[PROJECT] Zelf houtklover maken

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: [PROJECT] Zelf houtklover maken

Bericht door Sandman79 »

een grotere nemen gaat, maar kost me ongeveer dubbel zoveel tov nu ene te nemen, en deze cilinder gaat met mijn pomp en motor heel lekker , maar groter wordt ie direct een stuk trager. En daar heb ik ook weer weinig zin in ;). Eerst eens kijken over een dikke maand se ;).
tiho
Berichten: 297
Lid geworden op: 07 mei 2011, 15:15

Re: [PROJECT] Zelf houtklover maken

Bericht door tiho »

Dat zal toch wel gaan de snelheid, 40 liter voor 1 cilinder is niet zo kinderachtig. Maar idd eerst kijken maar.
tiho
Berichten: 297
Lid geworden op: 07 mei 2011, 15:15

Re: [PROJECT] Zelf houtklover maken

Bericht door tiho »

Zo rondkijkend, zou ik zoiets als deze toch verdomd handig vinden. Hij werkt overigens ook met twee cillinders, welke neem ik aan gekoppeld zijn.

[youtube]EU1sHwvnVso&feature=fvwrel[/youtube]
LinkerHanden
Berichten: 32
Lid geworden op: 01 jun 2012, 16:15

Re: [PROJECT] Zelf houtklover maken

Bericht door LinkerHanden »

tiho schreef:Zo rondkijkend, zou ik zoiets als deze toch verdomd handig vinden. Hij werkt overigens ook met twee cillinders, welke neem ik aan gekoppeld zijn.

[youtube]EU1sHwvnVso&feature=fvwrel[/youtube]
Mooi voorbeeld. Beide cilinders bovenop gemonteerd, wijkt af van mijn gedachte om de 2e (reserve) cilinder onder te monteren. Constructie is ook wat gecompliceerder.
Ik zie het zo voor me dat die piston (of hoe heet zoiets waarmee je het uiteinde vastzet?) waarmee de 2e cilinder vast zit, lost kunt maken en dan de cilinder iets kunt kantelen zodat hij niet "in de weg" kan zitten. mijn gedachte was om het dus onder te monteren, zodat hij 10cm kan zakken.
Ik ben al wat aan het tekenen geslagen, tekeningen volgen.

Wel grappig dat je een aantal verschillende ontwerpkeuzes ziet. Waarschijnlijk mis ik nog veel, maar opvallend is:
- Kloofkruis op het einde of enkele kloofbijl op de cilinder
- de bediening op het bewegende deel of juist niet.

Ik besef me n.a.v. dit filmpje dat de kleine dubbelwerkende cilinder uit de openingspost nog wel eens leuk kan zijn voor het verstellen van het kloofkruis (mocht ik beslissen om een kloofkruis op het einde te monteren ipv op de cilinder.

Qua snelheid vind ik dit voorbeeld niet echt indrukwekkend. Voordat je die 8 stukken hebt ben je toch nog aardig wat tijd kwijt.


Voor ervaringen m.b.t. het ontwerp in het algemeen of het kloofkruis in het bijzonder houd ik me graag aanbevolen.
tiho
Berichten: 297
Lid geworden op: 07 mei 2011, 15:15

Re: [PROJECT] Zelf houtklover maken

Bericht door tiho »

Daar zou je hem voor kunnen gebruiken ja, betekent wel een extra sectie op je ventielenblok. Drie hendels worden het dan voor jou. Piston is belgisch/frans voor cillinder. Hetgeen waarmee je hem vastzet door de kop het lekker simpel een pen.
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: [PROJECT] Zelf houtklover maken

Bericht door Sandman79 »

Die moet ik mij eens nader bekijken. 8)

Afbeelding

Daar wil ik mijne op baseren, alleen iets sneller werkend en dus ook af en toe wat groter hout er door jassen, en een verstelbaar kruis, dat lijk mij handig. Zou ik toch een heel aantal steres op 1 dag mee moeten kunnen zagen en splitten.
En mocht op termijn ik er frequenter gebruik van maken dan gedacht of toch drastisch meer power nodig hebben, kan ik nog altijd een atmosferische diesel erop bouwen, van oude citroen C15d ofzo. Die blokjes kosten ook geen drol, en hebben voldoende vermogen, en dan is de tractor vrij om stukken stam te slepen of gekloofd hout af te voeren...
Spiekerjozef
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 aug 2011, 22:25
Locatie: Haarlo,Achterhoek

Re: [PROJECT] Zelf houtklover maken

Bericht door Spiekerjozef »

Hallo,
wij hebben onze kloofzaagmachine voorzien van een kloofgedeelte in de vorm van een W,hier in hebben we twee enkelwerkende cilinders gelegd die met een ketting met elkaar verbonden zijn.
Het kloofgedeelte werkt om en om,als er hout wordt gekloofd dan trekt de klovende cilinder de andere weer in,het voordeel is dat de cilinders enkelwerkend zijn,en er bijna geen kracht nodig is om de uitgeschoven cilinder weer in te trekken, ook hoef je niet te wachten tot de cilinder is ingeschoven.
Als een cilinder wordt ingetrokken dan gaat de retourolie niet meer door het ventielenblok maar wordt met een drukloos retourklep direct in de olietank geloosd,dit scheelt enorm veel kracht die dan voor het kloven kan worden gebruikt,deze klep wordt bediend door de oliedruk van de andere cilinder.
Het is erg belangrijk om zo weinig mogelijk weerstand onderweg te hebben,het kost veel energie om olie door een klein gaatje te persen.
We hebben een dieselmotor op onze machine gebouwd die iets harder loopt dan stationair,het zaagblad wordt met v snaren aangedreven om zo weinig mogelijk verlies te hebben,het verbruik is enkele liters per uur.
Ook hebben we de pompen zo afgesteld dat we niet onnodig olie aan het rondpompen zijn zonder dat het gebruikt wordt.
Ik heb een filmpje van onze machine toegevoegd ik hoop dat het enigszins duidelijk is,mocht iemand vragen of opmerkingen hebben dan hoor ik dat graag.
De maximale diameter die wij kunnen zagen is 27 cm,dikkere stammen komt bij ons haast niet voor omdat we veel slaghout zagen,dikkere stukken doen we op de ouderwetse manier kleiner maken en gooien het dan in het kloofgedeelte.
De machine verdiend niet de schoonheidsprijs maar wij zijn er erg tevreden mee,ook omdat hij ons weinig heeft gekost omdat we alles van sloopdelen hebben gemaakt.

groet Andre


http://youtu.be/2jTkBUVOKFg
tiho
Berichten: 297
Lid geworden op: 07 mei 2011, 15:15

Re: [PROJECT] Zelf houtklover maken

Bericht door tiho »

Volgens mij gaat bij een dubbelwerkende cilinder de olie ook drukloos weg. Bijna dezelfde manier iig alleen dan door het blok, daar zal je geen kracht door kwijt zijn.

Ziet er wel heel handig uit trouwens.
Laatst gewijzigd door tiho op 24 jun 2012, 21:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: [PROJECT] Zelf houtklover maken

Bericht door kockie »

@ Andre,

Mooi is ie niet, wel wat verbeterpunten, maar hij werkt fantastisch. Daar kan ik alleen nog maar van dromen (in mijn dromen bestaat de machine...). Daar wil ik wel een keer een demonstratie van hebben!

Kockie droomt rustig verder
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: [PROJECT] Zelf houtklover maken

Bericht door benthuis »

Mooi is ie niet, wel wat verbeterpunten, maar hij werkt fantastisch. Daar kan ik alleen nog maar van dromen (in mijn dromen bestaat de machine...). Daar wil ik wel een keer een demonstratie van hebben!
Ha, ha, die demonstratie mag bij gebrek ook wel naast mijn berg 1,5m stammen plaatsvinden!
Stel ik zelfs het hout als demomateriaal beschikbaar!!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Spiekerjozef
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 aug 2011, 22:25
Locatie: Haarlo,Achterhoek

Re: [PROJECT] Zelf houtklover maken

Bericht door Spiekerjozef »

Sorry jongens,ik ga echt niet voor een ander zagen hoor ,die vraag krijgen we al zo vaak,ik heb al zo weinig vrije tijd en te veel projecten.
Maar ik wil best een keer één demonstratie geven als we aan het zagen gaan,is vanuit Zeddam goed te doen Kockie.
Echter zullen jullie dan wel even moeten wachten ik zit nog volop in het brandhout,maar misschien dan mijn maat nog wat gaat zagen,als jullie interesse hebben wil ik dat tzt wel melden.

groet Andre :mrgreen:
tiho
Berichten: 297
Lid geworden op: 07 mei 2011, 15:15

Re: [PROJECT] Zelf houtklover maken

Bericht door tiho »

Je demo staat toch al in je vorige bericht?
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: [PROJECT] Zelf houtklover maken

Bericht door Dutch John »

Spiekerjozef schreef: De machine verdiend niet de schoonheidsprijs maar wij zijn er erg tevreden mee,ook omdat hij ons weinig heeft gekost omdat we alles van sloopdelen hebben gemaakt.
Complimenten! Prachtig principe.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: [PROJECT] Zelf houtklover maken

Bericht door JantjeV8 »

Hij beweegt lekker vlot, ik vind hem erg slim gebouwd. Daar komt toch het nodige puzzelwerk bij kijken.

Wat ik graag zou willen weten, die duw-kokers, zit daar de cilinder ingebouwd of zit de cilinder achter die kokers? Heb je daar nog geleidingsblokken zitten, of is het staal op staal?
Op je bedieningspaneel zie ik 'omvormer', is dat voor de zaag?
tnt
Berichten: 40
Lid geworden op: 11 okt 2010, 12:53

Re: [PROJECT] Zelf houtklover maken

Bericht door tnt »

misschien kunnen jullie hier wat mee

https://www.bva-auctions.com/auction/ca ... 560/265890

TnT
Plaats reactie