Wasdroger overbodige luxe voor houtstokers

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Wasdroger overbodige luxe voor houtstokers

Bericht door Dutch John »

Hallo,

Een tijdje geleden hebben wij onze elektrische wasdroger opgeruimd en vervangen door een "sheila maid". Voor een voorbeeld zie: http://www.castinstyle.co.uk/product.ph ... 0d210c8b00 .

Uiteraard is zoiets ook eenvoudig zelf te fabriceren. Een hoog plafond is wel noodzakelijk. Voor houtstokers is binnen was drogen geen probleem, daar de luchtvochtigheid toch meestal (te) laag is. Bij ons hangt het ding in de keuken en voegt het nog wat moois toe aan het interieur. In een moderne huiskamer is het esthetisch wat minder verantwoord.....

Aldus probeer ik jaar op jaar de elektrarekening te drukken, wat steeds lukt. Ik durf het bijna niet te bekennen, maar we hebben nog steeds een energievreter in huis; een waterbed....Schaamte, schaamte, maar ik vertik er afstand van te doen. Welnu, we hebben gratis warmte over, dus dit moet anders. Zit te denken aan een cv loop met een klein vlak radiatortje onder de waterzak. Een en ander geregeld met een soort vloerverwarmingsunit. Echter zonder pomp, want anders schiet het nog niet op. Iemand wel eens geprobeerd?

Groet,
John
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Bericht door chathanky »

De was binnen drogen kost ook energie. :D
Wel wat minder als een condensdroger en nog minder dan een wasdroger.
Gratis is het in iedergeval niet.

Ik heb nooit gratis warmte over, hoe bedoel je dat?
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Bericht door Dutch John »

chathanky schreef: Ik heb nooit gratis warmte over, hoe bedoel je dat?
Hout is voor mij nagenoeg voor niets. Het wordt gratis gebracht en af en toe waait op het eigen erf wat om, zoals vorige week. Hoef het alleen af te korten en te kloven. Dit werk tel ik niet. Soort nuttig fittness. Kost op jaarbasis alleen 5 liter benzine voor de zaag.

Daarom zou het mooi zijn om, ten koste van CO2-neutrale warmte, fossiele elektriciteit te sparen.

Groet,
John
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Bericht door kees »

chathanky schreef:De was binnen drogen kost ook energie. :D
Wel wat minder als een condensdroger en nog minder dan een wasdroger.
Gratis is het in iedergeval niet.

Ik heb nooit gratis warmte over, hoe bedoel je dat?
de aanmoedigingsprijs voor jou uitgedeeld?
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Bericht door chathanky »

kees schreef:
chathanky schreef:De was binnen drogen kost ook energie. :D
Wel wat minder als een condensdroger en nog minder dan een wasdroger.
Gratis is het in iedergeval niet.

Ik heb nooit gratis warmte over, hoe bedoel je dat?
de aanmoedigingsprijs voor jou uitgedeeld?
Is dat een vraag? Ik snap niet wat je bedoeld Kees.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

Kees houdt wel van een beetje stoken en heeft daar lang niet altijd hout voor nodig...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Bericht door kees »

chathanky schreef:
kees schreef:
chathanky schreef:De was binnen drogen kost ook energie. :D
Wel wat minder als een condensdroger en nog minder dan een wasdroger.
Gratis is het in iedergeval niet.

Ik heb nooit gratis warmte over, hoe bedoel je dat?
de aanmoedigingsprijs voor jou uitgedeeld?
Is dat een vraag? Ik snap niet wat je bedoeld Kees.
wat Kees bedoelt?
Vond het meer ontmoedigend qua opmerking.
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Bericht door chathanky »

Nee hoor, een eerlijke waarschuwing.
Er zijn volksstammen die denken dat het niks kost. :wink:

Nu eerst een pilsbier, die wordt nu wel gratis gekoeld. :lol:
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Bericht door Chicken Power »

Dutch John,

Naar je tweede punt, heb ik voor de forumhelderheid een nieuw draadje aangemaakt, specifiek over dat onderwerp, graag daaronder verder reageren!

viewtopic.php?t=244
kees schreef:
chathanky schreef:
kees schreef: de aanmoedigingsprijs voor jou uitgedeeld?
Is dat een vraag? Ik snap niet wat je bedoeld Kees.
Dat heb ik wel met meer van die bergen oneliners; het voegt verdomd weinig toe. Zelfs qua humor zie ik het niet; lijkt me soms een oude achtergebleven verwrokte hippie van de laatste generatie die op slecht gras draait.
kees schreef:wat Kees bedoelt?
Vond het meer ontmoedigend qua opmerking.
Nee zeg, dat Robert Long dood is, daar helpen we de mensheid mee verder!
chathanky schreef:Nee hoor, een eerlijke waarschuwing.
Er zijn volksstammen die denken dat het niks kost. :wink:

Nu eerst een pilsbier, die wordt nu wel gratis gekoeld. :lol:
Dat heet nou realisme, al kunnen we het vet niet eens zijn. Daar neem ik d’r ook een op.
kockie schreef:Kees houdt wel van een beetje stoken en heeft daar lang niet altijd hout voor nodig...
Mag ik je even duiden op een wel zeer memorabel bericht?

“De commandant van de vrijwillige brandweer van de gemeente Juinen deelt, bij monde van wethouder Hekking mede, dat, gezien het thans transparante karakter van dit evenement, er ter leering ende vooral ter vermaeckelijckheit, waarbij aspecten van veiligheid, milieubescherming/besef en kostenaspect, binnen deze situatie, gekozen is voor een geconditioneerde en gefaseerde procedure, teneinde deze natuurvervalsing met wortel en tak dermate te immobiliseren, zodat voortplanting in de toekomst niet meer mogelijk is. Derhalve wordt nu met natuurvriendelijk gedenatureerde ethanol nageblust, waarbij naar verwachting zelfs de laatste restjes vervuiling op een gepaste manier geneutraliseerd worden.”

Goeiemorgen!

Groet, Cp
Laatst gewijzigd door Chicken Power op 24 jan 2007, 11:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Re: Wasdroger overbodige luxe voor houtstokers

Bericht door Dirk Bauwens »

Dutch John schreef: Een tijdje geleden hebben wij onze elektrische wasdroger opgeruimd en vervangen door een "sheila maid". Voor een voorbeeld zie: http://www.castinstyle.co.uk/product.ph ... 0d210c8b00 .

Uiteraard is zoiets ook eenvoudig zelf te fabriceren. Een hoog plafond is wel noodzakelijk. Voor houtstokers is binnen was drogen geen probleem, daar de luchtvochtigheid toch meestal (te) laag is. Bij ons hangt het ding in de keuken en voegt het nog wat moois toe aan het interieur. In een moderne huiskamer is het esthetisch wat minder verantwoord...
Op dit moment drogen wij meestal de was op onze erg goed verluchte zolder.
Bij te hoge luchtvochtigheid gebruiken wij een met LPG verwarmde droogkast.
Onze toekomstplannen zijn om alle was te drogen in een (nog te bouwen) houtgestookte sauna.

Dirk
Plaats reactie