Energievoorziening - vraagstuk? (binnenland Zweden)

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Energie vraagstuk?

Bericht door holtere »

Nou zeg, die zocht ik
Laatste waarschuwing!
Je speelt met vuur :mrgreen:

Grz,
Holtere
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Energie vraagstuk?

Bericht door account verwijderd »

Je kunt ook een complete set nemen :
stoomkrachtcentrale 3 KVA (voor elektrificatie)
Stoomkrachtcentrale bestaande uit (1) Een cilinder dubbelwerkende stoommachine 8 pk, cilinder dia 4 "xstroke 4", compleet met omgekeerde mechanisme, met de hand smeren pomp voor cilinder smering, infuus smeersysteem voor kruiskop smering en 16 "schijf (2) Water buis Yarrow type ketel geschikt is voor biomassa gestookte met 83 m² verwarmen oppervlakte met inbegrip van economizer en oververhitter, testdruk 300psi, werkdruk 160 psi compleet met water voedingspomp, peilglas set, manometer, veiligheidsventiel, brand roosters en 20ft schoorsteen een set + onderling verbonden leidingen, afsluiters, hulpstukken etc. Boiler is geïsoleerd met cerawool. (3) Dynamo maximale capaciteit 3 KVA, een fase, 240V, 50Hz aangedreven door stoom motor bybelts en katrollen. Verzending volume 2,5 cu. mt.
kost US $ 5200 / - met cd
In india kijken ze niet naar effiecientie, voor verwarming zal er een condensor stoomzijdig tussen kunnen en ook een condensor rookgaszijdig is mogelijk.
Zie daarvoor mijn draad. :roll:
Verwijderd
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Energie vraagstuk?

Bericht door account verwijderd »

Via pb de vraag van :
@Sandman,

Code: Selecteer alles

Wat ik me afvraag is of je zo een Indisch ding niet wat kan verbeteren, zodat je bv wel naar het net kan terugkoppelen (lijkt me we wel haalbaar) en vooral hoeveel manueel werk het opstoken van die boiler vraagt/ en of eventueel het lopen van die boiler niet een beetje verder geautomatiseerd kan worden...
1. Het verbeteren van een stoommachine die door tinytech wordt gemaakt is min of meer ook een uitgangspunt om tot westerse degelijkheid te komen.
De machine's die ze maken zijn opgebouwd uit een Unp basisframe met daarop een aantal bloklagers. Deze bloklagers komen hier uit op SKF bloklagers a 25 euro/stuk.
De cilinder an sich is een gietstuk met daarin een zuigergat en een vlakke zijde waarover de bakschuif (stoom inlaat timing) heen en weer beweegt.
Het giet stuk hoeft niet van extreme hoge kwaliteit te zijn, want je kunt altijd nog een cilinderbus in de cilinder zelf plaatsen, dit is goed te doen en vrij eenvoudig. De vlakke zijde
van de bakschuif kan ook aangepast worden met hoogwaardig staal, bijvoorbeeld ST052. Al met al is de basis, het gietstuk het belangrijkste onderdeel, als je dat eenmaal hebt,
dan is het vrij eenvoudig om 2 of 3 modificaties te doen en het product up te scalen naar een hoogwaardige stoom machine.

2. Het wel of niet terugkoppelen naar het net is met de complete set van tinytech in mijn ogen niet handig, ze praten dan over een stoom-aggregaat-set met electrificatie doeleinden.
Ze nemen hiervoor een 1 fase generator met 220V. Hier heb je niet veel aan.
Ook het verschepen kost meer doordat de set groter is, en dan c nog de kwaliteit van de electromotor.
Beter is om het juiste toerental te meten m.b.v. een rotatiemeter van de stoom motor en daarop een asynchrone 3-fase motor te kopen met
een bijpassend toerental, dat ligt dan ergens tussen de 800 en 3000 toeren. Je hoeft dan ook niet met katrollen en poelies te werken zoals ze de set aanbieden.
Je kunt direct drive toepassen, dit is de motor rechstreeks op de as van de generator.
Een voordeel met asynchronde motor als generator, je hebt gelijk 3-fase 380 Volt. Hierop kun je een 380 volt krachtstroom las inverter aansluiten, of een 380 volt krachtstroom compressor.
(ps. een asynchrone 3-fase motor is met 3 condensatoren een generator geworden, zie gewiekste.nl voor voorbeelden)

3. Het opstoken van een boiler duurt vanaf 30 minuten. Ik heb in mijn eigen draad excel lijsten staan met opstooktijden en stoomproductie van mijn eigen systeem.
Ik ben altijd van mening dat ik weg kan lopen van een installatie zonder mij zorgen te hoeven maken. Dan begint het al met een 2 cilinder stoom motor, een 1 cilinder start niet van zichzelf.
Je laadt de houtkachel vol ( omgekeerd stoken ) en de installatie moet de rest doen. Zolang je constant terug moet om te kijken, dan wordt je een slaaf van je eigen systeem en dat is
niet de beloeling, je weet wanneer het hout op raakt, en dan ga je bijvullen als dat nodig is. Bij badge verbranding kan 1 stook genoeg zijn per keer, dus hoef je niet terug om te kijken.

Los van de vraag van Sandman heb ik nog een aanvulling op de energievraag van Dick.
Als je in zo'n gebied woont, dan kun je met een dergelijke machine ook gras, gedroogde mest, dennen naalden etc verbranden om aan je energievraag te voldoen.
Het is niet expleciet een houtkachel, het is eigenlijk een allesverslinder met een hele goede verbrandingstechniek.
Wat je zelfs kunt doen is in de kachel een gasbrandertje bijvoegen die vanaf je watergevulde compost ton komt.
Als je nog een bron van inkomsten zoekt, kun je ook kolen gaan maken door het hout te vergassen en het overtollige gas gebruiken voor brander van de stoom machine, het is maar een idee.
Bijlagen
IMG_0582.jpg
Verwijderd
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Energie vraagstuk?

Bericht door Dutch John »

Ik zou het voltage goed overdenken. Als je maar een paar kW opwekt, dan is krachtstroom wat teveel van het goede. Mooi voor kleine krachtgebruikers of netkoppeling, maar de wat grotere 230 volt gebruiker trekt de generator scheef in geval van eilandbedrijf.

Nog iets om over na te denken: als je gedurende langere tijd veel minder stroom nodig hebt, dan het vermogen van de generator, dan is het zinvol deze slechts korte tijd te laten draaien en het overschot te bufferen in accu's. Een WKK in hoofdzaak laten draaien alleen voor de warmte is zonde van de relatief complexe machine die onnodig slijt.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Dick
Berichten: 37
Lid geworden op: 09 aug 2012, 15:29

Re: Energie vraagstuk?

Bericht door Dick »

Heren, hartelijk dank voor jullie reacties, ik denk dat mijn vraagstuk compleet is als ik een verbruik tabel er bij zet!

Bij deze, in ons nadeel:

Afbeelding

Dit is tevens de configuratie die ons is geoffreerd:
· Zonnepanelen 2,8 kWp
· Generator 1,5 kW
· Batterijen 24V 720Ah
· Batterij lader/omvormer 1,5 kW

De behoefte is puur dat wat wij nodig hebben, zie tabel.

Ik hoop dat dit een beetje inzicht geeft op wat ik nodig heb.

groet, en wederom dank

Dick
Gebruikersavatar
midwoud1
Berichten: 261
Lid geworden op: 12 aug 2012, 09:47

Re: Energie vraagstuk?

Bericht door midwoud1 »

Hi Dick .
Goede info voor het opwekken van energie te vinden op Fieldlines forum.
Zon ,Wind ,Bio , Generator ,Batterijbank .
Waardevolle topic van Chris Olsen , is al jaren offgrid.

Groeten Frans ( midwoud1 )
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Energie vraagstuk?

Bericht door willem »

midwoud1 schreef:Hi Dick .
Goede info voor het opwekken van energie te vinden op Fieldlines forum.
Zon ,Wind ,Bio , Generator ,Batterijbank .
Waardevolle topic van Chris Olsen , is al jaren offgrid.

Groeten Frans ( midwoud1 )
http://www.fieldlines.com/index.php
http://www.fieldlines.com/index.php/top ... 5.234.html
Dick
Berichten: 37
Lid geworden op: 09 aug 2012, 15:29

Re: Energie vraagstuk?

Bericht door Dick »

:lol: Bedankt Willem, ik had het gevonden met middels mijn vriendje google.

Wel heel interessant weer!

Wederom hartelijk dank

groet

Dick
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Energie vraagstuk?

Bericht door Dutch John »

Zonder reclame te willen maken voor het blauwe merk: http://www.victronenergy.com/upload/doc ... Stroom.pdf geeft goed inzicht in autonome systemen. Inclusief berekeningsvoorbeelden. Met daarnaast de gebruikerservaringen op het fieldlinesforum is het alles wat je nodig hebt. Tip: laat je niet verleiden tot gel accu's, maar neem gewone lood/zuur tractieaccu's met een vuldop. De laatste kun je onderhouden. De eerste gaan dood als ze een tijdje overladen worden. Bezuinig niet op kwaliteit. Koop dus niet van een internet-dozenschuiver. Neem spul wat de betere jachtbouwers of de fieldlines ervaringsdeskundigen gebruiken én dat in je toekomstige woonomgeving ook makkelijk verkrijgbaar is.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Energie vraagstuk?

Bericht door willem »

Hoi Dick,

Je moet m'n maatje Frans bedanken, had het er gisteren over gehad met hem
en hij is vanaf z'n geboorte al bezig met alles wat niet mogelijk is op energie gebied.
Heeft laatst een windmolen project gemaakt thuis waar half Amerika van loopt te likkebaarden.
Dick
Berichten: 37
Lid geworden op: 09 aug 2012, 15:29

Re: Energie vraagstuk?

Bericht door Dick »

Ja wind energie,

we zitten in een dal, de bomen om ons heen zijn zeker 30 40 meter hoog, omdat het deel waaar we wonen onder de wetten van Natura200 vallen is kap uitgesloten, alleen eigen grond is toegestaan. Omdat ik niet afhankelijk wil zijn van wel of geen wind heb ik mijn zinnen gezet op stoom. We hebben hout en water genoeg, meer als genoeg, dus die twee wil ik gaan benutten. Stoom machine moet het gaan worden.

Trouwens kwam mijn vrouw met een logistiek voordeel in de winter, een plek, want ik wil het gebeuren in een apaarte ruimte buiten het huis plaatsen,waar je de was kan drogen bij de stoom machine! Dit terzijde.

groet

Dick
Dick
Berichten: 37
Lid geworden op: 09 aug 2012, 15:29

Re: Energie vraagstuk?

Bericht door Dick »

wacht ff, is dat Frans uit Midwoud?

groet

Dick
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Energie vraagstuk?

Bericht door willem »

YEP
Dick
Berichten: 37
Lid geworden op: 09 aug 2012, 15:29

Re: Energie vraagstuk?

Bericht door Dick »

Nou dat is lachen, ik reageer altijd op zijn filmpje op youtube, klein wereldje.

Inderdaad een zoals ze dat in Amerika zullen zeggen:

F*CKIN MOOI product.

dank je voor je reactie

Dick
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Energie vraagstuk?

Bericht door willem »

Frans had het er nog over of je snelstromend water daar heb ivm een turbine
zoals die momenteel bij de afsluitdijk draait, maar met -40 wordt dat zeuren.
Plaats reactie