Batch Rocket: Rocket stove, maar dan anders

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door hotglass »

Adembenemend spannend Peter!
Ik kijk iedere keer weer uit naar een nieuw bericht en zou het liefste bij ieder experiment zelf naast je kachel zitten.

Groet,

Ed
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door benthuis »

Lees ook elke keer vol spanning dit "vervolgverhaal"
Hoop niet dat ie met een clifhanger eindigt....
Vooral doorgaan!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door Brit »

Hier nog een groot fan van de andere kant van de wereld.
Ik heb ook een paar geïnteresseerde vrienden hier die ik zo nu en dan weer op de hoogte hou van je laatste experimenten, al is het best lastig dit goed uit te leggen in het engels. Maar de filmpjes en tekeningen spreken gelukkig boekdelen.... :mrgreen:
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door peterberg »

Brit schreef:Hier nog een groot fan van de andere kant van de wereld.
Ik heb ook een paar geïnteresseerde vrienden hier die ik zo nu en dan weer op de hoogte hou van je laatste experimenten, al is het best lastig dit goed uit te leggen in het engels. Maar de filmpjes en tekeningen spreken gelukkig boekdelen.... :mrgreen:
Hi Brit,
Ik vind het erg leuk dat je het experiment volgt. Er is ook een ander forum dat wel Engelstalig is waar ik ook verslag doe, dat loopt meestal een of twee dagen achter op dit forum. http://donkey32.proboards.com/
Klik "Experiments, results" en daarna "Adventures with a horizontal feed". Dat is het begin van het verhaal over de rocket met de batch box.
Mijn beheersing van het Engels is niet perfect maar ik krijg zelden commentaar dat het niet begrijpelijk is.

@hotglass en benthuis,
Hartelijk dank dat jullie laten weten al dat geschrijf te waarderen.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door Brit »

Prachtig, maakt het een stuk makkelijker voor me :fff
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door benthuis »

Peter, mocht er ooit iets in materiële of immaterieële zin nodig zijn, geef maar een gil.

Wacht nog even met de uitvoer van mijn Rocket tot dit huidige concept met Glas en Batch uitgekristalliseerd is.
Lijkt me de ultieme combi van efficiëntie, kijkgenot, en gebruiksgemak...
Als ik hier iets aan kan bijdragen, graag!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door peterberg »

Vandaag een nog grotere p-channel gemaakt, nu 8,8 % van de riser doorsnede. De inlaat ook weer kleiner gemaakt om de totale lucht inlaat opening gelijk te houden. Deze testrun ging gewoon slecht, het vuur had de neiging om terug te kruipen naar de inlaat en de CO lijn ging op en neer als een dronken duikboot.
10082012a.gif
Heel even, een paar minuten, was er een moment dat het best aardig ging, maar voor de rest was het gewoon naadje. Op de plaats van die sterke dip in de rode, groene en blauwe lijnen is de rocket open geweest om na het opwarm vuur het ding vol te gooien. Maar zoals duidelijk mag zijn, dat veranderde niets aan het patroon.

Waarschijnlijk heb ik het gewoon overdreven met die grotere tunnel beluchting, dus heb ik een uur of 5 gewacht. Toen heb ik de vorige channel weer geinstalleerd, die van 6,8 % riser size. Nu was het ding wel behoorlijk warm, maar niet zoveel dat de verbranding daardoor meteen goed zo gaan. Maar dat deed het wel, en er was zelfs een moment waarbij ik over de stapel brandend hout heen kon kijken en zag dat er een duidelijk blauw-paarse vlam van ongeveer 20 cm lang de tunnel door brulde.
10082012b.gif
De thermometer op het vat kroop weer naar 300 graden en de stenen aan de onderkant van de riser klokten 235 graden. Boven het ruitje heb ik tijdens de stook een dikke strook vuurvilt zitten om af te sluiten, die viel er een paar keer uit omdat de ruit te veel bewoog door het onregelmatig rukken van de lucht toevoer. Iedere keer verbaas ik me er weer over met hoeveel geweld alles in dat ding gaat, er is ook al een chamotte steen gebarsten. Het zijn allemaal stenen die eerder gebruikt zijn, maar het geeft toch te denken.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door account verwijderd »

@Peter,

Ben je al toe aan een final versie?
Verwijderd
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door peterberg »

michel schreef:Ben je al toe aan een final versie?
Op geen stukken na, ik betwijfel zelfs of dat er dit jaar van komt. Dan moet ik de rocket/bell die er nog staat afbreken en het materiaal daarvan gedeeltelijk gebruiken voor de batch box rocket. Er ligt nu al een knappe stapel puin buiten en die wordt alleen nog maar groter.
Over 6 weken wil ik beginnen met brandhout binnenslepen en dan heb ik nergens anders meer tijd voor.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door holtere »

Ik weet niet of we zolang kunnen wachten :? Dit is wel iets waar iedereen op wacht?

Organiseer een forumdag met een strakke "activiteitenplanning" :mrgreen: Kan een hoop werk verzet worden op een dag!

Grz,
Holtere
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door account verwijderd »

@Peter,
Er ligt nu al een knappe stapel puin buiten en die wordt alleen nog maar groter.
Over 6 weken wil ik beginnen met brandhout binnenslepen en dan heb ik nergens anders meer tijd voor.
Kunnen we niet een aanhanger hout en de bus vol van Kockie meekrijgen op 1 september? Dan heb je meer tijd over om te testen.
Kockie heeft solar tubes, pv panelen, etc. dus die heeft denk ik hout over deze winter. :wink:
Ik denk dat we dat met zijn allen maar is moeten sponseren op de forumdag zelf, je hebt vorig jaar ook al kosteloos een lezing gehouden.
Voor wat hoort wat toch? :D

Dan heb je al gauw een kuupje of 6, is dat genoeg?
Als je van dat puin af moet, dan laden we retour de aanhanger vol met puin.
Idee?

Het is belangrijk dat je door kunt gaan met testen en wellicht eind van het jaar een final versie heb kunnen maken.
Dat is voor iedereen belangrijk. :wink: Je bent de enige hier die het kan. :wink:
Zie het als teamrolling, met elkaar bereik je meer als alleen.
Verwijderd
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door peterberg »

Heren, Holtere, Michel,

Rustig aan, rustig aan, effe dimme. Ik vind dat ik gedreven genoeg bezig ben, er zijn andere dingen die ik nog wil doen, dit is er maar een van. Bovendien, de ontwikkeling van zo'n kacheltje valt niet te verhaasten, de gedachten vorming en ontdekkingen tijdens het proces hebben hun eigen dynamiek. Op dit moment gaat de ontwikkeling heel snel maar dat is geen garantie dat het zo blijft.

Zo heb ik bijvoorbeeld gisteren weer een run gedraaid die heel onverwachte effecten had, met als enige wijziging de batch box 6 cm hoger. Het begrijpen van de samenhang tussen oorzaak en gevolg laat zich maar zeer onwillig in een planning duwen. Er komt nog een post over dit (deel)onderwerp.

En het is natuurlijk altijd mogelijk om de maten van mijn beste experimenten over te nemen en er zelf eentje te bouwen. Dan is er een heel grote kans dat je een goed werkend kacheltje krijgt.

Evengoed toch hartelijk dank voor zoveel aangeboden hulp. Mocht het van pas komen, ik zal er zeker gebruik van maken.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door peterberg »

Op zaterdag ben ik bezig geweest om het onderste deel van de heat riser te isoleren. Ik had net genoeg halve en driekwart stenen om alles pas te krijgen in een muurtje van 4 lagen hoog en 5 tot 6 cm van de riser af. De tussenruimte is volgestort met vermiculiet, toen het ding heet werd kwam er de eerste twee uur nog geen warmte doorheen.
P8110160.JPG
Omdat ik ook nog wat klei over had heb ik de vuurkamer gelijk maar 6 cm opgehoogd, want die stenen had ik toch nog liggen. Met het idee dat als nu toch zo goed ging, ik net zo goed meteen kon proberen hoe ver het ding zou gaan. Te zien op de foto als een geschifte steen.
De p-channel die ik hiervoor heb gebruikt was degene die ik al heb toegepast, van 6,8 % doorsnede van de heat riser. Dat kon gemakkelijk, ik had uit voorzorg de doorgeslepen buis wat langer gehouden. Ook te zien op de foto.

De stook viel behoorlijk tegen, de CO lijn in de grafiek was hobbelig, wilde niet zakken naar een niveau van onder de 100 ppm. Het verschil was dermate groot, dat het niet alleen maar toeval kon zijn.
11082012.gif
Het leek er even op alsof ik weer terug was bij af, dit leek niet op een stabiele stook. Vooral niet omdat het zo gewaardeerde stuk vlakke lijn er niet in zat. Ik heb er nog een dag over lopen broeden en ik denk dat ik nu weet waar het aan ligt.

De lucht die in de channel binnenkomt wordt naar beneden gezogen door de onderdruk die bij de ingang van de tunnel heerst. Als onderweg naar beneden die lucht wordt verwarmd, gaat dat weerstand opleveren, warme lucht wil naar boven. Er zijn dus twee krachten die elkaar tegenwerken en gedeeltelijk opheffen. De ene is de gaandeweg toenemende trek van de heat riser en de andere is de stijgende temperatuur van de p-channel waardoor de weerstand om naar beneden te stromen toeneemt. Als die twee nu maar ongeveer in evenwicht zijn dan is een tijdens de hele stook adequate beluchting op dat punt gewaarborgd.

De riser was ten opzichte van het heet wordende deel van de channel aanvankelijk 6 keer zo lang. Een paar keer heb ik de tunnel verlaagd en/of de vuurkamer verhoogd. Met steeds hetzelfde metalen deel erin, totdat de problemen niet meer opgelost konden worden. Aangezien ik nog niet had begrepen dat het aan dat simpele ding lag, ben ik almaar aan het verbouwen geweest. Totdat ik een nieuwe channel had gemaakt die een grotere doorsnede had. Toen was de riser nog 5 keer zo lang als de channel.

Door nu de vuurkamer opnieuw te verhogen is de doorsnede van de p-channel weer te klein geworden. Vergroten lost de weerstand niet echt op, maar zorgt dat er een gelaagde stroming kan ontstaan waardoor er toch genoeg lucht binnen kan komen. Uiteindelijk is de wrijving van lucht over lucht kleiner dan van lucht over ijzer. De riser gaat niet meer trek genereren want ik ben niet van plan die langer te maken. Morgen ga ik een testrun draaien met een channel van 19 cm actieve lengte en een doorsnede van 8,8 % van de riser. Dan is de riser nog maar 3,45 maal de lengte van de p-channel, ik ben benieuwd wat er gebeurt.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door holtere »

Kun je de constructie van het Peter-channel niet uitvoeren met voorverwarming :?:
Het profiel loopt langs het plafond van de verbrandingsruimte naar achteren en gaat over in een Peter channel.
De hetelucht hoeft minder ver te zakken tegen de natuurlijke stijging in en wordt veel heter / wellicht ook gunstiger. Je kunt ook van de kachelvoorzijde de toevoer regelen.

Tweede idee om de secundaire lucht en tertiaire (als ik dat zo mag noemen) te combineren.
Iedere opening regelt dan zijn eigen behoefte en de warme lucht stijgt optimaal :?

Je kunt de kanalen in de wand opnemen en misschien al tripwire-achtige zaken voorzien zoals al gefantaseerd op de tekeningen

Grz,
Holtere
Bijlagen
Peter channel variatie.JPG
Peter channel combi.JPG
peter channel combi.skp
(49.27 KiB) 93 keer gedownload
Peter Channel variatie.skp
(38.96 KiB) 69 keer gedownload
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door account verwijderd »

De voorverwarming van het P-channel langs het plafond is ook een testopstelling van de amerikanen geweest.
De luchtregeling aan de frontzijde is een voordeel in het ontwerp, alleen het is al van tevoren "vastgesteld" dat ...% system size de lucht toevoer moet zijn daar ter plaatse.

Het tweede idee kun je in drieën op te delen. Primair, Secundair, Tertaire, Je krijgt een ..% ..% ..% system size verhouding. Deze verhouding is op te sporen middels meet apparatuur.

Het buiten gewoon mooie 3d ontwerp, de bovenste is correcte venturi en voorverwarmingsbuis vuurzijdig, de onderste 180 graden draaien excl. de p channel inlaat...., deze
gescheiden houden zodat je 3 variabelen krijgt. Als je dit in een 3d model weergeeft wordt het duidelijk.
De gedachtegang is interesant om te zien. 8)

Holtere opperde :
Je kunt de kanalen in de wand opnemen en misschien al tripwire-achtige zaken voorzien zoals al gefantaseerd op de tekeningen
Als je tijd hebt, en je bent sceptisch t.a.v. bepaalde zaken, zoals houtkachels, stoom, kwantum techniek, magnetisme, fusie, etc
kijk dan is naar de mogelijkheden.
Als je wilt kun je zelf de realiteit bepalen, bekijk meerdere video's, en kijk op discovery channel......
Verwijderd
Plaats reactie