Batch Rocket: Rocket stove, maar dan anders

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door ritsaert snijder »

@peter,
de vraag is dan waar je dan van uitgaat bij het berekenen van je rendement van de wisselaar. Ik denk dat Michel nu een vrij lange tijdsduur neemt; van aansteken tot de late fase van het gloeibed? Is dat de norm of pakken we gewoon een stuk waarin de rocket volop brand?

Jammer dat ik die gegevens van die downdrafter nog niet heb.

Ritsaert
groet!

Ritsaert
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door account verwijderd »

Als dat de manier van rekenen is dan moet ik mijn houtopslag verder vergroten
Nog een voorbeeld :

Als je 16.2Kw neemt als Rocket 177 (TNO sheet) en je meet 5.42Kw over de wisselaar (Michel sheet), allebij gemeten over een periode van 64 minuten en 4kg hout.
dan is het rendement : 33.4% ((5.42/16.2)*100%)

In de excel sheet die ik gemaakt heb is het rendement 32.2%.
Op zich klopt die TNO berekening dus wel, 1,2 procent afwijking tussen beide rekenmethoden is niet zorgwekkend, dit is waarschijnlijk het verschil in stookwaarde brandstof. :wink:

@Rits,
de vraag is dan waar je dan van uitgaat bij het berekenen van je rendement van de wisselaar
Dat is de grote hamvraag, maar ik heb al een vermoeden.
Bijlagen
rendement 17-10-2012.jpg
rendement tno 17-10-2012.jpg
Verwijderd
Johndc
Berichten: 724
Lid geworden op: 24 okt 2011, 22:17
Locatie: Essen (BE)

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door Johndc »

Voor mijn kachel zou ik ook wel eens willen weten wat die waardes dan geven.
Wat heb je daar voor nodig Michel?
Ik zit wel met een buffer van 1200Liter :roll:
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door account verwijderd »

@John,
Kijk bij jouw brander topic.... naar de nieuwe post.
Verwijderd
cjm
Berichten: 145
Lid geworden op: 07 feb 2012, 18:16

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door cjm »

Dagen nodig gehad om bij te lezen.
Puur enkel en alleen hier.
Na maanden weg; een prachtig thuis komen.
Al heb ik natuurlijk geen recht op dat thuis om mijn bijdrage.
Maakt niet uit.
Het betekent enkel een enorm compliment voor degenen die hier thuis hebben gegeven in die tijd.
De open source, de eenvoud van de meester door hem bewaakt, leerlingen aan de haal en voorbij.
Zie de teloorgang van de kleine aarde, zelfde laken van 12 en merk op kraaibeker.
Dat leert. Niet nu, maar al mijn leven lang.
Mooi om te lezen hoe peter zijn hakken in het zand zet. Dat ergens het stopt bij gratis ophalen.
En dan michel voor leden en niet leden te koop.
Ik denk dan maar aan 1 ding.
Verkwansel nooit de open source aan het geld of geloof.

Lees dan het begin van dit draadje.
Vertelt peter en voor mij belichaamt hij de waarde van kennis delen.
Dat moet vooral overeind blijven en profiteurs?
Ach die snappen het echt niet en hun blije goedkoop zal wel.

Kortom en nogmaals en ten overvloede bedank ik allen die hier in dit draadje bewezen hebben wat samen kan brengen.
Fijn jaloers dat ik er niet bij was.
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door holtere »

@ Peter, Hotglass, andere ervaringsdeskundigen:

Ik heb wat 2ehands ovenstenen op de kop weten te tikken om een rocketstove van te maken. Het zijn 2 of meer soorten door elkaar: 1e soort wit, bijna puimsteen / gasbetonachtig en erg licht. De 2e soort is geel / wit, net wat vaster en slechts iets zwaarder, niet te vergelijken met chamottestenen. Kennen jullie deze stenen? Het zijn interieurstenen van een keramiekoven geweest.
Ik wil ze door de steenzaag heen halen zodat ze weer maatvast zijn en daarmee de stookruimte metselen (met de wat vastere soort i.v.m. hout ingooien).
Kunnen jullie me adviseren wat voor kit / lijm ik zou moeten gebruiken? Ik zoek eigenlijk iets dat lekker smeuig is om met een kleine voeg te kunnen werken en waarmee je nog kunt schuiven. Verder natuurlijk niet te duur!
Voor de riser heb ik nog wat carborundumplaat (silicium carbide) liggen. Het idee is om er ook een 8-zijdige riser van samen te stellen. Zaagproefjes moet ik nog wel doen, geen idee of je daar wel doorheen komt?

Grz,
Holtere
Bijlagen
12-10-21 288 (Large).JPG
12-10-21 287 (Large).JPG
Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door hotglass »

@ Holtere,

Dat lijkt een mooie verzameling stenen die je hebt aangeschaft.
De iets zwaardere stenen voor de binnenkant lijkt me een goede keus. De lichte, zachte steen kun je er mooi als isolatie omheen metselen.

Voor het metselen heb je in principe twee mogelijkheden. Een harde specie/kit of een zachte.
Bij een 'zachte' klei specie kun je scheuren in de specie krijgen als de stenen heet worden en uitzetten.
Je moet dan dus een uitgekiende constructie bedenken.
Bij een harde kit of specie kunnen de stenen gaan scheuren bij heet worden en uitzetten.
Tja. Het is 'buigen of barsten' als je alles lekker heet stookt.
Een dunne binnenmantel met harde specie en een isolerende tweede laag met zachte specie zou ik de voorkeur aan geven.

Het zagen van (gebruikte ) carborundum plaat kan heel goed mits je volgens de regels der kunst het zaagblad met voldoende waterkoeling het werk laat doen en een geschikte zaag hebt.
Geschikte zagen zijn bv. niet al te fijne zagen voor beton met koelsleuven.. Ook de zgn. droogzagen moet je echt met water gebruiken. Deze zagen kunnen prima tegen nat worden. Je carborundumplaat droog zagen vernielt plaat en zaag.

De andere stenen kun je wel iets aanduwen voor een mooi tempo.

Ed
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door peterberg »

Toen Hotglass een nieuwe voeler wilde kopen die 1300 graden aankon, heeft-ie mijn adres opgegeven als aflever bestemming. Daardoor heb ik nu een hele luxe voeler (te leen) in huis, die heel erg veel te lang is voor mijn doel. Maar dat maakt niet uit, ik heb weer een poging gewaagd om er achter te komen wat voor top temperaturen voorkomen in zo'n rocket stoof.

Dat viel alweer tegen, hoe verder ik de pen naar binnen schuif, hoe groter stuk roodgloeiend wordt. De geregistreerde temperatuur blijft dan toch nog ver onder 1000 graden steken. Het heeft iets te maken met de massa van de pen, die transporteert hitte naar de 4 cm dikke vuurbetonnen wand. Binnen in die wand wordt de pen nooit rood, en erbuiten al helemaal niet. Ik vrees dat de massa van de rocket de pen afkoelt.

En daar bovenop ook het feit dat het echt zoeken naar de heetste plek is, die verplaatst zich namelijk voortdurend van voor naar achter en terug en ook van beneden naar boven en andersom. Uiteindelijk heb ik zowel de nieuwe sensor van Ed als mijn oude dunne voeler er in gestoken. Die mooie op 10 cm van de bodem en en naar schatting 3 cm naar binnen stekend, mijn verfrommelde draad 5 cm hoger en ook 3 cm naar binnen.

Tijdens de run heb ik de meters nog verwisseld en ook nog allebei de voelers op mijn meter aangesloten maar de getallen wijzigden daarmee maar minimaal. Onmogelijk te zeggen of dat lag aan de tolerantie van de thermometers of aan het verloop van de stook. Aan het eind van het liedje heb ik een halfvolle stook laten gaan met de voelers op de hierboven genoemde plaats en allebei de meters op weergave van de maximum temperatuur zodat ik tenminste een idee zou krijgen.

De onderste bleef steken op een getal van 885 graden, de bovenste op 1053 graden. Dat laatste was een beetje tricky, die voeler kan namelijk officieel maar 1000 graden verdragen. Maar ja, als je niet wat probeert dan weet je ook niks, tot nu toe ben ik er mee weg gekomen. Van die 885 maximum geloof ik niets, de andere voeler mat al eerder ongeveer dezelfde waarde aan de top van de riser! Wat ik zou kunnen proberen is de gaten in de rug van de riser opboren van de 4 mm nu naar een veel grotere maat zodat er vuurvilt omheen gewikkeld kan worden. Daarmee zou ik het verlies van warmte aan de mantel van de rocket kunnen omzeilen. Dan zit ik vervolgens wel met een flink gat in een experimentele brander. :?
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door Tim »

holtere schreef:Ik heb wat 2ehands ovenstenen op de kop weten te tikken om een rocketstove van te maken. Het zijn 2 of meer soorten door elkaar: 1e soort wit, bijna puimsteen / gasbetonachtig en erg licht. De 2e soort is geel / wit, net wat vaster en slechts iets zwaarder, niet te vergelijken met chamottestenen. Kennen jullie deze stenen?
Holtere,

Staat er nummer op? Bijvoorbeeld 885 oid?

Pb ze even.

Tim
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door ritsaert snijder »

Peter hou vol!
Die temperaturen zijn heel erg hoog, dat blijkt uit alles! Als je het gat netjes dicht maakt met wat chamotte? Of is het een RVS riser?
Ritsaert
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door hotglass »

@ Peterberg,

Ik ga een en ander morgen wel met de leverancier bespreken.
Deze lengte doet het prima (mijn ervaring) als je hem deels door een isolatie mantel heen prikt.
Ik gebruik hierbij zelfs een porselein mantelbuis. Het uitstekende deel is op de foto's denk in zo'n 25 cm.
De wanddikte van de oven ca 15 cm speciale isolatie.

Staat de thermometer zelf misschien op een fout type thermokoppel ingesteld?
Hoewel ik me meen te herinneren dat dit automatisch gaat.
Bijlagen
augustus 2011 133.jpg
augustus 2011 091.jpg
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door peterberg »

Ed,
Jouw thermometer herkent alle drie de thermokoppels die ik hier nu heb, de mijne doet trouwens hetzelfde maar is wat minder geavanceerd en is een 2-kanaals ding.

Dat de thermokoppel bij jou door een isolerende mantel heen gaat is waarschijnlijk de oorzaak. Ik denk dat ik morgen maar eens alle steenboren op een rijtje ga leggen om te zien hoe ver ik kom. Ik kan het gat tenslotte altijd weer dichtstoppen met een prop vuurdeken als ik het niet meer gebruik.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door hotglass »

Peter.........stop nog maar even met gaten boren!

Ik heb net de gebruiksaanwijzing nog eens aandachtig doorgelezen.
Ondanks dat de thermometer wel het type thermokoppel herkent, schakelt hij niet automatisch over
naar het herkende type.
Als je niet handmatig het juiste type invoert ( gebruiksaanwijzing) geeft de thermometer een foute uitlezing.
Ik heb bij mijn laatste gebruik voor iemand een aantal thermokoppels getest op werkzaamheid. De kans dat hij
dus nog op een ander type staat ingesteld is niet gering.
Bijlagen
125851-an-01-ml-GREISINGER_GMH_3210_SEK_THERMOMETE_de_en.pdf
(609.92 KiB) 87 keer gedownload
Paide
Berichten: 287
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door Paide »

@holtere

die stenen die ken ik. Als ik het zo zie dan zijn die zachte witte van aluminiumoxide. Deze worden inderdaad gebruikt in keramiekovens. Hoe luchtiger de steen, hoe beter ze isoleren.
Ik zou juist deze gebruiken voor de binnenkant, aangezien ze enorm goed isoleren en hittebestendig zijn. Ik heb ook ooit met deze stenen een eerste opzet gemaakt van een rocket. Deze werd echt bizar heet, met veel "creep" als gevolg. Zie ook het topic "het begin van een buitenhaard".
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door peterberg »

hotglass schreef:Ik heb net de gebruiksaanwijzing nog eens aandachtig doorgelezen.
Ondanks dat de thermometer wel het type thermokoppel herkent, schakelt hij niet automatisch over naar het herkende type.
Aha! Dat zou het wel eens kunnen zijn. Daarom krijg ik bij mijn thermometer met jouw thermokoppel dezelfde (mogelijk verkeerde) uitlezing. Mijn meter is namelijk alleen maar geschikt voor type K, volgens de handleiding. Dus vandaag ga ik jouw meter configureren en maar weer wat hout door de stoof jagen om te zien of dat verschil maakt. Wie weet heb ik vanavond andere cijfers. :mrgreen:
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Plaats reactie