Omvang en vochtigheid stookhout

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
RuudBalk
Berichten: 114
Lid geworden op: 21 feb 2012, 12:29

Omvang en vochtigheid stookhout

Bericht door RuudBalk »

Hallo,

Ik ben Ruud Balk en nieuw. Er zijn al heel wat bezoeken aan dit forum voorafgegaan, maar nu heb ik mij dan toch maar aangemeld.

Mijn kachel is een Svendsen 1, rendement 85% en een CO-gehalte van 0,06% bij 13%O² .... volgens de Oostenrijkse test.

Hout zagen/kloven/opslaan/stoken is dus mijn hobby en wat ik dan nog wil bereiken is een zo schoon mogelijke stook, als de test.

En ik zit nog steeds met vragen, en dat komt vooral door al die tegenstrijdige informatie.

Ik wil beginnen met dikte van het hout. Dat zou moeten varieren van polsdik (hoe dik is dat?) tot zo dik mogelijk.
Mijn stelling: zo dun mogelijk, en als ik in mijn kachel 1 kg stook, dan 4x3 met wat dunners om aan het gewicht te komen. De zuurstof kan dan overal bij. Dat hierdoor mogelijk sneller gevuld moet worden speelt geen rol, doel is schone verbranding. (Hout is droog, zie volgende punt.)
Klopt mijn stelling?

En dan de vochtigheid van het hout.
Mijn stelling is dat -zo dat mogelijk zou zijn- het hout 100% droog moet zijn. Zo wordt het negatieve deel, de verdamping van het vocht, overgeslagen.
Echter, ik lees ergens dat te droog niet goed zou zijn. Het zou te snel en onvolledig verbranden. Elders wordt bezworen dat 15-20% zaligmakend is.
Kijk je naar houtbriketten dan is er sprake "zeer droog", 5%, 8%, 8-10%. En daar wordt dan reclame mee gemaakt omdat het zo'n schone verbranding zou geven. Het mooiste is de verbrandingswaarde van de Pini-kay briketten die 5,2 kWh/kg zou zijn ... m.i. een waarde die bij 100% droog hoort.
Klopt mijn stelling?

Groet, Ruud.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Omvang en vochtigheid stookhout

Bericht door peterberg »

Hallo Ruud, welkom op het forum.
RuudBalk schreef:Ik wil beginnen met dikte van het hout. Dat zou moeten varieren van polsdik (hoe dik is dat?) tot zo dik mogelijk. Mijn stelling: zo dun mogelijk, en als ik in mijn kachel 1 kg stook, dan 4x3 met wat dunners om aan het gewicht te komen. De zuurstof kan dan overal bij. Dat hierdoor mogelijk sneller gevuld moet worden speelt geen rol, doel is schone verbranding. (Hout is droog, zie volgende punt.) Klopt mijn stelling?
Ermm... Bedoel je met 4x3 een stuk hout van 10x7,5 cm? De zuurstof moet (vooral) boven het verhitte hout toegevoerd worden. Het hout zelf brandt eigenlijk niet, de gasvormige producten die er vanaf komen des te meer. Voor de rest klopt jouw stelling wel. En polsdik zou ik een 2x3 noemen, dat is 5x7,5 cm. (Niet dat mijn polsen zo dik zijn, maar ik ken mensen waarbij dat wel zo is.)
RuudBalk schreef:En dan de vochtigheid van het hout.
Mijn stelling is dat -zo dat mogelijk zou zijn- het hout 100% droog moet zijn. Zo wordt het negatieve deel, de verdamping van het vocht, overgeslagen. Echter, ik lees ergens dat te droog niet goed zou zijn. Het zou te snel en onvolledig verbranden. Elders wordt bezworen dat 15-20% zaligmakend is. Kijk je naar houtbriketten dan is er sprake "zeer droog", 5%, 8%, 8-10%. En daar wordt dan reclame mee gemaakt omdat het zo'n schone verbranding zou geven. Het mooiste is de verbrandingswaarde van de Pini-kay briketten die 5,2 kWh/kg zou zijn ... m.i. een waarde die bij 100% droog hoort.
Klopt mijn stelling?
Jouw stelling klopt helemaal, op een natuurkundig niveau. Dat er hier en daar beweerd wordt dat hout te droog kan zijn, is alleen maar omdat de bewuste kachel het niet aan kan en je de boel kapot stookt. Overigens varieert de vochtigheid van hout mee met die van de lucht. Dus 100% droog kan wel, maar gewoon in de buitenlucht is dat niet voor lang.

Vocht wat er niet is hoeft niet verdampt te worden en scheelt dus in de verbrandings waarde van het hout, dat is volkomen juist.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
wouter a
Berichten: 255
Lid geworden op: 11 nov 2009, 15:46
Locatie: Zwaag

Re: Omvang en vochtigheid stookhout

Bericht door wouter a »

@ruudbalk

Ik ga er overwegend van uit dat droog hout betekend dat het hout tussen de 14 en de 20% zit op de vochtmeter die ik gebruik.

Uiteraard is het zo dat er uit 100% droog hout meer energiete halen valt, maar je moet niet vergeten dat het hout tot een acceptabel punt zelf moet drogen. Wil je hout met een vochtigheid van 0% dan zul je eerst energie toe moeten voeren om het vocht er uit te halen, buiten zul je hooguit tot de 14% komen.

Op het moment dat een fabrikant vermeld dat het hout tussen de 14 en 20% moet zitten, wordt er in feite gevraagd om het hout buiten te laten drogen voor zover redelijkerwijs mogelijk is.

Over de dikte van hout, ik adviseer normaal gesproken hout te gebruiken wat je met 1 hand kunt oppakken. Op het moment dat je grotere stukken gebruikt gaat het wel maar ademt het hout moeilijker. Het kan dan gebeuren dat het op een lager pitje gaat branden zodat de kerntemperatuur zakt en de verbranding zelf dus onvolledig wordt.


met vriendelijke groet,
wouter A
Als uitvinders iets uitvinden om uitvindingen uit te vinden vinden ze de uitvinding der uitvindingen uit.
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: Omvang en vochtigheid stookhout

Bericht door Blijfhopen »

Dit is onderhand een eeuwigdurend onderwerp aan het worden.

Vandaar: We vragen of iemand (Ik denk aan een zeker iemand) een set hout wil bedenken : afmetingen (lxbxh), soort, stapelwijze, relatieve vochtigheid.
Dat wordt dan het "Testpakket NL hout ".
Dat pakket wordt getest in verschillende gemeengoed zijnde kachels. Uiteraard onder strenge testcondities:gecalibreerde meetapparatuur-verschillende runs-consensus over de condities .
Een en ander nader te bepalen door een groepje doorgewinterde en doorgekloofde stookfanaten.
Alle resultaten zijn openbaar.
Dat kost wat. Hout, reizen, afschrijving en kosten testapparatuur.
Ik begin: met het beschikbaar stellen van mijn gemodificeerde Bergkachel en het transport van de tester over 300 km. :) 8) .
Gerard de Jonge
GdeJ denkt met u mee.
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: Omvang en vochtigheid stookhout

Bericht door gerard »

Ik ben het met wouter a eens. In Nederland kun je de 14% als ongeveer het maximaal haalbare zien voor gewoon gekloofd en luchtgedroogd haardhout. Is het buiten eenmaal maximaal gedroogd, en heb je de mogelijkheid om het daarna binnen op te slaan, dan kun je nog een wat lager percentage behalen. 100% droog zul je alleen bereiken als je onder zeer gecontroleerde omstandigheden het hout geforceerd droogt. Daarna dien je het luchtdicht te verpakken. Doe je dit niet, dan zal de vochtigheid weer toenemen onder invloed van de luchtvochtigheid.
Polsdik hout?….ongeveer zo dik als een gemiddelde pols, lijkt me.
Groet,
Gerard
bertocello
Berichten: 250
Lid geworden op: 28 nov 2009, 22:10

Re: Omvang en vochtigheid stookhout

Bericht door bertocello »

Ik ben met mijn hoogrendementskachel ook voorstander van "polsdik" hout.
Echter, ik stook met dubbel polsdik hout maar ik knot op de lengte tot 2/3.
Dit betekent dat ik de maximale lengte die mijn kachel kan hebben (32cm.) X 2/3 doe = 22 cm.
Polsdik X2 is bij benadering 9cmx7cmx22cm.

Bertocello
Gebruikersavatar
Bufferboost
Berichten: 241
Lid geworden op: 21 nov 2008, 15:40

Re: Omvang en vochtigheid stookhout

Bericht door Bufferboost »

Tja, met polsdik hout maak ik mijn kachel aan ... Altijd al een buitenbeentje geweest. Ik stook hout van max 25 x 30 cm. (lengte 100 - 120 cm.) want anders past het niet meer makkelijk door de laadopening en wordt het zwaar op te tillen :D .

Inderdaad zoals Peter al aangaf resulteert een stook met polsdik hout bij mij tot heftige stook, i.e., uitlaatgastemperatuur van ca 350-400 C. en zelfs zichtbare rookproductie. Inderdaad kan de 80 kW vergasser dat dan niet aan dus en zou er eigenlijk een groter debiet via de aanvoer moeten lopen om de kachel "af te koelen" (leidingen zijn overigens nu al 2-duims). Daarentegen resulteert het afvullen (na opstoken uiteraard) van de vergasser met zo'n 6 dikke balken (bij elkaar ongeveer 70 kilo) tot een ruim 6 uur durende uitstekende batchverbranding, zonder zichtbare rook en uitlaatgastemperatuur van ca. 200 C.

Mijn ervaring is gewoon dat een goed kolenbed grote zware stukken hout prima aankan met minimale asproductie.


Groet Hans
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Omvang en vochtigheid stookhout

Bericht door Dutch John »

Vergassers mag je meestal op slechts een smal vermogensbereik stoken. Daarom geldt voor vergassers dat elk vermogen, gecombineerd met de bouwwijze, vraagt om een specifieke maat hout. Voor gewone kachels geldt dat wat minder, maar algemeen kun je stellen: hoe groter de kachel en het vermogen, des te dikker en langer het hout kan en moet zijn.

Daarbij is het vochtgehalte en de soort ook nog van invloed. En waar je ergens in de stookcyclus zit: aanmaken, aanhouden, even snel vermogen opbouwen of opnieuw opstoken. Een universele richtlijn is dus niet te geven. Observeer en leer.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
RuudBalk
Berichten: 114
Lid geworden op: 21 feb 2012, 12:29

Re: Omvang en vochtigheid stookhout

Bericht door RuudBalk »

Hallo lezers,

Ergens wordt gesteld dat hout vocht aantrekt. Zo zou dan 100% droog niet kunnen. Dat zal dan wel, een paar procenten zal niet zo'n probleem zijn.

Maar waar ik nou toch steeds aan denk is het volgende. In mijn huiskamer met een relatieve vochtigheid van zo'n 60-70% staat wat grenen/vuren meubilair. Steek ik daar mijn Morsø vochtigheidsmeter in dan is het resultaat 0%.

De meter werkt verder wel goed hoor, 10% van buiten gehaald geeft na klieven weer een hoger percentage, precies zoals te verwachten.

Hoe kan dat nou?

Ruud.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Omvang en vochtigheid stookhout

Bericht door JantjeV8 »

dauwpunt in combinatie met omgevingstemperatuur

Hout wat buiten ligt, gaat met de omgevingstemperatuur mee, altijd iets er achter aan. De lucht koelt af, het hout is nog wat warm van overdag, het vocht in de lucht condenseert op het hout.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Omvang en vochtigheid stookhout

Bericht door ritsaert snijder »

Goedemorgen,
JantjeV8 schreef: het hout is nog wat warm van overdag, het vocht in de lucht condenseert op het hout.
Het vocht condenseert toch op een kouder oppervlak? Als er sprake is van condensatie dan is de lucht toch warmer dan het hout?

groet!
Ritsaert
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
RuudBalk
Berichten: 114
Lid geworden op: 21 feb 2012, 12:29

Re: Omvang en vochtigheid stookhout

Bericht door RuudBalk »

Goedendag,

Inmiddels ben ik er achter gekomen dat de (Europese) laboratoria die houtkachels testen, hout gebruiken dat 12-20% vocht bevat.
Dit percentage zou dan overeenkomen met het drogen aan de lucht.
Nieuwsgierig als ik ben wilde ik dat eens nalezen in EN13240.
Helaas, zoals ik wel EU-Verordeningen en EU-Richtlijnen van internet kan plukken, lukt dat niet met deze norm. Ik moet hem dan bestellen bij NEN voor de vriendschappelijke prijs van € 81,00. Dat gaat me net te ver.

Kan iemand mij vertellen wat hierover in de EN13240 staat? Ik ben dan vooral benieuwd wat indertijd de motivatie is geweest om van 12-20% uit te gaan.

En dan wil ik gaan meten, specifiek voor mijn kachel, met "0"%, 10% en 20% vocht. Een meter kopen kost al gauw zo'n € 700,00 ... een bedrijf vraagt € 300,00 ... huren voor een week kost € 99,00 (waarschijnlijk ex BTW + reiskosten).
Is er mogelijk een andere optie?

Groet,
Ruud.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Omvang en vochtigheid stookhout

Bericht door JantjeV8 »

ritsaert snijder schreef:Goedemorgen,
JantjeV8 schreef: het hout is nog wat warm van overdag, het vocht in de lucht condenseert op het hout.
Het vocht condenseert toch op een kouder oppervlak? Als er sprake is van condensatie dan is de lucht toch warmer dan het hout?

groet!
Ritsaert
Ja, maar 's-ochtends is het andersom
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Omvang en vochtigheid stookhout

Bericht door ritsaert snijder »

goedenavond,
Volgens mij is het condenseren op een koud oppervlak een natuurwet, die kan niet andersom. En andersom kan het hout ook niet condenseren op de lucht. Ik ben geen natuurkundige maar misschien kan je het uitleggen?
Ritsaert
groet!

Ritsaert
Plaats reactie