hout cv in klein hotel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

arnoud
Berichten: 18
Lid geworden op: 08 jun 2012, 15:25

hout cv in klein hotel

Bericht door arnoud »

Hallo forumleden.
Na een tijd de berichten op dit forum te hebben gevolgd heb ik nu de stap gemaakt om me in te schrijven om zelf een (samengestelde) vraag te stellen.

Momenteel zijn we in het binnenland van Spanje (provincie Burgos) een oude boerderij ingrijpend aan het renoveren om het geschikt te maken als Casa Rural, zeg maar een klein hotelletje. De oude ketel was veel te klein en versleten dus we kunnen/moeten deze vervangen. In de regio is er weinig deskundigheid voorhanden en dus wil ik graag gebruikmaken van de expertise en ervaring op dit forum.
De uitgangssituatie:
Huis, 3 woonlagen met natuurstenen buitenmuren (90 cm dik) die matig isoleren;
Goede dakisolatie (nieuw);
Totaal oppervlakte 360 m2;
Klimaat, winter minimaal minus 5 Celsius, korte winter en lange zomer;
Vijf 2 persoons gastenkamers en badkamers (bezettingsgraad 30% met name in de zomer) en een privé appartementje met houtkachel;
Alle ruimtes voorzien van nieuwe radiatoren.

Omdat de houtprijs, eiken aan huis geleverd in 45 cm stukken, hier erg laag ligt (140€ per 1000kg) en we over veel tijd en opslagruimte beschikken overwegen we de aanschaf van een hout-cv voor verwarming en de warmwatervraag. Een combinatie met zonnepanelen voor warm water ligt voor de hand maar is hier (nog) enorm kostbaar. De buren in Baskenland hebben wel ervaring met het stoken op hout maar voordat ik me daar tot een installatiebedrijf wend wil ik graag meer kennis vergaren. Gangbaar zijn daar systemen van Attack, Vigas en Orlan. De architect heeft een vermogen van 35 Kw stookolie aanbevolen, 'berekend'.

Mijn vragen:
1. Is een hout-cv een mogelijkheid voor onze behoefte?
2. Ik lees alleen op de sites van diverse fabrikanten over de mogelijkheid om ook de sanitair warm watervraag met deze ketels te bedienen maar in het forum lees ik daar nauwelijks iets over. Kan dit wel of moeten we gaan combineren met de zeer kostbare zonnepanelen?
3. De bufferopslag moet erg groot zijn zo verneem ik op het forum. Laat ik vooralsnog uitgaan van 2000 tot 3000 liter. Hoe combineer je de opslag voor verwarming en de opslag voor sanitair warm water (12 personen douchen)?

Ik realiseer me dat ik slechts zeer globale informatie geef. Dit deels omdat ik geen betere berekeningen voorhanden heb en deels ook om 't verhaal niet al te uitvoerig te maken.

We zouden erg geholpen zijn met adviezen en discussie van ervaringsdeskundigen.
Arnoud
JW te R
Berichten: 144
Lid geworden op: 08 okt 2010, 11:36

Re: hout cv in klein hotel

Bericht door JW te R »

arnoud schreef:Een combinatie met zonnepanelen voor warm water ligt voor de hand maar is hier (nog) enorm kostbaar.
Wat is 'enorm kostbaar'? In Spanje zit je heel wat dichter bij de zon dan hier.
Ik zou in jouw geval toch eens serieus over die zonnecollector nadenken. Als die in Spanje erg duur is kun je hem ook in NL kopen ...
of in china
Zeker in de zomermaanden mag het geen enkele moeite kosten om je water op zonkracht warm te houden, en het voorkomt een hoop gesleep met hout.
arnoud
Berichten: 18
Lid geworden op: 08 jun 2012, 15:25

Re: hout cv in klein hotel

Bericht door arnoud »

Dank je JW voor je reactie. Het is zeker hier erg aantrekkelijk om met zonne-energie te werken. En zoals je zegt geen gesleep met hout en een mooie duurzame oplossing. Naast het kostenaspect hebben we echter ook te maken met de plaatselijke expertise en subsidiebepalingen. Om het kort te houden, het huis wordt gerestaureerd met behoud van het specifieke pannendak. De regelgeving laat vooralsnog slechts 1 en met een creatieve insteek en dus risico van afkeuring maximaal 2 panelen toe. Dat dekt slechts ongeveer 25% van onze warmwater behoefte in de zomer. Er is sprake van dat deze regeling wordt gemoderniseerd maar dat kan wel eens heel lang gaan duren. In de toekomst beschikken we mogelijk wel over een stukje grond waar we dan wel panelen zouden kunnen plaatsen. Vooralsnog echter geen optie.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: hout cv in klein hotel

Bericht door Tim »

Arnoud,

Het hoeft niet altijd op het dak :wink:

Tim
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: hout cv in klein hotel

Bericht door deleted »

Arnoud,

Met 5 gastenkamers en een bezetting die vooral in het zomerseizoen piekt, ligt jouw warmtevraag vrijwel zeker overwegend bij het SWW, met dus een hoog verbruik in de zomer. In het Spaans klimaat is een zonneboiler dan natuurlijk de meest rendabele investering. Dus ik zou die denkpiste niet te snel afschrijven. Wellicht kan de collector ook heel goed werken verticaal op een zuidmuur. De zomeropbrengst neigt toch al eerder naar een overproduktie, dus een zuidmuur is misschien nog extra voordelig naar de voor- en najaarsopbrengst.
(Z, ZW en ZO muren hebben door de stand van de zon een redelijk constante instraling, met zelfs maxima in voor- en najaar)
Met zo'n SWW-vraag is een buffervat van 2000 liter geen overbodige luxe.
Waarom niet met een tapspiraal, zodat hij ineens zowel voor het SWW als de verwarming in de winter kan gebruikt worden?
Een houtgestookte ketel als back-up is dan eenvoudig bijgeplaatst. Of de warmte in het buffervat voornamelijk voor SWW (zomer) of voornamelijk voor verwarming gebruikt wordt(winter) maakt voor de houtvergasser helemaal niets uit.

Maar nog enkele bedenkingen naast je vraag:
3 woonlagen met natuurstenen buitenmuren (90 cm dik) die matig isoleren
Erg goed isoleren zou ik denken. In Spanje moet je voornamelijk tegen de hitte isoleren en dan kan je niet beter hebben dan deze muren. Beter ook geen zinloze kosten dmv isolatie aan deze muren spenderen.
Alle ruimtes voorzien van nieuwe radiatoren.
Met muren van 90 cm heb je wel een erg traag reagerende woning. Ik vraag me af of radiatoren(snel + convectiewarmte) daar wel zo geschikt voor zijn. Een traag systeem van afgifte met een hoog aandeel stralingswarmte zal wellicht zuiniger zijn.
Goede dakisolatie (nieuw)
Hopelijk ook vanuit het mediterrane klimaat gedacht: isolatie met voldoende massa tegen de zomerhitte (faseverschuiving om de nachtkoeling te halen).


G
arnoud
Berichten: 18
Lid geworden op: 08 jun 2012, 15:25

Re: hout cv in klein hotel

Bericht door arnoud »

Bedankt voor jullie reacties Tim en Gandalf,

Voor alle helderheid eerst nog even ingaan op jullie begrijpelijke adviezen om toch vooral gebruik te gaan maken van zonnecollectoren. In de toekomst doen we dat zeker maar op/aan/naast het huis worden we door de regelgeving beperkt. In de toekomst hopen we een stukje grond op 50 meter afstand te verkrijgen waar wel meer dan één zonnecollectoren worden toegelaten. Of nog mooier, dat de regelgeving snel wordt aangepast. Maar voorlopig zijn we echter aangewezen op olie of hout. Dan is hout het minst slechte alternatief denk ik. Gas kan ook niet vanwege het verbod om naast het huis een tank te plaatsen. Ik durf niet van deze regelgeving af te wijken omdat er erg willekeurig mee wordt omgegaan en we dus enorm afhankelijk zijn van de persoon die komt controleren. Ik ken erg vervelende voorbeelden hieromtrent.

Het klopt dat de warmte-isolatie van de muren prima is en daar komt bij dat het hier door de hoogte (700 meter) 's nacht plezierig afkoelt.

Goede tip over de wijze van warmte-afdracht van de radiatoren. Daar ga ik meteen mee aan de slag.

Arnoud
bas-hilversum
Berichten: 105
Lid geworden op: 02 mar 2010, 21:17
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: hout cv in klein hotel

Bericht door bas-hilversum »

Grappig dat de prijzen voor zonnewarmte in Spanje zo hoog zijn. Dat zal wel iets met subsidie te maken hebben of met het gebrek aan volume bij de plaatselijke installateurs. Het ligt niet aan de Spaanse fabrikanten. Lapesa (voor boilers) is redelijk geprijsd en ook voor collectoren zijn er lokale betaalbare fabrikanten te vinden.
Bas
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: hout cv in klein hotel

Bericht door Tim »

Nou,

Ik denk dat eigenaar al u een keuze gemaakt heeft, alleen nog bevestiging zocht. Via de zon is domweg goedkoper. Spanje is EU, dus je kan gewoon binnenrijden met een aanhanger uit Hilversum.

Nofi,
Tim
arnoud
Berichten: 18
Lid geworden op: 08 jun 2012, 15:25

Re: hout cv in klein hotel

Bericht door arnoud »

Toch nóg een keer. De prijs van zonnecollectoren en installatie is indirect een probleem. We moeten daarvoor een stuk grond kopen op 50 meter van het huis dat nu nog veel te duur wordt aangeboden (we zijn buitenlanders en hebben dus heel veel geld). We mogen nu gewoonweg niet meer dan één collector op/aan het huis plaatsen!!!

Inderdaad zoek ik bevestiging of een houtgestookte cv ook voor onze SWW een oplossing kan zijn. En is de Attack daarvoor een geschikt apparaat?
Héél graag daar van iemand een reactie op.
Arnoud
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: hout cv in klein hotel

Bericht door kockie »

Zijn er voorschriften voor de grootte van "1 collector"?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
arnoud
Berichten: 18
Lid geworden op: 08 jun 2012, 15:25

Re: hout cv in klein hotel

Bericht door arnoud »

Samen met de architect hebben we geprobeerd hier rek in te krijgen, want inderdaad daar zagen we ook een mogelijkheid. Wij mogen echter "een kleine collector" voor privé gebruik op of aan ons huis installeren. We zijn niet verder gegaan omdat de architect hier geen ruimte zag. De architect gaf vanmorgen trouwens aan dat de gemeente dat ook meenemen in de controle bij de oplevering.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: hout cv in klein hotel

Bericht door deleted »

Komen al die weetjes slechts van één bron ? Namelijk de architect ?
Zou het kunnen dat je architect weinig verstand van zonneboilers en buffervaten heeft en het dan maar op de wetgeving stoot ?

Kan je een linkje geven van die verbodsbepalingen? Het zou wel een unicum zijn dat ze wetten uitvaardigen die hernieuwbare energie onmogelijk maken.


http://en.wikipedia.org/wiki/Solar_power_in_Spain
G
arnoud
Berichten: 18
Lid geworden op: 08 jun 2012, 15:25

Re: hout cv in klein hotel

Bericht door arnoud »

Nu heb ik een concrete vraag gesteld over een houtcv en ik blijf maar communiceren over zonneboilers. De architect, de aannemer, een installateur uit Baskenland en de vertegenwoordiger van de plaatselijke overheid (Castillia y Leon) hebben zich allen over de regelgeving gebogen. Ze kwamen met verschillende opties, w.o. onzichtbaar inbouwen van zonnecollectoren in een deels verzonken dak (veel te dure aanpassing aan de constructie die ook nog origineel moet lijken), pand van de buren kopen dat niet authentiek is (ook te duur), zelf aan de slag gaan met de wijziging van de regelgeving (te veel tijd en onzekere uitslag) en een stuk grond verwerven op 50 meter (heb ik al benoemd). Dit vanuit de wil om mee te denken. Niet mee (willen/kunnen?) werken is alleen van toepassing op de ambtenaar van de gemeente en mogelijk inwoners waarvan dergelijke plannen in het verleden zijn afgewezen. Buiten sommige kernen en in de nieuwe gebieden hier is er geen probleem met het installeren van zonnepanelen (eigenlijk nergens mee) maar hier probeert men de authentieke bouw te handhaven. Daar krijgen we zelfs subsidie voor (als dat vanwege de beroerde economische situatie nog doorgaat). Ik vraag me trouwens af of in Nederland op elke plek, dus ook plaatsen met een beschermd stadsgezicht, onbeperkt zonnecollectoren toegelaten worden. Maar voordat ik nu een nieuwe discussie opstart toch graag een antwoord van iemand op m'n vraag over de houtcv. IS dit zo'n slecht plan dat niemand daar serieus op wil reageren?

Beste mensen, nu zou ik graag een reactie hebben op mijn ondertussen concrete vraag.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: hout cv in klein hotel

Bericht door deleted »

Nou misschien omdat het antwoord daarop ook al gegeven was ?
Of de warmte in het buffervat voornamelijk voor SWW (zomer) of voornamelijk voor verwarming gebruikt wordt(winter) maakt voor de houtvergasser helemaal niets uit.
En attack werd hier in meerdere draadjes al uitvoerig besproken. Probeer de zoekfunctie eens.

G
cotweeneutraal
Berichten: 92
Lid geworden op: 04 dec 2011, 20:54

Re: hout cv in klein hotel

Bericht door cotweeneutraal »

ik begrijp je frustratie, je verwacht een gericht antwoord op je vraag te krijgen, maar krijgt de melding het zelf maar uit te zoeken mbv de zoekfunctie...

Als niet-ingewijde in deze materie krijg je soms wel het gevoel een 'domme snuiter' te zijn op een forum vol experts. Die experts worden bijna geïrriteerd als je een, in hun ogen, irrelevante of 'domme' vraag stelt.

Maar de aanhouder wint, gewoon blijven aandringen en de kennis wordt wel gedeeld, zijn wel sympathieke mensen hier :mrgreen:

ik zal een voorzet geven als leek, dan kan de rest het aanvullen en volop corrigeren :mrgreen:

1. Is een hout-cv een mogelijkheid voor onze behoefte?
min of meer beantwoord, 'ja' is het antwoord.
2. Ik lees alleen op de sites van diverse fabrikanten over de mogelijkheid om ook de sanitair warm watervraag met deze ketels te bedienen maar in het forum lees ik daar nauwelijks iets over. Kan dit wel of moeten we gaan combineren met de zeer kostbare zonnepanelen?
volgens mij als niet ingewijde perfect mogelijk, experts kunnen specifiek aangeven of ze in serie of parallelschakeling geplaatst moeten worden, met welk volume etc.
3. De bufferopslag moet erg groot zijn zo verneem ik op het forum. Laat ik vooralsnog uitgaan van 2000 tot 3000 liter. Hoe combineer je de opslag voor verwarming en de opslag voor sanitair warm water (12 personen douchen)?
volgens mij zelfde vraag als tweede, forum raadt 100 L aan per kW dus buffer klopt. hoe je het moet combineren moet je aan de experts vragen.
4. Is een Vigas voldoende stevig/kwaliteitsvol voor een dergelijk verbruik? (nieuwe vraag gedurende de discussie)
Meeste fora zijn toch positief over deze ketel, vraag me alleen af of je geen stevigere ketel nodig hebt als je op pure eik stookt, is toch zwaar voor je ketel.
Plaats reactie