[PROJECT] Zelf houtklover maken

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Johndc
Berichten: 724
Lid geworden op: 24 okt 2011, 22:17
Locatie: Essen (BE)

Re: [PROJECT] Zelf houtklover maken

Bericht door Johndc »

Wat te denken van naar een winkel te stappen en daar een kliever te gaan bekijken?
Of beter nog koop je gewoon een tweedehandse die monofasig werkt.
Koop er nog een stroomgroep bij en je kan gaan klieven in het bos!

Ondertussen leer je van je aankoop hoe dat ding eigenlijk werkt, doe je ervaring op, heb je je leerschool
en kan je nadien gaan denken om zelf zoiets te maken (als het je dan nog mocht intresseren)
Met een beetje uitkijken hoeft het allemaal niet echt duur te zijn, je kan het later voor dezelfde prijs weer kwijt.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: [PROJECT] Zelf houtklover maken

Bericht door kockie »

LinkerHanden schreef: Ik geloof je inschatting, maar hoe is de berekening daarachter? Is er ergens een tabel waarin staat welke diameter overeenkomt met welke perskracht?
Je moet de druk van de pomp vermenigvuldigen met het oppervlak van de zuiger.

Bijvoorbeeld een cilinder met een boring van 7 cm heeft een zuiger met een oppervlak van ongeveer 38 Cm2
1 bar is 1 Kg/Cm2 (bij benadering)
bij 150 bar kun je dan een kracht van 38*150=5,7 ton halen. Simpel te berekenen!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
tiho
Berichten: 297
Lid geworden op: 07 mei 2011, 15:15

Re: [PROJECT] Zelf houtklover maken

Bericht door tiho »

Wat Jantje V8 bedoelt met de 130 bar, is dat als er teveel druk komt indien er iets niet goed aan is gesloten er een hoofdveiligheid aangesproken wordt. Anders klapt de boel uit mekaar. Dat is een het uitstekende deel waar nog een apart boutje in zit geschroeft.

Jan heeft wel een beetje gelijk overigens, over je kennis. Maar wat maakt dat uit. Ik heb me nooit verdiept in de kracht die een cilinder geeft hoewel het mijn werk is en dankzij kockie kunnen we het allebei uitrekenen nu 8)

We helpen je waar nodig.
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: [PROJECT] Zelf houtklover maken

Bericht door nck »

LinkerHanden schreef:Aangezien op de motor staat dat deze 800watt verbruikt volstaat een kleine aggregaat prima.
Hou er wel rekening mee dat de opstartstroom van een draaistroom motor minimaal 6 x I-nominaal is.
bij 800 watt vermogen heb je dus een op zijn minst een 5 Kw (= 6-8 Kva) drie fase generator nodig.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
LinkerHanden
Berichten: 32
Lid geworden op: 01 jun 2012, 16:15

Re: [PROJECT] Zelf houtklover maken

Bericht door LinkerHanden »

Johndc schreef:Wat te denken van naar een winkel te stappen en daar een kliever te gaan bekijken?
Of beter nog koop je gewoon een tweedehandse die monofasig werkt.
Koop er nog een stroomgroep bij en je kan gaan klieven in het bos!

Ondertussen leer je van je aankoop hoe dat ding eigenlijk werkt, doe je ervaring op, heb je je leerschool
en kan je nadien gaan denken om zelf zoiets te maken (als het je dan nog mocht intresseren)
Met een beetje uitkijken hoeft het allemaal niet echt duur te zijn, je kan het later voor dezelfde prijs weer kwijt.
Het topic is niet alleen voor mezelf, ik wil proberen het een handleiding te laten zijn met daarin alle vraagstukken die je zoal tegenkomt. Die 6 kuub die heb liggen kan ik ook nog wel met een bijl kloven, of sterker nog, gewoon de CV laten branden, dan hebben we het hout helemaal niet nodig. (in het kader; ieder projectje valt weg te relativeren).

Maar een ander punt heeft bij mij nog steeds wat vraagtekens.
Zoals vermeld staat op het motortje 230v/400v met respectievelijk 3.46a / 2a (800 watt dus en niet de eerder vermelde 750). Wat is de reden dat ik het motortje niet om kan zetten naar 240v? het staat er toch op?


nck schreef:
LinkerHanden schreef:Aangezien op de motor staat dat deze 800watt verbruikt volstaat een kleine aggregaat prima.
Hou er wel rekening mee dat de opstartstroom van een draaistroom motor minimaal 6 x I-nominaal is.
bij 800 watt vermogen heb je dus een op zijn minst een 5 Kw (= 6-8 Kva) drie fase generator nodig.

Jan
Dat is inderdaad een goede tip! dank je wel en misschien dan wel gelijk het antwoord op bovenstaande vraag aangezien ik voor 220 slechts 15a heb, kom ik uit 3300 watt max, terwijl ik voor 220 dus 4800 nodig zou hebben, dat geeft problemen
LinkerHanden
Berichten: 32
Lid geworden op: 01 jun 2012, 16:15

Re: [PROJECT] Zelf houtklover maken

Bericht door LinkerHanden »

tiho schreef:Wat Jantje V8 bedoelt met de 130 bar, is dat als er teveel druk komt indien er iets niet goed aan is gesloten er een hoofdveiligheid aangesproken wordt. Anders klapt de boel uit mekaar. Dat is een het uitstekende deel waar nog een apart boutje in zit geschroeft.

Jan heeft wel een beetje gelijk overigens, over je kennis. Maar wat maakt dat uit. Ik heb me nooit verdiept in de kracht die een cilinder geeft hoewel het mijn werk is en dankzij kockie kunnen we het allebei uitrekenen nu 8)

We helpen je waar nodig.
Dank je voor je hulp, ik kan het inderdaad goed gebruiken en heb al veel geleerd in de afgelopen dagen.

De beveiliging op (vermoedelijk) 130 bar, dat lijkt me op zich gunstig, dan kan het motortje nooit (te) zwaar belast zijn geweest. Wat gebeurd er eigenlijk als je er over heen gaat? ik neem aan dat er dan olie uit komt?

Deze en andere opmerkingen hebben me aan het rekenen gezet. Ten eerste; de tank op de motor is 3.5 liter. Als we uitgaan van een maximale cilinder van pak'm'beet 50 cm, dan zou deze een binnendiameter van net geen 9.5 cm kunnen hebben
(3,141592654*(0.5*9.5)*(0.5*9.5))=3544,109212

In dat geval kom ik bij die 130 bar op 9,2 ton, maar is voor mijn doel wel voldoende. Ik zal iig uitkijken naar cilinders die korter zijn dan die 50cm. Iets tussen 40 en 50 cm is het mooist, al besef ik me dat 40 cm waarschijnlijk niet eens 30cm hout kan kloven. Die cm houd ik aan als uitgangspunt, dat namelijk voor alle stukken die ik nu heb liggen goed genoeg.

Ik besef me iig al dat het handig is om de constructie voor het bevestigen van de cilinder flexibel te maken. Ik kan dan later makkelijk de cilinder wijzigen.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: [PROJECT] Zelf houtklover maken

Bericht door JantjeV8 »

Laat je ook niet uit het veld slaan door mijn (of andermans) opmerkingen over kennis en/of kunde, want dan komt er nooit ergens iets van de grond. Met het grootste gepruts komen vaak hele mooie dingen van de grond.

De beveiliging op (vermoedelijk) 130 bar, dat lijkt me op zich gunstig, dan kan het motortje nooit (te) zwaar belast zijn geweest. Wat gebeurd er eigenlijk als je er over heen gaat? ik neem aan dat er dan olie uit komt?
Nee, er zal dan nergens olie uit komen. Naast dat elektrisch componentje op het ventielenblokje zit een soort bout ingedraaid. Die bout is een overdrukklep. Komt de druk in je systeem op die (vermoedelijke, dat is een heel gebruikelijke waarde) 130bar gaat dat klepje inwendig open en wordt de olie rechtstreeks terug naar de tank gepompt. Als dat klepje er niet zou zitten, en de druk tot maximaal op blijft lopen, zal er OF een leiding kapot springen, OF een manchet kapot springen, OF de constructie krom geduwd worden, OF de pomp van de motor afbreken.

Deze en andere opmerkingen hebben me aan het rekenen gezet. Ten eerste; de tank op de motor is 3.5 liter. Als we uitgaan van een maximale cilinder van pak'm'beet 50 cm, dan zou deze een binnendiameter van net geen 9.5 cm kunnen hebben
(3,141592654*(0.5*9.5)*(0.5*9.5))=3544,109212


Of ik begrijp jou niet, maar de cilinders die je op de foto hebt staan, hebben mijns inziens geen van beide een diameter van 9,5cm.
De lengte van de cilinder zegt totaal niks over de kracht die hij kan leveren, alleen over de slag die hij kan maken.
De diameter dient inwendig gemeten te worden, immers tegen dat oppervlak gaat de olie drukken.

Dubbelwerkende cilinders hebben het voordeel dat je reservoir vaak wat kleiner kan zijn, immers de olie aan de stangzijde van de cilinder stroomt terug in de tank op het moment dat je de cilinder aan de perszijde vol pompt met olie.

Denk er om dat de constructie waar je de cilinder straks tussen gaat monteren, sterker is dan de perskracht die de cilinder kan leveren. Anders duwt hij op z'n max de constructie uit elkaar in plaats van het hout doormidden. Dus zorg ook dat die constructie heel erg deugdelijk in elkaar gezet wordt. Sterke en voldoende bouten, of goed laswerk is een vereiste.

Het gros van je hout zal met weinig kracht door midden gaan. Maar juist de knoesten en het gedraaide hout bepalen de kracht die je nodig hebt. In veel gevallen zal de druk in je systeem dus de max helemaal niet halen. Maar geloof me, ik duw met 34 ton, als er een 70 centimeter ingedroogde stam op ligt, en je zet de motor van de Unimog die mijn klover aandrijft bijna stil alvorens de stam open klapt, dat je wel gaat beseffen hoe sterk hydrauliek is.
wiebe
Berichten: 11
Lid geworden op: 29 mar 2012, 22:22

Re: [PROJECT] Zelf houtklover maken

Bericht door wiebe »

Ik vind dat je nogal wat werkervaring mist ,leer eerst wat elektrotechniek ,draaistroom motoren ed .
Goed lassen is ook een kunst ,en PAS OP door de hoge druk kan een kleine straal zo door je huid dringen .
Johndc
Berichten: 724
Lid geworden op: 24 okt 2011, 22:17
Locatie: Essen (BE)

Re: [PROJECT] Zelf houtklover maken

Bericht door Johndc »

Dat vond ik zelf ook, dat deze jongen het allemaal wel goed bedoeld en wil leren tot daar toe, zit ook zo in mekaar. Maar als je niet eens weet hoe een motor aan te sluiten vind ik toch dat je eerst wat basiskennis moet leren. Daarom mijn voorstel om een kant en klare tweedehands kliever aan te schaffen en daarvan te leren. Dan heb je al minstens een voorbeeld dat werkt. Kost je eigenlijk niets als je het later aan dezelfde aankoopprijs weer verkoopt.
Nu heb ik het idee dat dit project eerder nijgt tot ongelukken. Goed bedoeld hé!
LinkerHanden
Berichten: 32
Lid geworden op: 01 jun 2012, 16:15

Re: [PROJECT] Zelf houtklover maken

Bericht door LinkerHanden »

Bedankt voor de goed tips. Lassen zal ik uitbesteden aan iemand met ervaring. Had al bedacht dat het niet zo verstandig zou zijn om zonder ervaring iets te lassen wat zoveel tons moet verduren. Gelukkig zijn er mensen die dit heel goed kunnen en vast bereid mij hierbij te helpen

Basiskennis leer je niet van een tweede handsje. Ik heb zelf een aantal TV's in mijn woning staan (nieuw en tweede hands) maar geen idee hoe dat precies werkt (ook niet als ik ze open schroef). Maar goed, blijf me vooral ontmoedigen, dat houd met scherp!
Johndc
Berichten: 724
Lid geworden op: 24 okt 2011, 22:17
Locatie: Essen (BE)

Re: [PROJECT] Zelf houtklover maken

Bericht door Johndc »

Dat heeft niets met ontmoedigen te maken beste! Maar je stapt toch ook niet gelijk op een racemotor als je niet eens kan fietsen.
Als je je afvraagt waarom je die motor niet op 220V kan aansluiten "want het staat er toch op". Heb ik toch mijn bedenkingen.
Denk je dan ook niet dat je beter eerst een beetje basiskennis opdoet wat betreft drie-fasen-motoren?
Zelf heb ik een andere kijk op iets leren of verbeteren. Voor mij is het leerzamer van te zien hoe het werkt en daar dan verbeteringen aan te brengen.
Later, als je door hebt hoe het werkt, maak je dan iets dat beter of sterker in mekaar steekt voor je doel.

Dus, echt niet kwaad bedoeld hoor!
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: [PROJECT] Zelf houtklover maken

Bericht door Dutch John »

Johndc schreef:Dat heeft niets met ontmoedigen te maken beste! Maar je stapt toch ook niet gelijk op een racemotor als je niet eens kan fietsen.
Inderdaad. In een ander topic heb ik het zojuist ook aangehaald. Menig ervaren en goed bedoelend forumlid helpt anderen, soms beginnelingen. Daar is niets mis mee, maar een zekere basiskennis of twee rechterhanden zijn het minimum om veilig iets te kunnen bouwen met slechts hulp op afstand. Het mag niet zo zijn dat meneer Linkerhanden zijn beste hand op een stuivend lekje van 140 bar legt, zo een acute chemische bloedvergiftiging opdoet en de gevolgen van de amputatie gaat verhalen op één van de goed bedoelende helpers. Lijkt een extreem voorbeeld, maar een ongeluk zit zeker bij hydrauliek in een klein hoekje. Hebben we het nog niet over mogelijk scheurend laswerk, niet doorgerekende staalconstructies en verkeerd aangesloten elektromotoren. Alle apparaten moeten tegenwoordig een CE keur hebben. Dat iemand op eigen houtje iets in elkaar prutst is zijn eigen verantwoordelijkheid. Maar ik ben huiverig om daaraan mee te werken.

Als het alleen om het experimenteren gaat, dan zijn er talloze minder gevaarlijke en tegelijk veel leukere en goedkopere bezigheden, zoals een rocket stove. En koop beter een tweedehands klover, want een paar hoofdonderdelen hebben liggen zegt niets. Op het moment dat je een paar slangen moet laten persen of andere ogenschijnlijk simpele onderdelen moet gaan kopen, zul je tot de conclusie komen dat je uiteindelijk evenveel kwijt bent aan iets dat het net niet is. Vraag is dan of de opgedane ervaring opweegt tegen de tijd die je erin gestoken hebt.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: [PROJECT] Zelf houtklover maken

Bericht door JantjeV8 »

Kijk, waar krijg je zulk advies nog, en dan voor dat geld!!

Kijk, zonder 'proberen' kom je nergens. Dat vonden onze vaders en moeders ook, anders werden er geen kindjes geboren.

In veel gevallen worden op dit forum de meest wonderlijke ideeen geopperd, vaak zomaar in het wilde weg. Maar van heel veel van die hersenspinsels haal je uit de tekst een bepaalde sfeer waarbij je na 3 keer lezen toch het gevoel krijgt: Die vent gaat dat lukken. Hij zal best een hobbeltje tegen komen, maar die krijgt hij wel glad gestreken.

De aanvang van dit topic lezende, denk je bij je zelf: Die gaat niet gewoon z'n kop stoten, maar die gaat ie heel erg hard stoten. Maar goed, een gewaarschuwd mens telt voor 2, dus we gaan toch weer over in de adviserende rol.
Weer een stukje verder in het verhaal steekt toch de ontbrekende kennis en kunde weer de kop op, dus gevolg: massaal weer de onderrichtende adviezen. Eerst nadenken, dan handelen.

Maar goed, dat kunnen we blijven herhalen. Ik ben ondertussen gewoon heel nieuwsgierig naar de eerste testresultaten van deze zelfbouw aktie. Ben nog veel nieuwsgieriger of we die wel ooit gaan zien hierzo...
tiho
Berichten: 297
Lid geworden op: 07 mei 2011, 15:15

Re: [PROJECT] Zelf houtklover maken

Bericht door tiho »

Wat ik me eigenlijk ook nu realiseer, is dat als dit een blok is met een volgorde sturing je er waarschijnlijk ook geen dubbelwerkende cilinder mee gaat kunnen bedienen.
Johndc
Berichten: 724
Lid geworden op: 24 okt 2011, 22:17
Locatie: Essen (BE)

Re: [PROJECT] Zelf houtklover maken

Bericht door Johndc »

Jantje V8 schreef: Ben nog veel nieuwsgieriger of we die wel ooit gaan zien hierzo...
Dat was mijn eerste gedacht :wink:

Maar...waar een wil is, is een weg. Alhoewel ik eerst een andere weg zou bewandelen.
Plaats reactie