Pagina 1 van 2

Hout beter stoken

Geplaatst: 13 feb 2006, 09:45
door Dirk Bauwens
Afbeelding


Met de bovenstaande tekening toont de website van de 12 Ambachten hoe hun tegelkachel correct zou moeten gestookt worden.

De bijbehorende tekst legt uit dat het hout vooraan moet aangestoken worden en dat op die manier een geleidelijk ontgassing van het hout bekomen wordt.

De 12 Ambachten werd reeds verschillende malen attent gemaakt op deze grote fout. Bij het aanmaken van de kachel veroorzaakt deze foute manier van stoken onvermijdelijk een slechte verbranding en de bijbehorende grote rookontwikkeling.

Ook al heeft men bij de 12 Ambachten ondertussen deze fout (half) erkend, zij weigeren om de foute informatie op hun website aan te passen. Sietz Leeflang zegt daarover het volgende:
De op deze website weergegeven uitgaven van Beter 1x Zien zijn conform de gedrukte versie en die willen we niet veranderen, want dat zou een "vervalsing" zijn van eenmaal geformuleerde uitspraken en/of uitkomsten
Ondertussen blijven mensen de foute informatie op de website volgen, met alle gevolgen vandien: slechte verbranding en veel rookoverlast. Gisteren nog schreef iemand op het echte forum:
Mijn standaard tegelkachel rookt behoorlijk, terwijl deze, naar ik begrepen heb, niet of nauwelijks mag roken. De tegelkachel staat in de werkplaats en heeft een 15 cm dubbelwandige pijp met 2 bochten van 45 graden en steekt boven de nok uit. Ik stook met droog pallethout of wilgenhout (ook goed gedroogd). Wat doe ik fout?

groeten, Harry
http://www.de12ambachten.nl/cgi-bin/de1 ... ?read=3142

Ja wat doet Harry fout ? De fout is dat Harry doet wat hem door de 12 Ambachten getoond wordt!

Dirk

Geplaatst: 13 feb 2006, 10:09
door kockie
Nou Dirk,

Wil je eens vertellen hoe het dan wel moet?

Geplaatst: 13 feb 2006, 10:33
door Dirk Bauwens
Fetze Tigchelaar was de eerste die op dit forum op deze fout wees. Zijn antwoord is voortreffelijk.
hout beter verbranden

Verstuurd door: Fetze Tigchelaar <info@tigchelkachels.nl>
Datum: Friday, 24 December 2004, at 3:47 p.m.

Naar aanleiding van de rubriek Beter 1X zien dan 100x horen, reageer ik met de opmerking dat ook een Grundofen tegelkachel beter en schoner kan branden dan met de huidige aanwijzingen en illustraties.

De huidige aanwijzingen 'Beter 1x zien', omschrijven het volgende: In onze ?standaard-tegelkachel? bereiken we een vergelijkbaar effect door een aanmaakvuurtje te stoken tegen de hier horizontaal liggende stapel hout. Omdat de lange stookkamer van deze kachel houtblokken tot een lengte van 80 cm toelaat, stoken we het hout aldus van voren naar achteren, waarbij eveneens een geleidelijk vrijkomen van houtgas wordt bereikt. In al onze kachels stoken we, volgens het ?Grundofen?-principe.

Mijn conclusie uit het bovenstaande is dat het principe niet helemaal is begrepen. Door het 'van voren naar achteren' branden wordt juist bereikt dat de volledige brandstof snel wordt opgewarmd en er geen geleidelijke ontgassing ontstaat.

Het verbeterde advies komt op hetzelfde principe neer als het verbeterd (verticaal) verbranden in een Finoven; het vuur moet zich in een tegengestelde richting verplaatsen om zich van nieuwe voedsel te voorzien, als die van de verbrandingslucht. Dus 'van achteren naar voren'.

Neem als simpel voorbeeld maar een brandende kaars. De ontstane warmte stijgt voor het grootste deel op en het overgrote deel van de kaars blijft koud. De brandstof wordt alleen direct bij de vlam verwarmd. Alleen zo is een gecontroleerde verbranding van een kaars te verkrijgen.

Plaats in gedachten een horizontale kaars als brandstof in deze (Grunofen) kachel, deze kaars brand het schoonste wanneer de vlam vanaf de achterkant brand en de lucht wordt aangeblazen vanaf de voorkant.

DUS NOGMAALS, VOOR ALLE KACHELS DIE BRANDEN OP HET PRINCIPE GRUNDOFEN, 1e; aanmaakvuurtje maken achter de stookdeur, 2e; vuurtje helemaal naar achteren schuiven, 3e; brandhout/stammetjes ervoor leggen en als 4e ruim lucht geven. Als de brandstof opraakt en er een nieuwe lading aangevuld moet worden herhaald het proces zich. Vuurtje (nu kooltjes) opnieuw naar achteren schuiven, 3e; brandhout/stammetjes ervoor leggen en ruim lucht geven.

Alleen zo is een gecontroleerde en een schone verbranding te verkrijgen.

Fetze
http://www.de12ambachten.nl/cgi-bin/de1 ... ?read=1228

Geplaatst: 13 feb 2006, 13:22
door kockie
Duidelijk :lol:

Geplaatst: 13 feb 2006, 16:00
door mark
HOI,

Toen ik onze kachel kocht bij fetze werd mij het verhaal ook verteld van het boven aan steken van het hout.Toen dacht ik mooie kachel rare denkwijze.Want wij hadden altijd gezien en geleerd eerst klein vuurtje maken en dan de houtblokken er bovenop.En dan gaat die man een ander idee op na houden.Een denkwijze die recht tegen de vast geroeste denkwijze in gaat.
Er wordt verteld dat het wordt toegepast door een fin waar hij veel van heeft geleerd.Maar het was zo overtuigend dat we de kachel kochten.

Na plaatsing wij stoken op de manier van boven naar beneden.Iedereen zei dat niet kon en dat waren er heel wat moesten hun woorden inslikken.
Hij brandt geweldig veel soorten hout,kolen,briketten en zelfs houtpellets en allen van boven af aangestoken.

Bij deze manier van stoken heb weinig tot geen rookontwikkeling heldere gele vlamen en weinig as.Dat is natuurlijk alleen met goed droog hout.

Wij zijn(en de buurt )blij met deze stookwijze want ruikt het ook veel minder.

mark

Geplaatst: 13 feb 2006, 17:42
door christophe
bij mijn ouders in de openhaard deed ik het ook reeds zo: eerst een goed brandend vuur maken, en dat samenduwen met de houtblokken die ik ernaast/tegen/voor leg. zo drogen die houtblokken eerst verder uit door de hitte en zodra het vuur aan de blok is is die mooi droog, heeft die vrij zuurstof en brand die mooi. blokken OP het vuur leggen gaf altijd eerst een felle rookontwikkeling.

Geplaatst: 13 feb 2006, 20:32
door Gast
Zo is dat, Cristophe.

Ook bij een goed kampvuur gebeurt hetzelfde. Men legt de stammetjes in stervorm, met de uiteinden tegen elkaar en steekt deze opstelling centraal aan. Naarmate het hout verbrandt, schuift men de stammetjes op, richting het vuur. Dergelijke vuren geven nauwelijk rookoverlast.

Ook waar men nog op een open houtvuur kookt, wordt deze techniek toegepast.

Dirk

Geplaatst: 23 feb 2006, 09:47
door christophe
en nu ingelogd...

geldt dit ook voor een "leuvense stoof"?
dus zo een gietijzeren kachel die langer is dan ze breed is met een luikje in de korte zijde: is het daar ook beter je as naar achter te duwen en je blokken ertegen te duwen?
gaat die dan nog even snel warmte afgeven? want als je de blokken eroplegt heb je continu veel vlam, en nu ga je de vlamhaard toch kleiner maken?

PS: leuke naam trouwens, een nieuw forum is geboren!!

Geplaatst: 23 feb 2006, 15:24
door Dirk Bauwens
Cristophe,

Heb je het niet over een kachel zoals ik hieronder toon ?
Afbeelding

Dat zijn de zogenaamde frontverbranders.

Deze kachel wordt w?l correct gestookt door het hout vooraan aan te steken. Dat komt omdat de aansluiting naar het bovenste gedeelte van de kachel zich ook vooraan bevindt. Bij de kachel van DTA bevindt deze aansluiting zich achteraan.


Dirk

Geplaatst: 07 apr 2006, 14:14
door Dirk Bauwens
In hun laatste nieuwsbrief, corrigeren DTA dan eindelijk hun verkeerde interpretatie van het omgekeerd stoken voor tegelkachels.

Helaas doen ze dat op een onethische manier en pas nadat ze daarvoor lange tijd onder druk werden gezet, onder andere door mijzelf. Maar, omdat hierdoor toch wat meer mensen juist zullen gaan stoken, is deze correctie toch toe te juichen.

Dirk

Geplaatst: 07 apr 2006, 16:28
door mark
Hoi Dirk,

De aanhouder wint. Ik sprak laastst een pijp rokend meneer die zijn bedenkingen uit sprak over deze stookwijze. Ik vroeg hoe hij zijn pijp rookt en het punt was gemaakt. Een makelijke manier om deze stookwijze uit te leggen.

mark

Geplaatst: 07 apr 2006, 16:49
door mickenhans
Heren even enkele vragen.
Zie plaatje van Dirk aan het begin van de thread.
Om "omgekeerd" te kunnen stoken, met de tegelkachel van DTA (model heb ik in mijn schuur) zou je hem achteraan moeten aansteken.
Om dit te voorkomen, heb ik enkele dikwandige kokers van staal op de bodem van mijn kachel liggen, die beluchting van achteraf mogelijk maken. Mijn doel: de kachel aan kunnen steken op de plek waar dat het makkelijkst is: gewoon vooraan.
Bijkomend voordeel: de verbrandingslucht wordt in de as voorverwarmd.
Ten aanzien van de finoven: Om korrekt de kachel aan te steken moet je het vuur met een of ander vernuftig blikje boven je hout brengen.
Ik wil mijn huidige kachel gaan afbreken en een finoven bouwen, maar ik zal een tweede deur boven de standaardopening maken, met dikke isolatie erop en met knevels om luchtdicht af te kunnen sluiten. Daar kan ik dan de kachel aanmaken , wederom op de plaats waar dat het gemakkelijkst is: gewoon bovenaan
Ik heb de indruk dat bij de finoven wel de stokwijze wordt veranderd maar dat de kachel niet wordt aangepast om dit eenvoudig mogelijk te maken.
Voor dat ik fouten maak, bij de bouw van mijn nieuwe kachel,graag commentaar op mijn bericht!
Groeten
Hans

Geplaatst: 07 apr 2006, 16:53
door Dirk Bauwens
mark schreef:Hoi Dirk,

De aanhouder wint. Ik sprak laastst een pijp rokende meneer die zijn bedenkingen uitsprak over deze stookwijze. Ik vroeg hoe hij zijn pijp rookt en het punt was gemaakt. Een makkelijke manier om deze stookwijze uit te leggen.
Mark,

Dat is een zeer goede vergelijking!

De klassieke stookwijze = aan de pijp trekken: dit geeft verbranding met rook.

De omgekeerde stookwijze = aan de pijp blazen: geeft verbranding, maar geen rook.

Dirk

Hout beter stoken

Geplaatst: 08 apr 2006, 01:02
door Rudi
Mickenhans en de ander houtstokers,

Ik bezit sinds oktober een finoven van DTA. Omgekeerd stoken is hierin vrij eenvoudig en er is helemaal geen nood om een extra deur te voorzien boven de standaarddeur. Ik vul met houtblokkken van +/- 30 cm. Het laatste blok is wat korter. Hierop maak ik mijn aanmaakvuurtje: eerst een aanmaakblokje en daartegen enkele aanmaakhoutjes, die tegen de hogere blokken leunen. Er ontstaat dan een klein vuurtje dat stilaan in hevigheid toeneemt. Ik heb al ondervonden dat het gemiddelde kaliber van de blokken niet te dun mag zijn, anders kan de luchttoevoer niet volgen en is de verbranding niet optimaal. De kachel vullen als hij nog restwarmte heeft is gunstig voor een probleemloze start van de volgende stookbeurt. Het is ook heel belangrijk om de kachel af te sluiten als alle leven is stilgevallen. Ik sluit de kachel en de schouwklep. Zo blijft zoveel mogelijk warmte binnen die anders door de schouw zou verdwijnen. Dit vormt soms een probleem voor ons. Wij werken beiden. Als ik 's morgens de kachel aansteek is er vaak niemand die de kachel en de klep kan sluiten, waardoor veel warmte verloren gaat. Misschien heeft iemand een voorstel om hieraan een mouw te passen ?

Geplaatst: 08 apr 2006, 06:26
door Dirk Bauwens
Hans,

Omgekeerd stoken betekent ongeveer dat het vuur aangestoken wordt langs de zijde waar de rookgassen afgevoerd worden. Ook een kaars brandt op die wijze.

Eigenlijk is het de bedoeling dat het vuur niet doorheen de brandstof moet. Zodat de houtgassen geleidelijk en gelijkmatig kunnen ontstaan en dat ze bij voorkeur ook doorheen de vuurzone geleid kunnen worden. Dat geeft een rustig, geleidelijk brandend vuur met weinig zichtbare rook.

Vuur dat doorheen de brandstof moet, veroorzaakt een snelle, oncontroleerbare reactie met als gevolg: onvolledige verbranding, veel zichtbare rook en een slecht verbrandingsrendement.

Wanneer je kachel gebouwd is zoals die van DTA, moet je dus van achter naar voor stoken. Zoals ik het me nu voorstel, veranderen de buizen die je hebt geplaatst niets aan die situatie. Alleen wanneer men bij de kachel van DTA, het deurtje naar de andere kant zou verplaatsen, zou men hem daar kunnen aansteken. Dan krijg je een zogenaamde frontverbrander.

De buizen in jouw kachel kunnen op de bodem blijven liggen en nuttig gebruikt worden om meer verse lucht achteraan te krijgen. De verhouding primaire/secundaire lucht wordt dan interessanter.

Wat je opmerking over de finoven betreft, is het zeker een goed en logisch idee om het stookdeurtje hogerop te maken. Dat deurtje moet niet speciaal afdichtbaar gemaakt worden zolang je de finoven maar hoog genoeg maakt. De binnenhoogte zou toch zo'n 2 meter moeten zijn.

Dirk