Double barrel stove

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Ruska Sprinter 67
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 apr 2012, 08:31

Double barrel stove

Bericht door Ruska Sprinter 67 »

Hoi,

Eerste even voorstellen:

Ik ben Maikel Jegerings en kom uit mariahout.
Ben 30 jaar en woon sinds 2 jaar in een huis met grote garage.

Deze wil ik dan ook warm hebben tijdens het sleutelen aan buggy en tractor.

Ik heb het volgende gemaakt:

Afbeelding

En dit is de binnenkant:

Afbeelding

De 4 buizen van 1" zitten vol met gaatjes van 4 mm en de bovenste zijn bedoeld voor de secundaire beluchting.
De onderste 2 buizen voor de primaire beluchting.
Is de primaire beluchting genoeg zo??

Of moet ik ook langs het deurtje wat regelbare gaten maken??
Of mischien nog beter een buis met gaatjes onder het vuur??

Deze kan dan wel dicht gaan zitten door het as.

Kortom genoeg vragen voor de experts hier :D

Gr Ruska Sprinter 67
wouter a
Berichten: 255
Lid geworden op: 11 nov 2009, 15:46
Locatie: Zwaag

Re: Double barrel stove

Bericht door wouter a »

@ ruska

Is het ook mogelijk om grotere afbeeldingen te plaatsen, het zijn net postzegeltjes hier, het is dus lastig om details te zien.

mvg
wouter
Als uitvinders iets uitvinden om uitvindingen uit te vinden vinden ze de uitvinding der uitvindingen uit.
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Double barrel stove

Bericht door JantjeV8 »

Ben toch wel benieuwd. Stook je niet zo door dat blik heen?? Wat meer uitleg kan verhelderen. Wat stook je er in?
Ruska Sprinter 67
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 apr 2012, 08:31

Re: Double barrel stove

Bericht door Ruska Sprinter 67 »

Hoi,

Ik heb geen grotere foto's sorry daarvoor.

Ik stook niet op het ijzer. Ik stook op hitte bestendige stenen en bovenin het onderste vat zit een dikke ijzeren plaat waar de vlammen tegenaan branden.

Het is voor mij ook een experiment maar leek me wel intressant.

gr Ruska Sprinter
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Double barrel stove

Bericht door holtere »

Zo op het eerste gezicht wat opmerkingen die ik door de ervaringen met mijn kacheltje heb opgedaan:
- Bekleed de gehele binnenruimte met stenen, ook de boven- en achterkant. Ik zou nu zelfs een dunne laag vuurvast vilt tussen de stenen en de wand zetten!
- voeg je primaire en secundaire luchttoevoerpijpen samen en zet ze ongeveer op de hoogte waar je stenen nu ophouden. 5 - 10 cm boven het hart van het vuur. Eerder een cm. of 5 - 6 diameter!
- Probeer wat lengte van die pijp door je stookruimte te voeren om voorverwarmde lucht te krijgen.
- De grootte van de inlaat / doosnede / opening in de pijpen moet zijn 50 - 100 - 25 procent. Liever in een spleetvorm!
- isoleer de uitgaande pijp naar / en in je tweede vat met vuurvaste deken o.i.d, die wordt pas echt heet!
- Houd rekening met condens in je bovenste vat! Zorg voor absorberende stenen of een aftapvoorziening bijvoorbeeld.

Bovenstaande wetenschap o.a. verkregen door Peter en Michel en waarschijnlijk schieten / corrigeren zij ook nog wel!
Ik heb laatst ook zitten kijken naar de "barrelstove"! leuk ontwerp! goedkoop en met wat verbeteringen kan het zeker wat zijn! Zit er geen importeur in Nederland voor de onderdelen?

Grz,
Holtere
Ruska Sprinter 67
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 apr 2012, 08:31

Re: Double barrel stove

Bericht door Ruska Sprinter 67 »

Hoi,

Nee er is geen importeur in NL.

Kosten waren 170 dollar om op te sturen vanuit USA.

De pijpen zitten samengevoegd boven en onder is aanelkaar gekoppeld.
Er zitten ongeveer 20 a 25 gaatjes in 4 mm doorsnee
In het bovenste vat zit een luik zodat ik kan vegen en condens eruit kan halen.
Als het vat op temperatuur is verdampt het condens wel.

Vanavond deurtje lassen in de bovenste ton en kachelglas in de onderste en dan proefdraaien deze week.
Ik hoop alleen dat de tonnen goed schonnbranden aan de buitenkant zodat ik er kachelverf op kan spuiten.

gr Ruska
Johndc
Berichten: 724
Lid geworden op: 24 okt 2011, 22:17
Locatie: Essen (BE)

Re: Double barrel stove

Bericht door Johndc »

Heb vroeger ook de filmkes bekeken op Youtube van die kachels. En ook met het idee rondgelopen er zo eentje te maken.
Wat ik al zeker zou veranderen is je stookruimte. Zoals reeds hierboven vermeld, zoveel mogelijk de hitte in het vuur houden. Dus best vuurvaste steen zo hoog mogelijk of helemaal rond je vuur. Het tweede vat zou ik opdelen met enkele stalen platen als tussenschot. Dus de afgas-lengte door het vat verhogen. Je stook-barrel is eigenlijk te groot om een echt heet vuur op te bouwen. Dus beter die ruimte wat verkleinen door bvb vuurstenen.
En die secundaire lucht heeft enkel nut als het zo heet mogelijk opgewarmd word. Dus laten passeren langs je vuurbed.
Enheuuu...stook best de eerste keer buiten met die barrels :mrgreen:
Johndc
Berichten: 724
Lid geworden op: 24 okt 2011, 22:17
Locatie: Essen (BE)

Re: Double barrel stove

Bericht door Johndc »

Gek dat ze je die spullen hebben verkocht en verstuurd.?! Enkele jaren geleden wilden ze er niet aan, want dat was niet voor Europa bestemd. :twisted:
Ruska Sprinter 67
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 apr 2012, 08:31

Re: Double barrel stove

Bericht door Ruska Sprinter 67 »

Hoi,

Spullen zijn niet opgestuurd.
Alles is zelfbouw

Hieronder wat foto's, want die zeggen meer als duizend woorden.

De garage

Afbeelding

De binnenkant van het bovenste vat

Afbeelding

Opstelling

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Stookruimte ( ja ik mis een pijp :roll: :D )


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

zoals je ziet ruimte genoeg om te verwarmen.

Vandaag eerste proefstook gehad.

Maar resultaat was slecht.

Ik mis de lucht van onder af in het vuur. het vuur wordt niet warm genoeg.
Kleine houtjes branden goed maar grote niet.

Ik wil onder in het onderste vat een gat maken naar buiten en dan een koker onder aan het vat lassen en die koker naar voren brengen om zo met een schuif de lucht te regelen onder op het vuur.

Wordt vervolgt.

Ruska
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Double barrel stove

Bericht door account verwijderd »

@Ruska,

Heb je ook een foto van de auto? Of een youtube film link waarin veel pk geweld te zien is van jouw auto?
Ik zou er dolgraag een keer in willen rijden. :) Ken je inpijn arkel?

Over de kachel. andere voorgangers hebben je al goede tips gegeven.
Zelf denk ik dat de kachel in eerste instantie zo als hij nu is gewoon moet gaan werken.
D.w.z. geen gat in de bodem maken.
Kleine houtjes branden goed maar grote niet.
Haha, omgekeerd schotelstoken.

Ik denk het als volgt te doen.
Vul de bodem van de stookruimte af met zand, of ander materiaal wat je voorhanden hebt, mag ook een ondersteunde stalen plaat zijn, zolang
het maar niets kost. :lol:

Als je zand tot op de hoogte van onderkant deur of net 3 cm eronder zit, dan zit je goed.
Let op vochtig zand, werkt nog niet optimaal. Eerst moet het vocht eruit, dit duurt een uur of langer tijdens het stoken.

Als je nu de kachel aansteekt, met zegmaar 3-5kg hout. :mrgreen: Dan hou je de deur aanvankelijk open.
Je neemt een stalen plaatje met het formaat van de deur en last er even een pijpje aan zodat je het plaatje vast kan houden met handschoenen.
Dan zorg je dat je een luchtspleet creërt die ter plaatse van het zand 2-3 cm hoog is.

Nu wordt de kachel heel erg heet, en de verf brand eraf. Zet de deuren van de schuur wagewijd open, want het stinkt enorm.

Ter verduidelijking heb ik er een foto van één van mijn houtkachels bijgedaan. Een ongeïsoleerde houkachel zonder stenen binnenwerk.
Schoorsteeninhoud 400 liter. :mrgreen:
Bijlagen
vuurspel spleetbeluchting primair only.
vuurspel spleetbeluchting primair only.
houtkachel met luchtspleet
houtkachel met luchtspleet
Verwijderd
Ruska Sprinter 67
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 apr 2012, 08:31

Re: Double barrel stove

Bericht door Ruska Sprinter 67 »

Hoi,

Dat is dus het nadeel van een dubbel barrelstove, je hebt in het begin heel weinig trek.
Je moet eerst het bovenste vat warm stoken om trek te hebben.
Ik kan in het begin niet met het deurtje open stoken want dan komt alle rook naar buiten.

In het onderste vat zit nu geen steen maar daar ligt normaal tot de helft hoog gestapeld met steen.
Idd goed idee om er zand tussen te doen.

Het grooste probleem nu is dus te weinig lucht op het gloeibed, dit komt ook te weinig trek.
gr
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Double barrel stove

Bericht door JantjeV8 »

Ik schrik van 1 ding, of ik moet het niet goed zien..

Je hebt die sokken en bochten gelast aan de pijp... Die pijp last prima, maar die sokken zijn van gietijzer of gietstaal. Daar zit een heel hoog koolstof gehalte in waardoor lassen wel lijkt te gaan, maar er geen lasverbninding ontstaat. Die lasnaden zullen al heel snel gewoon losbreken.
Ruska Sprinter 67
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 apr 2012, 08:31

Re: Double barrel stove

Bericht door Ruska Sprinter 67 »

Pijpen zitten geschroefd en daarna geborgd met lassen. Die gaan echt niet los hoor.

Vanavond kijken of ik een pijp onder het vuur kan brengen via de 2" opening in het vat.
( heb stiekum ook geen zin om een gat onder in mijn vat te slijpen.

Heb een buis van 2" die ik in het gat schroef en tussen de stenen door in het midden laat eindigen.
Daarboven een rooste waar het vuur komt te liggen.

Zo kan ik ook nog altijd met een fan de lucht erdoor jagen.

gr
Ruska Sprinter 67
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 apr 2012, 08:31

Re: Double barrel stove

Bericht door Ruska Sprinter 67 »

hoi,

Nou net de 2de teststook gehad en dit keer was het 100 % beter.

Ik heb dus zoals gezegd een 60 mm bij van voren naar het midden gelegd en daar boven op de stenen een rooster.

Het opstarten moet nu nog wel rustig aan tot het 2de vat op temperatuur is maar daarna brandt hij dan ook goed.

Ik moet nog wel aan de voorkant in het vat 2 luchtgaten maken die ik kan regelen want ik moet nu de deur een beetje open laten staan andes brandt hij slechter.

Het gaat dus de goede kant op.

Na een half uur begon het te stinken en ja hoor, de verf kwam eraf.

Ik wilde foto's uploaden maar hotmail ligt eruit zodat ik het wachtwoord van mijn imageshack account niet weet
Foto's houden jullie tegoed van me
Ruska Sprinter 67
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 apr 2012, 08:31

Re: Double barrel stove

Bericht door Ruska Sprinter 67 »

MMM ik krijg mijn Imageshack niet mee aan de gang.

Even een update.

Gister de kachel op zijn definitieve plaats neergezet en de schoorsteen aangestoken.
Omdat de schoorsteen zo'n lage temperatuur heeft tijdens de run heb ik voor de zekerheid de pijpen afgedicht met alu-tape tegen het lekken.
Toen een klein vuurtje gemaakt en......Pats!!!!.
Raampje gesneuveld. :evil: :evil: :evil: . Waarschijnlijk toch het raampje te strak erin gezet :fff .

Vandaag ander raampje gehaald en nog een keer geprobeerd.
Nu ging het beter omdat ik het raampje met vuurvast touw heb vastgezet.

Na een uurtje of wat was het een aangename 17 graden in de werkplaats.

De 4 pijpen heb ik veranderd. Ik heb de onderste 2 over de gehele lengte dicht gemaakt en door de bovenste komt nu de lucht.
Door de onderstre pijpen komt nu dus verwarmde lucht. Deze lucht is zeker een paar honderd graden en daardoor krijg je nog meer trek in de pijpen waardoor hij nog meer lucht aantrekt.

Missie geslaagd !!!!!!!!! :D :D

Gr Ruska
Plaats reactie