spouwmuur isolatie

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: spouwmuur isolatie

Bericht door deleted »

Beste Ton,

Best eens navragen wat het gebruikte bindmiddel is.
Het is niet correct dat dit bij alle produkten latex is.

Eén voorbeeld: Murisol gebruikt daarvoor ureumformaldehyde.

Er zullen best nog andere produkten op de markt zijn.
Navragen en opzoeken. Of hier nog eens terugkoppelen.

G
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: spouwmuur isolatie

Bericht door willem »

Ton,
hier twee citaten uit een heel verhaal

HR-Termoparels® zijn geëxpandeerde bolletjes polystyreen die in de spouwmuur worden geblazen via gaatjes van 20 mm in de kruising van stoot- en lintvoeg. Vlak voor het inblazen worden ze besproeid met een klein beetje latex (natuurrubber) waardoor de bolletjes zich aan elkaar hechten. Dit geeft na droging een stevige maar flexibele binding tussen de verschillende bolletjes. De isolatieplaat die na droging is ontstaan zakt niet in.

De Termoparels worden met een gepatenteerde en watergedragen lijm op latexbasis gebonden. Deze lijm voldoet aan een aantal belangrijke eisen. De belangrijkste is dat de lijm bestand is tegen het alkalische milieu in de spouwmuur. Als dit niet het geval is, zal de lijm na verloop van tijd oplossen met losse parels in de spouwmuur tot gevolg. Losse parels kunnen wegwaaien en bij eventuele verbouwingswerkzaamheden (muurdoorvoer voor ventilatie, vervangen kozijnen) kan de gehele spouwmuur leeglopen.
Een andere belangrijke eigenschap van de lijm is de brandwerendheid zodat het Termoparel isolatiemateriaal voldoet aan brandklasse 1 volgens NEN 6065 (zie ook brandveiligheid).
pelletpower
Berichten: 3294
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: spouwmuur isolatie

Bericht door pelletpower »

Jan/ Wouter blazen met een ventilator door een gaatje van 20 gaat lastig worden, hier heb je meer druk voor nodig.

Ton, ik zal je topic niet langer vervuilen. Ben overigens van menig dat de mogelijke leverancier hier ook in het voortraject heel duidelijk antwoord op moet kunnen/willen geven wat hij gaat doen en welke materialen daarbij gebruikt gaan worden.

Willem dank je voor de gedetailleerde info.
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: spouwmuur isolatie

Bericht door willem »

Nog wat gevonden van een Belgisch forum en ik denk dat Gandalf hier op doeld,
maar dan hebben we het niet over eps-parels maar over Murisol.


..11221
11221
Pellet




Aantal berichten: 177
Registration date: 28-10-09

Bericht nummer 14
Re: isolatie
van 11221 op za okt 30, 2010 1:08 pm
pesno schreef:
Petrah,

Ik heb van Noten uit Hamont een offerte voor ons huis gekregen: ook 98 m² voor 2107,- EUR excl. BTW. Noten gebruikt Murisol (volgens sommigen een omstreden product).

Peter



Laten zijn voor wat het is. Het produkt van Noten bevat ureumformaldehyde, en dat is kankerverwekkend.
In Duitsland is het gebruik van ureumformaldehyde al verboden dacht ik, maar hier lopen we nog wat achter.
Gebruik alternatieven, voor je eigen gezondheid.
De formaldehyde komt ook vrij uit het produkt, waardoor het produkt begint te scheuren, en afbrokkelen, waardoor je opnieuw koubruggen krijgt, en je isolatiewaarde verdwijnt.

Idem voor OSB, MDF, sommige PUR's. Voor alle produkten, hebben ze tegenwoordig al formaldehyde-vrije varianten, maar je moet er echt naar vragen/zoeken.

We hebben hier gekozen voor thermoparels (Latex-gebonden isomo-bolletjes), en zijn daar tevreden over, blijft ook dampopen (in tegenstelling tot PUR). Ze zijn ook eerst de spouw komen bekijken, en meten of ze voldoende breed was (hier 6cm).
Informeer op verschillende plaatsen, want de prijzen lopen soms ver uiteen..
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: spouwmuur isolatie

Bericht door JantjeV8 »

Eps parels zijn eenvoudig via de bouwmaterialenhandel te verkrijgen kwam ik toevallig achter. Voor een karwei kwam ik in contact met Isobouw, die is fabrikant/verwerker van dat spul. (Ik heb absoluut geen belang bij het noemen van deze naam!!!).

De gewone witte parels hebben Labda 0,037; De grijze 0,033, iets betere isolatiewaarde dus.
Om die 2 uit elkaar te houden is gewoon een grijze pigment toegevoegd, als ik het goed begrepen heb.

Er staan op hun website brochures met prijslijsten, de bruto prijs voor een 333Liter zak parels bedraagt ca. € 42,00. Dan heb je in elk geval al iets om te rekenen.

Zelf heb ik wat verder zitten denken. Ik heb nog een oud straal-toestel staan. Zo'n emmer waar je straalgrit in doet en roest van staal wegstraalt. Daar zit ook een redelijke slang aan waar die parels doorheen kunnen. Als je dan nog een of ander bindmiddel ingeneveld krijgt, kun je zelf aardig wat geld besparen.
PaulBE
Berichten: 70
Lid geworden op: 02 jul 2013, 14:52

Re: spouwmuur isolatie

Bericht door PaulBE »

Dit toppic is al meer dan een jaar oud maar ik wil hier toch nog even op inpikken.

Zijn er intussen mensen die dit zelf hebben gedaan (parels met bindmidden zelf inblazen) en die hun ervaring willen delen?

JantjeV8, (of anderen) Heb je dan een methode bedacht om een bindmiddel op die parels te vernevelen?

Ik heb hiervoor intussen een blaaspistool voor op de compressor maar ben ook nog aan het zoeken naar een degelijke methode om er een egale hoeveelheid bindmiddel bij te krijgen.

(Google even naar "Air operated blow/vacuum gun,6bar" om m'n blaaspistool te zien. 't Is zo'n rode, gekocht voor rond de 40 Euro)
PaulBE
Berichten: 70
Lid geworden op: 02 jul 2013, 14:52

Re: spouwmuur isolatie

Bericht door PaulBE »

Niemand?
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: spouwmuur isolatie

Bericht door Tim »

Paul,

Maar waarom zelf doen, het kostte hier al weinig om het te laten doen. En om te blazen heb je een echter compressor nodig, het gaat niet lukken met zo'n ploperdeplop ding.

Het pistool zag er zo uit: Kogelkraan ½"- T-stuk ½"/8mm/½" - pijpje wat de muur insteekt.

Op de 8mm aansluiting zal het bindmiddel, met een aparte kogelkraan. Men begon met blazen, na enkele seconden het 8mm kraantje open en voor het stoppen ook als eerste dit kraantje weer dicht.

Het is een paar keer verstopt geweest.

Tim
Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

Re: spouwmuur isolatie

Bericht door Mees* »

Ik heb hier twee jaar geleden een stuk muur vol laten blazen, hetgeen onder een behoorlijk druk plaatsvindt. Er is inderdaad een kleefstof toegevoegd (wordt aan het einde van de spuitmond toegevoegd), waardoor ik het redelijk onmogelijk acht dat je dit zelf kunt. Onder een stuk vloer heb ik ca 30 cm parels aan laten brengen. Deze zijn niet voorzien van de kleeflaag en zijn met een soort van bladblazer aangebracht.

Kosten vond ik wel meevallen; voor ca 25 m2 muur en evenzoveel vloer was ik 1000 euro kwijt waarvan de helft via subsidie weer terug kwam.

Mees
PaulBE
Berichten: 70
Lid geworden op: 02 jul 2013, 14:52

Re: spouwmuur isolatie

Bericht door PaulBE »

Lijkt me een mooi project waar niet veel fout kan lopen als ik die lijm mooi mee krijg.
Reden is ook wel de prijs. Als ik het laat doen kost het me minimum het 3-voud dan dat ik het zelf doe (inclusief de vlaamse isolatiepremie)

Als ik het zelf doe zal ik bovendien ook 100% zeker zijn dat de isolatie overal zit. Een gaatje meer of minder boren in m'n muren ter controle is niet erg en ik heb ook zo'n camera om in de spouw te kijken. Een een goedkoop USB ding, maar werkt wel.

Het blazen op zich is geen probleem. Ik heb een compressor en heb al getest met dat pistool. De bolletjes vliegen er door als een trein.
Het pistool werkt via het venturi effect, compressor hoeft echt niet zo krachtig te zijn.

Op onderstaande video kan je zien hoe vlot het gaat met een idem pistool (ook zonder lijm, niet mijn video)

Edit:
----
Hier details van dat pistool. Door dat middenste stuk om te draaien kan je kiezen tussen blazen of zuigen.
http://www.myonlinediary.com/index.php/ ... sferSystem
----
Ik heb intussen wel enkele ideeën om die lijm mee te blazen, zal het even moeten uittesten.

Petra0510
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 nov 2013, 10:50

Re: spouwmuur isolatie

Bericht door Petra0510 »

PaulBE schreef: Ik heb intussen wel enkele ideeën om die lijm mee te blazen, zal het even moeten uittesten.
Dag Paul,

Het lijkt bij jou goed te verlopen daarom heb ik een paar vraagjes. Momenteel ben ik namelijk bezig met een isolatieproject voor school. Het doel is om een doorvoer te isoleren en één optie die we willen uitwerken is de ruimte vullen met EPS en latex. Heb je al een geschikte oplossing gevonden? En welke latexlijm gebruik je?

Petra
Zwerius Kriegsman
Berichten: 106
Lid geworden op: 10 jun 2013, 09:47

Re: spouwmuur isolatie

Bericht door Zwerius Kriegsman »

We zijn ondertussen een aantal jaren verder.
Is er inmiddels al wat meer bekend?
Ik ben ook wel geïnteresseerd.
m.vr.gr.,
Zwerius Kriegsman
Ootmarsum
http://geen-energierekening-meer.weebly.com/index.html
Plaats reactie