wie wil met mij een leemkachel bouwen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: wie wil met mij een leemkachel bouwen

Bericht door Erikvr »

ritsaert snijder schreef: Ik denk dat het een misverstand is maar voor een optimaal rendement heb je precies voldoende (liefst voorverwarmde) lucht nodig voor de secundaire verbranding.

Hoi
Er is niet zoiets als secundaire verbranding, maar een secundaire luchttoevoer welke zodanig wordt geplaatst om voldoende turbulentie en daardoor optimale verbranding te creeeren.

groeten
Erik
groet,
Erik
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: wie wil met mij een leemkachel bouwen

Bericht door ritsaert snijder »

Erik,
Ik weet niet wat je precies wil zeggen? Bedoel je deze kachel of bedoel je in het algemeen.

Een goed en helder stuk over de verbranding is geschreven door Dutch John; http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=2120.

Vroeger dacht men overigens dat de secundaire verbranding een stuk hoger in het traject plaatsvond. Volgens mij is iedereen het er wel over eens dat dit vrij direct boven het hout gebeurt. De oude venturi vorm van de schoorsteen kan dan ook vervallen.

groet!
Ritsaert
groet!

Ritsaert
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: wie wil met mij een leemkachel bouwen

Bericht door gerard »

ritsaert snijder schreef:
@Gerard,
Wat vind jij van het rookkanaaltraject?

Ritsaert
Ritsaert,
Nog snel even een antwoord voor ik vertrek... Afgaande op de schets: Rookkanaaltraject is op deze manier wel erg lang. Zonder een direkte bypass naar de bank te lang lijkt me, zeker bij een koude start. Tevens moet er ook dan nog een mogelijkheid zijn om onderin de schoorsteen te kunnen voorverwarmen. En eigenlijk moet onderin elk kanaal nog een veeg/inspectieluik komen. (en hoe zit het eigenlijk met de isolatie naar beneden en naar de achterkant??)

Normaal gesproken moet volgens mij een leverancier van dit product, de bouwtekening kunnen laten doorrekenen bij de firma Rath. De vraag is of Thomas dat laat doen.

groet,
Gerard
krekfree++
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 aug 2012, 21:14
Locatie: eindhoven

Re: wie wil met mij een leemkachel bouwen

Bericht door krekfree++ »

Ik ben blij met jullie opmerkingen. Het rookkanaal was zelfs nog een stuk langer gepland; 3x op en neer door de zitbank. En nee, over doorrekenen heb ik nog niks gehoord.
Zou het mogelijk zijn om een tegenstroomkanaal wat links van de kachel gepland is, onder de vuurkamer door te laten lopen?
En
Heeft de hoogte van de schoorsteen invloed op de mogelijke lengte van de rookkanalen?
Info over de bio-vuurkamer vindt je op: /www.rath.at/Rath.aspx?target=26320&l=2&
Kijk onder 'example of use' voor animatiefilmpje.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: wie wil met mij een leemkachel bouwen

Bericht door ritsaert snijder »

Krekfree,
Nog antwoorden op je vragen.
Normaal gesproken kan je het kanaal onder de vuurkamer door laten lopen, dat is bij finovens vrij normaal. Of Rath daar de op maat gemaakte stenen voor levert weet ik natuurlijk niet. Maar je kan natuurlijk ook een deel bij Rath kopen en daarnaast ook gewoon (tweedehands) stenen kopen.

De hoogte en de kwaliteit (isolatie, weerstand) van je schoorsteen heeft invloed op de lengte van je overig rookkanaal. Maar naast de trek moet je ook rekening houden met condensatie. Als de rook teveel afkoelt ontstaat er condens in je kanaal.

Ritsaert
groet!

Ritsaert
sven
Berichten: 55
Lid geworden op: 14 feb 2016, 20:05

Re: wie wil met mij een leemkachel bouwen

Bericht door sven »

Beste, welke stookkamer van brenner gebruiken jullie dan?

mvg sven
Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: wie wil met mij een leemkachel bouwen

Bericht door hotglass »

Hallo Sven,

Heb je de forumleden uit 2012 al uit hun winterslaap gewekt of.......? :lol:

Ik heb de afgelopen jaren verschillende keren een Heizeinsatz gebruikt als basis/stookruimte voor een massakachel.
Daar waren ook twee stookkamers van Brunner bij. Ik kies daarvoor stookkamers met een dichte chamotte bodem,
zonder rooster voor onderbeluchting. Roosters zijn nl voor steenkool/bruinkool en de dichte vloer voor houtstook.
De kool-gestookte stookkamers zijn vaak door de grotere hitte totaal aan flarden gestookt.
Zoals je wel zult weten is er in Duitsland een bijzonder strikte regelgeving wat betreft hout/kool/bruinkool gestookte verbrandingstoestellen. De laatste jaren is die regelgeving veel strenger geworden en een grote serie van deze oudere
stookkamers voldeed niet meer aan de uitlaatgas normen. Dit hele verhaal wordt in ieder huishouden twee keer per jaar gecontroleerd door de plaatselijke schoorsteenveger. Reden voor mij om voor een koopje ( tussen de 0 en 50 euro) dit
soort "afgekeurde" stookkamers via ebay in Duitsland te kopen.

Brunner heeft een aantal stookkamers voor hout tot 50 cm lang. Met een beetje knutselwerk maak je een uitstekende
rocketstove in de gietijzer/stalen kast van 55 cm breed x 75 cm hoog x 85cm diep.
De heatriser kun je ook buitenboord plaatsen door een stuk uit de gietstalen achterwand te slijpen.

Dit soort metalen stookkamers wordt origineel in de oven op een stalen frame geplaatst, waardoor -indien nodig- je de hele
stookkamer naar buiten kunt schuiven(met een paar sterke maatjes). De deksel er af kunt schroeven en het hele
binnenwerk kunt vervangen, zonder de rest van de kachel te slopen.
In mijn huidige huis staat een ±25 jaar oude "Grundofen" met een Brunner HBO2/2e stookkamer met Bakofen en die voldoet prima. In mijn vorige woonruimte heb ik zelf een kleine massakachel neergezet ook met een Brunner HBO 2 stookkamer.
Deze kachels hebben een deur met glasplaat en in de deur onder de glasplaat is de luchtinlaat geïntegreerd Een P-channel kun je gewoon ergens door de stalen wand laten gaan.

Als je zo'n stookkamer in de originele staat wilt gebruiken is het wel belangrijk dat het vuurvaste metselwerk redelijk in orde is.
De nieuwprijzen voor de passende stenen liggen tussen 300 en 400 euro ( ex verzendkosten vanuit Duitsland)

Groet,

Ed
Bijlagen
Brunner_Herstellerbescheinigung_3_10.pdf
(221.54 KiB) 131 keer gedownload
Brunner HF15.JPG
Brunner HF15.JPG (7.44 KiB) 2681 keer bekeken
Brunner HF10.JPG
Brunner HF10.JPG (8.15 KiB) 2681 keer bekeken
Brunner HF7 .JPG
Brunner HF7 .JPG (6.95 KiB) 2681 keer bekeken
Brunner HF4.JPG
Brunner HF4.JPG (5.7 KiB) 2681 keer bekeken
Brunner HF4.0.JPG
Brunner HF4.0.JPG (4.65 KiB) 2681 keer bekeken
Brunner HBO5.JPG
Brunner HBO5.JPG (7.54 KiB) 2681 keer bekeken
Brunner HBO4.JPG
Brunner HBO4.JPG (12.21 KiB) 2681 keer bekeken
datenblatt_HBO_1-2.pdf
(237.24 KiB) 121 keer gedownload
DSC08287.JPG
Plaats reactie