Batch Rocket: Rocket stove, maar dan anders

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door account verwijderd »

@Peter,

Da's leuk, die foto van "dragon heat", die heb ik gemaakt, de kachel "fire core" trouwens ook.... :lol: :lol:
Dat was de eerste uit één stuk gegoten, dat was achteraf een mislukking.... maar ja, van je fouten kun je leren.
Zie ik daar ook "master kenobi" staan meten? idd. Kockie, die verrekte mattenklopper.... :lol:

Misschien kunnen we een complete rocket opsturen naar amerika, dat zou mooi zijn voor het ecologie forum, vooral
als hiermee de hoofdprijs wordt gewonnen. :lol: Wat is trouwens de hoofdprijs?

Een vortex dient in mijn ogen een "rotating center vlam" te hebben en niet een "outside center vlam".
Dit was een snelle doeltreffende poging om te kunnen zien dat het zo niet kan.

@Gerard,
@Michel, ik ben bang dat je op de rode plek een crack zult krijgen.
thanks, ik denk dat het voorlopig niet zo wordt, het moet anders.
Verwijderd
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door account verwijderd »

Toch nog even die foto plaatsen....

Wtf....

Dit is niet normaal...
The beast..

Het model geeft aan, wat Benthuis exact verwoorde, een Rocket 177XL..... :
Woehoeee,
Men neme:
-een boom, in niet al te kleine stukken
-een Rocket 177XL
-een joekel van een buffer
-een aansteker
-2 aanmaakblokjes
en zie daar, in een mum van tijd, een paar duizend liter water warm...
Benthuis,
Dis niet normaal.
Dis gek....
Dit ziet eruit als your worst nightmare, qua houtkachel dan.
Lijkt wel een predator, die een boom rauw lust, dit had ik er zelf ook niet van verwacht.

Ik dacht ik slijp die 2 gietstukken door en klaar is kees, zo gezegd zo gedaan, maar die foto nadien, die verteld iets spannends,
iets onverwachts, iets moois. Die foto verteld meer dan 1000 woorden.

Peter, dit is echt goed.
Thanks.

Ik denk dat we via ons Forum een Rocket XL moeten sponseren aan de houtkachel kampioenschappen in Amerika.
Wie denkt dat ook? (Stemmen voor versus stemmen tegen).
We gaan geen half werk leveren, we gaan voor de top, we gaan voor de wereldbeker finale. :wink:

@Anne, je kacheltje staat klaar hoor.... Heb ik ook aan gedacht. :mrgreen: Ik hou niet van beloften doen zonder ze na te komen.
Eens beloofd is altijd beloofd.

Het belangrijkste kacheltje uit de serie voor jou bewaart.... Mooie dingen bewaar je tot het laatst zeggen ze wel is.
(het is niet de kachel op de foto maar wel first 177 kachel) :wink:
Een collectors item... foto volgt nog.
Bijlagen
verlengde rocket 31-1-2013 005_1024x683.JPG
verlengde rocket 31-1-2013 006_1024x683.JPG
Verwijderd
creon
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 dec 2012, 09:40

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door creon »

Zou je die vortex niet kunnen maken door een afdekplaat in de riser met een gat in het midden (zodat de vlam los is van de wand)
En dan de sec lucht (p-chanel) boven die plaat tangentiaal in laten komen
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door Tim »

Mies, Peter,

Ik vind opsturen!

Tim
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2188
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door benthuis »

Ik sponsor ook een recordpoging!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door kockie »

Waarom die vortex? Wil je van een sublieme verbranding naar een übersublieme verbranding? Wat denk je er mee te winnen?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door peterberg »

michel schreef:Da's leuk, die foto van "dragon heat", die heb ik gemaakt, de kachel "fire core" trouwens ook.... :lol: :lol:
Michel, ja, dat is jouw foto. Ik moest opgeven door wie hij gemaakt is, wanneer en waar.
michel schreef:Misschien kunnen we een complete rocket opsturen naar amerika, dat zou mooi zijn voor het ecologie forum, vooral als hiermee de hoofdprijs wordt gewonnen. :lol: Wat is trouwens de hoofdprijs?
De hoofdprijs is 25.000 dollar, tweede prijs is 10.000 dollar te verdelen onder 2 tot 5 finalisten. Inschrijven is niet meer mogelijk, afgezien van het feit dat je ter plekke moet zijn met een team om alles te regelen in november. Dat opsturen van een complete rocket kan wel, maar dan moet dat bedrijfje van de dames achter Dragon Heat het ding gaan gebruiken. Hier valt over na te denken, dan moeten ze het zelf ook nog een goed idee vinden.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
franky
Berichten: 22
Lid geworden op: 29 okt 2009, 14:08

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door franky »

benthuis schreef:Ik sponsor ook een recordpoging!
count me in
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door deleted »

Heren,

Zet dan ook ineens enkele forum-lassers bij elkaar.
Die drums erop is namelijk maar niks.

Ik zou denken aan een dikwandig kegelvorm waar door wat handige jongens een drakenhoofd, drakenvleugels,schubben, klauwen en staart aangelast worden....
De deur vooraan misschien ook een drakenhoofd die naar boven schuift om het hout via de open bek erin te gooien...
Hotglass heeft misschien nog vuurbestendige rood glas voor de ogen.

Winnen is namelijk belangrijker dan meedoen ...

G
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door Sandman79 »

een brullende vuurspuwende draak? :) Ik moet toch eens van Eupen langs je gaanrijden Gandalf, begin me wat beelden te vormen hoe je huis er moet uitzien :)
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door peterberg »

michel schreef:Ik heb een filmpje gemaakt van hoe het niet moet. Een vortex dient in mijn ogen een "rotating center vlam" te hebben en niet een "outside center vlam".
Dit was een snelle doeltreffende poging om te kunnen zien dat het zo niet kan.
Het ziet er inderdaad naar uit dat het zo niet goed gaat. De eerste helft van het filmpje dacht ik nog: dit ziet best wel goed uit. Totdat de vlam eventjes mindert en het ding begint te roken als een gek. Daar hebben we niets aan, rokende kacheltjes zijn er al veel te veel.

Er zit een stukje pijp in de riser die de vlam naar binnen leidt. Als je die weglaat met alleen een opening als toegang, wat zou er dan gebeuren?
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door deleted »

Sandman79 schreef:een brullende vuurspuwende draak?
Behalve vuurspuwen dan. Dat kan een Balrog namelijk niet.

G (de witte)
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door account verwijderd »

@Creon,
Zou je die vortex niet kunnen maken door een afdekplaat in de riser met een gat in het midden (zodat de vlam los is van de wand)
En dan de sec lucht (p-chanel) boven die plaat tangentiaal in laten komen
Dat gaat niet.... werken jammergenoeg.

Er is een kachelbouwer in Engeland die dit heeft gedaan i.c.m. een walltherm principe, hij heeft er patent op, maar het werkt niet, daar kwam
ik vanavond snel genoeg achter tijdens een fysica proef in de schuur.
Deze zelfde kachelbouwer, heeft ook te weinig kennis op veel terreinen.

@Kockie,
Waarom die vortex? Wil je van een sublieme verbranding naar een übersublieme verbranding? Wat denk je er mee te winnen?
Een vortex in de natuur is een heel bijzonder ding. Wat ik zie bij kachelbouwers is dat niet één een echte vortex gerealiseerd krijgt, laat staan er een rookgas analyse op los gelaten heeft.
Ik ben er van overtuigd dat dit mij gaat lukken om in een houtkachel te implementeren.
Er zijn als het is gelukt tal van praktische oplossingen voor te bedenken, maar daar denk ik nu nog niet aan.

Eén belangrijk voordeel vindt ik zelf het bundelen van een energiestroom (vlam) waardoor deze nog intensiever / langer wordt en in feite door de kern gaat van de schoorsteen draait.
(rotating centervlam) en daardoor wellicht een nog betere verbranding kunnen krijgen, te samen met het bundelen van een energiestroom, dat is ook voor een e.v.t. warmtewisselaar een voordeel.
Alles kan wellicht veel compacter worden. Geleerden spreken over gigantische radiatie / straling van een fire vortex.

@Peter,
Dat opsturen van een complete rocket kan wel, maar dan moet dat bedrijfje van de dames achter Dragon Heat het ding gaan gebruiken. Hier valt over na te denken, dan moeten ze het zelf ook nog een goed idee vinden.
Ik wist niet dat er vrouwen meedoen aan de wereldbekerfinale houtkachel bouwen, hier sta ik van te kijken...
Kun je ze is vragen hoe ze er zelf over denken, jij hebt de contacten, ik niet...
Er zit een stukje pijp in de riser die de vlam naar binnen leidt. Als je die weglaat met alleen een opening als toegang, wat zou er dan gebeuren?
Ik ben bang hetzelfde, vandaar heb ik zelf de fysica proef met vortex vlam gedaan in de schuur.
Verschillende delen van het perfo gaas afgeplakt met tape i.v.m reverse engineering, de uitkomst van deze proef is vrij simpel.
Ik heb gelijk een idee hoe het moet worden nu, binnen een half uur. :wink:
Het ziet er inderdaad naar uit dat het zo niet goed gaat. De eerste helft van het filmpje dacht ik nog: dit ziet best wel goed uit. Totdat de vlam eventjes mindert en het ding begint te roken als een gek.
Op een gegeven moment beslaat de camera lens met condens, dan zie je niks meer.

@Gandalf,
Zet dan ook ineens enkele forum-lassers bij elkaar.
Die drums erop is namelijk maar niks.
Ik weet niet hoe de vrouwen van dragon heat dit gaan organiseren, gaan ze ook werkelijk drum's gebruiken?

Die draak, ik zie het helemaal voor me, dat zou echt een kunstwerk kunnen zijn.

Vortex film komt zo....
Verwijderd
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door peterberg »

michel schreef:Ik wist niet dat er vrouwen meedoen aan de wereldbekerfinale houtkachel bouwen, hier sta ik van te kijken...Kun je ze is vragen hoe ze er zelf over denken, jij hebt de contacten, ik niet...
Heb ik dat nooit vermeld? Bij deze: het is een bedrijfje in aquaponics, in de groene hoek, permacultuur enzo moet je zoiets zoeken. Het is in essentie een vijver met grote vissen erin, tilapia of koj karpers ofzo. Je voert de vissen, die poepen in het water, de waterplanten groeien van de vissenpoep en houden het water helder. Je kunt de vissen eten maar ook de planten als de juiste soorten gebruikt zijn. Rocket stoves hebben grote aantrekkingskracht op permacultuur adepten, vandaar dat ze min of meer over mij zijn gestruikeld. De dames die het bedrijf runnen zijn Sandy en Cindy Mathieu, de eerste is duidelijk de baas en de andere is haar zuster of moeder denk ik.
Het zit in de buurt van Houston, Texas, en ze hebben een website. De kachel staat er niet op, dat wordt waarschijnlijk een andere site.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door kockie »

Web4deb heeft een aquaponics systeem een een geodetische dome. Warmte komt van een rocket, gevoed met pellets:


Misschien moeten we die man ook eens wijzen op de batch rocket. Misschien vindt hij dan een stukhoutvoeding uit.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie