Keldertje met putringen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Bob1
Berichten: 46
Lid geworden op: 05 jan 2007, 20:14

Keldertje met putringen

Bericht door Bob1 »

Wie heeft er ervaring met het maken van een kelder met putringen?

Mijn idee is om in de garage een kleine kelder te bouwen. In deze kelder komt dan een buffervat voor de toekomstige hout cv kachel/vergasser (Jupo of Walltherm). Er bestaan ronde en vierkante putringen met verschillende binnen diameters tot 2 meter. Het grondwater niveau is ongeveer op een 1 meter. Hierdoor is vrij uitgraven zonder bronbemaling niet mogelijk. Bij het principe van een afzinkkelder of putringen zakt de betonnen constructie tijdens het afgraven mee. Bronbemaling is niet nodig, men dient enkel het water afpompen in de kelder/graafwerk. Belangrijkste voordeel is dat uitspoeling van grond minimaal is, waardoor kans op verzakking van bestaande muren en fundairingen veel kleiner is.

Wie o wie heeft ervaring met een kelder op basis van putringen of heeft een kleine kelder gebouwd tussen bestaande muren/bebouwing?
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Keldertje met putringen

Bericht door ritsaert snijder »

Hallo Bob,
ik ben ook opzoek naar de mogelijkheden om een buffer te verzinken. Maar daarbij wil ik juist gebruik maken van het drijvende vermogen van het grondwater omdat ik in het Veen woon (dat zit op 50 cm) . Ik wil hem dus laten drijven op het grondwater.

Ritsaert
groet!

Ritsaert
nooitgintijd
Berichten: 59
Lid geworden op: 22 okt 2011, 19:31

Re: Keldertje met putringen

Bericht door nooitgintijd »

Hallo Bob,
Een kelder heb ik niet gemaakt maar in het verleden hebben we wel waterputten gemaakt met putringen.
Op zich een heel mooi systeem, de grootste uitdaging was om de put recht naar beneden te krijgen, het ging ondanks alle zorgvuldigheid vaak al iets schuin bij de eerste ring en dat was haast niet meer te corrigeren. Nou is dat voor een waterput niet zo'n probleem, een kelder zou wel recht naar beneden mogen.......

Wij hadden ook een grondwaterpeil van ca. 1 meter, het opkomend water werd afgezogen met een gierton. Deze moesten we nadien wel ooit leegscheppen omdat er toch veel zand werd opgezogen, mischien moet je daar rekening mee te houden bij de keuze van je afzuigpomp, je zuigt altijd zand mee.

Wat ook gebeurde was dat door de zuiging van de grond in combinatie met de druk op de zijkant op enig moment de ringen niet meer wilden zakken ondanks dat er soms voor extra gewicht al vroegtijdig een volgende zware betonnen ring op gezet werd. Dit zal zeker ook afhankelijk zijn van de grondsoort, bij ons was er een gedeelte veengrond bij.
Meer dan 3 meter naar beneden kregen we daar niet voor elkaar omdat de ringen niet meer wilden zakken, dat zal in jouw geval niet zo diep hoeven neem ik aan.

Wat ik me afvraag is hoe maak je de bodem van je buffer-kelder waterdicht nadat je de ringen hebt ingegraven, er zal altijd water in gaan staan tot hoogte van het grondwaterpeil?

Groeten Marc
Bob1
Berichten: 46
Lid geworden op: 05 jan 2007, 20:14

Re: Keldertje met putringen

Bericht door Bob1 »

Dag Marc,
Bij voorkeur zou ik vierkante putringen willen gebruiken en de eerste ring te voorzien van een snij-ring. Deze snij-ring (schuine balk) iets is groter dan de putring. Deze "loze" ruimte (tussen beton en grond) te vullen met water, dit voorkomt dat de grond invalt en verklemt. Uiteraard dient er dan ook meer water te worden afgezogen met de giertank.
Als de putringen voldoende gezakt zijn en de bodem egaliseert is, kunnen de betonmatten er in. Vervolgens de kelder volmaken met leidingwater en de betonboer bestellen. Met onderwater beton wordt de bodem gemaakt. Als het beton uitgehard is kan het keldertje leeg gepompd worden.
Groet Bob
nooitgintijd
Berichten: 59
Lid geworden op: 22 okt 2011, 19:31

Re: Keldertje met putringen

Bericht door nooitgintijd »

Dag Bob, dat lijkt me een doordacht plan. Zou je de vorderingen van je werkzaamheden hier tzt willen posten(indien mogelijk met wat foto's). In verband met weinig ruimte ben ik ook geinteresseerd in het plaatsen van buffervaten in de grond, ik ga je project volgen!
Succes! Groet Marc
Plaats reactie