Batch Rocket: Rocket stove, maar dan anders

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door account verwijderd »

@Creon,

Dat zou je kunnen doen. Zelf ben ik gecharmeerd van een buizenwisselaar. Je kunt ze eenvoudig schoonmaken, qua productie
en lastechniek zijn ze vrij eenvoudig, en ze zijn op meerdere manieren te gebruiken. Upstream / downstream / side stream, etc.
Ook zijn ze ten alle tijde schakelbaar zodat je niet altijd de cv verwarmt, maar on demand.
Het zal per persoon verschilend zijn, wat de keuze en de drijfveer voor een bepaalde opstelling is.
Verwijderd
Johndc
Berichten: 724
Lid geworden op: 24 okt 2011, 22:17
Locatie: Essen (BE)

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door Johndc »

Vandaag een poging gewaagt met stukhout (misschien een beetje te nat nog)
Dus de opening waar normaal de pelletbrander op/in geschroefd zit er uit geslepen en ook de bodem van de kachel op die plaats.
Een stalen mantel gemaakt en de wanden opgebouwd uit los gestapelde vuurvaste steen. Het "dak" met maatje 30X30X4 cm dicht gelegd.
Een riser eveneens uit los gestapelde stenen in de "brandkamer" getast.
Zodra de stenen wat op temp. waren (half uurtje) bleek dat mijn afgastemp 9 a 10° achter bleef op de watertemp.
70° watertemp. 60° afgas.
Zuinig stoken dus :mrgreen:
Maar! Het "ding" is eigenlijk wat te klein om een beetje comfortabel te kunnen stoken. Ik kreeg het hier wel warm. Maar had niks overschot.
Wat nog altijd wel wil zeggen dat het hier 25° of meer is.
Dus geen buffer vullen.
Volgende week verlaag ik het plafond en gaan we testen met SZ. :wink:
Johndc
Berichten: 724
Lid geworden op: 24 okt 2011, 22:17
Locatie: Essen (BE)

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door Johndc »

Het is me meer en meer duidelijk aan't worden dat deze "177" niet geschikt is voor mijn doelstelling. Het ding zal wél zijn werk doen voor bvb een grote living op te warmen.
Ingewerkt in een massakachel, waar je dan naast zit en van het vlammenspel geniet.
Bij mij, om de CV te voeden, kan ik er gewoon bij blijven zitten. Houtjes klein klieven en vullen maar.
Zodra de blokken wat groot worden duikelt de watertemp. naar omlaag. Maar voor mijn SZ denk ik dat het wél goed gaat werken. Enkel het plafond moet zakken en er moet een rooster in op de bodem tot aan de riser.
Morgen (als het vrouwtje uit huis is) kan ik de boel verbouwen. Nu terug naar de kachel om er weer wat hout in te gooien :mrgreen:
Gerbe Ouwehand
Berichten: 53
Lid geworden op: 09 feb 2006, 13:04
Locatie: Twello

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door Gerbe Ouwehand »

michel schreef:Nog een andere kacheldeur, hierbij een iets groter doorkijk venster en schuiven weggewerkt.
Dit zal nog beter zijn omdat het kozijn ook gelijk de rocket delen bij elkaar houdt aan de voorzijde, dat is nu niet te zien, maar het is wel zo.. :wink:
en maakt het opbouwen van de kachel stukken eenvoudiger, je hebt gelijk maat.

Dan zal ik nog een panorama deurkozijn laten zien, waarbij de rocket 90 graden gedraait staat opgesteld, ogenblikje even tekenen.
Michel,
Beide deurtjes zien er goed uit, omdat de doorzicht door de ruit bij de 177 erg klein is zou ik een zo groot mogelijke ruit prefereren.
Uit de tekening kan ik niet halen op welke wijze de plaat op de constructie van de kachel wordt bevestigd maar ik ga ervan uit dat, zoals we eerder besproken hadden, er vier verzonken boorgaten in komen, er komen dan onder en boven de kern aan de voorkant een beton latei met daarin stalen draadeinden die in de latei zijn gegoten.
Deze constructie wordt ook toegepast door Tigchelaar alleen zitten de draadeinden (een soort spaken van ca 3mm) in de vuurbeton mee gegoten, ik heb deze constructie in mijn finoven zitten en deze is zeer degelijk.
Gerbe
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door account verwijderd »

@Gerbe,

De bevestigings gaatjes boren laat ik liever aan jezelf over, zo blijven de deurstellen
zo universeel mogelijk qua bevestiging.
Dit omdat sommige deurstellen een negge uitvoering krijgen, bij deze variant
is het bijvoorbeeld mogelijk kozijn ankers toe te passen.

Wel is de doorsteek van het kozijn onder en boven t.o.v. de totaalmaat hoogte Rocket belangrijk.
Boven en onder min. 5cm. Dan heb je genoeg ruimte om gaatjes te boren.

De deur is nu vierkant, als je liever een rechthoekige ruit wilt, dan kan ik hier voor zorgen.
Maar dat gaat over 2 of 3 cm in de hoogte, is niet veel.
Verwijderd
Gerbe Ouwehand
Berichten: 53
Lid geworden op: 09 feb 2006, 13:04
Locatie: Twello

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door Gerbe Ouwehand »

michel schreef:@Gerbe,

De bevestigings gaatjes boren laat ik liever aan jezelf over, zo blijven de deurstellen
zo universeel mogelijk qua bevestiging.
Dit omdat sommige deurstellen een negge uitvoering krijgen, bij deze variant
is het bijvoorbeeld mogelijk kozijn ankers toe te passen.

Wel is de doorsteek van het kozijn onder en boven t.o.v. de totaalmaat hoogte Rocket belangrijk.
Boven en onder min. 5cm. Dan heb je genoeg ruimte om gaatjes te boren.

De deur is nu vierkant, als je liever een rechthoekige ruit wilt, dan kan ik hier voor zorgen.
Maar dat gaat over 2 of 3 cm in de hoogte, is niet veel.
Michel,
Het is me duidelijk, bij je uitvoering met negge komen er geen zichtbare bevestigingsschroeven of moeren in zicht, daar is veel voor te zeggen, die mogelijkheid laat ik dan open.
Wat de ruit betreft denk ik dat elke cm is meegenomen, tenzij dat ten ko0ste gaat van de stevigheid maar dat lijkt me hier geen probleem.
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door account verwijderd »

@Gerbe,

Bijgaand een plaatje van het laserwerk voor enkel "het kozijn".
Voor degene wel interesant om te zien hoe je laserwerk kan voorbereiden.

3 staalplaten á 3mm op elkaar, de gaatjes zijn proplassen aan de binnenzijde, tussenplaat gaatjes rond 8mm, binnenplaat gaatjes rond 10mm. (resultaat = kegelvormige proplas).
Deur ben ik nog aan het tekenen, wordt ook efficient.

De afvalstukken zijn direct zichtbaar. Hiermee kun je bijvoorbeeld hulpstukken maken ter bevestiging van de rocket aan elkaar, of een inlegplaat voor de bodem...
Noem maar op, bombardeer mij met ideeën....

De schuiven kunnen een keer door een schuurmachine, die er een paar tiende in dikte vanaf haalt.
Bijlagen
lasersnijden kozijn.jpg
Verwijderd
Gerbe Ouwehand
Berichten: 53
Lid geworden op: 09 feb 2006, 13:04
Locatie: Twello

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door Gerbe Ouwehand »

michel schreef:@Gerbe,

Bijgaand een plaatje van het laserwerk voor enkel "het kozijn".
Voor degene wel interesant om te zien hoe je laserwerk kan voorbereiden.

3 staalplaten á 3mm op elkaar, de gaatjes zijn proplassen aan de binnenzijde, tussenplaat gaatjes rond 8mm, binnenplaat gaatjes rond 10mm. (resultaat = kegelvormige proplas).
Deur ben ik nog aan het tekenen, wordt ook efficient.

De afvalstukken zijn direct zichtbaar. Hiermee kun je bijvoorbeeld hulpstukken maken ter bevestiging van de rocket aan elkaar, of een inlegplaat voor de bodem...
Noem maar op, bombardeer mij met ideeën....

De schuiven kunnen een keer door een schuurmachine, die er een paar tiende in dikte vanaf haalt.
Michel,
Een ideeën bombardement blijft voorlopig nog even uit, eerst maar eens proberen je oplossing te begrijpen.
Als ik het goed zie zit het zo:
De plaat wordt totaal 9mm dik
de meest rechtse in de tekening is het deel dat tegen de kern komt
de proplassen kende ik niet maar nu wel (is een soort puntlassen maar dan met gaatjes)
de meest linkse plaat komt in zicht en wordt aan de achterkant met proplassen aan de middelste bevestigd.
Ik neem aan dat na afwerking de lassen onzichtbaar of in ieder geval nauwelijks zichtbaar aan de voorzijde kunnen worden afgewerkt.
Voor het gebruik van het restmateriaal, b.v. voor de bevestiging van de deur in de kachel is het lastig een universele oplossing te bedenken, ik denk dan aan een 4 tal aan de achterkant gelaste strips met sleufgaten waarmee de plaat kan worden bevestigd aan in te metselen ankers met een draadeind.
Wil je verder nog een V vormige plaat onderin de kachel maken die dienst doet als bodemhitte verdeler en tevens eenvoudige asschep dan lijkt mij de lengte niet voldoende, die zou wel minimaal 350 mm moeten zijn.
Verder lijkt mij dit een prima plaat, ik ben benieuwd naar het deurtje.
Gerbe.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door peterberg »

Michel,
Vanmorgen rond gescharreld op zoek naar materialen om de vuurkamer van de proto-versie te verlengen. Voor zover ik nu kan zien heb ik alles in huis en het past ook allemaal ongeveer, maar het ding wordt wel onwijs diep... Meer een tunnel zou ik zeggen.

Een aanmaak vuurtje is alleen goed te bereiken als het in het midden aangestoken wordt en eenmaal brandend, naar achteren wordt geschoven. Dat kan een nadeel zijn als er wat veel as op de bodem ligt, dat schuift mee naar achter en gaat de naverbrander in. Ik ga de eerste start op deze manier proberen, dan zie ik meteen wat het effect is.

De klei staat nu in de week, als het morgen niet te koud is dan kan ik aan de verlenging beginnen.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door peterberg »

Vandaag de vuurkamer verlengd met chamotte stenen op klamp. Met alle klei en vilt erbij is de lengte nu 62,5 cm. Om de boel droog te krijgen dacht ik een redelijke stook te doen, met de vuurkamer vol tot aan de bovenkant van de poort. Dus er was boven het hout nog 10 cm over. Het hout lag niet dichterbij de ruit dan 5 cm, niet alle hout was even lang. P-channel gelijk gehouden, primaire toevoer 25 cm2, geen beluchting rond de ruit die tegen een strook vuurdeken aan stond.

De Testo heeft er nog niet aan gehangen, maar eigenlijk denk ik dat het ding dit gewoon pikt. Hoogste temperatuur direct boven de riser 988 graden Celsius, met de korte vuurkamer is dat nooit boven 850 graden uitgekomen. Het ding deed er behoorlijk lang over om op volle stoom te komen maar het was wel de moeite om er op te wachten. Tijdens de top van de stook ben ik buiten gaan kijken maar aan de schoorsteen was op die afstand niet te zien dat het ding brandde. Voorlopige conclusie: geen overload aan brandbare gassen, dus hij vreet toch weer alles op.

Het ding is nu meer een tunnel, het hout ligt tegen de wanden. Ik heb mijn twijfels over het gebruik van een panorama venster. Het hout zou absoluut niet tegen de ruit moeten liggen, bijvoorbeeld door een raster van grof gaas te gebruiken. En via die ruit moet ook wat lucht binnenkomen anders wordt het glas in de eerste 10 minuten al zwart als de nacht. Dat betekent een heel andere beluchting en temperatuur verdeling, met als gevolg dat de metingen die ik heb gedaan niet zonder meer als maatgevend voor zo'n uitvoering kunnen gelden.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door hotglass »

Peter,



Geweldig mooi dat de vuurkamer verlengd kan worden en dat de Rocket het dan nog steeds goed doet!
Die 62,5 cm is een prachtige lengte en scheelt echt heel veel zaagwerk.



Gefeliciteerd! :P
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door Sandman79 »

Helemaal eens met hotglass.
Nu nog een panoramaruit die mooi blijft .

Damn, ik wil veel :)
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door peterberg »

Sandman79 schreef:Damn, ik wil veel :)
Inderdaad, misschien wel te veel. Een van de belangrijkste effecten rond dit apparaat is dit: vrijwel iedereen die het ding in mijn werkplaats ziet staan vindt hem klein. Totdat het ding op vol vermogen staat te jakkeren en twee vaten van 200 liter gemiddeld 300 graden Celsius worden rondom. Echt, letterlijk iedereen gaat er dan anders over denken. Het ding staat in een ruimte van 65 m2 oppervlakte en 3 meter hoog zonder een kruimel isolatie erin. Dit "ding" heeft er geen enkele moeite mee om die ruimte in 45 minuten warm te krijgen als het buiten 5 graden onder nul is.

Vandaag werd het binnen zelfs zo warm dat ik een trui heb uitgetrokken en de achterdeur opengezet. In de loop van de middag heb ik het apparaat opnieuw aangestoken, aan de buiten- en binnenkant was-ie op sommige plaatsen nog zo'n 120 graden C. Ergens halverwege heb ik er wat stukjes ingegooid, een aanmaakblokje er achter gelegd en het spulletje met een stuk hout naar achter geschoven. De as die er in lag schoof mee, maar na afloop van deze stook lag er toch maar heel weinig achter de poort. Deze keer heb ik het vuurtje een beetje op laten komen, wat stukken erbij totdat alles goed brandde en toen verder volgeladen. Allemaal zacht hout, zo vol als het maar kon. Dat kwam neer op bijna 8 kg hout. Beluchting via de normale p-channel en 25 cm2 primair, gelijk aan vanochtend. Deze stook oogde en klonk nog wat gewelddadiger dan gebruikelijk, eind temperatuur in de stenen schoorsteen 130 graden, bovenste vat aan de zijkant 320 graden.

Deze keer heeft de Testo er wel aan gehangen. Vanwege lekken in de pijp heb ik hem vrij dicht bij het vat laten meten, op dezelfde plek als al de andere metingen. Dat is nadelig voor het rendement getal maar de zuurstof meting is tenminste correct. Als het mogelijk was geweest had ik bij deze opstelling zonder probleem nog een derde vat bij kunnen plaatsen. Maximum temperatuur direct boven de riser 985 graden C, na afloop aan de buitenkant van de vuurkamer 260 graden C. En weer, ondanks dat er nu een stuk meer hout tegelijk in zat, duurde de stook als geheel minder dan een uur.
30012013.gif
Meest opmerkelijke punt van deze stook: het laagste zuurstof niveau was 5 %, zonder dat het ding de hik kreeg en de CO door het dak ging. Maximum uitgang temperatuur was forser dan bij eerdere testen, 303 graden C.
De gemiddelden waren zeker niet slecht:
O2 10,6 %, eff. 83,4 %, CO 975 ppm, Tr 222 C.
Resultaten van het geheel zijn boven verwachting, mocht iemand een langere vuurkamer willen dan is dat zeker mogelijk. Zelf vind ik het ietwat onhandig omdat het ding nu zo diep is. En waar de warmte ook door opgenomen wordt, dat moet ook groter worden.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door account verwijderd »

@Peter,

Bedankt voor het maken van de testopstelling.
Het is mooi dat de kachel het blijft doen als een Rocket.
Verwijderd
Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door hotglass »

peterberg schreef:Maximum temperatuur direct boven de riser 985 graden C,
O2 10,6 %, eff. 83,4 %, CO 975 ppm, Tr 222 C.
Resultaten van het geheel zijn boven verwachting, mocht iemand een langere vuurkamer willen dan is dat zeker mogelijk. Zelf vind ik het ietwat onhandig omdat het ding nu zo diep is. En waar de warmte ook door opgenomen wordt, dat moet ook groter worden.
Inmiddels kan ik je dus wel een paar test smeltkroezen opsturen :lol:
Met dit soort resultaten kan ik haast niet wachten met het bouwen van een geïsoleerde koepel over een dergelijke riser
En tegelijk realiseer ik me dat ik dus veel meer op moet passen met al dat geweld. Zorgen dat ik de boel niet direct
aan gort stook bij de eerstvolgende glasoven.

Groet,

Ed
Plaats reactie