houtkachel bijvullen zonder rook

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
ronaldstolk
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 apr 2012, 20:07

houtkachel bijvullen zonder rook

Bericht door ronaldstolk »

hallo allemaal,

Ik heb een HR houtkachel sinds enkele maanden, geweldig. Het is alleen zo dat bij bijvullen van de kachel wel eens een heel klein beetje rook door de deur ontsnapt de kamer in, als je de deur open doet om hout bij te vullen dus. Ik vroeg me af of er wellicht slimme tips zijn om dat te voorkomen? Of is dat niet mogelijk, en is het niet erg als het bij een heel klein beetje blijft? En het is maar een klein beetje trouwens, maar ik dacht, heel vaak een klein beetje verkleurt op een gegeven moment toch je plafond wat misschien...

Alvast bedankt voor de reacties,

Groeten,

Ronald Stolk
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: houtkachel bijvullen zonder rook

Bericht door kockie »

Hallo Ronald,

Het zou handig zijn om de naam en het type van je kachel te posten, liefst met een link naar een gebruikershandleiding. Iedere kachel is namelijk anders en vereist andere handelingen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
bertocello
Berichten: 250
Lid geworden op: 28 nov 2009, 22:10

Re: houtkachel bijvullen zonder rook

Bericht door bertocello »

Mijn ervaring is dat de HR kachels vanwege de lagere schoorsteentemperatuur ook minder hard lucht naar binnen zuigen als je de kachel open doet, heel waarschijnlijk is je kachel ook nog voorzien van een grote ruit wat het ontsnappen van rook ook al bevorderd.
Tips?... Wacht met bijvullen tot je een roodgloeiende massa (of iets minder) in de kachel hebt liggen voor je bijvult.
Open de deur eerst 2 centimeter en als je merkt dat er lucht naar binnen word gezogen helemaal, NIET met een ruk.
Voorzie dat de tijd dat je hout inlegd zo kort mogelijk is door aangepast hout te gebruiken, een stuk hout van 8 cm. diameter laat zich makkelijker inleggen dan hout van 15 cm.diameter.

greetz Bertocello
ronaldstolk
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 apr 2012, 20:07

Re: houtkachel bijvullen zonder rook

Bericht door ronaldstolk »

Ik heb een Wiking Panoramic. Zie http://wiking.nl/panoramic

Inderdaad een kachel met een zeer grote ruit / deur.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: houtkachel bijvullen zonder rook

Bericht door Albert van WdJ »

@Ronald,

Ik heb dezelfde kachel, nu ruim een jaar in gebruik.
Alleen heet de mijne Wiking Atlanta.

Om zo weinig mogelijk rook in de kamer te krijgen, moet je inderdaad pas de deur openen als er geen vlammen meer zijn.
Maar daarnaast moet je ook eerst de luchtklep helemaal dichtdoen.
De enige lucht die dan kan worden aangezogen, komt via de deuropening.
Wanneer je verder handelt zoals bertocello aangeeft, heb je de minste last.

En een beetje rookgeur hoort er toch wel bij? Dat is het "stookaroma'.
Juist dat geeft je woning een extra dimensie. (en kleur :mrgreen: )

Albert
Change, before you have to.
Plaats reactie