uitrichten zonnecollector op schuin dak

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Freutel
Berichten: 50
Lid geworden op: 26 apr 2011, 17:17
Locatie: Schalbruch (D)

uitrichten zonnecollector op schuin dak

Bericht door Freutel »

Hallo,

Ik zou graag een aantal zonnecollectoren op mijn dak willen plaatsen. Daarvoor ben ik een en ander aan het uitzoeken en voorbereiden.
Zoals veel huizen heeft mijn huis ook een aantal restricties, maar ook een hoop mogelijkheden gelukkig. 1 daarvan is de ruimte in de kelder: ik kan (hoop ik) max een 1000 liter vat kwijt in ruimte van de olieopslag. De restrictie hierin is de breedte van 3 deuropeningen waar het vat door heen zou moeten. Ik heb ruimte in de olieopslag gemaakt door de helft van de 4*1500 liter vaten te legen en af te koppelen. De 2de restrictie is de ruimte op het dak voor de collectoren. Het platte dak aan de voorkant is gericht op 140 graden, zeg zuid-zuid-oost. En dus zouden de collectoren zo'n 45 graden gedraaid moeten worden. Daarmee is de opstelling voor de beoogde 7m2 erg krap of zelfs net niet mogelijk. Dat is dus optie 1.
Optie 2 is (niet gehinderd door collectorkennis) ze toch op het schuine dak te plaatsen en dan de de rechterkant iets "op te tillen". Het dak is zo'n 21 graden schuin en dat zou betekenen dat ik de collector zo'n extra 32 graden op zou moeten tillen aan de rechterkant om in het ideale vlak te komen. Daarmee is het natuurlijk zo dat de stroom warm water door de bovenkant van de buizencollector niet meer horizontaal loopt en de buizen lopen ook niet meer verticaal in het ideale vlak. Ik heb voor de duidelijkheid een foto toegevoegd.
Nu vraag ik mij af:
- loopt mijn rendement van de buizen zo terug door deze opstelling?
- Hoe zit dit met de waterloop door de collector en de rest van het circuit? Is dit wenselijk of levert dit renedementsverlies op.

Overige info:
- Ik stook nu op olie
- de collectoren zijn voor warm water en verwarmingsondersteuning bedoeld
- er is zo'n 120 m2 met vloerverwarming plus nog zo'n 7 radiatoren voor slaap- en badkamers
- vanwege duitse subsidie moet de minimale collector oppervlakte 7 m2 zijn.
- de breedte van het platte dak is 5,9 meter, de diepte tot aan de lichtkoepel 3,4 meter.

Als jullie verder nog info missen dan hoor ik dat graag. Zou het leuk vinden nog wat foto's te posten en wat vragen te kunnen stellen over verdere installatie en andere leuke projecten. Ik heb overigens lang gedacht om nou eerst aan een houtvergasser te beginnen of zonnecollectoren. Allebei tegelijk staat het budget nog even niet toe, helaas. Maar goed eerst dit maar eens.
Bijlagen
collector opstelling schuin dak
collector opstelling schuin dak
Groet, Freutel
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: uitrichten zonnecollector op schuin dak

Bericht door Wouter Gillis »

Dag Freutel,

Zouden vertikaal gerichte collectoren niet passen? Die zijn toch maar +/- 1m breed?

Gangbare doormeter van een buffervat van 1000lt is zo'n 79cm zonder isolatie. Past normaal gesproken door de deur.

groet
Wouter
Paide
Berichten: 286
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: uitrichten zonnecollector op schuin dak

Bericht door Paide »

gewoon op het schuine dak bevestigen.
ZZO geeft nog steeds 95% rendement als je dak niet te schuin loopt.
Google maar eens op afbeeldingen voor opbrengst zonnepanelen. Je ziet dan een soort van roos waarin je de invloed van de hoek naar de zon op het rendement kunt zien.
Gebruikersavatar
Freutel
Berichten: 50
Lid geworden op: 26 apr 2011, 17:17
Locatie: Schalbruch (D)

Re: uitrichten zonnecollector op schuin dak

Bericht door Freutel »

Hallo Wouter,
dank voor je reactie. Normaal gesproken is dat geen probleem. Alleen is het mangat naar de olie opslag nu 67 cm en moet ik nog wat breken om er een deur van te maken. Daarnaast is het nog wat manouvreren omdat de olie cv ook in die ruimte staat. T.z.t. gaat dat hoop ik wel lukken na het omleggen van waterleiding, aardkabels en wat stroom. Breder gaat idd echt niet.
Ik zou later als er een houtvergasser zou komen er dan wel een 2de 1000 liter vat naast kunnen plaatsen, maar dat is al weer ver vooruit gedacht.
Maar goed de collectoren: ik wil minimaal 7 m2 buiscollectoren plaatsen. 28 buizen is zo'n 3,2 m2 en zo'n 2,3 meter breed, zo uit mijn hoofd. Ik heb er daar minimaal 2 van nodig plus nog een van 18 buizen om aan de 7 m2 te komen. Ik neem dan even aan dat je met vertikaal gerichte collectoren een collector in normale stand op het dak bedoeld. Deze combinatie is dus wellicht net te krap op het platte dak als ik het zo nareken met benodigd dak oppervlakte met de platte daksteunen.
Groet, Freutel
Gebruikersavatar
Freutel
Berichten: 50
Lid geworden op: 26 apr 2011, 17:17
Locatie: Schalbruch (D)

Re: uitrichten zonnecollector op schuin dak

Bericht door Freutel »

Hallo Paide, klopt die ken ik.
Alleen heb ik dan rendements verlies op de windrichting zogezegd (plat dak heeft een afwijking van 45 graden op de ideale zonrichting, ik meen het zuiden plus 5 graden richting het westen en op de steilheid van de panelen (21graden ipv 35 graden).
Zou het jammer vinden bij installatie niet het uiterste ( en weliswaar ook praktisch haalbare) uit het rendement te halen.
Groet, Freutel
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: uitrichten zonnecollector op schuin dak

Bericht door Wouter Gillis »

Dag Freutel,

ik had vlakke plaatcollectoren in mijn hoofd. Je hebt er van 2.5m² per paneel die dan +/- 2m hoog en 1.2m breed zijn. Die zijn of horizontaal, of vertikaal.

groet
Wouter
Gijs
Berichten: 32
Lid geworden op: 25 jan 2011, 21:45

Re: uitrichten zonnecollector op schuin dak

Bericht door Gijs »

Ik zou de collectoren met een gerust hart op het schuine dak leggen. Jammer dat je daarmee een beetje rendement verliest, maar dat is op te lossen door wat meer collectoren op het dak te leggen. Plek zat zo te zien, en uiteindelijk zijn je collectoren maar een klein deel van de kosten van je installatie.
Voordeel is dat het de meest rustige aanblik op je dak geeft, en de eenvoudigste installatie oplevert.
bas-hilversum
Berichten: 105
Lid geworden op: 02 mar 2010, 21:17
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: uitrichten zonnecollector op schuin dak

Bericht door bas-hilversum »

Ik zou ze gewoon op het schuine dak monteren. Je kunt door combineren van collectorgrootten de ruimte zo goed mogelijk gebruiken.
Als je de gewone goedkope vacuümbuiscollectoren neemt kies je voor 120 m² vloeroppervlak ongeveer 8-10 m² collectoroppervlak. Ruim voldoende voor de subsidienorm.
Met een 2x500 liter buffer (vanwege het mangat) en een leuke boiler kun je later een houtvergasser tot zo'n 25 kW aan.
Succes en veel plezier!
Bas.
JW te R
Berichten: 144
Lid geworden op: 08 okt 2010, 11:36

Re: uitrichten zonnecollector op schuin dak

Bericht door JW te R »

Subsidienorm?
Die subsidie heeft Den Haag ons al lang door de neus geboord :evil:

Ik was nog net op tijd

Wat boilercapaciteit betreft zou ik persoonlijk wat ruimer willen zitten, ongeveer 100 liter per kW vermogen is toch wel een minimum ...
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: uitrichten zonnecollector op schuin dak

Bericht door kockie »

Freutel woont in Duitsland; weliswaar een flinke steenworp over de grens, maar het is DUitsland. In die streek zijn mensen aan beide kanten van de grens soms onverstaanbaar :mrgreen:
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Freutel
Berichten: 50
Lid geworden op: 26 apr 2011, 17:17
Locatie: Schalbruch (D)

Re: uitrichten zonnecollector op schuin dak

Bericht door Freutel »

:mrgreen:
tsja dat is zo, maar zo onderling verstaat men elkaar prima. Dank voor de reacties tot zover.
Tot zover hoor ik niemand over mogelijke nadelen van het "scheef" zetten van de collectoren. Nu zou ik dat toch wel graag willen weten. Ik kan me voorstellen dat er zich in de hoge punten wat warmte opeenhoopt door natuurlijke stroming. Nu denk ik dat dat wel weer verholpen wordt door het pompje in de aansturing. Ben net wat te eigenwijs om het idee zomaar te laten varen, dus toch benieuwd naar verdere reacties over evt nadelen.

Voor de geinteresseerde: De duitse subsidie bedraagt dit jaar nog 90 euro per m2 voor buiscollectoren, was vorig jaar nog 150 E.
Nu het schuine dak toch een goede optie blijkt lijkt mij 1000 liter buffer en 3 collectoren goed voor 9,6 m2 dan een goede combinatie.

Volgende stappen zijn nu de kostenraming en een mooi schema (of 2, of 3) hoe alles aan te gaan sluiten. :)
Groet, Freutel
Gebruikersavatar
Freutel
Berichten: 50
Lid geworden op: 26 apr 2011, 17:17
Locatie: Schalbruch (D)

Re: uitrichten zonnecollector op schuin dak

Bericht door Freutel »

Ter illustratie:
Het mangat, deze wordt nog verder uitgezaagd naar onderen zodat het een deur wordt. Leidingwerk nog om te leggen. Je ziet ook de CV-brander staan, de brander bevindt zich onder de oranje kap.

En de 2 overgebleven huidige olietanks, samen goed voor 3000 liter stookolie, heizol of mazout. Links kan het buffervat geplaatst worden.
Bijlagen
P1070133-1.jpg
P1070132-1.jpg
Groet, Freutel
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: uitrichten zonnecollector op schuin dak

Bericht door kockie »

Zo, goed bezig Frank! Heb je de tanks er al uit, of ga je toch nog proberen om ze heel te verwijderen?

Wat waren de maten van je andere deuren ook al weer (buitendeur en stookruimtedeur)?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Paide
Berichten: 286
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: uitrichten zonnecollector op schuin dak

Bericht door Paide »

nadelen van scheefzetten van de collectoren op je schuine dak:
- Het ziet er niet uit
- Je kunt geen gebruik maken van standaard montagemateriaal

Een hoop gedoe voor max 5% extra. Da's 1 extra buis op de 20...
Gebruikersavatar
Freutel
Berichten: 50
Lid geworden op: 26 apr 2011, 17:17
Locatie: Schalbruch (D)

Re: uitrichten zonnecollector op schuin dak

Bericht door Freutel »

@ Kockie
De tanks zijn er nog niet uit. Die wil ik er wel in z'n geheel uithalen als het mangat naar onderen is uitgekapt.Ik heb al wel een nieuw muurtje gemetseld met een paar ankertjes zodat er een opvangbak voor de 3000 liter olie ontstaat. Is hier wettelijk verplicht. Door het creeeren van een deur verdwijnt nl de grote opvangbak voor 6000liter. Omdat er nu minder olie opgeslagen kan worden ben ik niet meer verplicht de opslagruimte af te sluiten met een stalen deur. Dus da's wel een pluspunt.
De maten van de deuren weet ik niet zo uit mijn hoofd. Zal deze later nog eens posten.
Groet, Freutel
Plaats reactie