Batch Rocket: Rocket stove, maar dan anders

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door ritsaert snijder »

@ Peter,
Bedankt, Stan gaat straks voor de eerste keer op de fiets naar huis (11 km). Vanochtend bedacht hij zich dat als hij heel hard zou fietsen dat hij dan snel met de Rockett verder kon.

Antwoorden helemaal duidelijk en ja we bedoelden inderdaad verlagen. De tekening van de P-channel klopt nu ook, dus een deel van de kokers wordt weggehaald? Ook zag ik dat de ingang van de tunnel bij ons een stuk lager ligt? Is dat heel erg?

Ritsaert
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door peterberg »

ritsaert snijder schreef:die Rockett - cv, met een vlampijpwisselaar combinatie is al getekend en bedacht door Michel http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=2441 , staat ook ergens in dit topic. Ik ga er een test mee doen.
Rits,
Ik denk dat aan het eind van de riser niet meteen de rookgassen naar beneden geleid moeten worden zoals Michel tekent. Dat gaat de gas stroom afremmen en dat is niet goed voor de schone verbranding. Enige ruimte boven de riser waar meer expansie is werkt het beste. Eigenlijk fungeren de vaten op de demo-versie als een verlenging van de riser, anders had het ding het gewoon niet zo goed kunnen doen zonder fatsoenlijke schoorsteen.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door peterberg »

michel schreef:We kunnen e.v.t. bij mij in de loods met de formaatzaag plaatmateriaal zagen, als je een 10 sets mallen maakt, dan gaat dat supersnel. Ook kunnen we hier in de loods een grote triltafel van hout maken. En we hebben hier trilnaald, trilbalk, Mixers, Heftruuk, Etc. Alles om snel en efficient te kunnen werken.
Idee?
Michel,
Op zich is het net weer even anders, ik dacht aan 1 set mallen, geen 10. Maar dat kan natuurlijk ook, hoewel er wel erg veel materiaal in gaat zitten dat je daarna gewoon weg kan gooien. Niet erg ecologisch... Bovendien moeten er heel wat stukken hout of schuim gemaakt worden voor het invullen van alle sparingen, de gietstukken zijn geen dunne platen, integendeel. Maar er valt over na te denken.

Mijn voorstel was om pakketjes chamotte stenen samen te stellen die nauwkeurig gezaagd zijn. Dat werkt ook heel goed en in twee dagen is dat allemaal gezaagd. Dan wordt het al doenlijk om in een kleinere oplage voor bijvoorbeeld 5 gegadigden eentje te maken. Dan is het in een dag klaar.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door peterberg »

kockie schreef:afgelopen zondag heb ik de rocket nog eens flink opgestookt om de verf van de vaten te krijgen. Wat een hitte geeft het ding dan. Nodigt echt uit om meer toepassingen voor te gaan zoeken. De volgende ideeën heb ik al: stookunit voor buitenkeuken, zwembadverwarmer (heb alleen geen zwembad), smeltoven, snelle kachel voor werkplaats.
Ik dacht het al: mij benieuwen of hij het ding binnenkort laat branden. Maar eigenlijk heb je gewoon lopen wachten tot iedereen weg was om er eens flink de fik in te kunnen steken. En er komt in korte tijd een hele berg vermogen af, daar was ik ook al eerder achter. Heb je er wel een paar ijzerdraadjes omheen gelegd om de twee helften bij elkaar te houden?
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door peterberg »

ritsaert snijder schreef:Antwoorden helemaal duidelijk en ja we bedoelden inderdaad verlagen. De tekening van de P-channel klopt nu ook, dus een deel van de kokers wordt weggehaald? Ook zag ik dat de ingang van de tunnel bij ons een stuk lager ligt? Is dat heel erg?
Het is inderdaad het juiste deel dat er af gaat van de kokers. Als de ingang van de tunnel een stuk lager ligt dan de bodem van de vuurkamer dan is de effectieve doorlaat kleiner. De vlam die van het hout af komt gaat rechtdoor, niet naar beneden. Je moet zelf zien of dat van invloed is, dat heb ik nooit geprobeerd.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door ritsaert snijder »

Peter,
Helder! Kan dat bij de constructie van Michel opgelost worden door de bovenkant een flink stuk op te schuiven? Want dan zouden we hem zo kunnen uitproberen. Uiteraard met een goed geïsoleerde riser. Waarbij vervolgens bij de testopstelling met een vlampijpwisselaar de lengte van de riser een aandachtspunt is.

Is wel een punt voor andere toepassingen. Vooral de wockett en het fornuis. Ik zal dat met Stan testen wat er gebeurt met een korte goed geïsoleerde riser. Of heb je misschien nog andere ideeën?

Ritsaert
groet!

Ritsaert
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door Jan. »

Peter, die warmtevangers, zijn dat 60 of 200 liter vaatjes?
En hoe kun je de warmte nuttig afvangen?

Ik kan dat op de afbeeldingen niet zo goed inschatten. Ik heb dat ding niet in werkelijkheid gezien.
Kijkend naar de foto waar de stove op een stapel tegels staat ben ik onder de indruk van het vermogen van het kleine ding, veel kleiner dan ik dacht, dus zouden het wel eens 200 liter vaten kunnen zijn?


Wat is overigens de best plaats om die vaten te plaatsen.
Ik denk dan even aan de situatie bij onszelf. Voor 2 x een 200 litervat is onze werkplaats te laag :(
Wel heb ik een kelder net naast / onder de plaats waar nu onze bakoven staat. Lastig denk ik om daar de brander te plaatsen.

Bij ons is de situatie zo:
Ik was aan het bouwen toen ik dit forum ontdekte.

In de werkplaats staat een ijzeren brand / stook vat, waarboven de oven is geplaatst.
Rondom ingemetseld met enige ruimte rondom.
Deze ruimte is opgevuld met opgespaard oud glas om de warmte vast te houden.
Zo was ik er al achter gekomen dat er bij de amerikaanse manier van stoken [omgekeerd stoken]
minder rook uit de schoorsteen komt. Nu heb ik geen andere apparatuur heb dan mijn neus om dat te meten moet ik daar dus op af gaan [en op klachten van de buren :? ] die er niet zijn geweest]
Dus stoken we eenmaal op en zouden we met de restwarmte gaan bakken, stoven en braden.


Op een gegeven moment las ik de draad over de "rocket stove, maar dan anders" en ben ik gestopt met afbouwen omdat ik andere mogelijkheden zag opdagen.

Eigenlijk wil ik deze warmtebron proberen te combineren met onze hottub en de oven.
Omdat ik meer een timmerman ben dan techneut op warmtegebied zal ik wel eens onlogische vragen plaatsen. Laat een ander zich rotlachen daarom, ik lach wel mee :lol:

Voor de hottub krijgen we dus niet genoeg warmte van eenmaal stoken. Daarom zitten we tijdens het badderen wel eens in de [rook]wolken omdat de telkens bijvullen moeten.

Ook om een buffervat voor de vloerverwarming te verwarmen zal de "rocket stove, maar dan anders" denk ik niet voldoende warmte geven?

Het mooiste zou zijn alles in één.


edit ik kreeg de melding dat er tussentijds een stukje geplaatst was [Ritsaert]. Toch maar geplaatst
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door kockie »

peterberg schreef:Ik dacht het al: mij benieuwen of hij het ding binnenkort laat branden. Maar eigenlijk heb je gewoon lopen wachten tot iedereen weg was om er eens flink de fik in te kunnen steken. En er komt in korte tijd een hele berg vermogen af, daar was ik ook al eerder achter. Heb je er wel een paar ijzerdraadjes omheen gelegd om de twee helften bij elkaar te houden?
Ik kon inderdaad niet wachten om het ding eens zelf in actie te zien. Helaas heb ik je presentatie moeten missen... Het ding fikt werkelijk als een raket. M'n buurman heeft een kwartier zitten zoeken waar nu de ventilator zat.....

Geen ijzerdraadjes; gewoon een paar lijmklemmen. Dat had ik al eens ergens gezien :fff :fff
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door peterberg »

ritsaert snijder schreef:Helder! Kan dat bij de constructie van Michel opgelost worden door de bovenkant een flink stuk op te schuiven? Want dan zouden we hem zo kunnen uitproberen. Uiteraard met een goed geïsoleerde riser. Waarbij vervolgens bij de testopstelling met een vlampijpwisselaar de lengte van de riser een aandachtspunt is. Ik zal dat met Stan testen wat er gebeurt met een korte goed geïsoleerde riser. Of heb je misschien nog andere ideeën?
De bovenkant zou boven de riser dan wijder moeten worden om geen tegendruk te geven, dat is het belangrijkste in dit verband. Hoe kort of hoe lang de riser kan/moet zijn is niet uitgetest, dat is weer afhankelijk van de interne weerstand van het geheel en hoe goed de schoorsteen is.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door peterberg »

kockie schreef:Ik kon inderdaad niet wachten om het ding eens zelf in actie te zien. Helaas heb ik je presentatie moeten missen... Het ding fikt werkelijk als een raket. M'n buurman heeft een kwartier zitten zoeken waar nu de ventilator zat.....
Iedere keer verbaas ik me er net zoals jij over hoe hard dat ding gaat. Het lijkt wel op zo'n kleine hond met betrekkelijk korte poten, een Yorkshire terrier. Die wordt ook wel eens een grote hond in een kleine verpakking genoemd. Voor deze stove gaat een dergelijke vergelijking ook op.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door peterberg »

Jan. schreef:Peter, die warmtevangers, zijn dat 60 of 200 liter vaatjes?
En hoe kun je de warmte nuttig afvangen?
Dat zijn 200 liter vaten, maar de eind temperatuur was zo hoog dat er nog wel eentje bovenop had gekund. De warmte wordt afgegeven aan de ruimte waarin het ding staat. In feite spuwt de kachel de hitte omhoog in de vaten die naar elkaar toe open zijn. De afvoer zit aan de achterkant, laag in het onderste vat.
Jan. schreef:Wat is overigens de best plaats om die vaten te plaatsen.
Ik denk dan even aan de situatie bij onszelf. Voor 2 x een 200 litervat is onze werkplaats te laag :(
Het is in dit verband ook mogelijk om het op 1 vat te houden op de stove, en twee vaten op elkaar er naast. De eerste wordt heet genoeg om een ketel water aan de kook te krijgen.

Mogelijk wil je te veel verschillende dingen. Maar bedenk dat die batch box rocket stove in korte tijd een onmogelijk groot vermogen afgeeft. De 3 of 4 kilo hout die er tijdens de demo in ging was na 30 minuten gewoon op. Misschien heb je gewoon twee van deze dingen nodig. Om de ruimte te verwarmen zou je zo'n rocket op kunnen stellen en er een grote stenen "kast" omheen kunnen metselen. Van boven gesloten, de afvoer vlak bij de vloer. Analoog aan de vaten op de demo stove. Die kast hoeft niet van vuurvaste steen te zijn, baksteen is ook goed als het maar ruim genoeg is. Hoe dikker de wand, hoe meer warmte er opgeslagen kan worden.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door Jan. »

Bedankt, ik zal het eens op me laten inwerken en verder denken over de toepassing in de omschreven wensen.

Ik denk dat we zowiezo wel een rocketstove kunnen plaatsen in de werkplaats en houd me daarom aanbevolen om er een van je te kopen.
Als er een tweede moet komen zal ik vanuit de eerste, in overleg, royalty's :) enzo wel een mal kunnen maken.
Ik zeg het maar want deze dingen gebeuren gewoon.

Je zou in je eigen mallen een afdruk kunnen maken of ergens een serienummer kunnen toevoegen voor de auhtenticiteit van je merk. Ik roep maar wat.
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
stan
Berichten: 79
Lid geworden op: 02 sep 2012, 17:44
Locatie: Portengen

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door stan »

Ik kom terug van school en ga beginnen slopen, de mantel om de vuurkamer en riser word afgebroken, de vuurkamer word opnieuw opgemetseld (met aanpassingen) daarna gaat de mantel er weer omheen ( maar dan netter gemetseld)
en dan natuurlijk het isoleren van de schoorsten ( sorry voor je pap, ik ben bang dat ik hem nog effe laat staan :mrgreen: ).
en ik laat het konijn rusten, voor de rest van zijn.. ehh... Tes staat naast me

Pap: wat doe jij vanavond, ik heb al mijn huiswerk klaar als jij thuis bent denk ik

sorry cp, mijn pa was er niet voor de cencuur en spellingscontrole
Waarom niet ?
stan
Berichten: 79
Lid geworden op: 02 sep 2012, 17:44
Locatie: Portengen

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door stan »

oja, bedankt voor alle complimenten en ik ben voor chamotte paket
Waarom niet ?
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2189
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door benthuis »

Ik doe ook graag mee als er een batch batch rockets geprefapt gaat worden.
Beschik niet over technische vaardigheden om hierbij van veel toegevoegde waarde te zijn.
Maar slepen met rommel kan ik! En natuurlijk de financiele ondersteuning....
Ik denk dat het richtbedrag van 250 euro veel waar voor dat geld is! (tel al snel 75 stenen à 2 euro)
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Plaats reactie