[PROJECT] Zelf houtklover maken

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: [PROJECT] Zelf houtklover maken

Bericht door holtere »

Ik was even bang dat je de beitel net als op het plaatje van Thom ook op de cylinder zou gaan zetten maar dat heb je niet gedaan. Slim zo, het hout wordt mooi weggedrukt. Ik zou er dan nog van wat plaatmateriaal een tafel omheen bouwen en een glijbaantje van waar het hout zo de kruiwagen in glijdt 8) Een plaat eromheen is erg handig omdat je dan wat ruimte hebt om grote blokken even weg teleggen alvorens ze verder te kloven.
We hebben een klover waar dat allemaal niet aan zit en je blijft dan aan het rapen.
Ik moet ook eens moed verzamelen om dat aan te pakken :?

Overigens ziet dat klovertje er maar mini uit bij de rest dat naast staat op de foto. Daar kun je wel een stammetje mee pakken :mrgreen:

Grz,
Holtere
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: [PROJECT] Zelf houtklover maken

Bericht door Sandman79 »

Dank je voor de tips, daar had ik zelf ook al stilletjes aan gedacht :)

De Atlas gaat de verkoop in, die is helaas niet van mij, maar van pa. Het minigravertje is wel van me. :) Dit was maar voor mij stap 1 van een heel deel stapjes om tot een soort brandhoutprocessor te komen.

Stap 1: zoeken van juiste slangen en snelkoppelingen en een commandoblokje om de hydraulische cilinder netjes op en af te doen gaan. Die is dus nu afgerond.
Stap 2: aanpassen van het duwijzer. (De geleiders rond de balk zijn niet ideaal nu)
Stap 3: aanpassen van de beitel, liefst een kruisbeitel die ik ook nog in hoogte kan verstellen. Maar eventueel het kruis gewoon op een vaste hoogte zetten in het begin, en kijken hoe het zo werkt.
Stap 4: de kliever op het onderstel monteren van een geschikte aanhanger.
Stap 5: een rollenbaantje monteren aan de bovenkant van de kliever over de hele lengte van de aanhanger
Stap 6: aan het einde van het rollenbaantje een kettingzaaghouder monteren die mijn grote zaag kan houden.
Stap 7: een stammenlift monteren die de stammen op de rollenbaan zet.
Stap 8: een klem monteren om de stammen netjes te kunnen afzagen, kan misschien in eerste instantie een soort spanband zijn... we zien wel.
Stap 9: alles een kleurtje geven.

Stappen 1-4 wou ik klaarhebben tegen einde augustus; De rest tegen einde september. Heb al wat onderdelen, zoals de aanhanger, een hydraulische cilinder die normaal geschikt is voor de stammenlift, wat ijzer. Het gaat niet zo snel, mijn job kost me redelijk wat uren per week, ik moet ook nog een weekje op vakantie, en een ander weekje moet ik rusten na een polsingreep, Ik ben economist van opleiding en It'er van beroep, afin, dit soort spul doe ik niet dagdagelijks dus ik moet er mijn hoofd bijhouden. Dat kost bij mij ook wat tijd ;), Er zijn ook andere klussen hier die tijd kosten :), ... maar het is leuk en als ik stapje per stapje werk, dan kom ik er wel .

Al;s het ding echt goed werkt kan ik het eventueel zelf nog een motorblok geven en een tank en hydrauliek pomp. Vraag me af of een aatmosferische autodiesel het niet zou kunnen aandrijven :p (die zijn erg goedkoop, en hebben power zat normaal) maar goed, eerst de prul zo afkrijgen dat het werkt vanaf de minigraver :)
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: [PROJECT] Zelf houtklover maken

Bericht door JantjeV8 »

Een gewoon autodieseltje, ongeblazen kan dat prima aan. Stel dat zo'n diesel 75Pk heeft, dan zal hij stationair of op 1100omw/minuut ook al gauw 30Pk geven zonder dat hij keihard staat te razen.
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: [PROJECT] Zelf houtklover maken

Bericht door Sandman79 »

bwah, Ford 1800 diesel heeft 60 pk maximaal. maar met een 20pk op een 1000-1200 toeren heb je power zat, en die blokken zijn gratis ;). afin autootje kopen, motor eruit, auto naar oud ijzer en je geld terug.... maar goed , dat is pas voor heel veel later ;).
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: [PROJECT] Zelf houtklover maken

Bericht door Sandman79 »

Deze week zal ik hopelijk tem stap 5 van mijn stappenplan kunnen uitvoeren, heb namelijk vandaag een mooie rolbaan kunnen halen voor een betaalbaar bedrag! Morgen heb ik normaal ook een mooi kloofkruis. Heb wel besloten om het gewoon vast te zetten in eerste instantie, op zo een manier dat de 2 onderste helften altijd goed gekloven zijn.

Dan is et de week erna eens tijd voor wat fotokes ofzo :)
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: [PROJECT] Zelf houtklover maken

Bericht door Sandman79 »

door extra studie voor een examen einde vd maand nog niet veel verder opgeschoten. de kliever is al proefgepast op het aanhangerchassis en dan kan de rollenbaan erop.

Heb wel ook een kleine maar leuke transportband kunnen vinden voor weinig. die kan dan het gekliefde rechtstreeks in de aanhanger doen :)
Plaats reactie