Batch Rocket: Rocket stove, maar dan anders

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door Dutch John »

Peter, graag jouw mening. De secundaire lucht via de P-channel is nu niet voorverwarmd. Wat als deze drie "kelvinbereiken" opgewarmd is? Doorlaatoppervlak van de P-channel ook driemaal zo groot? Of alleen de aanvoer naar de spleet vergroten en de spleetdoorgang zo kort mogelijk houden (maar dus wel met oude 5% system size oppervlakte) voor meer turbulentie. Het wordt op die manier wel een smoring, maar een heel korte. Of zou de waarheid in het midden liggen?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door peterberg »

Dutch John schreef:Peter, graag jouw mening. De secundaire lucht via de P-channel is nu niet voorverwarmd.
Niet helemaal correct, dat is-tie wel. De plaat die nu 10 cm in de vuurkamer steekt wordt heet en brandschoon. Het stuk van de plaat die boven het ding uitkomt wordt wel warm, maar niet schokkend. Dus de lucht die beneden aankomt is warmer dan wat er boven ingaat.
Dutch John schreef:Wat als deze drie "kelvinbereiken" opgewarmd is? Doorlaatoppervlak van de P-channel ook driemaal zo groot? Of alleen de aanvoer naar de spleet vergroten en de spleetdoorgang zo kort mogelijk houden (maar dus wel met oude 5% system size oppervlakte) voor meer turbulentie. Het wordt op die manier wel een smoring, maar een heel korte. Of zou de waarheid in het midden liggen?
Ik weet niet wat je met "kelvinbereiken" bedoelt, maar dat maakt niet uit. Als je de lucht tot pakweg 350 graden zou verwarmen dan neemt het volume met een factor 2 toe. De situatie zoals ik heb staan werkt goed met 5% system size. Met de lucht verder voorverwarmd door het rondom een stalen feed tube te laten spoelen zoals ik vorig jaar heb gedaan is de situatie anders. Na een paar testruns bleek het ding toch een overload te kunnen krijgen en heb ik de opening van de 2e inlaat groter gemaakt. Als ik me goed herinner was dat 8% of 9% system size. Daarna was het gedaan met de hoge CO pieken en bovendien kon hij ook nog redelijk stabiel in pulse mode blijven wat voordien alleen maar gedurende een minuut of twee vol te houden was. Mind you: ik heb met een open p-channel ook grotere doorsneden geprobeerd maar dan krijgt het ding start problemen.

Nu het me te binnen schiet: bij de stove die nu operationeel is, heb ik geprobeerd wat het effect van boven in de p-channel blazen zou zijn. Geen verandering waar te nemen, ik zou het nog eens moeten proberen met een fohn terwijl de meter er aan hangt.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door account verwijderd »

Het werkings principe van het P-channel berust onder meer op het venturi effect. De lucht voorverwarmen is altijd beter.
je moet zowiezo aan de 1000+ graden komen wil je wat bereiken, met ingaande lucht van 330 graden scheelt dat bijna 30%.
De venturi vraag is, hoe zijn de ideale verhoudingen van een venturi? ik heb het nog niet uitgezocht, wellicht kan John dc dit uitzoeken?

Ik denk dat die 5% system size goed is, bovendien denk ik ook dat deze luchttoevoer altijd geopend moet zijn voor 100% tijdens bedrijf.
Althans zo heb ik het kunnen relativeren na het bezoek aan Peter.
Een venturi effect is min of meer zelfregelend. Hoe heviger de verbranding / primair veroorzaakte gasstroom, des te meer venturi effect
er optreedt door de snelheid van de langsstromende gassen, die veroorzaken een plaatselijke onderdruk.
De plaats van de struikeldraad verderop in een langere burntunnel was daarom mijn eerste gedachte, in eerste instantie Peter vondt
je dat ik de struikeldraad te ver weg getekend had, dit had ik eigenlijk met opzet gedaan. :mrgreen:
Verwijderd
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door Dutch John »

michel schreef: je moet zowiezo aan de 1000+ graden komen wil je wat bereiken
Waar baseer je dat op?
peterberg schreef:Ik weet niet wat je met "kelvinbereiken" bedoelt
273 graden is een bereik.
Na een paar testruns bleek het ding toch een overload te kunnen krijgen en heb ik de opening van de 2e inlaat groter gemaakt.

Mijn gedachte ook. Niet dubbel zo groot bij dubbele voorverwarming (in Kelvin), maar bijvoorbeeld anderhalf keer zo groot. Ten eerste helpt enig venturi effect en ten tweede stoken we niet altijd vol vermogen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door account verwijderd »

@DJ,

Een beetje goeie kachel draait toch boven de 1000 graden in de heat riser?
Al heb ik zelf geen apparatuur om dit te meten, dus ik baseer dat op fingerspitsengefuhl. :mrgreen: van roodgloeiend metaal.
Verwijderd
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door Dutch John »

Michel,

Sorry, verkeerd begrepen van mijn kant. Dacht dat je bedoelde dat voorverwarmde lucht pas vanaf 1000 graden effectief zou zijn.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door account verwijderd »

DJ,

Is het met hout mogelijk een vuur te maken van 2000 graden?
Verwijderd
Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door hotglass »

Onder toevoeging(inblazen) van een flinke dosis pure zuurstof moet die 2000ºC geen probleem zijn.
Mijn eigen hoogste resultaat met hout en natuurlijke trek bleef steken op 1220 graden.
Toen raakte ik aan de grenzen van het vuurvaste materiaal en mijn meetapparatuur (alles begon langzaam te smelten.)

Overigens een geweldig item, deze Rockte stove maar dan anders.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door Dutch John »

Michel,

Hout bevat teveel water om hoge temperaturen te krijgen. Ook al heb je ovendroog hout, dan nog zal het chemisch gebonden water de temperatuur temperen. Ed geeft het al aan: met geblazen droge en warme lucht kun je redelijk hoog komen, tot zo'n 1.400 graden. Als je het proces uit elkaar kunt trekken, zoals bij een geblazen vergasser, dan is 2.000 graden wel mogelijk. Je gebruikt dan het waterrijke deel (pyrolysegas) grotendeels voor de vergassing en het koolstofrijke deel voor de uiteindelijke verbranding. Met houtskool kun je ijzer smelten.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door account verwijderd »

@DJ,
Als je het proces uit elkaar kunt trekken, zoals bij een geblazen vergasser, dan is 2.000 graden wel mogelijk
Bedoel je met een geblazen vergasser een vergasser met een rookgasventilator?
Verwijderd
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door Dutch John »

Rookgasventilator zou kunnen, hangt af van flow en onderdruk.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door account verwijderd »

@DJ,

Heb je svp enkele voorbeelden of links van bestaande systemen die deze 2000 graden temperatuur halen?
Het lijkt me interesant om te weten hoe bij verschillende bestaande systemen deze temperatuur wordt gehaald.
Een conventionele houtvergasser haalt deze temperatuur toch niet?
Verwijderd
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door Dutch John »

Een gewone vergasser haalt dit niet. Je zou hem moeten opdelen. Eigenlijk is het dan geen vergasser meer, maar een houtskoolmaker. Bij houtgasgeneratoren komt dit sporadisch voor als het misgaat door een holbrand. Het hout blijft dan hangen en de koolstof wordt door het ontbreken van waterdamp en kooldioxide niet langer vergast, maar verbrandt als in een smidsvuur op vol vermogen. Valt het hout dan nog steeds niet, dan vind je de ingewanden van de vergasser in druppelvorm onderin terug...

Groet,
DJ

Ps. we dwalen af. Afsplitsen?
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door account verwijderd »

@Dj,

Stel je deelt het proces op in 2 stukken zoals bij een houtskoolmaker machine.

Dan heb je de waterdamp en de pyrolisegassen etc apart van het houtskool i.c.m. het smitsvuur van 2000 graden.
Aanvankelijk is dat een slecht ontwerp vanwege de gasvorming waar je iets mee moet gaan doen, als je hier niets mee doet,
dan heb je veel rookvorming toch?

Ik stel me een proces voor waarbij je houtskool verbrand bij 2000 graden waarbij de afterburner zorgt voor de verbranding van de pyrolysegassen etc. Hopelijk kun je het proces zo vormgeven dat de temperatuur van 2000 graden gehandhaaft blijft en deels de waterdamp wordt gekraakt naar waterstofgas.

Je stookt dan in 2 aparte badges.
Eigenlijk een vrij simpele kachel alleen in 2 delen opgesplitst.

Ik zit mij af te vragen wat de energiewinst zou zijn, ik denk energetisch niet zo veel verschil.
Qua rookgas kwaliteit kan het wel veel verschillen. Bijna niemand komt aan deze temperaturen met zijn houtkacheltje. :mrgreen:
Een holbrandje voor ecologische doeleinden... :fff

P.s. afsplitsen lijkt me prima, interesant onderwerp.
Verwijderd
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door gerard »

michel schreef:Qua rookgas kwaliteit kan het wel veel verschillen. Bijna niemand komt aan deze temperaturen met zijn houtkacheltje. :mrgreen:
Een holbrandje voor ecologische doeleinden...
@Michel,
Houdt dan wel rekening met een verhoogde uitstoot van Stikstofoxide (NOx), en dat lijkt me toch minder gewenst.
groet,
Gerard
Plaats reactie