Afzekering 3 fase PV ????

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Bros
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 jul 2012, 08:36

Afzekering 3 fase PV ????

Bericht door Bros »

Hallo Forum leden ik zit met het volgende probleem.

Ik wil bij mijzelf 84 panelen van 240WP plaatsen. 20160WP*0.9=18000kWh per jaar

Mijn hoofdzekering in huis is 3 x 63A. Ik wil de panelen aansluiten op een onderverdeling in mijn garage. De afgaande groep vanuit mijn huis naar de garage is 3 x 25A met een kabel van 5x4mm² (kabel afstand 50 meter). In de garage zit de boel verder onderverdeelt naar een sauna / pomp voor de zwembad en wat 220 spul.

Ik wil de panelen aansluiten op de onderverdeling in de garage. Nu is het vermogen wat ik opwek in de piek 18.000. Dus 18000 = U * I * V3. >>> I=18000/692=26A per fase...

Als de panelen stroom leveren en de garage heeft vraag zal de stoom hier eerst gebruikt worden en het restant wordt teruggeleverd. Ik weet niet hoe ik de boel moet afzekeren en welke diameter ik moet aanhouden..... Met andere woorden is de 4mm² voldoende ???

Stel ik lever 18000, en het verbuik in de garage is 5000, dan lever ik 13000 terug. De stroom die door de kabel van 4mm² loopt is nooit meer dan 18000/692=26A

Wie kan mij helpen, praten we bij panelen ook over selectiviteit? Ik vind het tegenstrijdig, omdat het verbuik in de kabel omlaag gaat, omdat ik op de onderverdeling in de garage terug lever... Neemt de stroom in de leiding naar de garage dus af....:D

Wie kan mij het juiste vertellen..... Voordat de boel uitfikt...

Alvast bedankt...
Paide
Berichten: 287
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: Afzekering 3 fase PV ????

Bericht door Paide »

Nu ben ik geen electriën, dus er zijn vast wel mensen die je beter kunnen helpen, maar het vervelende nieuws wat ik je wel kan geven is dat je op bestaande groepen maximaal 500w mag terugleveren. Met uitzondering van die 500w, mag je geen verbruikers hebben op de groepen waar je ook op terugleverd. Je zult dus aparte groepen aan moeten leggen voor je omvormer.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Afzekering 3 fase PV ????

Bericht door kockie »

Dat lijkt me dan een kwestie van de onderverdeling uitbreiden. Ik ga deze topic maar eens goed volgen, zit namelijk in een soortgelijke situatie. Heb alleen (lang) geen 3*63A.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Paide
Berichten: 287
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: Afzekering 3 fase PV ????

Bericht door Paide »

Ik neem aan dat die 3x25A in de meterkast in het huis zit en er van daaruit een kabel vertrekt naar je garage?
tiho
Berichten: 297
Lid geworden op: 07 mei 2011, 15:15

Re: Afzekering 3 fase PV ????

Bericht door tiho »

3x 63 staat er in het eerste bericht aangekaart ook door Kockie. Komen hier wel electriciens dan? Dacht dat cp er wel wat vanaf zou weten, maar die zie ik hier niet vaak meer.
le_pilaf
Berichten: 192
Lid geworden op: 12 dec 2009, 22:51

Re: Afzekering 3 fase PV ????

Bericht door le_pilaf »

hallo Bros
je kunt je zonnepanelen het beste gelijk aansluiten op je groepenkast . de stroom word vanuit hier over je huis verdeeld over groeppen die hier voor berekend zijn . als jij de zonnestroom wil laten lopen via je garage dan word jouw stroomkabel bij zonneschijn een toevoerkabel voor stroom dan kun kom je ook in de problemen met je zekeringen .de kabel 4mm is dik genoeg zie hieronder de berekening .
Een voorbeeld: een koperen draad heeft een lengte van 10 meter en een dikte van 1 mm2, dan is de weerstand in die draad (10 x 0,0175)/ 1 = 0,175 Ohm.dat is in jouw geval (50x0,0175)/4=0,21875 ohm . p=rXi2 dus het vermogen dat je verlies is 1.24 w per aarder dus dat is acceptabel. Bij 26 amp dit is dus verwaarloosbaar.
Groet frank.
je bespaaart door niet te verbruiken .
G.E.U.P.
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 jul 2010, 22:34
Locatie: Niebert

Re: Afzekering 3 fase PV ????

Bericht door G.E.U.P. »

Hallo

Ik ben zelf ook met ongeveer hetzelfde bezig. Mijn kabel lengte van de schuur tot de meter kast is 40 meter en ik heb hier een 4 x 6mm2 grondkabel neergelegd mijn installatie wordt 18 x 250 watt piek dus maar een derde van jouw installatie. Mij werd door een oud collega was altijd electricien geweest aan geraden om een 6 kwadraat kabel te nemen was misschien iets te groot voor mijn installatie maar beter iets te groot dan te klein. En als ik dan jouw vermogen zie zou ik gaan voor een 6 kwadraat kabel minimaal. Volgens de wettelijke regels moet je de omvormer rechtstreeks aansluiten op de meter kast met een aparte automaat alleen voor de omvormer>
Face your fears living your dreams
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Afzekering 3 fase PV ????

Bericht door kockie »

G.E.U.P. schreef: Volgens de wettelijke regels moet je de omvormer rechtstreeks aansluiten op de meter kast met een aparte automaat alleen voor de omvormer>
Heb je een link naar de regels. Lijkt me dat een fatsoenlijke onderverdeler toch geen probleem moet zijn.
Aparte automaat lijkt me inderdaad logisch.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
G.E.U.P.
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 jul 2010, 22:34
Locatie: Niebert

Re: Afzekering 3 fase PV ????

Bericht door G.E.U.P. »

Ik heb geen link naar de regels. Laatst heb ik nieuwe meters gekregen en de monteur van Enexis onze netbeheerder vertelde mij dit ook. Omvormer rechtstreeks op de meter kast aansluiten met een aparte groep zonder iets anders er bij op. De meeste zonnepaneel leveranciers weten dit ook. Ik sluit de omvormer ook voor mijn aardlek aan, zodat alles wat ik gebruik via de aardlek gaat omdat wij maar 1 aardlek hebben voor de hele installatie 3 fase installatie.
Face your fears living your dreams
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Afzekering 3 fase PV ????

Bericht door kockie »

Maar mag het dan niet via een onderverdeler (zeg maar stoppenkast op afstand van de "meterkast"?)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
G.E.U.P.
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 jul 2010, 22:34
Locatie: Niebert

Re: Afzekering 3 fase PV ????

Bericht door G.E.U.P. »

Zoals ik het begrepen heb niet, ze willen echt een aansluiting van de omvormer naar de meter kast met niks er bij op!!!!
Face your fears living your dreams
le_pilaf
Berichten: 192
Lid geworden op: 12 dec 2009, 22:51

Re: Afzekering 3 fase PV ????

Bericht door le_pilaf »

Maar mag het dan niet via een onderverdeler (zeg maar stoppenkast op afstand van de "meterkast"?)

wat is jouw gedachte hier achter dat je het op deze manier wil gaan doen .

groet frank.
je bespaaart door niet te verbruiken .
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Afzekering 3 fase PV ????

Bericht door kockie »

Nou, heel simpel. TS heeft deze situatie en ik zelf ook. Ik ga onze panelen installeren op een voormalige varkensschuur, daar zit een onderverdeling. Als ik daar niet op zou mogen invoeden (wat volgens mij wel gewoon mag), ben ik veroordeeld tot 40 meter kabel leggen om in de meterkast in huis uit te komen en zit ik dus met 2 stroomkabels naar de schuur (en ligt de 6mm2 kabel die er nu ligt zo goed als ongebruikt)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
sathopper
Berichten: 214
Lid geworden op: 14 sep 2011, 07:48
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Afzekering 3 fase PV ????

Bericht door sathopper »

@kockie
Met 6mM2 Zal dit technisch geen enkel probleem zijn. Mijn omvormer zit ook via dezelfde kabel in de paardenstal aangesloten. Wettelijk weet ik niet hoe het zit. Bij nieuwe installaties moeten bijv. Grote verbruikers zoals wasmachine, drogers ed. Ook een eigen groep hebben.
Grootste probleem zit hem denk ik verzekerings technisch als je brand krijgt in de schuur en men komt er achter dat het niet zit zoals het wettelijk moet heb je wat uit te leggen.

Maar met 6mm2 kun je natuurlijk in de schuur prima gaan onderverdelen. In de meterkast de kabel direct na de hoofdschakelaar aansluiten. In de schuur alles in een nieuwe groepenkast met aardlekschakelaars en 16A automaten weer onder verdelen. Wel even checken of in de bestaande meterkast alle onderdelen de stroom kan verwerken (hoofdschakelaar ed). Dit hoeft niet veel te kosten zie bijv. www.eprotech.nl

Gr,

SH
--- 100L Solesta zonneboiler en 120L boiler verwarmt door Hout CV ---
--- Arduino controlled PER EKO Hout CV + 1000L buffer ---
--- Evergreen Solar Zonnepanelen (10x215Wp) AEG Protect PV2000 inverter ---
--- Een niet ecologisch maar wel leuk project ---
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Afzekering 3 fase PV ????

Bericht door kockie »

Nou, die groepenkast is aan vervanging toe, 2 extra groepen zijn er zo bijgeprikt natuurlijk. Ik zou nl niet weten waarom je een omvormer niet op een onderverdeling zou mogen aansluiten. Grote bedrijven zouden dan een behoorlijk probleem hebben denk ik.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie