Een warmtewisselaar van een boiler maken.

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens » 25 jan 2007, 17:08

frans schreef:...Dit zolang niet al de 15 liter water is omgezet in waterdamp.
Hoeveel hout moet ik daarvoor moeten verbranden?...
1 kg hout kan 6 kg water verdampen.

15 liter water kunnen dus worden verdampt door het verbranden van 15:6=2,5 kg hout.

Dirk

Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Bericht door Chicken Power » 25 jan 2007, 18:22

Hoi Frans!
frans schreef:Hallo CP.
Het gesloten systeem dat ik maak bevat antievries.
Dat wordt natuurlijk ingegeven door je zonnesysteem. Ik ben d’r alleen niet zo wild op om die antivries ook door de rest van je systeem te laten lopen. Zeker niet met kunststof vloerverwarmingsslangen. Daarnaast moet je waarschijnlijk als eis van de drinkwaterleverancier, zorgen voor een ‘dubbele systeemscheiding’ tussen antivries en drinkwater.

Vandaar mijn idee om je klassieke CV waterstroom als primair circuit te benaderen, en de beide andere (zonnecollector en tegelkachel) daar secundair middels platenwisselaars (of indirect gestookte boilers, is allemaal buffercapaciteit) aanvast te knopen.
frans schreef:De keten gaat pas op een hogere temperatuur de extra warmte afstaan naar de vloer. Er gaat dan een pomp draaien t.g.v. een thermostaat
Studeer nog eens effe op m’n idee van de drie temperatuurniveaus; hoog (voor je tapwater), midden(voor je radiatoren) en laag(voor je vloerverwarming).

Tip van de sluier: In je benadering, die trouwens heel goed te begrijpen is, wil je eigenlijk switchen van zomerbedrijf met de zonnecollector naar winterbedrijf met de tegelkachel. Echter het temperatuursniveau van beide is totaal verschillend. Daar moet je in je ontwerp rekening mee houden en vooral gebruik van maken.

Door dat switchen laat je zeker zonnewinsten in de winter liggen! Je collector kan ook in de winter zeker wat betekenen voor je tapwater, en als het niet al te koud wordt ook voor je vloerverwarming. Met die anti- vries blijft ie het echt wel doen hoor!
frans schreef:Dit omdat anders mijn boiler zijn warmte juist weer kwijt zal raken.
Dat wilde ik ondervangen met de inregelkraan in de retour naar je kachel WW, zo zorg je er voor dat er niet teveel water doorkomt waarbij de rookgassen te sterk onderkoelt raken. CV thermometers van de oud ijzerboer op aanvoer en retour. En dan maar kijken wat er gebeurt Eerst eens half open en dan handelen naar welbevinden. Lijkt mij ideaal als je een uittrede temperatuur hebt van tussen de 75 en 80 graden.

Mooie delta T voor je tapwater, en nog genoeg reserve zodat je water niet te snel aan de kook slaat.
frans schreef:N.b. Ik kies hiervoor omdat dit een simpele manier is om ook mijn vloer te verwarmen en het is de eerste veiligheid om de temperatuur van de gehele keten niet hoger te laten oplopen dan ca.65 a 70C.
Voor je VV al veels te warm, en voor je tapwater weer te laag.
frans schreef:Als de boiler warm is zal deze niet veel extra warmte meer afnemen.
De kachel WWboiler van de rookgassen?
frans schreef:Het door mij gewenste naijl effect van de warmte wisselaar bij de kachel is om een niet te heftige afkoeling van de rook te krijgen. Dit is slecht voor het rendement maar goed om geen condensatie problemen te krijgen. En.... ik heb hout genoeg.
Dat is ook het leuke van dit ontwerp, heb het eerder toegepast gezien bij Viesmann ketels (grote). Om condensatie te vermijden werd er eigenlijk nog een pijp in de feitelijke vlampijp gestoken, die maakte naar het eind toe steeds minder contact met de eigenlijke vlampijp. Tweeschalig verwarmt oppervlak noemden ze dat toen. Bij jou is de tweede schaal dus de tussenmedia (boilerwand en water van het open gedeelte).
frans schreef:Ik kies nu voor de driewegklep .m.a.w. De cirkulatie domweg afsluiten is niet mogelijk.
In het gesloten deel van de installatie. Had nog een ander idee, tweeweg klep en terugslag klep. Als vragende boiler/WW nodig heeft gaat tweeweg klep open. Na tweewegklep in doorgaande leiding terugslagklep. Als klep openstaat is weerstand over boiler/ WW minder dan terugslagklep. Wordt dus ‘gepassed- by’. :idea:
frans schreef:Het systeem is open!
De warmtewissel boiler is aan een kant aan de waterleiding verbonden maar de "afvoer" van die zelfde boiler is dus open. m.a.w. als die boiler te heet zou worden dan zal via de klep koud water door die boiler gaan lopen. M.a.w. Een open systeem met extra beveiliging.
Prima! Je weet nu om geen gezeur te krijgen met verzekering en zo, dat de diameter van de verbinding naar de atmosfeer dan wel 28 mm moet zijn. Je bedoelt dus spuien met koud leidingwater? Hoe wordt die klep bekrachtigt; dit is dan toch een andere dan je driewegklep?
frans schreef:En mocht ook de waterleiding op het zelfde ogenblik drukloos zijn of de klep niet werken o.i.d. dan gaat de inhoud van het vat koken.
Maar ook dan zal de temperatuur van mijn gesloten antievries deel niet warmer kunnen worden dan ca.100C. Dit zolang niet al de 15 liter water is omgezet in waterdamp.
Helemaal mee eens! En dan wordt het oppervlak van de spiraal nog niet eens direct door de hete rookgassen omspoelt.
frans schreef:Hoeveel hout moet ik daarvoor moeten verbranden?
Dat zou dan de kritische grens zijn.
Geen idee! Uitvogelstrategie is denk de hoeveelheid van een stookbeurt/ kachellading te wegen en kijken hoelang dat brand. Dat gewicht maal de verbrandingswaarde van dat hout, maal een nog te verzinnen factor voor de afgifte in je kachel primair (0,6 – 0,75?). Zou de beschikbare hoeveelheid warmte in je nakoeler zijn. Die werkt denk ook met het zelfde rendement. Met de uitkomst daarvan is weer te berekenen hoeveel liter water je daarmee aan de kook krijgt.

Dirk, Chathankey, wat vinden jullie van deze benadering? En weten jullie d’r wat aan te rekenen?

Groet, Cp

Gebruikersavatar
frans
Berichten: 675
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland
Contacteer:

Bericht door frans » 26 jan 2007, 23:35

De eis van een pijp met de diameter van 28 mm. als overloop roept een vraag op.
Ik zou verwachten dat er een relatie met het verwarmingsvermogen zou moeten zijn?
N.b. ik heb een aangepast schema en de eerste foto's geplaatst.
Voor al de duidelijkheid, alleen de waterkring die o.a. in de zonnecollector stroomt is voorzien van antivries.
De druk van die kring is lager dan de waterleiding druk en voorzien van een drukmeter ter controle.

http://www.nietvergeten.com/boiler/boiler.htm

Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens » 27 jan 2007, 01:02

frans schreef:De eis van een pijp met de diameter van 28 mm. als overloop roept een vraag op...
Misschien om te verhinderen dat bij stoomvorming de buis gaat functioneren als bubble-pomp?

Dirk

Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Bericht door Chicken Power » 27 jan 2007, 01:02

Dat zeg ik, ATAG! :lol:

Alleen effe 1 probleempje: de aansluitingen van je spiraal zijn niet gelast, maar aan de boiler geplakt.

Dat stuk moet ver buiten de rookgassenstroom blijven!

Groet, Cp

chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Bericht door chathanky » 27 jan 2007, 10:11

Ik had dit draadje nog niet doorgenomen, maar hier nu even mijn snelle beoordeling:

1 op het schema mis ik een expansievoorziening aan de secundaire zijde, volgens tekening uitvoeren betekend schade aan je installatie.

2 Ik denk niet dat je voldoende warmte kunt opwekken om zowel de cv als tapwater te voorzien, de overdracht van hete rookgassen aan het vat is zo gezien veel te weinig en mijn inschatting is dat je niet meer dan 2 a 3 kw warmte er mee kunt opwekken.

3 Is het wenselijk dat het mogelijkheid is om je warmte uit de grote tapboiler te onttrekken, ik weet wel dat er gecombineerde vaten zijn die niet anders werken maar die hebben een naverwarmer als je warmte te kort komt.

4 De ruimte waar de wisselaar staat zou volgens de tekening alleen door de rookgas aan de bovenzijde van de wisselaar verwarmd worden en nauwelijks aan de onderzijde. Reden is omdat er in een dergelijke "kamer"een groot temperatuursgradient heerst.

Ik zal als ik tijd heb eens kijken of ik een berekening kan maken met de verwachte opbrengst.
Ik ben bang dat dit systeem niet voeldoende goed gaat werken.

Een belangrijke factor is om te weten wat je vermogen van de kachel is.
Een slecht renderende houtkachel als voorbeeld genomen van 6 kw netto afgegeven vermogen zal nog zo`n 3 tot 6 kw over hebben voor het verwarmen van de wisselaar. mijn idee te kort om dit hele project van warmte te voorzien.

Gebruikersavatar
frans
Berichten: 675
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland
Contacteer:

Bericht door frans » 27 jan 2007, 10:47

De ene ww is idd geplakt? maar de andere ( ligt op de foto bij de kachel , ouder type?) is gelast en wordt in de rook gassen geplaatst.
Het gesloten systeem is al reeds van een expansievat plus drukmeter voorzien. (vergeten bij te tekenen) Is nu aangepast.
Tijdens de bouw zal mijn doel zijn om een zo goed mogelijke verdeling van de rookgassen zijn.
Experimenteren blijft altijd leuk.

Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens » 27 jan 2007, 14:26

frans schreef:...Tijdens de bouw zal mijn doel zijn om een zo goed mogelijke verdeling van de rookgassen zijn...
Frans,

Omdat er meer energieoverdracht gebeurt bij een groter temperatuursverschil, is het nuttig is om de ruimte, waarin je de warmtewisselende boiler wil plaatsen, hoger te maken.
Zodat de onderkant van de boiler zich boven de schoorsteen-inlaat kan bevinden. Op die manier zul je de heetste gassen 'vangen', voordat ze te-weinig-afgekoeld in de schoorsteen verdwijnen.

Dirk

Gebruikersavatar
frans
Berichten: 675
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland
Contacteer:

Bericht door frans » 27 jan 2007, 18:57

Hallo Dirk,

Ik probeer een maximaal rendement te pakken en ook moet ik toch de schoorsteen kunnen vegen.
Door jou opmerking heb ik toch weer wat bedacht om dat te combineren.

groet,
Frans.

Gebruikersavatar
frans
Berichten: 675
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland
Contacteer:

Bericht door frans » 30 jan 2007, 20:45

Wat nieuwe foto's geplaatst van de omkasting bouw voor de warmtewisselaar.
http://www.nietvergeten.com/boiler/boiler.htm

Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens » 31 jan 2007, 23:52

Je gaat er flink tegenaan, Frans! Proficiat.

Misschien is het nuttig om eerst eens te stoken zonder boiler erin. Om te zien of er nog voldoende trek overblijft.

Dirk

Gebruikersavatar
frans
Berichten: 675
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland
Contacteer:

Bericht door frans » 01 feb 2007, 09:48

De trek zal bij mij geen probleem opleveren Dirk.
Ik heb het geheel in mijn hok staan en daar heb ik een regelbare omgekeerde ventilator toegepast.
Daarmee maak ik overdruk in het hok.
In principe om de kachel te starten maar nu kan ik hem gebruiken als turbo!!

Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens » 01 feb 2007, 15:45

frans schreef:...een regelbare omgekeerde ventilator...
Daarmee maak ik overdruk in het hok.
Wat een mogelijkheden heb je!
Op die manier voldoende overdruk krijgen in een normaal huis, is haast onmogelijk.

Dirk

Gebruikersavatar
frans
Berichten: 675
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland
Contacteer:

Bericht door frans » 04 feb 2007, 19:15

Voor de belangstellenden, ik heb weer een aantal foto's geplaatst.
De boiler als ww werkt naar tevredenheid.
De uitgaande temperatuur naar de schoorsteen blijft onder de 100C.
Het rendement van het kacheltje is door deze aktie in ieder geval behoorlijk gestegen.
groet,
Frans.

Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens » 05 feb 2007, 11:25

frans schreef:...De uitgaande temperatuur naar de schoorsteen blijft onder de 100C...
Frans,

Is het met je nieuwe opstelling nu noodzakelijk geworden om de ventilator altijd te laten aanstaan?

(Puik en vindingrijk werk overigens!)

Dirk

Plaats reactie