Hout drogen in een een 'keuken-oven'?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
rom
Berichten: 48
Lid geworden op: 21 nov 2011, 16:51

Hout drogen in een een 'keuken-oven'?

Bericht door rom »

Ik zit met het luxe-probleem dat onze zonnepanelen meer opbrengen dan verwacht, en we dus met een electriciteitsoverschot zitten. Anderzijds hebben we nog geen drooghok voor ons hout.
En als een mens over die 2 problemen begint door te denken, ...

Bestaat er een veilige en propere manier om je stookhout te laten drogen in je oven in de keuken (dus daar waar je je pizza's in bakt :lol: )? Op hete lucht? hoe warm/hoe lang? hoe vermijd je dat het vuil op het hout overal naartoe vliegt? Langs waar ontsnapt in een gemiddelde oven de vochtigheid die vrijkomt bij dit proces?
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Hout drogen in een een 'keuken-oven'?

Bericht door Dutch John »

Hout omzetten in hoogwaardige energie vind ik toegestaan. Hoogwaardige energie verkwisten aan hout kan niet. Een overschot aan elektriciteit lever je terug aan het net. Levert wat op en een ander is er blij mee.

Hout drogen met zonne-energie is prima, zolang je het in de zon legt. En niet via een dure, omslachtige omweg, die waarschijnlijk meer energie kost dan het opbrengt.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
rom
Berichten: 48
Lid geworden op: 21 nov 2011, 16:51

Re: Hout drogen in een een 'keuken-oven'?

Bericht door rom »

zo had ik er in mijn late-uren-overpeinzingen nog niet over nagedacht. Bedankt voor je antwoord :) .
peter1968
Berichten: 62
Lid geworden op: 28 mar 2012, 08:35
Locatie: Peer

Re: Hout drogen in een een 'keuken-oven'?

Bericht door peter1968 »

Kan je dat overschot aan energie dan niet beter meteen gebruiken om je woning te verwarmen ?
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Hout drogen in een een 'keuken-oven'?

Bericht door Tim »

Rom,

Je krijgt toch gewoon betaald voor het surplus aan teruggeleverde stroom? Wellicht niet zoveel als je zou willen, maar altijd wat. Zo niet, dan moet je een andere leverancier zoeken.

Tim
rom
Berichten: 48
Lid geworden op: 21 nov 2011, 16:51

Re: Hout drogen in een een 'keuken-oven'?

Bericht door rom »

Tim, enkel in groenstroomcertificaat, maar voor je 'terugstroom; terugbetaald te krijgen, moet je blijkbaar speciale meter hebben etc etc
Frans1305
Berichten: 32
Lid geworden op: 23 apr 2012, 09:09

Re: Hout drogen in een een 'keuken-oven'?

Bericht door Frans1305 »

Als dit in België is dan krijg je inderdaad alleen maar je eigen verbruik in mindering gebracht.
Alles wat je extra produceert is voor de netbeheerder.

Een aparte meter is enkel voor installaties van meer dan 10kw, maar dan heb je ook geen terug draaiende meter meer.

Zoals Dutch John al aanhaalt is het drogen van hout met een oven verspilling.
opties zijn
- je huis verwarmen met stroom. (electrisch vuurtje)
- investeren in een warmte pomp. (boiler of verwarming voor thuis)
- Je kan een kabel leggen naar de buren. (Ik dacht wel dat dit niet mag)
peter1968
Berichten: 62
Lid geworden op: 28 mar 2012, 08:35
Locatie: Peer

Re: Hout drogen in een een 'keuken-oven'?

Bericht door peter1968 »

Frans1305 schreef:Zoals Dutch John al aanhaalt is het drogen van hout met een oven verspilling.
opties zijn
- je huis verwarmen met stroom. (electrisch vuurtje)
- investeren in een warmte pomp. (boiler of verwarming voor thuis)
- Je kan een kabel leggen naar de buren. (Ik dacht wel dat dit niet mag)
Inderdaad veel zinvoller. En de buren gaan je ook dankbaar zijn. Ik woon langs een fervent houtstoker. In de zomer kan ik genieten van zijn kettingzaag-geluiden. 's Winters zit ik in de stank !!!
Frans1305
Berichten: 32
Lid geworden op: 23 apr 2012, 09:09

Re: Hout drogen in een een 'keuken-oven'?

Bericht door Frans1305 »

peter1968 schreef:Ik woon langs een fervent houtstoker. In de zomer kan ik genieten van zijn kettingzaag-geluiden. 's Winters zit ik in de stank !!!
Voor de kettingzaag weet ik niet meteen een oplossing (eventueel elektrische zaag)
Als je er stank van hebt dan is het een hele slechte stoker, die waarschijnlijk nat hout stookt of andere rommel.
Zelfs met mijn simpele inbouwhaard zie je na een paar minuten zelfs niet meer dat ik aan het stoken ben, en je ruikt het alleen even in het begin (tot deze op temperatuur is)
Ik heb nooit last van mijn buren, maar die stoken zelf ook met hout :D
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Hout drogen in een een 'keuken-oven'?

Bericht door deleted »

Frans1305 schreef:Als dit in België is dan krijg je inderdaad alleen maar je eigen verbruik in mindering gebracht.
Alles wat je extra produceert is voor de netbeheerder.

Een aparte meter is enkel voor installaties van meer dan 10kw, maar dan heb je ook geen terug draaiende meter meer.

Zoals Dutch John al aanhaalt is het drogen van hout met een oven verspilling.
opties zijn
- je huis verwarmen met stroom. (electrisch vuurtje)
- investeren in een warmte pomp. (boiler of verwarming voor thuis)
- Je kan een kabel leggen naar de buren. (Ik dacht wel dat dit niet mag)
Probleem is echter dat overproduktie van de zonnepanelen en de warmtevraag niet matchen.
Het is enkel een cijfermatige ruil. Het moment dat de elektrische verwarming aan gaat komt de electriciteit uit een nucleaire centrale.
Dit soort redeneringen zal het piekvermogen dat in de winter gevraagd wordt eerder doen toenemen dan afnemen in de toekomst. En bijgevolg ook de capaciteit en grootte van de nuclaire installaties ...
Maar allez, de GSC zeggen toch dat we goed bezig zijn ...



G
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Hout drogen in een een 'keuken-oven'?

Bericht door deleted »

peter1968 schreef:Inderdaad veel zinvoller. En de buren gaan je ook dankbaar zijn. Ik woon langs een fervent houtstoker. In de zomer kan ik genieten van zijn kettingzaag-geluiden. 's Winters zit ik in de stank !!!
Dat geeft in ieder geval de mogelijkheid tot directe discussie met de vervuiler die z'n comfort wil handhaven.
Dat recht op antwoord/reactie wordt de volgende generaties niet gegund die met onze nucleaitre afval worden opgezadeld.



G
wouter a
Berichten: 255
Lid geworden op: 11 nov 2009, 15:46
Locatie: Zwaag

Re: Hout drogen in een een 'keuken-oven'?

Bericht door wouter a »

Kun je met het teveel geproduceerde geen buffertank verwarmen voor later gebruik / douche?
Of in de zomer een badje opwarmen (ik weet dat het verkwisting is, maar het gaat dan iig iets sneller als enkel met de zon).

met vriendelijke groet,
Wouter A
Als uitvinders iets uitvinden om uitvindingen uit te vinden vinden ze de uitvinding der uitvindingen uit.
Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

Re: Hout drogen in een een 'keuken-oven'?

Bericht door Mees* »

In dat licht was de uitzending gisteren over cleantech best aardig..........te zien hoe die Chinezen bij BYD bezig zijn accu's te ontwikkelen om alle te veel opgewekte 'zonnestroom' op te kunnen slaan.
Frans1305
Berichten: 32
Lid geworden op: 23 apr 2012, 09:09

Re: Hout drogen in een een 'keuken-oven'?

Bericht door Frans1305 »

Dat zou inderdaad ook een mooie oplossing zijn. Ik zit zelf momenteel ook met dit luxe probleem.

In mijn onwetendheid heb ik mijn heel dak maar volgezet met zonnepanelen, gebaseerd op het vroegere verbruik.
Dit verbruikt was nog toen mijn ouders er woonden.

Ik heb samen met mijn vriendin het stroomfactuur en verbruik kunnen laten dalen tot 1/3. (A++ koelkast en diepvries, geen tuinverlichting, geen vijverpomp, ledlampen hier en daar, ....)

dus ik produceer per jaar ongeveer een 10.000kwh. maar ik verbruik zelf iets van een 3000 a 3500. Dit zal ik pas weten tegen het einde van het jaar. Economisch gezien is het niet zo erg, want zelfs met een teveel aan stroom verdient de installatie zich makkelijk terug.
Alleen heb ik nog geen ecologische oplossing gevonden voor het teveel aan stroom.

wouter a schreef:Kun je met het teveel geproduceerde geen buffertank verwarmen voor later gebruik / douche?
Of in de zomer een badje opwarmen (ik weet dat het verkwisting is, maar het gaat dan iig iets sneller als enkel met de zon).

met vriendelijke groet,
Wouter A
dan zou je een elektrische boiler moeten zetten, wat niet meteen een probleem is zolang je het elektriciteitsnet niet als batterij gebruikt en dat is in België wel toegelaten voor Zonne-installaties kleiner dan 10 kwp. (terug draaiende meter) zie post van gandalf
Plaats reactie