[PROJECT] Zelf houtklover maken

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

LinkerHanden
Berichten: 32
Lid geworden op: 01 jun 2012, 16:15

Re: [PROJECT] Zelf houtklover maken

Bericht door LinkerHanden »

JantjeV8 schreef:
Deze en andere opmerkingen hebben me aan het rekenen gezet. Ten eerste; de tank op de motor is 3.5 liter. Als we uitgaan van een maximale cilinder van pak'm'beet 50 cm, dan zou deze een binnendiameter van net geen 9.5 cm kunnen hebben
(3,141592654*(0.5*9.5)*(0.5*9.5))=3544,109212


Of ik begrijp jou niet, maar de cilinders die je op de foto hebt staan, hebben mijns inziens geen van beide een diameter van 9,5cm.
De lengte van de cilinder zegt totaal niks over de kracht die hij kan leveren, alleen over de slag die hij kan maken.
De diameter dient inwendig gemeten te worden, immers tegen dat oppervlak gaat de olie drukken.
Klopt, mijn berekening was een theoretisch maximum. eigenlijk de cillinder waarnaar ik op zoek moet.
JantjeV8 schreef: Dubbelwerkende cilinders hebben het voordeel dat je reservoir vaak wat kleiner kan zijn, immers de olie aan de stangzijde van de cilinder stroomt terug in de tank op het moment dat je de cilinder aan de perszijde vol pompt met olie.
Da's een goede, moet ik de dubbelwerkende cilinder eigenlijk dan ook vullen met hydrauliekolie? In dat geval is de totale hoeveelheid olie meer dan 3,5 liter en kan ik eventueel een grotere cilinder kiezen. (wat waarschijnlijk weer langzamer gaat).
JantjeV8 schreef: Denk er om dat de constructie waar je de cilinder straks tussen gaat monteren, sterker is dan de perskracht die de cilinder kan leveren. Anders duwt hij op z'n max de constructie uit elkaar in plaats van het hout doormidden. Dus zorg ook dat die constructie heel erg deugdelijk in elkaar gezet wordt. Sterke en voldoende bouten, of goed laswerk is een vereiste.
Goede tip, de constructie zal ik nog uitgebreid behandelen zodra duidelijk is hoe het pompje werkt en welke cilinder er bij gebruikt gaat worden.
tiho schreef: Wat ik me eigenlijk ook nu realiseer, is dat als dit een blok is met een volgorde sturing je er waarschijnlijk ook geen dubbelwerkende cilinder mee gaat kunnen bedienen.
Ik dacht op basis van je eerder post te hebben geconcludeerd dat ik de elektronische aansturing zou moeten vervangen door een ventielenblokje. Dat lijkt me iig aannemelijk, de elektronische aansturing zal niet werken omdat door de opgebouwde druk wordt geschakeld voordat het hout gekloofd is, maar mbv het ventielenblokje zou dat toch opgelost moeten zijn? of is het niet zo eenvoudig om dit gewoonweg te vervangen?
Is het in dat geval mogelijk om het gehele blok te vervangen? Anders zal er naast een andere cilinder misschien ook een andere motor moet komen ;)


Een andere gedachte die bij me me op komt; gezien de 'snelheid' van het pompje zou het misschien een idee zijn om ipv 1 grote cilinder 2 kleinere te monteren, waarbij m.b.v. 2 schakelaars (één voor hydrauliek en de andere om de cilinder af te koppelen) de 2e aan of uit gezet kan worden. het meeste hout wat ik heb liggen (of misschien alles wel) zal vrij eenvoudig kapot gaan. Als ik dan een paar stukken heb waarvan je van tevoren al ziet dat het moeilijk zal worden, dan schakel ik de 2e cilinder er bij aan.
Stel beide cilinders hebben een perskracht van 6 ton. De overdruk beveiliging staat op 130 bar en het mooiste zou zijn dat de cilinder meer aan kan dan die 130 bar. In dat geval kan hij nooit krom trekken, want de overdruk beveiliging voorkomt dan.
95% van het hout kan ik dan "snel" met één cilinder kloven, voor de laatste 5% schakel ik de 2e cilinder bij.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: [PROJECT] Zelf houtklover maken

Bericht door JantjeV8 »

Yep, dat kan allemaal met hydrauliek. In serie en paralel schakelen, keus genoeg.

Mijn klovertje heeft 1 zware hoofdcilinder. Traag maar sterk. Die hele cilinder kan weer naar voren geduwd worden door een dunnere lichtere cilinder. Zodra het hout op het kloofkruis gekraakt is, dan pakken we de 2e cilinder waardoor de beweging sneller wordt.

Voor 1 dubbelwerkende cilinder moet je zoeken naar een handbediend ventiel, type is een 4/3 ventiel met neutrale middenstand, en een overdrukventiel er apart tussen bouwen, maar dat overdrukventiel kan veelal ook in het ventielblok ingebouwd worden.

Ter aanvulling:
P1 = pomp
T1 = tankretour
A1 = 1 van de cilinderaansluitingen
B1 = 2e cilinderaansluiting
Bijlagen
Dit zou een basis schemaatje zijn.
Dit zou een basis schemaatje zijn.
tiho
Berichten: 297
Lid geworden op: 07 mei 2011, 15:15

Re: [PROJECT] Zelf houtklover maken

Bericht door tiho »

origineel gaan uit het originele van de beide nippels 1 slang naar de bodemzijde van 1 cilinder toch?
LinkerHanden
Berichten: 32
Lid geworden op: 01 jun 2012, 16:15

Re: [PROJECT] Zelf houtklover maken

Bericht door LinkerHanden »

tiho schreef:origineel gaan uit het originele van de beide nippels 1 slang naar de bodemzijde van 1 cilinder toch?
Klopt
tiho
Berichten: 297
Lid geworden op: 07 mei 2011, 15:15

Re: [PROJECT] Zelf houtklover maken

Bericht door tiho »

Een keer origineel voor blok vervangen staat alleen beter :oops:

In dat geval heb je dus wel een aansluitbare pers, alleen de retour zal aan de onderkant zitten in de tank zelf. Een ventielblok moet je een pers en een retour op aansluiten.
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: [PROJECT] Zelf houtklover maken

Bericht door willem »

Linkerhandje,

Het komt helemaal goed met jou, maar luister dan niet naar je zelf maar naar de raad/adviezen van de jongens hier die al de nodige ervaring hierin hebben. Eén ding doe je al goed, en dat is om een ervaren lasser in te schakelen. Een ervaren lasser heeft om te beginnen al een technisch onderricht en "kijk" op div dingen wat wel of niet kan en kan met div verbeterdingen aankomen. Mijn eerste zelf(half) gemaakte klover was; in het weekend de steunpoot van de autolaadkraan halen en op een H-profiel monteren, het hele weekend kloven en zondagavond de boel weer terug zetten. De beste hoek van de kloofbeitel die ik maakte van twee dikke stukken "plat" was 30-graden, gemeten van een handklover. 15-graden is te scherp en blijft je hout knijpen, 45-graden is te stomp en dan is 30-ton nog te kort. Flikker die twee cilinders maar weg, die dubbelwerkende is goed voor aanmaakhoutjes te maken. Neem een dubbelwerkende cilinder met een zuigerdiameter van +/- 5cm met een uitslag van 45á50cm, een 230-240 volt tortje van 2hp bij 2800 toeren, dit kan boven de 5-ton komen en daaronder moet je niet komen.
Als je de beitel op bv een H-balk last, cilinder helemaal uit met opgelaste drukplaat, dan je hand daartegenaan en dan de beitel vast zetten, dit om te voorkomen dat je één linkerhandje krijg. (sorry hoor). Maar wel de vooruitgangen hier blijven schrijven hé.
Succes
LinkerHanden
Berichten: 32
Lid geworden op: 01 jun 2012, 16:15

Re: [PROJECT] Zelf houtklover maken

Bericht door LinkerHanden »

tiho schreef:Een keer origineel voor blok vervangen staat alleen beter :oops:

In dat geval heb je dus wel een aansluitbare pers, alleen de retour zal aan de onderkant zitten in de tank zelf. Een ventielblok moet je een pers en een retour op aansluiten.
JantjeV8 schreef: Voor 1 dubbelwerkende cilinder moet je zoeken naar een handbediend ventiel, type is een 4/3 ventiel met neutrale middenstand, en een overdrukventiel er apart tussen bouwen, maar dat overdrukventiel kan veelal ook in het ventielblok ingebouwd worden..
Er ontgaat met nog e.e.a. m.b.t bovenstaande. In mijn hoofd kon dat bekende zwarte blokje (de elektrische regeling) vervangen door een (?) hydraulische 3-weg stuurschijf ventiel schakelaar (wat is eigenlijk de correcte naam daarvan?, het komt iig overeen met bovenstaande schema van JantjeV8)
@Tiho, de zin "Een keer origineel voor blok vervangen staat alleen beter " begrijp ik vooral niet. Stel je voor om het grijze blok te vervangen?

@JantjeV8, eh.. de tekening begrijp ik nog niet helemaal. Ik heb wat lopen zoeken naar welk handbediend ventiel met neutrale middenstand ik zou kunnen gebruiken, maar daar kom ik niet uit. Heb je toevallig een foto van een product wat zou kunnen passen?
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: [PROJECT] Zelf houtklover maken

Bericht door JantjeV8 »

Plaatje heb ik ook.

Maar trek zo'n ventiel van een traktor, minigraver, heftruck af of wat dan ook. Een heftrucksloperij kan je ook al helpen. Neem de cilinder van de sight-shift functie, de bedieiningshendel met ventielblok er bij, vraag wat slangen en je bent klaar.
Bijlagen
Voorbeeldje
Voorbeeldje
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: [PROJECT] Zelf houtklover maken

Bericht door JantjeV8 »

Trouwens, ik heb de foto gauw van www.hydraulicworld.nl afgenomen. Laat ik benadrukken dat ik absoluut geen belangen bij dat bedrijf heb, wel goeie ervaringen, dat wel.
tiho
Berichten: 297
Lid geworden op: 07 mei 2011, 15:15

Re: [PROJECT] Zelf houtklover maken

Bericht door tiho »

Mijn zin daarvoor staat twee keer origineel in. Met het blok bedoel ik het aluminium deel met de nippels. Het zwarte blok is de magneetspoel welke deze bedient. Eventueel had je misschien met dit blok wat al een ventielblok is een ander ventiel zoals Jantje V8 toont aan kunnen sturen. Maar dan zou er dus wel een pers en retour aanwezig moeten zijn. Als beide nippels of om de beurt of gelijktijdijg druk geven als de magneetspoel bekrachtigd wordt, zijn dat persuitgangen en heb je geen retour.
LinkerHanden
Berichten: 32
Lid geworden op: 01 jun 2012, 16:15

Re: [PROJECT] Zelf houtklover maken

Bericht door LinkerHanden »

We zijn ondertussen een paar dagen verder. Ik heb de vergaarde kennis eens op me in laten werken.

Voor wat betreft het aluminium deel met de nippels; je opmerking hierover heeft me bijvoorbeeld weer geleerd dat er verschil zit tussen pers er retour.
[EDIT]als dit deel er af haal, haal ik de beperking van 130bar (geschat) er ook af, hoe is dat eigenlijk geregeld met bovengenoemde ventiel (of vergelijkbaar product)? Wat ik eigenlijk wil weten is of ik hiermee geen overdruk kan creeeren wat tot gevaarlijke situaties kan leiden.[/EDIT]

Voor wat betreft het gebruik van 2 cilinders; hoe sluit je die aan? gebruik je in dat geval een ventiel met 2 pers en 2 retour? of zet je een soort splitser op de persuitgang of leiding?


Dan het volgende, ik heb ondertussen verschillende mensen gesproken met een krachtstroom aansluiting thuis. Alleen werd mij tijdens de gesprekken duidelijk dat er verschillende stekkers mogelijk zijn. Ik heb een beetje op internet gezocht, maar nog helder beeld. Ik zie volgens mij 3 stekker types;
1. Platte stekker, volgens mij een oud soort aansluiting
2. Ronde stekker met 4 pinnen
3. Ronde stekker met 5 pinnen
De kabel heeft 4 aders; bruin,zwart, blauw en groen/geel. Diegene ik hierover sprak zei dat ik in dat geval een platte stekker nodig zou hebben, maar ik twijfel hier aan, het motortje is volgens mij nieuwer dan de overgang van die platte stekkers naar nieuwe.
Wie geeft me advies over welke stekker aan te sluiten?
tiho
Berichten: 297
Lid geworden op: 07 mei 2011, 15:15

Re: [PROJECT] Zelf houtklover maken

Bericht door tiho »

Als je dat deel eraf haalt, heb je geen hydrauliek meer.
WVA
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 jun 2012, 21:44

Re: [PROJECT] Zelf houtklover maken

Bericht door WVA »

Echt fantastisch project. Ik heb er het volle vertrouwen in.

Wat ik me nu afvroeg was of niet makkelijker zou zijn om een soort mechanische kliefmachine te bouwen? Een beetje zoals een guillotine, waarbij je dan het gewicht/bijl (dat waarschijnlijk best wel zwaar moet zijn) met allerlei katrolletjes ofzoiets naar boven kunt trekken om het dan te laten vallen. Ik weet niet of het mogelijk is en uiteraard vraagt het nog steeds enige fysieke arbeid, maar volgens mij kan je de kracht die je moet uitoefenen om de bijl de hoogte in te trekken wel minimaliseren door gebruik te maken van katrollen.
JW te R
Berichten: 144
Lid geworden op: 08 okt 2010, 11:36

Re: [PROJECT] Zelf houtklover maken

Bericht door JW te R »

WVA schreef:... guillotine ...
Tel je wel je vingers na voordat je hout gaat kloven?
Dat idee klinkt ongeveer net zo veilig als deze machine.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: [PROJECT] Zelf houtklover maken

Bericht door Dutch John »

Ik zie de toegevoegde waarde van kleine hydraulische houtklovers niet zo. Ik mep al jaren met een kloofbijl van 12 euro. Sportschoolbezoek is ook duur. Natuurlijk is kloven een vermoeiende aangelegenheid. Maar niet het slaan zelf, want een goed gemikte bijl valt door het hout. Kloven is een kunst. Als je met een zorgvuldig gekozen eerste slag de spanning uit de klos hebt, is de rest een eitje. Het opzetten van de blokken en afvoeren van gekloofd hout vind ik het vermoeiende deel. En dat moet je bij een kleine hydraulische klover nog steeds zelf doen.

Er zitten altijd wel klossen bij die lastig door te slaan zijn. Ik houd daar met het zagen al rekening mee door bijvoorbeeld tweesprongen tot hapklare schijven te zagen. Een kleine hydraulische klover heeft het met zo'n stukken ook moeilijk. Een heel ander verhaal wordt het als je stammen legt op een machine, die ze afkort, klooft en op een aanhanger draait. Zoiets zou ik nog wel willen huren.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Plaats reactie