Batch Rocket: Rocket stove, maar dan anders

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

WernerDeJong
Berichten: 177
Lid geworden op: 06 jun 2014, 11:54
Locatie: Lettele

Re: Batch Rocket: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door WernerDeJong »

Na het volledig doornemen van dit draadje een boel wijzer geworden. Was de discussie in een ander draadje voortgezet?

Tevens een vraagje mb.t stoken en schadelijke gassen. Op mijn auto zit een zogeheten ERG klep gemonteerd om ervoor te zorgen dat mijn NOX uitstoot wordt verlaagd. Immers te hoge temp = NOX wat slechter is dan roet. (kennelijk) Is dat bij een Rocket ook van toepassing? (Niet zozeer die klep, maar hoe beter / heter hij brand, hoe meer schadelijke stoffen als NOX vrij komen (of sla ik nu wartaal uit?)
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Batch Rocket: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door Dutch John »

Geen stokken uitdelen die jou in de toekomst gaan slaan.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
WernerDeJong
Berichten: 177
Lid geworden op: 06 jun 2014, 11:54
Locatie: Lettele

Re: Batch Rocket: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door WernerDeJong »

Dutch John schreef:Geen stokken uitdelen die jou in de toekomst gaan slaan.

Groet,
DJ
Een boel wijzer geworden betekend niet dat ik het snap he. ;)

En stokken... laat maar komen ik stook ze wel weg / stok het liefst in stukjes van 30 cm of als dat niet kan 1 meter ook goed :D
tuur
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 jan 2016, 14:17

Re: Batch Rocket: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door tuur »

beste, ik ben hier kersvers - niet als bouwer maar uit interesse (momenteel vooral theoretisch - aanschouwend en in de hoop het ooit zelf 'ns te doen) :
kwam deze tegen ...
http://www.sintef.no/en/projects/woodcfd/

groet
tuur
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Batch Rocket: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door Lieve »

tuur schreef:beste, ik ben hier kersvers - niet als bouwer maar uit interesse (momenteel vooral theoretisch - aanschouwend en in de hoop het ooit zelf 'ns te doen) :
kwam deze tegen ...
http://www.sintef.no/en/projects/woodcfd/

groet
tuur
Ja en? Wat heeft dit met dat te maken.
Dat er heel veel modellen houtbranders bestaan is reeds eerder bekent.
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: Batch Rocket: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door Blijfhopen »

@tuur
In ieder geval welkom op dit forum.
Ik vind je link interessant. We zullen de komende tijd wel het een en ander uit die hoek horen.
Ook voor ons land van belang in verband met de toenemende (al dan niet terechte) weerstand tegen de fijnstofuitstoot van houtkachels.
@Lieve
Wat je met "dit" bedoelt snap ik. Maar bedoel je met "dat" het forumonderwerp en ben je het er op enigerlei wijze niet mee eens dat dit hier geplaatst is ?
Dan zou het naar mijn idee aardiger zijn om een nieuw iemand er op attent te maken dat er beter een nieuw onderwerp aangemaakt kan worden.
Gerard de Jonge
GdeJ denkt met u mee.
Gebruikersavatar
RuudBalk
Berichten: 114
Lid geworden op: 21 feb 2012, 12:29

Re: Batch Rocket: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door RuudBalk »

Goedemorgen, deze vraag is vooral voor Peter van den Berg

Hallo Peter,

Ik kwam in deze draad je opmerking over het "geraamte" tegen:

"Re: Rocket stove, maar dan anders

... ik al eerder gezien, ook al voor de ontwikkeling van de batch box. Dit ding blinkt er echt in uit, het hout wordt zo snel ontgast dat er een soort geraamte overblijft wat nog even blijft staan. Na een paar minuten stort het in en blijft er een gloeiende laag over. Dat de as bruin is klopt dat is ..."
(Blz. 40)

Ik heb de indruk dat het hier een gunstige situatie betreft.
Geldt dit dan vooral voor een Rocket Stove?

Ik heb in mijn gewone houtkachel ook regelmatig zo'n verschijnsel. Is dat ook gunstig?
Of is er bij mij, in de gewone houtkachel dan sprake van een te snelle verbranding?

Met vriendelijke groet,
Ruud.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Batch Rocket: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door peterberg »

RuudBalk schreef: 07 feb 2018, 10:07Ik heb de indruk dat het hier een gunstige situatie betreft.
Geldt dit dan vooral voor een Rocket Stove?

Ik heb in mijn gewone houtkachel ook regelmatig zo'n verschijnsel. Is dat ook gunstig?
Of is er bij mij, in de gewone houtkachel dan sprake van een te snelle verbranding?
Het vermoeden bestaat al langer dat het een bijverschijnsel is van een snelle ontgassing. Wat dat betreft kan zo'n effect ook plaatsvinden in een gewone kachel. Het verschil met de batch rocket is dat achter de vuurkamer een naverbrander is geplaatst, die verantwoordelijk is voor de vrijwel complete verbranding. Met andere woorden, zonder die voorziening komt er ook uit mijn schoorsteen een forse pluim donkergrijze rook. Bij ontbreken van die naverbrander kun je kijken naar de schoorsteen: komt er rook uit, hoeveel roet komt er uit met een veegbeurt en hoeveel keer veeg je per seizoen? En wat is de eind temperatuur van de gassen die de kachel verlaten?

Ter vergelijking: de kachel die we nu in gebruik hebben heeft een afgas temperatuur tussen 80 en 120º Celsius, een en ander afhankelijk van de aanvangs-temperatuur van de massa. Wat uit de schoorsteen komt is voornamelijk waterdamp die binnen twee meter gewoon oplost in de lucht alsof er een grote gasbrander aan het werk is. Vegen heb ik nog niet gedaan want er zit alleen een dun laagje donkergrijs stof in, dit is het derde seizoen met deze opstelling. Zie http://batchrocket.eu/applicatie#redrocket

En helemaal aan het eind: wat echt uitsluitsel geeft is een paar testen met een gas analiser maar dat wordt door veel mensen te begrotelijk gevonden.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
RuudBalk
Berichten: 114
Lid geworden op: 21 feb 2012, 12:29

Re: Batch Rocket: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door RuudBalk »

Hartelijk dank :D .

Groet,
Ruud.
Plaats reactie