Batch Rocket: Rocket stove, maar dan anders

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door account verwijderd »

@Kockie,
Misschien vindt hij dan een stukhoutvoeding uit.
Gandalf met de draak heeft dat gisteren gedaan, de draak heeft een hoofd wat op en neer kan gaan.
Verwijderd
creon
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 dec 2012, 09:40

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door creon »

Je hoeft echt maar een klein beetje te draaien om die vortex te krijgen
Waardoor zou dit komen?
Zou de koudere lucht zwaarder zijn en daardoor eerder naar buiten geslingert worden dan de vlam?
Maar waar zou die zwaardere lucht dan vandaan moeten komen?
Raar iets die vortex
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door account verwijderd »

@Creon,
Je hoeft echt maar een klein beetje te draaien om die vortex te krijgen
In andere youtube film zie je dat niet, idd.
Daarom kun je soms beter zelf een profesorische opstelling bouwen.
Dan kun je zelf met de materie spelen en je eigen conclusies trekken.
Heb 10 vortex filmen gemaakt, ook met rotating p-channel etc.
Heb niet alles laten zien, alleen naar mijn idee het belangrijkste.
Raar iets die vortex
Een "Fire Vortex" is een heel bijzonder natuurverschijnsel.
In de Rocket 177 heb je een een dubbele outside centervlam van nature (hotglass omschreef dit correct) , maar de kunst is om een inside centervlam op te bouwen.
Althans, dat is een stelling..... tot nu toe, en nog niets tastbaars.
Van nature worden 2 vortexen altijd 1 vortex, ze trekken elkaar aan, maar kunnen ook massa aantrekken.
Er is een nederlander in een rolstoel die al een tijdje onderzoek doet, met lucht vortexes, zeer interesant.
Hoe zou je een vortex in een rocket 177 implenteren?

http://www.youtube.com/watch_popup?v=4g ... wA#t=3m57s
Verwijderd
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door Krelis »

OT, maar kwam deze nog tegen: http://www.augustehoeve.nl/houtvergasser.html
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door holtere »

Leuk filmpje Michel!

Het heeft voor mij iets magisch als de lamp van Aladin waar die geest uitkronkelt 8)

Het lijkt alsof de geperforeerde koker een laagje turbulente lucht meesleept die het vlammetje er bij meeneemt!
Ik zit meteen te denken dat je die koker misschien kunt aandrijven met een molentje dat boven / in het centrum van de vlam zit. Mooi ophangen, net boven het vuurtje laten bungelen. Of moet het vuurtje meedraaien, nee toch?
Je had al eerder zo'n rotortje gemaakt in een riserpijp? Dingen vallen misschien weer samen...

Als dit vlammetje schoon brandt, z'n warmte kwijt kan en dan ook nog eens visueel uitgebuit kan worden heeft het enorm potentieel lijkt me! Wie wil daar nu niet op een berenvel voorliggen :lol:

Grz,
Holtere
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door account verwijderd »

@Holtere,
Je had al eerder zo'n rotortje gemaakt in een riserpijp? Dingen vallen misschien weer samen...
Die rvs rotors heb ik nog liggen. Maar toegepast als swiffer an zich gaat dat niet werken.
M.b.v. een convectie rotor een draaiende beweging maken op een lange doorgaande as. ( wat je zegt molentje bouwen )
Die geperforeerde buis heb je nodig, je kan kijken wat deze buis doet als tertaire lucht toevoer, idee?
Verwijderd
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door holtere »

Ik zat wat te mijmeren over een mogelijkheid om dat draaien van die geperforeerde pijp mogelijk te maken...
Die geperforeerde pijp moet dan onder die "swiffer" komen te hangen over het vuurtje en automatisch gaan draaien.

Overigens heb ik er geen plannen mee. Ben drukjes met een nieuwe warmtewisselaar voor ons eigen kacheltje.

grzz,
Holtere
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door peterberg »

De dames van Dragon Heat begrijpen dat het een goede manier is om de core, eventueel met steunframe en deur toegestuurd te krijgen. Maar ze vragen ook meteen wat het moet gaan kosten. Heeft iemand een idee wat het versturen kan kosten? Over het produceren ervan kan nog nagedacht worden, ik vind dat de mensen die zich aangemeld hebben om een core te sponsoren Michel dan zouden moeten betalen. Of misschien kunnen we voldoende bij elkaar krijgen om alle kosten te dekken, dat maakt het forum tot een echte sponsor.

Er is nog een ander aspect: als we dit gaan doen, dan lijkt het me ook zinnig om het forum als sponsor voor de challenge aan te melden. Dat kan namelijk, het zou een heel apart idee zijn, alle andere sponsors zijn bedrijven. Er zijn verschillende niveaus, sponsoring kan in geld of goederen. Het laagste niveau is deze met de reclame die er bij hoort:

Sponsor Level: Sponsors at the $1,000 level will receive small logos in the newsletter, logo and company link on the Challenge website, and exposure in print and online materials leading up and at the Decathlon.

Hogere niveaus van sponsoring gaat over veel grotere bedragen met uiteraard veel meer exposure. Deze link bevat een aanmeld formulier, het is mogelijk om een specifiek team te sponsoren met materiaal naar keuze.

Wat denken jullie ervan? Heeft dit enige kans van slagen?
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door hotglass »

Peter, ik vind het een geweldig initiatief om het forum als sponsor van Dragon Heat op de kaart te zetten. Wel vind ik een absolute voorwaarde dat jij als bedenker en ontwikkelaar duidelijk wordt genoemd/in beeld komt of, als er genoeg ruimte is, mag je wat mij betreft ook als vertegenwoordiger de eerste prijs (mede) in ontvangst nemen.

Count me in for € 100,--

Groet,

Ed
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door peterberg »

hotglass schreef:Peter, ik vind het een geweldig initiatief om het forum als sponsor van Dragon Heat op de kaart te zetten. Wel vind ik een absolute voorwaarde dat jij als bedenker en ontwikkelaar duidelijk wordt genoemd/in beeld komt of, als er genoeg ruimte is, mag je wat mij betreft ook als vertegenwoordiger de eerste prijs (mede) in ontvangst nemen.
Count me in for € 100,--
Ed, bedankt voor het toegezegde bedrag.

Ik ben er nu achter dat er een verschil is tussen de sponsor van een team of een institutional sponsor. De eerste is niet gebonden aan een bedrag en krijgt alleen een vermelding op de website, indien gewenst. Het is natuurlijk alleen mijn bedoeling geweest om Dragon Heat bij te staan. Ze zijn namelijk niet zo vlot en beginnen al meteen te denken aan een mooie kachel bouwen omdat die meer "market appeal" heeft. Mijn zienswijze is meer gericht op het ding technisch in orde krijgen, opleuken kan daarna nog wel.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door account verwijderd »

@Peter,
Wat denken jullie ervan? Heeft dit enige kans van slagen?
Niet geschoten is altijd mis. Indirect meedoen aan de wereldbekerfinale houtkachel bouwen, da's wel iets voor Ecologieforum.eu
Heeft iemand een idee wat het versturen kan kosten?
Pakketten naar Amerika tot 20 kg is 105,30 euro met lxbxh 100cmx50cmx50cm
http://www.postnlpakketten.nl/zakelijk/ ... uitenland/

De rocket kun je in dit geval in 4 of 5 dozen kwijt. De deling wordt ietsje anders, maar hoeft geen probleem te zijn.
Het steunframe is te groot voor in een doos, maar kan wel opdeelbaar gemaakt worden.
Totaal 6 dozen incl. deur.

De totaalkosten Rocket, deurstel en steunframe met versturen naar Amerika, da's best een aardig bedrag.
Vliegreis Peter.... (hoeveel kg handbagage mag je meenemen?)
Met genoeg sponsorleden zijn we er,

Count me in voor de Kachel core 225,-- :wink:
Verwijderd
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door benthuis »

Hmmm, lees ik het dan goed dat er 6 dozen a 105 euro verzonden moeten worden?
Daar heb je bijna een kleine container voor verscheept...
Als de kosten werkelijk zo hoog liggen zou er eerst een inventarisatie moeten plaatsvinden van sponsoren.
Omdat we verder bezig zijn het forum wat te struktureren zal hier ook een beroep op donateurs/sponsoren worden gedaan...
Zou jammer zijn als het een het ander in de weg stond.

Als Peter het een verantwoorde zet acht (hij heeft contact met de deelnemers) en hier duidelijk iets van afstraald op het ecologieforum, schrijf ik me ook in voor een bijdrage van 50,-.

Lijst is dan als volgt:

100,- Hotglass
50,- Benthuis
--------
150,- Totaal
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door hotglass »

Rocketstove per postpakketten naar Amerika lijkt me niet de meest economische manier.
Een pallet-kist transport zal wel veel goedkoper uitpakken. Bovendien blijft alles dan bij elkaar en heel.
Dozen worden gegooid, vallen van transport banden en meer van dat soort vervelends.
Bovendien is het importeren ook niet gratis. Douane/expediteurskosten, importheffing etc.
Per doos moet dat steeds opnieuw gebeuren. Alle dozen op een pallet in folie gaat als één zending.

De komende forumdag lijkt mij het geëigende moment om alle sponsorgelden bij elkaar te leggen, zodat we Peter ff op vakantie kunnen sturen :lol:

Groet,

Ed
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door deleted »

Ik zou me er eigenlijk niet mee willen bemoeien, maar kan het toch weer niet laten ...

Vind het eigenlijk eigenaardig dat iemand zich inschrijft met een ontwerp van een ander ...
Bovendien lijken ze niet in staat om een eenvoudige vuurkamer zelf in elkaar te steken ...

De gelinkte site komt me ook eerder over als een commerciële webwinkel dan iets over permacultuur ....

Zijn we niet een beetje naïef ?
Achtereen patenteert een derde partij het ontwerp dat jullie dan nog zelf op een zilveren schaaltje hebben aangebracht ...

G
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door kockie »

Kun je niet beter een mal opsturen stuk lichter, of nog goedkoper, een tekening hiervan? Ik ben het met Gandalf eens. Als Peter, of het ecologieforum zelf mee zouden doen zou ik een stuk enthousiaster zijn.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie