Hout beter stoken

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Re: Hout beter stoken

Bericht door Dirk Bauwens »

Rudi schreef:... Het is ook heel belangrijk om de kachel af te sluiten als alle leven is stilgevallen. Ik sluit de kachel en de schouwklep. Zo blijft zoveel mogelijk warmte binnen die anders door de schouw zou verdwijnen. Dit vormt soms een probleem voor ons. Wij werken beiden. Als ik 's morgens de kachel aansteek is er vaak niemand die de kachel en de klep kan sluiten, waardoor veel warmte verloren gaat. Misschien heeft iemand een voorstel om hieraan een mouw te passen ?
Rudi,

Je opmerking wat betreft het sluiten van de schoorsteen is zeer juist. De energiebesparing die daardoor bereikt wordt is enorm.

Ik weet niet of er een eenvoudige systeem bestaat dat de schoorsteenklep in jullie afwezigheid veilig kan bedienen.

Ik wil toch van de gelegenheid gebruik maken om ervoor te waarschuwen dat de schoorsteenklep niet te vroeg gesloten wordt. Houtskool lijkt voor de meeste mensen een onschuldige brandstof die, omdat er geen zichtbare rook wordt gemaakt, ook geen schoorsteen zou nodig hebben. Niet zo. De resterende houtskool heeft net zoals het hout de trek uit de schoorsteen nodig. Die trek zorgt ervoor dat voldoende verse lucht wordt aangezogen waardoor de houtskool volledig zal verbranden. Bij onvoldoende verbrandingslucht kan door een smeulend houtskoolvuurtje het dodelijk koolmonoxide ontstaan.

Pas nadat de laatste houtskool verbrand is, mag de schoorsteen zonder enig risico volledig afgesloten worden.

Dirk
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Re: Hout beter stoken

Bericht door kees »

Dirk Bauwens schreef: Pas nadat de laatste houtskool verbrand is, mag de schoorsteen zonder enig risico volledig afgesloten worden.

Dirk
kom je meteen op het tere punt: hier gaat een controlerende overheid nooit mee accoord. Laat staan in Duitsland waar de schoorsteenveger nog verplicht is :!: Misschien van belang voor degenen die in het oosten van NL wonen iets over de grens willen kopen, want tjongejonge je hebt daar wel mogelijkheden, ook financi?el gezien. :idea:
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Re: Hout beter stoken

Bericht door Dirk Bauwens »

kees schreef:kom je meteen op het tere punt: hier gaat een controlerende overheid nooit mee accoord. Laat staan in Duitsland waar de schoorsteenveger nog verplicht is :!:
De finoven wordt aanzien als een ambachtelijk produkt en is daarom niet onderhevig aan allerlei keurmerken. Dit heeft Fetze Tigchelaar me verteld.

Fetze Tigchelaar maakt in zijn afsluitklep een kleine opening, waardoor de schoorsteen nooit volledig kan worden afgesloten. Misschien rekening houdend met de Duitse markt ?

Dirk
Plaats reactie