uitrichten zonnecollector op schuin dak

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Freutel
Berichten: 50
Lid geworden op: 26 apr 2011, 17:17
Locatie: Schalbruch (D)

Re: uitrichten zonnecollector op schuin dak

Bericht door Freutel »

@ Paide,
- het zicht is geen probleem, er staat een uitbouw voor dus de collectoren ga je bijna niet zien vanaf de straat. Zie foto.
- Ik ben handig genoeg om hiervoor wat op maat montage materiaal te maken, daarnaast is denk ik een eenmalige actie voor x jaren continu 5% meer rendement wel de moeite.
Wellicht is het een idee dit ook eens na te vragen bij mogelijke leveranciers, als ik offertes ga opvragen. Mocht ik daar wijzer van worden, volgt er een post.
Groet, Freutel
Gebruikersavatar
Freutel
Berichten: 50
Lid geworden op: 26 apr 2011, 17:17
Locatie: Schalbruch (D)

Re: uitrichten zonnecollector op schuin dak

Bericht door Freutel »

Zoals al eerder beloofd, de maten van de toegangsdeuren naar de ruimte voor de buffer:
- 86 cm voor de deur naar buiten
- 81 cm voor de stalen deur naar de stookruimte
- 69 cm voor het mangat, dit wordt een normale doorgang. Vermoedelijk met een extra uitsparing zodat het buffervast er toch doorheen kan.
Fijne avond nog!
Groet, Freutel
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: uitrichten zonnecollector op schuin dak

Bericht door kockie »

De 1000liter buffers die ik zo snel kan vinden hebben een doorsnede van 79 cm zonder isolatie. Wordt proppen dus.

Moet er nu een deur tussen stookruimte en brandstofopslag? Misschien een hersenspinsel, je zou misschien het huidige mangat kunnen verplaatsen naar je nieuw gemetselde muur (en die hoger optrekken) of is de muur tussen stook- en opslagruimte dragend?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Freutel
Berichten: 50
Lid geworden op: 26 apr 2011, 17:17
Locatie: Schalbruch (D)

Re: uitrichten zonnecollector op schuin dak

Bericht door Freutel »

Mijn idee is om onderin de nieuwe doorgang op de plek van het mangat links en rechts 2 happen te nemen om ervoor te zorgen dat de buffer er op een trolley o.i.d. naar binnen kan worden gereden.

Er moet geen deur meer tussen olieopslag en stookruimte omdat ik nu nog slechts 3000 liter op kan slaan. Enige verplichting die ik heb is dat deze 2 maal 1500 liter tanks in een opvangbak moeten staan die minimaal deze 3000 liter moeten kunnen opvangen. Dat heb ik inmiddels al gedaan door een muurtje te metselen van ca 80 cm hoog, te verankeren in de zijmuren en af te smeren met een zandcementmixje.

De muur tussen olieopslag en stookruimte is dragend inderdaad, er staat precies een Bergkachel op, op de verdieping erboven. 8)
Vandaar het plan met "de hapjes". :lol:
Groet, Freutel
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: uitrichten zonnecollector op schuin dak

Bericht door kockie »

Freutel schreef: Bergkachel
Stom van me..... even vergeten.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: uitrichten zonnecollector op schuin dak

Bericht door Wouter Gillis »

Dag Freutel,

je kan natuurlijk de panelen vast in een kader leggen om vervolgens dit kader perfect uit te richten naar de zon dmv verstelbare voetjes. Dan heb je geen probleem met de onderlinge aansluitingen tussen de panelen.

Groet,
Wouter
Gebruikersavatar
Freutel
Berichten: 50
Lid geworden op: 26 apr 2011, 17:17
Locatie: Schalbruch (D)

Re: uitrichten zonnecollector op schuin dak

Bericht door Freutel »

Hi Wouter,
Dat van die verstelbare voetjes vind ik wel een goed idee. En ik had me idd ook bedacht dat er iets van een frame zou moeten komen om ze op te kunnen monteren. Ik neem het idee mee, bedankt!
Groet, Freutel
Gebruikersavatar
Freutel
Berichten: 50
Lid geworden op: 26 apr 2011, 17:17
Locatie: Schalbruch (D)

Re: uitrichten zonnecollector op schuin dak

Bericht door Freutel »

Foto update voor het leidingwerk:
- plaats voor nieuw leidingwerk is al uitgetekend en leidinghouders geplaatst, geplande deuropening is ook al uitgetekend
- Foto van de oliebrander plus een hoekje met leiding werk dat ook nog wat renovatie behoeft.
Bijlagen
renovatiehoekje
renovatiehoekje
P1070159-1.jpg (35.08 KiB) 3018 keer bekeken
oliebrander
oliebrander
P1070158-1.jpg (40.75 KiB) 3018 keer bekeken
omleidingen en deuropening
omleidingen en deuropening
P1070157-1.jpg (26.59 KiB) 3018 keer bekeken
Groet, Freutel
Gebruikersavatar
Freutel
Berichten: 50
Lid geworden op: 26 apr 2011, 17:17
Locatie: Schalbruch (D)

Re: uitrichten zonnecollector op schuin dak

Bericht door Freutel »

kleine update: leidingwerk is verplaatst, filter/drukregelaar verplaatst, nieuwe groep doorgetrokken en ruimte gemaakt voor de router+kabels. Volgende klus is de deur erin zagen, de slijpert ligt nog wel bij de reparateur.
P1070165-1.jpg
P1070164-1.jpg
Groet, Freutel
Gebruikersavatar
Freutel
Berichten: 50
Lid geworden op: 26 apr 2011, 17:17
Locatie: Schalbruch (D)

Re: uitrichten zonnecollector op schuin dak

Bericht door Freutel »

Kleine update:
2 van de 4 tanks zijn verwijderd, doorgang is gemaakt naar de "nieuwe" kelder. Er is nu dus ruimte voor de buffertank. Alvast nieuwe verlichting opgehangen. Volgende stap is eens wat ideeen voor een aansluitschema posten.
Groet, Freutel
Plaats reactie