Waterbed warm op CV?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Waterbed warm op CV?

Bericht door Chicken Power » 23 jan 2007, 00:53

In het kader van forum helderheid is dit topic een afsplitsing als gevolg van een secundaire vraag in dit topic:

viewtopic.php?t=240
Dutch John schreef:Hallo,
Een tijdje geleden hebben wij onze elektrische wasdroger opgeruimd en vervangen door een "sheila maid".- /// -Aldus probeer ik jaar op jaar de elektrarekening te drukken, wat steeds lukt. Ik durf het bijna niet te bekennen, maar we hebben nog steeds een energievreter in huis; een waterbed....Schaamte, schaamte, maar ik vertik er afstand van te doen. Welnu, we hebben gratis warmte over, dus dit moet anders. Zit te denken aan een cv loop met een klein vlak radiatortje onder de waterzak. Een en ander geregeld met een soort vloerverwarmingsunit. Echter zonder pomp, want anders schiet het nog niet op. Iemand wel eens geprobeerd?
Groet,
John
Beste DJ,

Kan heel goed, neem een T 10 radiator plat onder je waterzak. Als je bed niet op de laagste verdieping staat hoef je de onderkant denk niet eens te isoleren.

Het aansluiten is nog effe stoeien met wat je daar als cv in de buurt hebt, en of je zwaar geïsoleerd hebt in die slaapkamer.

Vrij kleine radiator waar behoorlijk water doorkomt; je hebt van Danfoss retourventielen die gebruikt worden om kleine stukjes vloerverwarming zonder mengbalk na een radiator aan te sluiten in bijv. badkamers.

Dingen heten RTL, RTV of zoiets, heb het nu niet bij de hand en ga het nu ook niet zoeken. Maar ze laten het relatief kouder water door van de radiator naar de vloerverwarming, komt die retour boven de voor de VV gewenste temperatuur dan nijpen ze af. Oplossing 1 dus.

Moet je direct op je aanvoer, thermosstatische radiatorkraan met voeler op afstand, dus met separate bulb. Mooiste is dan bij een plaat met 4 aansluitingen de waterstroom kruislings over de grootste lengte te laten lopen. De voeler steek je aan de zelfde zijde als je aanvoer in een mantelbuis. Zal wel kleine temperatuursschokken in de radiator geven, maar gezien het volume in het bed toch zeer zuinig en comfortabel. Was oplossing 2 dus.

Let wel even op als je nachtverlaging toepast; dan moet je de flow onder het bed terzelfder tijd stoppen. Anders fungeert het bed als afgevende buffer gedurende het nachtbedrijf voor de rest van de woning.

Anderzijds is het natuurlijk ook zo dat, indien de warmteopwekking in het bed groter is dan het verlies, dit ook te goede komt aan de rest van de woning. Dat kunnen we benoemen als onbedoelt bijeffect 1. :idea:

Groet, Cp :P

Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Re: Waterbed warm op CV?

Bericht door Dirk Bauwens » 23 jan 2007, 15:02

Dutch John schreef:...Ik durf het bijna niet te bekennen, maar we hebben nog steeds een energievreter in huis; een waterbed....Schaamte, schaamte, maar ik vertik er afstand van te doen. Welnu, we hebben gratis warmte over, dus dit moet anders. Zit te denken aan een cv loop met een klein vlak radiatortje onder de waterzak. Een en ander geregeld met een soort vloerverwarmingsunit. Echter zonder pomp, want anders schiet het nog niet op. Iemand wel eens geprobeerd?
Moet het water in een waterbed verwarmd worden?

Dirk

Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Waterbed warm op CV?

Bericht door Dutch John » 23 jan 2007, 17:04

Chicken Power schreef: Zal wel kleine temperatuursschokken in de radiator geven, maar gezien het volume in het bed toch zeer zuinig en comfortabel. Was oplossing 2 dus.

Let wel even op als je nachtverlaging toepast; dan moet je de flow onder het bed terzelfder tijd stoppen. Anders fungeert het bed als afgevende buffer gedurende het nachtbedrijf voor de rest van de woning.

Groet, Cp :P
Cp,

Aan nachtverlaging doen wij niet. Nergens voor nodig.

Juist voor temperatuurschokken ben ik bang. Niet zozeer voor de koude, maar wel voor een plek met 70 graden. Vindt de zak niet leuk. Mooiste was een mengkring van warm en kouder water. Maar dat zal niet zonder een pomp kunnen. Ik zal mijn licht eens opdoen over de Danfoss ventielen. Horen wat de installatieman zegt.

Groet,
John

Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Waterbed warm op CV?

Bericht door Dutch John » 23 jan 2007, 17:21

Dirk Bauwens schreef: Moet het water in een waterbed verwarmd worden?

Dirk
Jawel Dirk,

's Winters op ca 32 graden, 's zomers ongeveer 27 graden. Zonder verwarming zou het water warmte onttrekken van het lichaam en koel je af. Verder heb ik al ik in veel bedden geslapen, maar niets wint het van een 25 cm dik Canadees waterbed. Misschien is een Hästens van 7000 euro gelijkwaardig, maar die prijs te zot en de matras is evengoed aan slijtage onderhevig, dit in tegenstelling tot een waterbed.

Groet,
John

Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Bericht door Chicken Power » 23 jan 2007, 17:51

Beste John,
Dutch John schreef:Cp,

Aan nachtverlaging doen wij niet. Nergens voor nodig.
Wel even van belang op welke grondslag; je hebt een super geïsoleerd huis, of kies je voor het confort van een constante temperatuur?

In het eerste geval heb je te weinig water op de retour van je radiator, bij de tweede kan de retourwater regelklep weer wel toegepast worden.
Dutch John schreef:Juist voor temperatuurschokken ben ik bang. Niet zozeer voor de koude, maar wel voor een plek met 70 graden. Vindt de zak niet leuk. Mooiste was een mengkring van warm en kouder water. Maar dat zal niet zonder een pomp kunnen. Ik zal mijn licht eens opdoen over de Danfoss ventielen. Horen wat de installatieman zegt.
Voor 70 graden hoef je niet bang te zijn, die warmte verdeeld zich immers zeer snel over de plaat. Als je de klep instelt op 32 graden zal de watertemperatuur zeker niet verder komen dan 40 graden, dan is die klep al weer dicht.

Hier heb je links van Danfoss met wat ik bedoel, kennelijk noemen ze ze nu anders. Er is ook nog een oplossing 3 bijgekomen, een speciale mengklep.

Het retourwaterventiel:
http://www.danfossverwarming.nl/xxTypex ... SIT40.html

Oplossing 3: De watertemperatuurregelaar:
http://www.danfossverwarming.nl/xxTypex ... SIT40.html

Het is denk wel zaak dat je over een WAR geregelde installatie beschikt; met een gewone thermostaat ga je in comfort achteruit.

Groet, Cp

Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Bericht door Dutch John » 23 jan 2007, 18:47

Chicken Power schreef:Beste John,


Wel even van belang op welke grondslag; je hebt een super geïsoleerd huis, of kies je voor het confort van een constante temperatuur?

In het eerste geval heb je te weinig water op de retour van je radiator, bij de tweede kan de retourwater regelklep weer wel toegepast worden.

Het is denk wel zaak dat je over een WAR geregelde installatie beschikt; met een gewone thermostaat ga je in comfort achteruit.

Groet, Cp
Hallo Cp,

Huis is matig geïsoleerd. Ik heb eens een WAR geprobeerd. Maar dit werkt niet op een niet-condenserende olieketel. De brandtijden zijn veel te kort. De ketel wordt dan onvrijwillig condenserend. Het systeem is nog wel ingebouwd, maar staat samen met de olieketel parallel standby. Wordt al een paar seizoenen niet meer gebruikt.

Het huidige systeem is zo simpel als uit de cv-oertijd: continue watertemperatuur tussen 60 en 70 graden. Geen thermostaat. Wel overal thermostaatkranen. Bypass via de warmtewisselaar van warmwaterboiler. Klep staat altijd een beetje open. En gaat helemaal open bij warmtevraag. Klinkt misschien knullig, maar het werkt voortreffelijk. En comfortabel........ Ik vraag me af of nachtverlaging wel zoveel bespaart. Iedere dag afgekoelde ruimtes weer opnieuw verwarmen kost ook het nodige. Zelf zie ik weing verschil met vroeger (WAR en nachtverlaging 6 graden). En is er niet eens optimaal geïsoleerd.

Omdat er 24 uur per dag warm cv water voorhanden is, moet dat met één van die Danfoss kleppen lukken. Er is een radiatoraansluiting op een halve meter van het bed. Ik denk aan een paar mooie geperste slangen om te koppelen. Moet kunnen.

Groet,
John

John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Bericht door John Doh » 23 jan 2007, 18:55

Geweldig idee!

Jaren geleden ben ik dit al eens van plan geweest, maar het is er nooit van gekomen.

In plaats van de kleine plaatradiator zou ik gewoon een paar lussen vloerverwarmingsslang onder de waterzak leggen.

In tegenstelling tot CP meen ik dat hoge aanvoertemperaturen wel degelijk een probleem kunnen zijn. Als het regelventiel open gaat, komt er een prop CV-water van de op dat moment heersende temperatuur binnenstromen. Die zal inderdaad wel snel afkoelen, maar ondertussen is het materiaal (PVC?) toch aan die temperatuur blootgesteld geweest. Nu worden de elektrische elementen ook wel aardig heet, maar 70°C zou ik niet doen. Mijn eeste waterbed is op zeker moment gaan lekken doordat het PVC teveel was uitgedroogd en is gaan scheuren. Dat is niet lekker wakker worden, bij de tweede lekkage heb ik hem uit het raam gegooid.

Als je CV nooit boven de 50°C komt zal het wel loslopen (zoals bij pure vloerverwarming) maar bij hogere temperaturen ontkom je m.i. niet aan een mengregeling. Tenzij.... je een verwarmingselement maakt dat je aan de buitenzijde isoleert om de oppervlaktetemperatuur te beperken. Je zoekt dan isolatie met precies de juiste warmteweerstand.
John

John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Re: Waterbed warm op CV?

Bericht door John Doh » 23 jan 2007, 19:03

Dutch John schreef:
Dirk Bauwens schreef: Moet het water in een waterbed verwarmd worden?

Dirk
Jawel Dirk,

's Winters op ca 32 graden, 's zomers ongeveer 27 graden. Zonder verwarming zou het water warmte onttrekken van het lichaam en koel je af.
Er is nog een methode om het warmteverlies te beperken: het gebruik van een zogeheten oplegmatras. Wij hebben daarvoor een matras van enkele centimeters dik gebruikt, dat gemaakt is van traagschuim. Eigenschap van dat materiaal is, dat het zich onder invloed van warmte naar het lichaam vormt. Het matras beperkt het warmteverlies van het lichaam naar het waterbed, dat daardoor minder hoog hoeft te worden ingesteld. Helemaal uit is niet verstandig, omdat waterdamp dan de neiging heeft om op de waterzak te condenseren. Na verloop van tijd drijf je dan het bed uit. Als het water iets wordt verwarmd, blijft het zaakje droog.

Voordeel vind ik dat je minder met de instellingen van het bed hoeft te vogelen, het is eerder goed. Maar mijn vrouw vindt het met oplegmatras toch minder comfortabel, dus het ding is weer verbannen.
John

Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Bericht door Chicken Power » 23 jan 2007, 19:28

John Doh schreef: In plaats van de kleine plaatradiator zou ik gewoon een paar lussen vloerverwarmingsslang onder de waterzak leggen.
Is veels te weinig in warmte overdracht; kunstof /kunstof. Ga je hele hoge temperaturen nodig hebben door de slang om aan het vermogen te komen. Is trouwens geen kleine radiator wat ik voorstel; T 10 staat voor een enkelplaats radiator, en dan zo groot als wat in de bedbak past.
John Doh schreef:In tegenstelling tot CP meen ik dat hoge aanvoertemperaturen wel degelijk een probleem kunnen zijn. Als het regelventiel open gaat, komt er een prop CV-water van de op dat moment heersende temperatuur binnenstromen. Die zal inderdaad wel snel afkoelen, maar ondertussen is het materiaal (PVC?) toch aan die temperatuur blootgesteld geweest. Nu worden de elektrische elementen ook wel aardig heet, maar 70°C zou ik niet doen.
Wat is goed lezen toch moeilijk! Ik geef als T max. 40 graden aan! In mijn oplossing krijg je een soort ‘short cycling’ circuit, waarbij er in de inloop wat heter water binnen komt. Door het snelle reageren van de regelklep, wordt die stroom onderbroken en vloeit dat water over de hele horizontaal liggende plaat uit. Nou, er zal toch gauw 800 literwater boven op liggen. Dus de volgende cyclus begint al weer opnieuw.
John Doh schreef:Mijn eeste waterbed is op zeker moment gaan lekken doordat het PVC teveel was uitgedroogd en is gaan scheuren. Dat is niet lekker wakker worden, bij de tweede lekkage heb ik hem uit het raam gegooid.
PVC is ook niet het beste materiaal, nu is er beter, met minder weekmakers.
John Doh schreef:Als je CV nooit boven de 50°C komt zal het wel loslopen (zoals bij pure vloerverwarming) maar bij hogere temperaturen ontkom je m.i. niet aan een mengregeling.


50 graden voor een vloerverwarming is ook niet echt zoals het hoort hoor!
John Doh schreef:Tenzij.... je een verwarmingselement maakt dat je aan de buitenzijde isoleert om de oppervlaktetemperatuur te beperken. Je zoekt dan isolatie met precies de juiste warmteweerstand.
Dat is 5 stappen naar voren en weer drie achteruit!

Groet, Cp

John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Bericht door John Doh » 24 jan 2007, 18:17

Chicken Power schreef:Is veels te weinig in warmte overdracht; kunstof /kunstof. Ga je hele hoge temperaturen nodig hebben door de slang om aan het vermogen te komen. Is trouwens geen kleine radiator wat ik voorstel; T 10 staat voor een enkelplaats radiator, en dan zo groot als wat in de bedbak past.
Hoeveel warmte-overdracht denk je nodig te hebben dan? Met 350 W zal je er wel zijn, normaal over een oppervlak van 40 bij 80 cm of zo. Die radiator is dus wat groter dan nodig. Alternatief is een zigzaglus van dun koper, eventueel nog aluminium verdeelplaat er onder, hoef je minder slagen te maken. Kies een maximale aanvoertemperatuur en je kunt vrij makkelijk uitrekenen hoe dik het koperen buisje moet zijn.
John

John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Bericht door John Doh » 24 jan 2007, 18:24

Chicken Power schreef:
John Doh schreef:In tegenstelling tot CP meen ik dat hoge aanvoertemperaturen wel degelijk een probleem kunnen zijn. Als het regelventiel open gaat, komt er een prop CV-water van de op dat moment heersende temperatuur binnenstromen. Die zal inderdaad wel snel afkoelen, maar ondertussen is het materiaal (PVC?) toch aan die temperatuur blootgesteld geweest. Nu worden de elektrische elementen ook wel aardig heet, maar 70°C zou ik niet doen.
Wat is goed lezen toch moeilijk! Ik geef als T max. 40 graden aan! In mijn oplossing krijg je een soort ‘short cycling’ circuit, waarbij er in de inloop wat heter water binnen komt. Door het snelle reageren van de regelklep, wordt die stroom onderbroken en vloeit dat water over de hele horizontaal liggende plaat uit. Nou, er zal toch gauw 800 literwater boven op liggen. Dus de volgende cyclus begint al weer opnieuw.
Hoezo is lezen moeilijk? Een klein beetje water van 70°C blijft toch nog even heet. Jij veronderstelt nu dat dit water zich zó snel verdeelt dat de radiator aan de buitenkant nooit heter wordt dan 40°C. Ik denk dat het water propsgewijs binnenkomt en dat die prop met het gebruikelijke regelspul (ten gevolge van looptijd) wel eens zó groot zou kunnen zijn dat de radiator lokaal gewoon 70°C wordt. Koelt natuurlijk wel weer af, maar ik zou het risico niet nemen.
John

John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Bericht door John Doh » 24 jan 2007, 18:31

Chicken Power schreef:
John Doh schreef:Tenzij.... je een verwarmingselement maakt dat je aan de buitenzijde isoleert om de oppervlaktetemperatuur te beperken. Je zoekt dan isolatie met precies de juiste warmteweerstand.
Dat is 5 stappen naar voren en weer drie achteruit!
Ik geef toe dat het een maffe oplossing is, maar wel één die misschien zou kunnen werken voor de pomphaters onder ons. Vereist wel een hoge(re) aanvoertemperatuur, terwijl laag een hoger opwekrendement zou kunnen geven.
John

chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Bericht door chathanky » 24 jan 2007, 21:15

Dutch John schreef:Ik vraag me af of nachtverlaging wel zoveel bespaart. Iedere dag afgekoelde ruimtes weer opnieuw verwarmen kost ook het nodige. Zelf zie ik weing verschil met vroeger (WAR en nachtverlaging 6 graden). En is er niet eens optimaal geïsoleerd.
In jou specifieke oude situatie niet, ik zal het kort uitleggen.

Als je cv temperatuur 6 graden verlaagd wordt met de wa regeling zal er `snachts ook vraag zijn. Is de stooklijn bij dag 60 graden dan is deze bij nachtverlaging 54 graden.
Het leuke is dat je thermostaatkranen gewoon een stukje verder open gaan lopen `snachts zodat de gewenste dagwaarde gewoon gehaald wordt.

Om deze reden ben je al die tijd bedondert door een verzonnen eco stand die totaal geen zin heeft gehad.
Hebben ze je toch nog bij de neus genomen John zonder dat je het wist. :wink:

Daarbij is het zo dat de nachttemperatuur lager is en dat het zo kan zijn dat een verlaging wel eens op een verhoging van de dagtemperatuur is geweest.

In normale situaties met een ruimteregeling is een nachtverlaging altijd rendabel.
Laatst gewijzigd door chathanky op 24 jan 2007, 22:02, 1 keer totaal gewijzigd.

John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Bericht door John Doh » 24 jan 2007, 21:31

chathanky schreef:
Dutch John schreef:Ik vraag me af of nachtverlaging wel zoveel bespaart. Iedere dag afgekoelde ruimtes weer opnieuw verwarmen kost ook het nodige. Zelf zie ik weing verschil met vroeger (WAR en nachtverlaging 6 graden). En is er niet eens optimaal geïsoleerd.
Volgens mij is hier sprake van een John-verwisseling. Dutch John schreef, niet John Doh.
John

chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Bericht door chathanky » 24 jan 2007, 22:01

Sorrie John, ik pas em wel even aan. :oops:
Dan kan kocky het waarschijnlijk wel verder bijwerken.

Plaats reactie