[PROJECT] Zelf houtklover maken

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

JantjeV8
Berichten: 3155
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: [PROJECT] Zelf houtklover maken

Bericht door JantjeV8 » 18 jun 2012, 07:53

Voor de 2e cilinder kun je toch ook een zelfde 3/4 schuif bijzetten. Kun je zelf metd e handbediening kiezen of je de 1e, de 2e of allebei de cilinders hun werk laat doen.

Beschrijving aansluiting:
Een hele dikke drukloze maar niet dicht te zuigen vulslang die op de pomp uitkomt, tenzij je pomp direct in de tank met olie hangt, dan heb je daar geen aanvoer voor nodig.
Vanaf de pomp een drukslang naar het ventielenblok, aansluiting P.
Vanaf de tank een drukslang naar het ventielenblok, aansluiting T.
Vanaf het ventielenblok een drukslang (meestal aansluiting 1 genoemd) naar 1 nippel van een/de cilinder.
Vanaf het ventielenblok eendrukslang (meestal dus 2 genoemd) naar de andere nippel op de/een cilinder.

Voila, kringetje is rond.

tiho
Berichten: 297
Lid geworden op: 07 mei 2011, 15:15

Re: [PROJECT] Zelf houtklover maken

Bericht door tiho » 18 jun 2012, 08:13

Als de poorten volgorde gesruurd zijn kun je ze toch niet onafhanklijk gebruiken? Tenzij je misschien een kraan tussen de eerste zet. Als deze dicht zit en beide handels zet je open komt de eerste wel op de druk.

Ik denk dat Linkerhanden een hydraupack en ventielblok moet zoeken. Dit is mi veel te specifiek voor de dockleveler gemaakt.

Foss
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 okt 2011, 13:48

Re: [PROJECT] Zelf houtklover maken

Bericht door Foss » 18 jun 2012, 12:38

400V stekkers zijn er in vele soorten en maten, maar die platte moet je maar weggooien; dat was vroegah.
Tegenwoordig zijn ze rood en rond en in de uitvoeringen 4 pins en 5 pins en dat dan weer verdeeld in 16 32 en 64 amp, steeds groter van vorm.

Een 16 amp 4 of 5 pins aansluiting lijkt mij voldoende.

JantjeV8
Berichten: 3155
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: [PROJECT] Zelf houtklover maken

Bericht door JantjeV8 » 18 jun 2012, 12:52

tiho schreef:Als de poorten volgorde gesruurd zijn kun je ze toch niet onafhanklijk gebruiken? Tenzij je misschien een kraan tussen de eerste zet. Als deze dicht zit en beide handels zet je open komt de eerste wel op de druk.

Ik denk dat Linkerhanden een hydraupack en ventielblok moet zoeken. Dit is mi veel te specifiek voor de dockleveler gemaakt.
Ik ging daar eigenlijk al vanuit, dacht dat we dat station al gepasseerd waren... Gewoon ventielenblokje op marktplaats o.i.d. zoeken, oude heftruck, unimog, tracktor of wat dan ook.

tiho
Berichten: 297
Lid geworden op: 07 mei 2011, 15:15

Re: [PROJECT] Zelf houtklover maken

Bericht door tiho » 18 jun 2012, 13:06

Ok. De TS nog niet, die vroeg zich af hoe het hiermee ging lukken. Nu ook niet meer neem ik aan.

Sandman79
Berichten: 940
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: [PROJECT] Zelf houtklover maken

Bericht door Sandman79 » 18 jun 2012, 14:03

mja ik heb zelf ook nog een houtkliever op het prgramma staan. Eventueel 2 zelfs. Heb me via ebay een handleiding aangeschaft, vooral voor de daarin voorkomende lijstjes met welke cilinders lekker samenwerken op welke pompen etc.

De bedoeling is om een klover te maken voor de dikke stammen (1 meter diameter) in 4 te delen.
Daarna wil ik een machine maken met een cirkelzaag en een kleine kliever om het hout helemaal op maat te hebben. Indien mogelijk eentje die wat automatisch hout doorvoert :), we zullen wel zien.

Moet nog bekijken hoe ik aandrijving ga doen. Op pto van de tractor. Of op de hydrauliek van tractor en of minigraver.

Verder ook nog aan het zien voor eventueel een stronkenfrees op de minigraver /tractor te maken, maar daar vindt je minder info over...

LinkerHanden
Berichten: 32
Lid geworden op: 01 jun 2012, 16:15

Re: [PROJECT] Zelf houtklover maken

Bericht door LinkerHanden » 19 jun 2012, 20:21

Weer een update. Ondertussen al weer veel bijgeleerd. Alles uit openingspost staat nu in de verkoop. :D

Op zoek naar een hydraupack (Ik houd me aanbevolen voor plaatjes en andere concrete voorbeelden, want qua zoekresultaten kom ik niet veel verder.
Eigenlijk heeft het geen bijzondere haast, ik kan ondertussen met het ontwerp voor het frame verder gaan. Voor een test kan ik misschien zelf nog terecht bij iemand met een traktor (daar zit toch ook vaak hydrauliek op?)


JantjeV8 schreef:Voor de 2e cilinder kun je toch ook een zelfde 3/4 schuif bijzetten. Kun je zelf metd e handbediening kiezen of je de 1e, de 2e of allebei de cilinders hun werk laat doen.

Beschrijving aansluiting:
Een hele dikke drukloze maar niet dicht te zuigen vulslang die op de pomp uitkomt, tenzij je pomp direct in de tank met olie hangt, dan heb je daar geen aanvoer voor nodig.
Vanaf de pomp een drukslang naar het ventielenblok, aansluiting P.
Vanaf de tank een drukslang naar het ventielenblok, aansluiting T.
Vanaf het ventielenblok een drukslang (meestal aansluiting 1 genoemd) naar 1 nippel van een/de cilinder.
Vanaf het ventielenblok eendrukslang (meestal dus 2 genoemd) naar de andere nippel op de/een cilinder.

Voila, kringetje is rond.
Dit is bijna duidelijk, maar nog wel een vraagje over uitgangen 1 & 2. Ik wil de cilinders parallel schakelen, waarbij ik kan kiezen of ik 1 of 2 cilinders aan wil sturen. Moet ik dan op zoek naar een ventielenblok met 1 hendeltje en 2 druk EN 2 pers aansluitingen of eentje met 2 hendels waarbij beide 1 druk en 1 pers aansturen?
Daarna komt de vraag hoe ik dat ga bevestigen. Ik neem aan dat ik één van de cilinder afkoppelbaar moet maken, of misschien is zelf handig om het niet vast te zetten maar ik kan me ook weer voorstellen het met de grote hoeveelheid kracht die er op komt beter is om alles goed vast te zetten.

Op de tekentafel dus voor het ontwerp. Zoals eerder gezegd lijkt me een H-Profiel het beste qua sterkte, maar ook qua geledingen van het deel wat aan het cilinder einde vast komt te zitten. Ik heb al heel veel Youtube filmpjes gezien en ook de klovers die ik van dichtbij heb bekeken hadden dit over het algemeen.
Tips m.b.t. de dikte van het staal zijn van harte welkom. Ook vraag ik me af welke lengte ik het best kan nemen. de cilinder is uitgeschoven zo'n 75 cm, een profiel van 1,25 meter lijkt dan toch voldoende. Misschien iets marge nemen voor het geval ik later nog een grotere cilinder wil monteren.

Dan de plaatsing van de cilinders; Het lijkt mij beter om ze onder elkaar te plaatsen en niet naast elkaar. Wanneer ik ze naast elkaar zet, zal bij gebruik van 1 cilinder alles scheef gaan. Ik ken de impact daar niet van, maar het lijkt me niet helemaal lekker. Ik zou één cilinder bovenop kunnen plaatsen en de andere onderop, zodoende ontstaat misschien een beter verhouding qua kracht.

Ook heb ik een aantal klovers gezien die de dubbele werking van de cilinders gebruiken om te kloven. Ze hebben dan 2 kloofdelen ééntje wanneer de cilinder uitgaat en de andere wanneer de cilinder weer in gaat. Dat klinkt aantrekkelijk, maar is misschien helemaal niet zo praktisch voor mijn doel. De cilinder moet in dat geval helemaal uit en weer in schuiven, terwijl je waarschijnlijk in werkelijkheid maar een klein deel nodig hebt om iets gekloofd te krijgen. Het lijkt me vooral interessant wanneer je dikke blokken in één keer wilt kloven in 8+ delen.


Graag hoor ik ook jullie gedachtes hierover, mocht iemand nog interesse hebben in het motorje, of de blauwe cilinders dan hoor ik het anders zal ik ze tzt een keer op marktplaats zetten. En omgekeerd ook, als iemand nog een mooie hydropack heeft staan voor weinig ;)

JantjeV8
Berichten: 3155
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: [PROJECT] Zelf houtklover maken

Bericht door JantjeV8 » 20 jun 2012, 07:39

Moet ik dan op zoek naar een ventielenblok met 1 hendeltje en 2 druk EN 2 pers aansluitingen of eentje met 2 hendels waarbij beide 1 druk en 1 pers aansturen?

Je moet zoeken naar een ventielenblok waarop 1 persaansluiting, 1 tankaansluiting, en 2 stuks 3/4 schuiven met iedere schuif een hendel, 2 hendels dus. Op oude heftrucks zitten zulke blokken.

Om in de retourbeweging ook een kloofbeweging te maken, is een prima gedachte, maar die moet je dan enkel voor licht werk gebruiken. De retourbeweging is immers helemaal niet zo sterk. Die perskracht kun je ook uitrekenen, het benutbaar oppervlak van de zuiger minus het deel wat de zuigerstang daar wegneemt, een relatief klein oppervlak wat resteert dus.

Toch maak je vaak de persbweging helemaal af tot het einde. Vezelig hout moet toch helemaal doorgesneden worden. Weliswaar is de hoge perskracht alleen maar even bij het kraken nodig, maar de slag maak je toch af.

Wat bij jou idee de constructie wat moeilijker zal maken, is dat je met 2 paralel geschakelde cilinders een hoge perskracht wilt geven, en een snelle beweging met 1 cilinder af wil werken.
Je moet je voorstellen dat het te kloven hout nogal verschilt van lengte, dus de positie op je HE-balk waar de hoge kracht geleverd moet worden verschilt nog al. Dus hoe ga je de persschuif construeren zodat beide cilinders op de juiste gewenste plek hun kracht geven, en dat je probleemloos met 1 cilinder daarna de beweging verder af kunt maken, en dat geldt ook voor de retour.

LinkerHanden
Berichten: 32
Lid geworden op: 01 jun 2012, 16:15

Re: [PROJECT] Zelf houtklover maken

Bericht door LinkerHanden » 20 jun 2012, 20:58

JantjeV8 schreef:Moet ik dan op zoek naar een ventielenblok met 1 hendeltje en 2 druk EN 2 pers aansluitingen of eentje met 2 hendels waarbij beide 1 druk en 1 pers aansturen?

Je moet zoeken naar een ventielenblok waarop 1 persaansluiting, 1 tankaansluiting, en 2 stuks 3/4 schuiven met iedere schuif een hendel, 2 hendels dus. Op oude heftrucks zitten zulke blokken.
Zoiets stel ik me daar dan bij voor...
Afbeelding

LinkerHanden
Berichten: 32
Lid geworden op: 01 jun 2012, 16:15

Re: [PROJECT] Zelf houtklover maken

Bericht door LinkerHanden » 20 jun 2012, 22:01

JantjeV8 schreef: Om in de retourbeweging ook een kloofbeweging te maken, is een prima gedachte, maar die moet je dan enkel voor licht werk gebruiken. De retourbeweging is immers helemaal niet zo sterk. Die perskracht kun je ook uitrekenen, het benutbaar oppervlak van de zuiger minus het deel wat de zuigerstang daar wegneemt, een relatief klein oppervlak wat resteert dus.

Toch maak je vaak de persbweging helemaal af tot het einde. Vezelig hout moet toch helemaal doorgesneden worden. Weliswaar is de hoge perskracht alleen maar even bij het kraken nodig, maar de slag maak je toch af.

Wat bij jou idee de constructie wat moeilijker zal maken, is dat je met 2 paralel geschakelde cilinders een hoge perskracht wilt geven, en een snelle beweging met 1 cilinder af wil werken.
Je moet je voorstellen dat het te kloven hout nogal verschilt van lengte, dus de positie op je HE-balk waar de hoge kracht geleverd moet worden verschilt nog al. Dus hoe ga je de persschuif construeren zodat beide cilinders op de juiste gewenste plek hun kracht geven, en dat je probleemloos met 1 cilinder daarna de beweging verder af kunt maken, en dat geldt ook voor de retour.
Het parallel mag wat mij betreft wat eenvoudiger dan je omschrijft. Ik dacht er zelf aan om een cilinder fysiek afkoppelbaar te maken. In dat geval kan ik met 1 hendel de cilinder aansturen.
De lastige stammen leg ik dan aan de kant en op het einde koppel ik de 2e cilinder aan om het werk af te maken.

Ik zat nog even te rekenen met het vermogen van de cilinders. Nu ik niet meer beperkt ben tot de 130bar, zou ik met 200bar al 6,5 om 13 ton kunnen drukken. Ik moet nog wel even kijken of de cilinders dat aan kunnen. Er staat 3000PSI op, hoe converteer ik dat naar tons?
Is dat 6.5cm binnenmaat * 3,14 (pi) * 3000 psi /2000 = 30 ton?
Dat zou iig altijd genoeg zijn.

En nog een vraag m.b.t. de hydropack, hoeveel liter per minuut werkt een beetje prettig?

tiho
Berichten: 297
Lid geworden op: 07 mei 2011, 15:15

Re: [PROJECT] Zelf houtklover maken

Bericht door tiho » 20 jun 2012, 22:32

Dat is een goeie ja. Een pers een retour en twee aparte functies voor de twee cilinders.

LinkerHanden
Berichten: 32
Lid geworden op: 01 jun 2012, 16:15

Re: [PROJECT] Zelf houtklover maken

Bericht door LinkerHanden » 20 jun 2012, 23:01

tiho schreef:Dat is een goeie ja. Een pers een retour en twee aparte functies voor de twee cilinders.
Het enige wat ik dan hieraan nog begrijp is de timing. Stel ik schakel eerst hendel 1 en een seconde later hendel 2 in, loopt de 2e cilinder dan niet achter? of wordt dat direct opgeheven door het drukverschil wat er is?

Sandman79
Berichten: 940
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: [PROJECT] Zelf houtklover maken

Bericht door Sandman79 » 21 jun 2012, 07:58

@ linkerhanden, ik heb gisteren een xls gemaakt waarin jze kan kijken wat je nodig hebt om lekker te werken, alles hangt natuurlijk af van de combinatie slag/ doormeter zuiger van de cilinder en van de opbrengst van de pomp, en het vermogen dat je ter beschikking hebt om de pomp aan te drijven...
Bijlagen
Hydraulische berekeningstabel.xls
(21 KiB) 90 keer gedownload

tiho
Berichten: 297
Lid geworden op: 07 mei 2011, 15:15

Re: [PROJECT] Zelf houtklover maken

Bericht door tiho » 21 jun 2012, 12:51

Je zult dan hendel een los moeten laten en met handel twee de cilinders gelijk zetten. Daarna de twee handels tegelijk over halen, dan gaan ze gelijk op. Maar dat merk je wel.

Hoeveelheid liters die de pomp geeft bepaald alleen de snelheid. De druk de kracht. Twee cilinders gelijktijdig gaan half zo snel.

De inhoud van de tank moet voldoende zijn om de cilinders te vullen waarbij er nog genoeg olie in blijft dat de pomp geen lucht gaat zuigen.

Dat is dus eigenlijk allemaal uit te rekenen. De oppervlakte van de zuiger doe je weer keer de lengte, dan heb je de inhoud.

JantjeV8
Berichten: 3155
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: [PROJECT] Zelf houtklover maken

Bericht door JantjeV8 » 21 jun 2012, 15:12

Als je met de 2e cilinder ook wilt duwen, hoef je ze niet gelijk te zetten.

De 1e cilinder loopt tegen het hout, maar is niet sterk genoeg om het open te breken, druk loopt dus op tot maximaal, overdruk klep gaat over, motor gaat zwaar lopen en de olie wordt rond gepompt.
Vervolgens trek je de hendel over van de 2e cilinder en die cilinder komt ook uit. De druk neutraliseert dan weer in het systeem, immers de 2e cilinder kan nog altijd de slag vrij naar voren maken.
De 1e hendel hoef je niet los te laten, immers die cilinder loopt klem tegen het hout, gebeurd dan niks mee.

Net zo lang tot ook cilinder 2 tegen het hout loopt, dan loopt de druk weer op, mits je beide hendels open blijft duwen loopt het dus op in beide cilinders tegelijk. De perskracht dan dus ook en het hout zal dan hopenlijk wel open breken.

Plaats reactie