Houtkachel rookgasafvoer vzv CV leiding

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Jeffer
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 jul 2012, 09:18

Houtkachel rookgasafvoer vzv CV leiding

Bericht door Jeffer »

Hallo allen,

Nieuw op dit forum, maar heb al de nodige lees uren gespendeerd hier. Dus ik steek maar meteen van wal. :)

Het spookt in mijn hoofd om de CV aan te sluiten op mijn houtkachel. Nu zitten er nogal wat haken en ogen aan om dit te doen. Daarom hoop ik dat jullie hier vanuit een ander perspectief (lees; meer ervaren) op kunnen schieten.

De situatie:
* Doorzon hoekhuis met CV installatie HR++ Remeha ketel, goed geïsoleerde woning uit de jaren 60
* Openhaard weggesloopt en een houtkachel neergezet.
* De kachel heeft een 1,7 meter lange rookgas afvoer in RVS lopen naar de oude plek waar de schoorsteen door het plafond heenging. Deze afvoer is niet recht omhoog vanuit de kachel, maar staat onder een hoek van ongeveer 45 graden schuin naar boven

Ik stook vrij fanatiek door het jaar heen. Wat ik zie is dat de rookgas afvoer verkleurt over gehele lengte. Hij is van RVS, dus net aan de uitgang van de kachel is hij paars, en bij het plafond is hij nog net glimmend zilver RVS.

Als ik de kachel stook is het beneden in huis lekker warm, maar boven een ijskast. De vloer op de eerste etage is van ongeveer 14cm dik gewapend beton. Dus de warmte trekt niet door de vloer naar boven. Enige oplossing is de cv aanzetten om boven warm te stoken, en dat wilde ik nou net niet....

Dus het idee waar ik mee kwam.
Als ik een coil maak van koperen leiding 1/2 duims. Deze coil zodanig winden dat de coils dicht op elkaarzitten en deze om de rookgas afvoer schuif. Vervolgens kan ik een RVS plaat rondzetten op de 3 rollen wals en deze daar weer omheen monteren.

Vervolgens moet deze idealiter direct op de cv aangesloten worden. Ik kan de naastliggende radiator leidingen van t-stukken voorzien voor aan,- en afvoer cv water (ook 1/2 duims).

Afbeelding

Wat me zorgen baart:
* Als er geen stroming is door de buis met water dat er gevaarlijke situaties kunnen ontstaan als de houtkachel gestookt wordt.
* Dat de aan,- en afvoer op vloer niveau zitten en het water dus omhoog en naar beneden moet stromen. Er kan dus een luchtbel in de koperen buis zitten en gevaarlijke stoom druk ontstaan als dit niet ontlucht wordt.
* Dat de CV op de vorst beveiliging moet staan als de houtkachel gestookt wordt, zo gaat de waterpomp van de CV in werking.
* Dat er een fallback moet zijn voor het vorige punt als de cv niet rondpompt

Kunnen jullie hier jullie mening op geven?
Greets,
Jeffer
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Houtkachel rookgasafvoer vzv CV leiding

Bericht door David86 »

ik ben niet de meest geleerde in dit onderwerp maar heb zelf wel iets soortgelijks

als ik het overnieuw zou doen zou ik een thermosyphon gebruiken om een warmtebuffer te verwarmen (open systeem) en in die warmtebuffer zou ik een warmtewisselaar maken voor op de cv evt bijgestaan door een losse pomp om het cv systeem te laten vloeien als de cv niet aanstaat

risico zijn vele malen kleiner (denk aan falende veiligheden of stroomstoringen die de pompen stil leggen) en de installatie zou door het gebrek aan veiligheden drukregelaars etc goedkoper zijn

plus dat met deze oplossing al jou zorgen voorbij zijn volgens mij

de kachel jongens kunnen je vertellen in hoeverre het wijs is om je rookgassen af te koelen (condensering in de pijp en nog wat dingen die schadelijk zijn voor het milieu, maar dat gaat mijn pet te boven)

ik denk dat het wijzer is om je warmtebron zo kort mogelijk op de koude kant van je cv te zetten. een cv is meestal niet 1 rondje door je huis maar vaak 2 of 3 verschillende "ringleiding" die samen komen bij je cv op 1 leiding. als je je warmtebron op een radiator koppelt kan het zijn dat het beneden nog steeds heet is en boven nog steeds koud

daar zijn wel tekeningen van te vinden via google


leuk project
..
Jeffer
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 jul 2012, 09:18

Re: Houtkachel rookgasafvoer vzv CV leiding

Bericht door Jeffer »

bedankt voor je reactie. Heb ook op de term thermosyphon gezocht een een vergelijkbaar draadje gevonden
http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.p ... 7&start=15
Th0M
Berichten: 53
Lid geworden op: 28 nov 2011, 09:31

Re: Houtkachel rookgasafvoer vzv CV leiding

Bericht door Th0M »

Hoi Jeffer,

Mijn kennis niveau gaat ook niet veel verder als dat van David, maar wat hij zegt is waar.


Waar je voor uit moet kijken is dat wanneer het warme water van de kachel niet afgekoeld kan worden, doordat bijvoorbeeld de radiator waar je hem op aan wilt sluiten gesloten is, het water steeds heter wordt. Je kachel wordt namelijk niet terug geregeld wanneer het water te heet wordt. Op een bepaald moment gaat dit water koken, en stoom neemt een veel groter volume in. De druk in het systeem neemt dan schrikbarend toe, met (mogelijk) een explosie als gevolg!!

Wanneer je het warme kachel water middels een thermo syfon (of pomp) naar een open buffer vat laat stromen, kan er (bijna) nooit geen druk opbouw in je systeem komen. In dit buffer vat plaats je een warmtewisselaar die op de CV installatie zit. Je kunt dit niet rechtstreeks met een open verbinding doen, omdat het CV systeem onder een bepaalde druk staat.

Een ander voordeel van een (open) buffer vat is dat je een bepaalde hoeveelheid warm water op kunt slaan voor later gebruik. Ik kan me voorstellen dat je de kachel soms aan hebt, wanneer je eigenlijk geen CV warmte nodig hebt. Je kunt dan de warmte opslaan om dat later alsnog te gebruiken.
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Houtkachel rookgasafvoer vzv CV leiding

Bericht door Jan. »

Even inhakend op wat Th0m zegt, stel dat je kachel beneden staat, hoe hoog kun je het buffervat maximaal plaatsen zonder pomp?
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Houtkachel rookgasafvoer vzv CV leiding

Bericht door kockie »

@Jeffer:

Ik heb wat leesvoer voor je:

http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=866
http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=26
http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=239
http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=2229
http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=1031
http://wiki.ecologieforum.eu/index.php/Veiligheid

Ik denk dat je hier erg veel informatie uit kunt halen. Verder raad ik je aan om de zoekfunctie eens te bekijken; ik kan daarbij de bovenste optie erg aanraden ( Zoeken op het forum...); de forumeigen functie is wat te beperkt.

Bedenk verder waar je met je condens naar toe wilt als de schoorsteenpijp te koud wordt. Een anticondensklep is zeker aan te raden
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Houtkachel rookgasafvoer vzv CV leiding

Bericht door Jan. »

Ja zo vond ik ook het één en ander.
Had de links ook wel kunnen geven, maar als je zelf zoekt zie je ook andere dingen je misschien goed kan gebruiken.
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Houtkachel rookgasafvoer vzv CV leiding

Bericht door David86 »

Als je het forum doorgespit hebt een idee van wat je wilt zou je eens moeten kijken of dj (dutch john) bereid is naar je plannen te kijken. Ik heb in de wandelgangen gehoord dat hij aan een project werkt dat enigzins op de jouwe lijkt.

Hij is in het bezit van een stuk meer vakkennis op het gebied van hout verbranding in het algemeen (ik verdenk hem ervan tot op moleculair niveau dit soort zaken uit te dokteren)

Succes
..
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Houtkachel rookgasafvoer vzv CV leiding

Bericht door David86 »

Jan. schreef:Even inhakend op wat Th0m zegt, stel dat je kachel beneden staat, hoe hoog kun je het buffervat maximaal plaatsen zonder pomp?
tot op het dak van je dakkapel

een thermosyphon werkt op minimale drukverschillen gegeneerd door het uitzetten van het warm water. het is echter zo dat mocht je besluiten dat vat op 15 meter hoogte te zetten het warme water op 1,5001 (+-) bar omhoog moet. dit is in principe geen probleem want de voordruk op de leiding is 1,5 bar je vat staat immer op 15 meter hoogte
..
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Houtkachel rookgasafvoer vzv CV leiding

Bericht door Albert van WdJ »

@Jeffer,

Er zijn wel wat vragen en opmerkingen rondom jou project te stellen.

Ten eerste is dit systeem door anderen eveneens uitgedacht en/of opgezet, met diverse modificaties.
Maar ik zag dat je al een heel aantal links hebt gekregen. Nog leeswerk zat dus.

Ten tweede zou ik je ten sterkste aanraden om altijd een open systeem te bouwen.
Dus hetzij met een open expansievat of een open buffervat. Om het systeem zo ’foolproof’ te maken.

Verwacht ook niet teveel warmte-overdracht naar de coils, het contactoppervlakte waar warmteuitwisseling kan plaatsvinden is maar heel gering. Tenzij de rookgassen de coil kunnen omspoelen.

En een vraag:
Een kachel die zo’n hoge rookgastemperatuur geeft is wel enigszins bevreemdend. Blauwkleuring van rvs ontstaat pas ergens boven 500° C.
Welke kachel stook je? (producent, type en vermogen, leeftijd)

Albert
Change, before you have to.
Jeffer
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 jul 2012, 09:18

Re: Houtkachel rookgasafvoer vzv CV leiding

Bericht door Jeffer »

Kijk dat is fijn van zo'n forum. Meteen waardevolle feedback. Bedankt allemaal.
Zal ook in het vervolg de zoek functie beter gebruiken. Excuus hiervoor.

Conclusie is dat ik dit idee moet laten varen, en wellicht een compleet ander idee moet bedenken. Wellicht te opportuun om te denken dat dit mogelijk was.

Het thermosyphon principe kan ik dan wel als basis uitgangspunt nemen. Alleen daar ben ik niet zo vrij in in mijn huis om zo hoog te plaatsen. Op de eerste verdieping kan ik geen kuub water kwijt. Zolder wellicht, maar ook niet ideaal. Laat staan dat ik door mijn (zelf) vers strak gestucte muren moet gaan slijpen om waterleidingen in de muur te maken. :shock:

Dus het heeft nog wat hoofdbrekens nodig.

Albert, wat betreft de kachel.
Die is nu 2 a 3 jaar oud, een Nestor Martin Ô23
Nom. vermogen 5 kW
http://www.nestormartin.nl/Houtkachels/ ... %9423.html

Meestal stook ik eiken hout.
Greets
Bijlagen
foto.JPG
foto2.JPG
Plaats reactie