Muurisolatie ?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

hjs
Berichten: 24
Lid geworden op: 24 okt 2006, 13:26
Locatie: Zwaag
Contacteer:

Bericht door hjs »

Over het vocht, de dakgoot was tot vorig jaar in niet zo'n goede staat.
Die is vorige winter vervangen en ik heb helaas de mannen niet gevraagd hoe de isolatie in de spouw eruit zag. Nu zit er dus een nagelnieuwe dakgoot op en zou het vocht probleem al een stuk minder moeten zijn lijkt me.

Ik zal het bedrijf met die voorzetmuur eens een mailtje sturen met deze foto, benieuwd of ze een globale prijsopgave kunnen\willen maken.
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Bericht door frans »

Vandaar mijn eerdere opmerking om op verschillende plaatsen in de voeg een gat te boren.
Daar kan je dan vaststellen wat er voor isolatie in zit.
Als dat n.l. glaswol is en het is erg nat dan kan het gevolg daarvan zijn dat alles naar beneden zakt.
Glaswol isolatie is dan net een spons en het gewicht van het opgezogen water zorgt ervoor dat alles naar beneden zakt.
Daarom is het ook zo belangrijk dat isolatie tijdens de bouw goed wordt aangebracht.
m.a.w. voldoende bevestiging's ankers en absoluut niet in contact met de binnenkant van de buiten muur.
Het probleem waar je mee zit en dat naar mijn mening ook niet echt met een voor te plaatsen isolatie wand is op te lossen is de ongewenste ventilatie die daardoor mogelijk is.
Voorbeeld: Een muur waar je harde isolatie platen voorzet terwijl de lucht vrij tussen die muur en de platen kan circuleren werkt het zelfde als een niet gesloten jas in een winter storm.
Bij het achteraf isoleren aan de buitenkant moet je die circulatie dus stoppen om echt effect te kunnen hebben.
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

frans schreef:...Als dat n.l. glaswol is en het is erg nat dan kan het gevolg daarvan zijn dat alles naar beneden zakt.
Glaswol isolatie is dan net een spons en het gewicht van het opgezogen water zorgt ervoor dat alles naar beneden zakt.
Daarom is het ook zo belangrijk dat isolatie tijdens de bouw goed wordt aangebracht.
m.a.w. voldoende bevestiging's ankers en absoluut niet in contact met de binnenkant van de buiten muur...
Ik vraag me af waarom isolatiemiddelen zoals glas- en steenwol nog gebruikt worden in buitenwanden. Die producten zijn op die plaatsen toch gedoemd om vroeg of laat vocht te absorberen? Vocht kan werkelijk van overal komen. Vochtige isolatie isoleert niet en veroorzaakt grote (soms erg grote!) bijkomende problemen. En wanneer men het zo aanbrengt dat het goed kan verluchten, ja, dan isoleert het ook niet.

Dirk
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

frans schreef:...Het probleem waar je mee zit en dat naar mijn mening ook niet echt met een voor te plaatsen isolatie wand is op te lossen is de ongewenste ventilatie die daardoor mogelijk is.
Voorbeeld: Een muur waar je harde isolatie platen voorzet terwijl de lucht vrij tussen die muur en de platen kan circuleren werkt het zelfde als een niet gesloten jas in een winter storm.
Bij het achteraf isoleren aan de buitenkant moet je die circulatie dus stoppen om echt effect te kunnen hebben.
Dat is een juiste en erg belangrijke opmerking.
Dat is onderandere een reden waarom ik voor een naadloos opgespoten polyurethaanschuimlaag (of iets dergelijks) zou kiezen.
De 'thermosteen' waar Chatanky naar verwees, zal, vermoed ik, redelijk luchtdicht kunnen worden aangebracht. De voegen worden ook dichtgeschuimd. Veel zal natuurlijk afhangen van de zorgvuldigheid van diegene die het gaat aanbrengen.

Dirk
hjs
Berichten: 24
Lid geworden op: 24 okt 2006, 13:26
Locatie: Zwaag
Contacteer:

Bericht door hjs »

Ik heb het afdekkapje van de afzuigkap er even afgehad gisteren en het steenwol voelde droog aan. Op die plek lijkt het dus wel goed te zitten. (hoe het aan de andere kant van het raam is ?)

Verder nog geen reaktie gehad op mijn mailtje naar die platenfirma.
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Bericht door kees »

hjs schreef:Over het vocht, de dakgoot was tot vorig jaar in niet zo'n goede staat.
Die is vorige winter vervangen en ik heb helaas de mannen niet gevraagd hoe de isolatie in de spouw eruit zag. Nu zit er dus een nagelnieuwe dakgoot op en zou het vocht probleem al een stuk minder moeten zijn lijkt me.

Ik zal het bedrijf met die voorzetmuur eens een mailtje sturen met deze foto, benieuwd of ze een globale prijsopgave kunnen\willen maken.
U zult schrikken. Ik schat zo van minimaal ?100 m2.
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

hjs schreef:...het steenwol voelde droog aan. Op die plek lijkt het dus wel goed te zitten. (hoe het aan de andere kant van het raam is ?)...
Het steenwol kan eventueel nat geweest zijn door de lekkende dakgoot. Maar laten we hopen van niet.
Voor alle zekerheid kun je een hygrometer een paar uur lang in de isolatie steken en dan aflezen. Zit je in de buurt van 90-100 percent, dan is er nog steeds een probeem. Indien je in de buurt zit van 5O percent zit het volgens mij goed met de bestaande isolatie in de spouw.

Uiteindelijk gaat het er om dat we kunnen uitvissen wat de oorzaak is van het koudblijven van je muur. :wink:

Dirk
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Bericht door kees »

Dirk Bauwens schreef:
hjs schreef:...het steenwol voelde droog aan. Op die plek lijkt het dus wel goed te zitten. (hoe het aan de andere kant van het raam is ?)...
Het steenwol kan eventueel nat geweest zijn door de lekkende dakgoot. Maar laten we hopen van niet.
Voor alle zekerheid kun je een hygrometer een paar uur lang in de isolatie steken en dan aflezen. Zit je in de buurt van 90-100 percent, dan is er nog steeds een probeem. Indien je in de buurt zit van 5O percent zit het volgens mij goed met de bestaande isolatie in de spouw.

Uiteindelijk gaat het er om dat we kunnen uitvissen wat de oorzaak is van het koudblijven van je muur. :wink:

Dirk
Alleen een kijkoperatie kan uitkomst bieden, voor de rest zijn speculaties
onzinnig. Wij weten nl niet wat de bouwer uitgespookt heeft; meerdere soorten islolatie, valspecie, bierflesjes, je wilt niet weten wat er in een spouwmuur verstopt kan zijn.
Oplossingen zijn veelal niet goedkoop en ingrijpend, dat kan ik je wel verzekeren. Dus van binnenuit denken en niet meteen denken "wat kan ik aan de buitenkant plakken".
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Bericht door chathanky »

Zou van valspecie en bierflesjes de gehele muur koud gaan aanvoelen?
Dat gaat er bij mij niet in. Als er problemen zijn met een slecht afgewerkte spouw waren de problemen er al veel eerder te zien aan vochtproblemen op de muren door werking van koudebruggen.

Isolatie zoals steenwol mag best een keer nat worden de muurr is damp open en zal het overtollige vocht weer afvoeren zodat de isolatie weer droog is.
Probleem kan wel onstaan als de isolatie gaat zakken in de spouw maar als het platen zijn die netjes aan de spouwankers hangen kun je ditook wel uitsluiten.

Ik heb het idee dat het een gevoels kwestie is of dat er binnenshuis wat is verandert.
Het verplaatsen van de zithoek naar de buitenmuur kan al aanleiding geven dat het onbehagelijker aanvoelt in de kamer.
hjs
Berichten: 24
Lid geworden op: 24 okt 2006, 13:26
Locatie: Zwaag
Contacteer:

Bericht door hjs »

Ik vind de muur al jaren koud uitstralen. Waarom ik het nu vraag is dat ik nu een forum heb gevonden waar het past :oops: (en de vraag me opeens te binnen schoot).

Overigens hebben we wel 2 jaar geleden beneden de boel wel aardig verbouwt waardoor de woonkamer flink groter is geworden en dus de buiten muur een groter deel van de woonkamer uitmaakt.
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Bericht door chathanky »

De oppervlaktetemperatuur van +/- 18 a 19 graden geeft een behagelijk gevoel en zal niet gauw aanleiding geven tot koudestraling vanaf de wand.
Een temperatuur van 16 graden zal al snel aanleiding geven van een onbehagelijk gevoel van kou en tocht.

Dit is ook maar wat ik van de cursusen heb opgestoken.

Laatst een linkje gezet met het temperatuursverloop in een spouwmuur, hierin kun je zelf een indicatie krijgen wat de temperatuur is van de wand bij een bepaalde buitentemperatuur. de isolatiedikte is hierin in te vullen en geeft direct het effect aan wat dit doet met de temperatuur aan de binnenzijde.

Meten kan ook natuurlijk met een contact thermometer of een infrarood thermometer.
hjs
Berichten: 24
Lid geworden op: 24 okt 2006, 13:26
Locatie: Zwaag
Contacteer:

Bericht door hjs »

Enneh, waar heb je dat linkje dan gezet :?
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

hjs schreef:Enneh, waar heb je dat linkje dan gezet :?
In deze post dacht ik.

Dirk
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

hjs schreef:Ik vind de muur al jaren koud uitstralen. Waarom ik het nu vraag is dat ik nu een forum heb gevonden waar het past :oops: (en de vraag me opeens te binnen schoot)...
Wat ook goed zal kunnen helpen om een juiste diagnose te stellen, is het meten van de wandtemperatuur met een infraroodthermometer. Die zijn tegenwoordig niet zo duur meer. Daarmee kun je dan de echte temperatuur van comfortabel en niet-comfortabel aanvoelende wanden vergelijken. Ook kun je daarmee makkelijk eventueel koudere zones in die muur opsporen.

Dirk
hjs
Berichten: 24
Lid geworden op: 24 okt 2006, 13:26
Locatie: Zwaag
Contacteer:

Bericht door hjs »

Post, mooi info pakket van de mensen van thermosteen.nl :D

Prijs is aardig, voor de 80mm dikte is een prijs vanaf 75 Euro /m2 exclusief BTW en Montage. (20 en 40 mm is vanaf 65 euro/m2).

Zijwand is al zo'n 55 m2 als ik het zo schat.
Zit je al op 5000 euro en dan zit het er nog niet op.
Plaats reactie