Batch Rocket: Rocket stove, maar dan anders

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Johndc
Berichten: 724
Lid geworden op: 24 okt 2011, 22:17
Locatie: Essen (BE)

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door Johndc »

Mijn "177" is eigenlijk geen 177 meer. Maar het ding brand er niet minder om! Ik heb de lengte juist ingekort, het dak laten zakken en ja, de secundaire (boven)beluchting dicht gezet. Het duurt wel veel langer dan mijn voormalige gasfles om het ding aan de gang te krijgen. Maar ja, dikke vuurvaste stenen tegenover een staalplaatje van 3mm? Het zal daar wel mee te maken hebben. Zou het bekleden van de brandruimte met bvb vermiculietplaat uitkomst bieden?
Die secundaire beluchting is er eigenlijk nog wel, maar dan langs onder. Dit doet het veel beter dan die boven beluchting. Zodra ik dat boven-kanaaltje opende zakte mijn vlam in mekaar. Het zoog veel te veel lucht aan (waarschijnlijk door die afgasfan) Als er eigenlijk te veel SZ in de kachel geperst werd werkte die beluchting wel, maar zodra de vijzel stopte met SZ voeden zakte ook weer de vlam in mekaar. Dus anders gaan denken. Ik MOET een onderbeluchting hebben vooraan (waar het SZ in de brander komt)
Deze heb ik doorgetrokken tot tegen de riser. Simpel een plaatje in omgekeerde U vorm. Tot 2/3 van de lengte vol gaten geboord en op de bodem gelegd. De volle lengte van dat roostertje staat binnen de korste keren roodgloeiend Wat er door valt word richting riser gezogen. Dus geen as in de brandruimte :mrgreen:
De riser, die staat opgesteld in de eigenlijke brandkamer van mijn ketel, waarvan het onderste gedeelte is opgebouwd uit steen (40cm) Daar staat dan een koker op van 8 X 8 cm, eveneens een 40cm lang. Dat stuk staal kleurt oranje/rood als het ding op dreef is.
Grootste voordeel met deze opstelling...als er geen warmte vraag meer is en de ketel (de afgasfan) stopt kan ik makkelijk anderhalf uur overbruggen. Het smeulende SZ is zonder een aparte ontsteking terug in gang.
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door account verwijderd »

@Peter,
Resultaten van het geheel zijn boven verwachting, mocht iemand een langere vuurkamer willen dan is dat zeker mogelijk. Zelf vind ik het ietwat onhandig omdat het ding nu zo diep is. En waar de warmte ook door opgenomen wordt, dat moet ook groter worden.
Vanavond de eerste 2 vuurkamer verlengstukken gestort a 20 cm lang.
I.v.m. breuk en plaatsing heb ik de onderzijde (driehoek) van de verlengstukken massief gehouden.

De deur tekening ga ik aanpassen, de luchtschuiven komen in de deur, zodat de vulopening (kozijn) van de rocket zo groot mogelijk blijft en enkel een vlakke 6mm plaat is.

Verder ga ik een frame van koker 20x20x2 tekenen zodat sommige mensen minder kans op brand krijgen van hun houten vloer, :idea: (12Much)
Dit frame wordt net als een inbouwreservoir in hoogte verstelbaar, en het dient om de rocket bij elkaar te houden en je kunt het deurstel er gelijk aan schroeven,
bovenlangs komt nog een metalen hoeklijn, die gelijk als metselwerk latei dient.
Verwijderd
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door account verwijderd »

Update tekening deurstel.

Mooier krijg ik het niet verzonnen. :wink:
Bijlagen
kacheldeur 31-1-2013.jpg
Verwijderd
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door account verwijderd »

Bijgaand een tekening hoe je een rocket 177 vrij eenvoudig kunt opbouwen.

Je stelt het inbouw rack op de gewenste hoogte in en zet het vervolgens op de plaats waar de massa kachel moet komen.
Dan zet je de vuurbeton Rocket delen in elkaar in het rack, als laatste de riser.
Voor afdichting tussen vuurbeton delen onderling gebruik ik zelf vuurvaste kit.
Daarna de vuurbeton delen m.b.v. boutjes aanspannen zodat er niets meer kan verschuiven.

Nu kan ook het p-channel erop komen en pas dan kun je het deurstel monteren.

Je kunt er dan een plaat fermacel omheen schroeven met zelftappers en de boel afvullen met vermiculiet.
Of je verzint iets anders.
Hoe de bell eruit komt te zien, da's denk ik per huishouden verschillend, en daarom niet getekend. :wink:
Bijlagen
Rocket inbouw rack.jpg
Verwijderd
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door account verwijderd »

Een nieuw idee,

"Rocket 177 Vortex"

Zoek de verschillen in de tekening, zou het beter kunnen zijn?
Zal de vlam nog intensiever en langer worden?

In de tekening is gelijk een verlengde vuurkamer ter idee getekend.
Bijlagen
177 Vortex.jpg
Verwijderd
Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door hotglass »

Spannend idee Michel, maar daar moet dan weer iemand mee aan de slag om te testen :fff
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door kockie »

Ehhh, niet om het een of ander, er is toch al sprake van een prachtige vortex in de rocket 177?

Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door hotglass »

Kockie....wel mooi, maar geen vortex!
Een dubbele vortex kun je het misschien wel noemen :mrgreen:

Groet,

Ed
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door Sandman79 »

peterberg schreef:
Sandman79 schreef:Damn, ik wil veel :)
Inderdaad, misschien wel te veel. Een van de belangrijkste effecten rond dit apparaat is dit: vrijwel iedereen die het ding in mijn werkplaats ziet staan vindt hem klein. Totdat het ding op vol vermogen staat te jakkeren en twee vaten van 200 liter gemiddeld 300 graden Celsius worden rondom. Echt, letterlijk iedereen gaat er dan anders over denken. Het ding staat in een ruimte van 65 m2 oppervlakte en 3 meter hoog zonder een kruimel isolatie erin. Dit "ding" heeft er geen enkele moeite mee om die ruimte in 45 minuten warm te krijgen als het buiten 5 graden onder nul is.
Peter,

wat bedoel je met de 'te' veel, vooral de warmteproductie? in mijn geval zou ik hem willen koppelen aan een warmtewisselaar naar een buffer toe. Slechts een beperkt vermogen rechtstreeks in de leefruimte loslatend. De lengte heb ik niet zozeer nodig voor meer vermogen, daar geloof ik jullie echt wel dat het spul krachtig genoeg is. Echter spelen voor mij 2 andere zaken die redelijk belangrijk zijn. Mijn vrouw en ik willen op zich wel de moeite doen om manueel de kachel te vullen, we willen echter dan ook wel in ruil getrakteerd worden op een mooi vlammenspel. Een panoramaruit van een 50 cm ofzo is dan ook een stuk mooier dan een kleinere ruit in de kacheldeur.... Ik weet dat ik niet de enige ben die er zo over denkt, al vind ik de dueren die Michel nu aan het ontwerpen is ook erg mooi en goed meevallen qua design.
2e is gewoon dat het zich heel wat zaagwerk scheelt om te zagen op 50 cm ipv 33-35 cm

Ik kijk in ieder geval erg uit naar de forumdag se :).
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door peterberg »

Sandman79 schreef:wat bedoel je met de 'te' veel, vooral de warmteproductie?
Nee hoor, simpelweg de notie dat wat je vraagt gewoon wel eens niet mogelijk zou kunnen zijn met deze rocket. Op een afstand van 8 meter tot aan de buitendeur van mijn werkplaats is het nog steeds een indrukwekkend gezicht en geluid, kleine ruit of niet. Voor de postbode die een pakje kwam afleveren was het genoeg om op die afstand al te zien dat wat daar brandde nooit een normaal kacheltje kon zijn. :mrgreen:
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door account verwijderd »

2e is gewoon dat het zich heel wat zaagwerk scheelt om te zagen op 50 cm ipv 33-35 cm
Dit is wel een beest, alleen al om zo te zien staan.
Stookruimte 60cm diep.
we willen echter dan ook wel in ruil getrakteerd worden op een mooi vlammenspel. Een panoramaruit van een 50 cm ofzo is dan ook een stuk mooier dan een kleinere ruit in de kacheldeur...
Dat wil mijn princesje ook, een panorama ruit, maar dan ook nog een kachel deur met glas erbij. :mrgreen:
En het liefst wil ze de stookruimte nog iets hoger hebben. :mrgreen:

De versie op de foto kan denk ik max 5-6kg hout hebben, das gewoon 20-24 Kw.., da's echt veel.
Bijlagen
verlengde rocket 31-1-2013 004_1024x683.JPG
verlengde rocket 31-1-2013 006_1024x683.JPG
verlengde rocket 31-1-2013 003_512x768.JPG
verlengde rocket 31-1-2013 005_1024x683.JPG
Verwijderd
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2188
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door benthuis »

Woehoeee,

Men neme:

-een boom, in niet al te kleine stukken
-een Rocket 177XL
-een joekel van een buffer
-een aansteker
-2 aanmaakblokjes

en zie daar, in een mum van tijd, een paar duizend liter water warm...

(wouw Michel, zoals altijd, van dik hout zaagt men planken!)
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door gerard »

michel schreef:Een nieuw idee,

"Rocket 177 Vortex"
In de tekening is gelijk een verlengde vuurkamer ter idee getekend.
@Michel, ik ben bang dat je op de rode plek een crack zult krijgen.
groet,
Gerard
Bijlagen
177%20Vortex Michel.jpg
177%20Vortex Michel.jpg (20.3 KiB) 3616 keer bekeken
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Wood Stove Design Challenge

Bericht door peterberg »

Even helemaal off-topic:
Komende november is er een Wood Stove Design Challenge in de V.S. Van de 34 inzendingen zijn er 14 geselecteerd om mee te dingen naar de hoofdprijs. Toevallig weet ik wie twee van de finalisten zijn, Dragon Heat en Walker Stoves. Ze gebruiken allebei mijn ontwerp van de batch box rocket stove. Het grappige is, dat de tweede dat op eigen initiatief heeft gedaan maar mij wel gevraagd heeft of ik het OK vond. Aangezien de hele santemekraam al op internet staat kon ik er moeilijk tegen zijn, dacht ik.
Voor de deelnemerslijst, zie deze link.

Toen ik die lijst zag, ben ik gewoon onder de tafel gevallen van het lachen. :lol:
Twee van de 14 finalisten, dat is een flinke score tegenover namen zoals Tulikivi, een bekende Deen, een Nieuw-Zeelander en tenminste een Oostenrijker!

De eigenlijke inzending was een geoptimaliseerde J-tube rocket stove waar de afgelopen 10 maanden nu en dan aan gewerkt is. Die batch box is op mijn aandringen in december toegevoegd omdat die meer naar een "normale" kachel toe gaat. Het probleem doet zich nu wel voor dat Dragon Heat in Texas zo'n ding helemaal niet heeft staan. Ze moeten als de donder aan de gang om in november klaar te zijn.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door kockie »

Dan wordt het tijd voor ze om bij Michel te bestellen....

Over de link: waar heb ik de mattenklopper eerder gezien :?:
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie