Batch Rocket: Rocket stove, maar dan anders

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door peterberg »

michel schreef:De totaalkosten Rocket, deurstel en steunframe met versturen naar Amerika, da's best een aardig bedrag.
Vliegreis Peter.... (hoeveel kg handbagage mag je meenemen?) Met genoeg sponsorleden zijn we er, Count me in voor de Kachel core 225,-- :wink:
Michel, hartelijk dank, ik ga zeer waarschijnlijk niet daarheen vliegen. En als dat wel zo is, dan betaal ik dat zelf. Eigenlijk vind ik het een beetje veel om de hele core als jouw sponsoring op te geven. Het zit er aan te komen dat je mogelijk ook het frame en de deur gaat maken, ik vind het geen goed idee om dat allemaal op jouw bord te leggen.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door hotglass »

Gandalf schreef:Ik zou me er eigenlijk niet mee willen bemoeien, maar kan het toch weer niet laten ...

Vind het eigenlijk eigenaardig dat iemand zich inschrijft met een ontwerp van een ander ...
Bovendien lijken ze niet in staat om een eenvoudige vuurkamer zelf in elkaar te steken ...


G
Gandalf, het lijkt me juist uitstekend dat je je er wel mee bemoeit :mrgreen:

Het 'open source' ontwerp van Peter, gepubliceerd op internet fora in Nederland en Amerika vraagt er natuurlijk om gebruikt te worden door derden. Ik waardeer het juist heel erg dat Peter alles van zijn ontwerp vrij geeft. Insteken in zo'n competitie zie ik als de gelegenheid om duidelijk te maken waar het ontwerp vandaan komt. Met sponsoring krijg je een voet tussen de deur en wat controle dat er (in dit geval) ook iets goeds komt te staan.
Het risico dat een andere partij het ontwerp patenteert kan ik niet goed inschatten, maar als het al mogelijk is met zo'n openlijk gepubliceerd ontwerp, dan kan dat ook zonder dat 'we' daar een voet tussen de deur hebben.

@ Kockie...............tekeningen opsturen? zouden ze daar dan niet over internet beschikken? :?

Groet,

Ed
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door kockie »

hotglass schreef:
@ Kockie...............tekeningen opsturen? zouden ze daar dan niet over internet beschikken? :?
Was maar als scherts bedoeld.... denk er maar een :wink: achter.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door peterberg »

Gandalf schreef:Vind het eigenlijk eigenaardig dat iemand zich inschrijft met een ontwerp van een ander ... Bovendien lijken ze niet in staat om een eenvoudige vuurkamer zelf in elkaar te steken ...
De gelinkte site komt me ook eerder over als een commerciële webwinkel dan iets over permacultuur ....
Zijn we niet een beetje naïef ? Achtereen patenteert een derde partij het ontwerp dat jullie dan nog zelf op een zilveren schaaltje hebben aangebracht ...
Gandalf,
Ik heb de dames in Houston zelf voorgesteld om deze kachel ook op te nemen. De andere deelnemer heeft het eerst netjes aan mij gevraagd en ik heb ja gezegd, zo simpel ligt het.

Die winkel in Houston is een commerciele onderneming, dat klopt. Van de wind kunnen ze niet leven. Eigenlijk ben ik niet zo bang dat een ander een patent aanvraagt en toegewezen krijgt voor dit of een ander ontwerp. Er is al uitgebreid over gepubliceerd, een van de manieren om een patent aanvraag te blokkeren. In vaktaal heet dat "prior art", als dat niet zo zou zijn dan was Linux ook niet open source, dan was het allang dicht getimmerd door grote software bedrijven.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door deleted »

Ook bij Linux is het belangrijk dat de 'vrije' GNU-software onder de GPL licentie gepubliceerd wordt.
Bovendien is het zo dat licht aangepaste versies van zelfs GPL gepubliceerde software alsnog gepatenteerd kan worden door Softwarebedrijven ...


Maar goed. Ik begrijp het plaatje. Het is een geruststelling te horen dat het initiatief van jou kwam.

G
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door peterberg »

kockie schreef:Kun je niet beter een mal opsturen stuk lichter, of nog goedkoper, een tekening hiervan? Ik ben het met Gandalf eens. Als Peter, of het ecologieforum zelf mee zouden doen zou ik een stuk enthousiaster zijn.
De tekening hebben ze al, wat ik zeker wil stellen en wat Ed Hotglass ook al noemt is dat er geen halfbakken ding komt te staan tussen het Capitool en het Washington monument in november. Als ik als voorwaarde van sponsoring vermeld dat ze de tekst "ecologieforum.eu" duidelijk in het zicht op een van de vaten zetten dan zorgen ze daar voor.

Zelf mee doen gaat toch niet zo eenvoudig, die lui zijn dagen bezig geweest om alles voor de aanmelding rond te krijgen. Ze moesten zelfs opgeven wie de foto's had gemaakt en wanneer. Ga maar na, wie maar wilde op de hele wereld kon mee doen, en het totaal van aanmeldingen was niet meer dan 34. Een beetje schraaltjes voor een wereldwijd gebeuren en er schijnen ook nogal wat afwijzingen te zijn, niet innovatief genoeg.

Sandy Mathieu schreef er dit over:
"2 out of 14 is VERY good considering this is a pretty big deal. They are spending lots of money on this, in total, and will get a LOT of press. The application took me 3-4 days to prepare so I am glad it was not wasted."

Het is ook een big deal, je kunt niet zomaar een marktje houden op The National Mall in het centrum van Washington, daar komt wel wat meer voor kijken.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door account verwijderd »

Persoonlijk denk ik dat als die mensen van Dragon Heat daadwerkelijk in staat zijn deze kachel goed op te bouwen op locatie, of als we hem als pakket opgebouwd op pallet verzenden
en hun hem daadwerkelijk als massakachel perfect kunnen afwerken,
het een grote kans is, een kans waar over 5-10 jaar nog over gepraat wordt, zeker als we de wereldbeker binnenslepen, dan is het helemaal lachen.

Ik durf mijn handen wel in het vuur te steken, ik durf risico te nemen voor dit soort spectakels.
Met genoeg donoren zijn we er, en het lijkt me voor Peter ook een Life Time Experiënce om daar heen te gaan voor bergeleiding, zoiets doe je 1 keer in je leven.

Die kachel core sponseren, da's voor mij alleen vuurbeton en arbeid, een aantal deurstellen die worden vandaag besteld, de exacte kosten weet ik eind van de middag.
Dat stalen frame kost ook niet heel de wereld.
Verwijderd
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door peterberg »

michel schreef:Ik durf mijn handen wel in het vuur te steken, ik durf risico te nemen voor dit soort spectakels.
Met genoeg donoren zijn we er, en het lijkt me voor Peter ook een Life Time Experiënce om daar heen te gaan voor bergeleiding, zoiets doe je 1 keer in je leven.
Het klinkt goed, dank je wel voor je enthousiasme. Wij hebben samen ook nog een dergelijk bedrag te verrekenen, dat wil ik er ook wel in steken. Het is inderdaad mogelijk om de naam of logo van de team sponsor op de kachel te zetten. Of het formaat daarvan acceptabel is, wordt overgelaten aan de jury.

Naar Washington gaan is niet iets waar ik naar uitkijk, ik krijg zelfs wegloop neigingen. :(
Gewoon even laten bezinken, dit soort dingen moet tijd om te rijpen gegund worden.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gerbe Ouwehand
Berichten: 53
Lid geworden op: 09 feb 2006, 13:04
Locatie: Twello

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door Gerbe Ouwehand »

peterberg schreef:
Naar Washington gaan is niet iets waar ik naar uitkijk, ik krijg zelfs wegloop neigingen. :(
Gewoon even laten bezinken, dit soort dingen moet tijd om te rijpen gegund worden.
Graag wil het deurstel voor 100 euro ondersteunen, misschien helpt dat ook een handje bij je keuze! : :)
Een geweldig idee!
Gerbe.
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door account verwijderd »

Dit valt nog niet eens tegen,

Hotglass 100
Benthuis 50
Gerbe 100
Peter 225
Michel 225

Tussenstand : 700 euro.

Wie count zich in?
Verwijderd
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door Sandman79 »

ik onder voorbehoud, ook voor 100 euro, het voorbehoud is mijn jobsituatie. Vind ik voor eind juni een deftige job, ga ik aan het werk na mijn huidige job, anders wordt het 3-4 jaar studeren en dan moet ik helaas elke eurocent door tien knabbelen..; :(.

Maar anders iig graag!
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door peterberg »

Sandman79 schreef:ik onder voorbehoud, ook voor 100 euro, het voorbehoud is mijn jobsituatie. Vind ik voor eind juni een deftige job, ga ik aan het werk na mijn huidige job, anders wordt het 3-4 jaar studeren en dan moet ik helaas elke eurocent door tien knabbelen..; :(.
Dan kom je op de reservelijst. Is dat OK?
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
dr plop
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 feb 2013, 22:09

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door dr plop »

Al een heel tijdje aan het meelezen, en nu met een account.
20 euro. Uit diep respect voor jullie werk.
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door account verwijderd »

@Dr plop,

Bedankt voor de bijdrage. :mrgreen: :wink:
Uit diep respect voor jullie werk.
Stel je voor dat het de beste kachel van de wereld wordt, die kans is aanwezig.
Dat is de kroon op het werk van Peter en dat bewijst dat je met open source de wereld kan verbeteren.
Verwijderd
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door Sandman79 »

@ Peter, dat is ok hoor.
Plaats reactie