Een warmtewisselaar van een boiler maken.

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

mickenhans schreef:...Dirk...Zijn berekening klopt, maar er is ook 20 kW (piek) door het verbranden van hout toegevoerd, en die laat hij buiten beschouwing bij het bepalen van de COP...
Hans, ik gebruikte noch insinueerde ooit het woord of het begrip COP. Chicken Power noemde dat woord en tracht sindsdien de discussie in die richting te sturen. Hij heeft zelfs al het woord "perpetuum mobile" gebruikt! De hele "discussie" wordt veroorzaakt door het voortdurend misinterpreteren (verdraaien is hier beter op zijn plaats) van mijn eenvoudige (onmogelijk mis te verstane) woorden.

Ik schreef in post 3624:
Alle rookgassen die de perfecte kachel verlaten, hebben immers dezelfde temperatuur als de omgevingslucht.


Ik heb en blijf het daarna overduidelijk hebben over de maximale uitwisseling van warmte met de rookgassen. Dat is iets wat met een gebruikelijke schoorsteen, die op warmte werkt, niet mogelijk is, echter wél met een ventilator. Dat heb ik tot op heden, tot treurens toe, moeten herhalen.

Dirk
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Bericht door chathanky »

Het zou mooi zijn als dit te verwezelijken is.
Ik vraag me af waar de kachel gaat dichtslibben, je zal toch ergens in de rookgasweg een punt tegenkomen waar rookgassen niet bestaande uit water gaat afzetten.
Naverbranden lukt niet omdat de temperaturen te laag zijn om zich te laten binden aan zuurstof.

Wat wel weer mee zit is dat je niet afhankelijk bent van droog hout, of dit nu 20 of 40% vocht bevat maakt geen biet meer uit.
mickenhans
Berichten: 114
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:58
Locatie: Elburg

Bericht door mickenhans »

Oke Dirk ik heb je boodschap begrepen. Dat je kunt afkoelen tot buitentemperatuur is inderdaad geen probleem, in mijn oude schuur ging de kachelpijp recht achter de kachel door de buitenmuur en dan omhoog, ongeisoleerd. In de bocht, buiten, had ik een 1/2" sok onder aangelast met een stukje pijp eraan, die pijp eindigde onder waternivo in een potje. Daar lekte de creosoot in. De pijp roette natuurlijk behoorlijk, mede door de gebrekkige verbranding :oops: . De kachelpijp was bovenaan altijd aan te raken.
Ik heb toch de indruk dat je CP niet altijd even goed begrijpt. Daarin sta je trouwens niet alleen :o
Je vergelijk 20 Wh/ 20kW is wel een COP waarde overigens maar die term heb je nooit in de mond genomen.
Groetjes,
Hans
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

mickenhans schreef:...Je vergelijk 20 Wh/ 20kW is wel een COP waarde overigens...
Ik denk het niet. Het gebruik van een ventilator kan niet meer energie uit de brandstof halen dan er inzit. Vanaf 100 percent op de bovenwaarde staat de schoorsteenvervangende ventilator machteloos. En alleen boven deze 100 percent is er sprake van een COP in de gebruikelijke zin van het woord.

Dirk
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Bericht door frans »

De nieuwe situatie is in de proef aangeland.
Ik ben van het gebruik van het vat afgestapt.
Nu wordt de al eerder gesugereerde wicu buis toegepast.
n.b. Het blijkt dat de oude "zilveren" guldens prima te gebruiken zijn om deze buis te solderen.
Komende week ga ik nog wat extra buis halen om de ww nog verder te vergroten.
Tijdens de vorige opstelling bleek dat de verbranding ervoor zorgt dat er alleen wegborstelbaar poeder op de ww blijft liggen.
Om deze reden durf ik het aan om te proberen om tot condensatie van de rook te gaan.
En de hok ventilator zorg voor de geforceerde trek.
Tijdens de opstartfase wordt de rook via een klep om de ww heen geleid.
Als veiligheid gaat deze klep dicht bij stroomuitval of bij een over schreiden van de maximale temperatuur.
Aangepaste foto's volgen.
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Bericht door chathanky »

Zorg er voor dat de buizen het stromingspatroon zo goed mogelijk opvangen en dat de uiteindelijke doorstoom over een komt met de oppervlakte van de schoorsteendiameter.

Stel het ook zo op dat je een tegenstroomprincipe krijgt. dit geeft het grootste rendement.

Ik ben benieuwd naar de resultaten.
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Bericht door frans »

Foto's aangepast, en overbodige gewist.
de uiteindelijke doorstoom over een komt met de oppervlakte van de schoorsteendiameter.
Kan je het bovenstaande nog toelichten?
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Bericht door chathanky »

Tussen de buizenstelsel door moet de ruimte voldoende zijn om zo de rookgassen af te voeren. is de afstand te groot dan is de bypassfactor hoog en zal er veel warme rookgassen on afgekoeld de schoorsteen in verdwijnen.
Is de afstand te klein dan worden de rookgassen voldoende afgekoeld maar dan is je rookgasweerstand te groot.

Je zult een goed ontwerp moeten bedenken om met de buizen zo veel mogelijk warmte af te vangen (even simpel gezegd).
Zo ook het inkomende water en uitgaande verwarmde water dienen zo bedacht te worden dat ook de achterliggende deel van het buizenstelsel een zo groot mogelijk verschil in temperatuur is.
Dit is te doen door de aanvoer van koud water aan de kant te plaatsen waar de rookgassen al zijn afgekoeld.
De rookgassen volgen de tegengestelde richting tov. het cv water.

Het voordeel is dat wicu makkelijk naar wens te vormen is.
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Bericht door chathanky »

Zo aan de foto te zien is de stroming dwars over het spiraal.
Het is moeilijk te bepalen wat de temperatuur onder in de ombouw is.
In dit geval maakt het onder of boven aanvangen met opwarmen niet zoveel uit. ruimte is er voldoede omde gassen ongehindert langs de spiralen te laten stromen, persoonlijk denk ik zelfs dat er zo nog te veel warmte niet gebruikt wordt om in contact te komen met de wisselaar.

Met een lage stroming over dit deel is dit heeft de lucht de tijd om warmte af e geven maar als de stroming van rookgas hoog is vindt er veel paserende lucht die zijn warmte niet heeft afgestaan aan de wisselaar.

Dit is op te lossen door de lucht te sturen en zo de weg langs de wisselaar te dwingen of de wisselaar zo aan te passen dat deze de rookgas volgt.

door gebruik te maken van buis is de ruimte veel groter geworden en dit bevordert niet de gedwongenheid om veel lucht in contact te laten komen met de wisselaar.

Ik hoop dat je hier iets mee kan.
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark »

Hoi Frans,

Onze eerste ww was gemaakt van een grootte diameter buis en stond in een lijn naast elkaar haaks op de stromings richting. Nadeel van een grootte diameter dat het water alleen aan de buitenkant van de ww warm werd en niet in de kern. Tijdens het doorstromen mengde deze twee elkaar en water werd weer een stuk koeler.
Bij de tweede werd 9 mm buis gebruikt en een soort labirint gemaakt waar de warme lucht door heen moet. Nu kookt het regelmatig in onze ww. Het ziet er ongeveeer als een autoradiator maar zonder de lamellen maar wel met de buisjes.
Misschien kun je wat met deze info. Bij ons was het ieder geval een wereld van verschil.

mark
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Bericht door frans »

De buisvormige ww zoals ik hem nu heb is nu aan de uiteinden afgesloten.
Daardoor worden de rookgassen voornamelijk tussen de buizen door gevoerd.
Door de oprkingen van CP heb ik het meten nu gelijk goed voorelkaar.
Ik meet nu in de gas stromen.
Handig om toekomstige veranderingen te beoordelen.
Door de vergroting van de ww volgende week zal de koker langer worden en daardoor de stroming tussen de buizen kleiner.
Bovendien heb ik zoveel buis dat het mogelijk is om een dubbele koker te maken.
Ik moet alleen nog altijd in staat zijn om de ww te reinigen.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Bericht door Dutch John »

Hallo,

Op http://www.haustechnikdialog.de/forum.asp?forum=8 staan meerdere artikelen omtrent warmte terugwinning uit rookgassen. Wel in het Duits.

Op http://www.wertstein.de/ staan enkele schema's; "wassertechnik" aanklikken.

En wat denk je hier van: http://www.privatprojekte.de/ . Deze knutselaar presteert het een extra circuit in te bouwen zonder gebruik te maken van een pomp. Stroming door thermosifon en verhindering van stroming door een "warmte rem".

Groet,
John
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Bericht door frans »

Ik heb een nieuwe ww in gebruik genomen.
Zijn weer een aantal foto's geplaatst.
En een tabelletje dat een indruk geeft van de verschillen.
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Bericht door chathanky »

Ziet er goed uit, ik zal je later nog wat tips willen meegeven.
Nu niet zoveel tijd om je project goed te bekijken, de eerste indruk is goed. :wink:
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

frans schreef:Ik heb een nieuwe ww in gebruik genomen.
Zijn weer een aantal foto's geplaatst.
En een tabelletje dat een indruk geeft van de verschillen.
Frans,

Volgens mij is er ook een onderprestatie van deze warmtewisselaar. De rookgastemperaturen blijven blijkbaar aan de hoge kant.

Misschien kan dat verbeterd worden door de rookgasdoorvoer (naar het onderste gedeelte) te verplaatsen richting kachel. Volgens mij krijg je dan een turbulentere gasstroom, waardoor een groter gedeelte van de warmtewisselaar beter omspoeld zal worden.
Bijkomend zou ook het aanbrengen van een centrale cylinder doorheen de warmtewisselaar kunnen helpen.

Natuurlijk, ik heb mooi praten. Jij bent diegene die het doet!

Dirk
Plaats reactie