaal laag langs de vloer? Wellicht is de muur dan zo koud door z'n natte voetjes. Zit de schimmel hoger dan zit er misschien wel rommel in de spouw en zorgt dat voor koudebruggen?

Ik zou ook wel even een vakman laten kijken (liefst twee voor de zekerheid)
Je moet wel eerst weten wat de oorzaak is :?

Grz,
Holtere
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: WARMTE water onder huis, vloeriso, kachel

Bericht door Jan. »

Vermoed dat de kou en het vocht veroorzaakt worden door het water -probleem onder het huis.
Of er moet een vochtonderbreker ter plaatse van de beganegrondvloeroplegging [nice :wink: ] aanwezig zijn.
Omdat het een huurwoning betreft, zou ik persoonlijk gewoon verhuizen! Mijn -en misschien meer?- gezondheid zou me belangrijker zijn dan een huis -van een ander-.
Het wordt een kostenpost van jewelste om dit goed onder controle te krijgen.
Je huis staat met de voeten onder water. Onder gunstige conditie's zou het water kunnen optrekken tot op je vliering.
Kortom het lijkt me een zeer slecht huis om te wonen.
Laat er wat aan doen en verhuis [tijdelijk]
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: WARMTE water onder huis, vloeriso, kachel

Bericht door frans »

Ik heb twee keer een huis gebouwd waarvan de muren in het water staan.
Het was mij bij de eerste keer opgevallen dat het optrekkende vocht ongeveer bij de derde voeg stopte.
Beton is een behoorlijk waterdicht materiaal. en daar is de vloer van gemaakt.
Als er sprake is van vocht problemen in het huis is het naar mijn mening meestal terug te voeren op condens vocht.
En om condensatie te krijgen heb je een koud oppervlak nodig en vocht uit de lucht.

Dus de lucht moet droger worden en dat betekend vaak meer ventileren en/of warmer zijn.
En de vlakken waarop het condenseerd moeten warmer zijn, en dat betekend isoleren.

Overigens een simpel iets om te doen en dat bovenstaande duidelijk maakt, ik heb het al jaaaaren.
Het houten luik in de vloer is vaak vochtig aan de onderkant. (vochtige lucht + koud)
Neem een piepschuim plaat o.i.d. snijd die op maat en doe die in een plastic vuilniszak.
Klem die onder het luik en dat luik wordt niet meer nat.
Sterkte,
Frans.
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
miramar
Berichten: 47
Lid geworden op: 10 sep 2011, 21:06

Re: WARMTE water onder huis, vloeriso, kachel

Bericht door miramar »

Bedankt,

Zal proberen nog meer info te verstrekken.

Onder de vloer kan ik in de kruipruimte komen en zie dan een gemetselde constructie. De huizen staan dus op een gemetselde muur/muren. Deze zijn allemaal zeiknat en er staat water in de kruipruimte. Wanneer ik in de kruipruimte wil geraken moet ik door een gat in de vloer. Deze is uit de volgende lagen opgebouwd, 1 vloeilaag beton, 2 tegels (van de vorige bewoner denk ik), 3 beton, 4 bakstenen.
Ik heb een foto bijgevoegd om te laten zien hoe de muur eruit ziet. (die komt morgen want is nu echt te donker)

Edit: dat piepschuim heeft de woningbouw onder die platen gemaakt en dat werkt idd goed. Zou dat betekenen dat als ik de rest van de vloer isoleer de vloer iig niet meer zo koud is?

Op de foto is duidelijk te zien dat de schimmel/vocht van breed naar smal optrekt van boven naar beneden. Lijkt me een beetje vreemd als het van de luchtvochtigheid is. Daarbij komt nog dat wij echt zoveel luchten en dat het in de zomer gewoon net zo erg doorgaat. Dan hebben we echt alles open staan. Neem ventileren is het echt niet. Ja, de kruipruimte zelf gaan verluchten. Das het eerste wat ik ga laten doen of ik boor er zelf een aantal gaten in.

Moet wel zeggen dat ik wist dat schimmel in je huis slecht is maar jullie reactie laat me wel schrikken. Ik wil er echt wat mee.

Miramar
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: WARMTE water onder huis, vloeriso, kachel

Bericht door deleted »

Miramar,

Als huurder zou ik me ook twee maal bedenken. De ingrepen die nodig zijn, zullen nogal structureel zijn.
Die kan je als huurder moeilijk meenemen bij een verhuis. Daarom bedenk eerst of je niet beter een beter pand gaat zoeken.

Stel dat je redenen hebt om er toch in te investeren, dan zou ik als huurder zeker niet aan de onderkant isoleren.
Een dampscherm eventueel wel, maar neem een vloerisolatie die je kan recupereren bij een eventuele verhuis.

Voor de plekken in de leefruimte zou je ook best op zoek gaan naar externe oorzaken: lekke (dak)goten, lekke afvoerbuizen, waterleiding, ...
Probeer ook eens de RV (relatieve vochtigheid) in je leefruimte te meten.
Een vijver in de kelder zal via enkele (kleine) kieren de RV in de leefruimte al sterk verhogen. Een koude plek is dan inderdaad al genoeg om condens te vormen.

Een pand laten drogen kost trouwens ook weer maanden ...

Misschien is een meting van RV en luchtkwaliteit (schimmels) wel sterk aan te raden. Dan ken je je gezondheidsrisico's en heb je iets achter de hand om je verhuurmaatschappij tot enige aktie te bewegen.

G
JantjeV8
Berichten: 4035
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: WARMTE water onder huis, vloeriso, kachel

Bericht door JantjeV8 »

In dit verhaal is het juiste bouwkundige detail nog niet bekend. @Jan. Mogelijk is jouw fundering wat moderner opgebouwd dan die van de TS.

In elk geval hoort de onderste laag metselwerk/lijmblokken of waar je muur dan ook van opgebouwd is op een strook lood of dpc gezet te worden. Dat onderbreekt het optrekkend vocht.

Later in het verhaal schrijf je dat je onder de kruipruimte allemaal baksteen ziet. Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid komt de schimmel dus van het grondwater af, heeft niks met ventileren te maken. Als je permanent water in de kruipruimte hebt, is ventileren niet voldoende.

Een laagje binnen op de muren smeren is ook volledig verloren moeite. Je muren blijven als een lontje het water naar boven opzuigen. Zeker wat oudere bakstenen zijn niet hard gebakken en houden als een spons liters water vast.

Je hebt 2 mogelijkheden:
Een damwand rond je woning slaan, maar dat is wel een hele zware ingreep en zo goed als zeker niet haalbaar.

@e optie is om in de kruipruimte, net onder de vloeren, de muren door te slijpen in een voeg en er stroken lood of dpc insteken, vervolgens weer afvoegen. Iedere keer stukken van een meter en 20cm overlappen, zodat op een gegeven moment het hele opgaande werk onderbroken is, optrekkend vocht krijgt dan geen kans. Daarna een jaar wachten tot alles opgedroogd is alvorens het opnieuw af te werken.

Je kunt stoken wat je wilt, als die muren nat zijn en onder je vloer ook, dan wordt het noit behaaglijk in huis, al stook je het 27 graden, het blijft kil.
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: WARMTE water onder huis, vloeriso, kachel

Bericht door Jan. »

Doorlopend bemalen zou een simpele oplossing kunnen zijn. Maar dan nog kost het tijd om het huis te drogen. Daarbij moet je dan kennis van de grondlagen en de grondwaterstanden hebben. Leeft daar ergens een waterschap?
Maar nogmaals als het een huurwoning is, wegwezen is het beste.
En flink afkraken dat huis en de verhuurder. Iemand die jou en je gezin in dit soort huis wil zetten is gewoon levensgevaarlijk idioot bezig.

Toen ik nog op school zat, had een van de leraren de volgende spreuk:
Laat je vijand het eerste jaar in je nieuwe woning wonen.
Het daarop volgende jaar je vriend.
Daarna kun je er zelf gaan wonen.

Dit huis lijkt me een huis doorlopend voor je vijanden.
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
miramar
Berichten: 47
Lid geworden op: 10 sep 2011, 21:06

Re: WARMTE water onder huis, vloeriso, kachel

Bericht door miramar »

Dit huis is rond 1947 gebouwd (zoals zoveel huizen). Ik heb nog geen lood scherm kunnen vinden in het metselwerk. Wel een mooie oplossing. Het huis bij de buren heeft last van betonrot. Die zakken over een jaar of wat door de vloer vrees ik. Een dergelijk loodscherm zou wel een goede oplossing zijn om het 1 en ander te vertragen of zelfs stoppen.

Ik ga die r.v. meten, heb nog ergens een hygrometer liggen. Tevens wil ik de luchtkwaliteit een laten meten. Nu dat ik dit schrijf hoor ik de buurvrouw hoesten. Dat doet ze heel vaak en lang. Zij woont haar hele leven in het huis naast ons. Maar goed, kan ook toeval zijn natuurlijk.

Een andere woning vinden is niet zomaar gedaan hier in de regio. Voor dit huis heb ik tien jaar op een wachtlijst gestaan met mijn gezin. Ik zit een tikkeltje overspannen thuis en bedenk me ook dat we misschien naar een rustigere provincie moeten verhuizen. Wat een drukte hier in het westen. Maar dat is nu nog niet. Eerst hier de voorbereidingen voor de winter gaan treffen, ook fijn voor de volgende bewoner.

De woningbouw wilde een drainage aanleggen. Toen was het een half jaar stil en gebeurde er niks. Daarna is er een aanvraag gedaan bij de gemeente omdat ze dieper als een meter moesten graven onder de stoep. Bij deze aanvraag werd duidelijk dat er een drainage systeem aanwezig is en dat deze van de gemeente is.
Mijn idee is om voor te stellen aan de woningbouw lood aan te brengen in de gemetselde muren onder het huis. Daarbij ga ik de gemeente achter de broek om die drainage weer werkend te maken. Kan verstopt zijn of iets dergelijks.
Dan kan ik zelf wat isolatie aanbrengen dat ik kan verwijderen wanneer ik dit pand verlaat.

Nog een foto met de fungus, not a very pretty sight I can tell you.
Bijlagen
P1100220.JPG
P1100221.JPG
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: WARMTE water onder huis, vloeriso, kachel

Bericht door holtere »

Het lijkt er inderdaad op de het vocht door de muren omhoog gezogen wordt.
Daar kun je echt niet tegenaan ventileren, isoleren helpt hier geen zak, het vocht blijft komen :shock:

Misschien kan het waterpeil zakken onder de woning en komt het dampscherm tevoorschijn. Het kan dat de drainering ergens stokt?

Het klinkt ontiegelijk lullig om te zeggen maar ik zou daar niet graag wonen!

Grz,
Holtere
Plaats reactie