tussenmeter

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Bericht door chathanky »

De ferrarismeter (met draaischijf) zal in bijna alle gevallen teruglevering registreren.
Er zijn types met een blokering uitgebracht maar ik ben ze nog nooit tegen gekomen die toegepast zijn bij energiebedrijven.
Zelf ben ik jarenlang werkzaam geweest in deze sector.
Je kan de proef op de som nemen, als de panelen geinstalleerd zijn zet je alle verbruikers uit en laat je de groep waarop je terug voed in, wees er zeker van dat op deze groep alle stekers er uit zijn behalve die van je panelen.
Als de meter dan terug draait registreert de meter teruglevering. (niet `s nachts testen natuurlijk) :lol:

Registreert de meter geen teruglevering dan moet je dit aanvragen bij je netwerkbeheerder.
De auteur draagt geen enkele verantwoordelijkheid voor de handelingen die uit de tekst vericht wordt en adviseert bij twijfel een vakman in te schakelen.
Het is mogelijk dat er onjuistheden in de tekst staan.
polderjongen
Berichten: 66
Lid geworden op: 30 dec 2006, 00:46

Bericht door polderjongen »

Ik heb me laten vertellen dat er in de regio A'dam een tijd lang (een onbekend aantal) Ferrarismeters zijn geblokkeerd wegens toenemende fraude met die meters. In een gesprek met Continuon eind vorig jaar werd me verteld dat volgens hen (...) er geen geblokkeerde Ferrarismeters zouden zijn in hun verzorgingsgebied. Kan ik niet controleren, dus moeilijk op waarde te schatten.

Wel weet ik dat er beslist en pertinent, soms zelfs zeer bewust en/of met voorbedachte rade op sommige nieuwbouwprojecten met zonnepanelen digitale meters zijn geplaatst die de teruglevering niet kunnen registreren, waarbij je dus per definitie van je overschot bestolen wordt. Meeste mensen snappen sowieso niks van de werking van hun meter, en komen dat uit zichzelf ook nauwelijks te weten wegens onkunde of onvoldoende besef van het functioneren van hun PV-systeem(pje).

Ik ken iemand vlak bij mij in de buurt met 6 PV-modules die zo'n diefstalmeter in zijn meterkast heeft en zijn hoofd stukgelopen heeft op de interne bureaucratie en onwil van de NUON holding. Als hij een andere meter wil, mag hij dik dokken en verliest hij minimaal een jaaropbrengst aan zonnestroom feed-in overschot. Hij heeft het opgegeven (al een tijd niks meer van hem gehoord).

Mag allemaal, blijkbaar, in ons piratenland...
De Aarde is groot genoeg voor onze primaire behoeftes maar te klein voor onze hebzucht
(vrij naar Ghandi)
John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Bericht door John Doh »

polderjongen schreef: Ik ken iemand vlak bij mij in de buurt met 6 PV-modules die zo'n diefstalmeter in zijn meterkast heeft en zijn hoofd stukgelopen heeft op de interne bureaucratie en onwil van de NUON holding. Als hij een andere meter wil, mag hij dik dokken en verliest hij minimaal een jaaropbrengst aan zonnestroom feed-in overschot. Hij heeft het opgegeven (al een tijd niks meer van hem gehoord).

Mag allemaal, blijkbaar, in ons piratenland...
Ik ken de inhoud van deze casus helemaal niet, dus ik moet uitgaan van de juistheid ervan, maar ik lees wel wat zaken die mij vreemd voorkomen. De energiemeting voor kleinverbruikers is niet de zaak van Nuon holding, maar van Continuon (de netbeheerder). Ik zou daarom ook niet weten hoe je dan stuk kan lopen op de onwil van de holding.

Vastlopen in bureaucratie, dat zou me minder verbazen. Maar was het niet zo dat een terugleveraar recht heeft op registratie van zijn teruglevering? Dat je daar geen drol voor krijgt, is weer een andere kwestie.
John
ro
Berichten: 75
Lid geworden op: 24 sep 2007, 11:55

Bericht door ro »

oke bedankt voor de info, polderjongen en chathanky. helaas zal de pret wel van korte duur zijn als we straks allemaal een digitale (lees criminele) meter krijgen. heb al zes jaar problemen met de criminelen van essent betreffende jaarafrekeningen,meterstanden,etc en heb er weinig fiducie in dat een salderende digitale meter, zonder nog meer problemen op te leveren, geinstalleerd zal gaan worden. zijn er nog tips betreffende het voorkomen dat een dergelijke meter geplaatst gaat worden?
polderjongen
Berichten: 66
Lid geworden op: 30 dec 2006, 00:46

Bericht door polderjongen »

John Doh schreef:
Ik ken de inhoud van deze casus helemaal niet, dus ik moet uitgaan van de juistheid ervan, maar ik lees wel wat zaken die mij vreemd voorkomen. De energiemeting voor kleinverbruikers is niet de zaak van Nuon holding, maar van Continuon (de netbeheerder). Ik zou daarom ook niet weten hoe je dan stuk kan lopen op de onwil van de holding.
John: ik bedoelde inderdaad/natuurlijk Continuon, maar die is nog steeds formeel onderdeel van de NUON holding, hoor! Ik heb hier een mooi, management organogram hangen, losgepeuterd van een van de andere bedrijfsonderdelen, met een leuke stippellijn tussen retail en de netbeheerder, maar er is nog niets wettelijk afgespijkerd over een splitsing, dus zijn de netbeheerders nog steeds "onderdeel" van de holdings. Laat onverlet dat ons te verstaan is gegeven dat als je "problemen" hebt je toch echt bij weer zo'n ander holding onderdeel, het beruchte Customer Care Center, dient te vervoegen om je beklag te doen. En dan maar hopen dat ze de (vaak totaal niet van deze "structuur" begrijpende) nitwits correct doorsturen naar de juiste contactpersonen bij Continuon.

Formeel is het trouwens niet de netbeheerder maar de meetgemachtigde (dat is in dit geval NUON Monitoring in Zutphen) die de meting doet, de netbeheerder verwerkt en valideert de uitgelezen data. Maar inderdaad moet je meterproblematiek bij de netbeheerder zien uit te vechten, alleen kreeg de betreffende klant geen poot om op te staan en had bij blijkbaar ook de energie niet om er een zaak van te maken. Zoals zo vaak gebeurt, omdat de mensen niet weten wat er precies speelt, hoe ze getild worden, en bij wie ze verhaal moeten halen en op welke wijze.
Vastlopen in bureaucratie, dat zou me minder verbazen. Maar was het niet zo dat een terugleveraar recht heeft op registratie van zijn teruglevering? Dat je daar geen drol voor krijgt, is weer een andere kwestie.
Neen, dat is de shit, zo staat het niet in het te "simpel" en te weinig specifiek gestelde artikel 31c van de E-wet. De pest is dat mensen die een "verkeerde (niet registrerende of zelfs in terugloop beveiligde/geblokkeerde) meter" hebben, wel een wel registrerende meter geplaatst kunnen krijgen (ze hebben daar recht op), maar de wet zegt niks over het feit dat, vanuit discriminatoir oogpunt t.o.v. de meeste andere terugleveraars, eigenlijk die metervervanging GRATIS zou dienen te geschieden bij de slachtoffers van die ... meters. En dat gebeurt niet, want zodra je je van je fatale (onverkozen) situatie bewust bent geworden, en je dringt op metervervanging aan, wordt opeens gesteld: metervervanging op verzoek van de klant, dus dokken geblazen s.v.p. Waarmee de saldering van die vaak maar 6 paneeltjes voor minimaal 2 jaar, vaak meer, financieel kaltgestellt wordt, en artikel 31c van de E-wet tot de Giller van de Eeuw gemaakt wordt. De intentie van de wetgever was immers: de drempel verlagen voor kleinschalige netinvoeders. Laat me niet lachen... :evil:
De Aarde is groot genoeg voor onze primaire behoeftes maar te klein voor onze hebzucht
(vrij naar Ghandi)
polderjongen
Berichten: 66
Lid geworden op: 30 dec 2006, 00:46

Bericht door polderjongen »

ro schreef:oke bedankt voor de info, polderjongen en chathanky. helaas zal de pret wel van korte duur zijn als we straks allemaal een digitale (lees criminele) meter krijgen. heb al zes jaar problemen met de criminelen van essent betreffende jaarafrekeningen,meterstanden,etc en heb er weinig fiducie in dat een salderende digitale meter, zonder nog meer problemen op te leveren, geinstalleerd zal gaan worden. zijn er nog tips betreffende het voorkomen dat een dergelijke meter geplaatst gaat worden?
Breek me de bek niet open over de vermeende "zegeningen" van die ... "slimme" meter, mijn meterkast mogen ze met een wijde boog omheen lopen. Zie ook mijn reeds uit 18 artikelen bestaande "slimme meter" dossier, en het zeer kritische dossier op de uitmuntende Energeia website:

http://www.polderpv.nl/nieuws_DEactueel ... rtassmeter
http://www.energeia.nl/dossier.php?DossierID=15

Overigens: wettelijke verplichting is er al door; de uitrol gaat minimaal 6 jaar duren, als we geluk hebben ontspoort die operatie helemaal (weinig kans, wel kans op ernstige problemen bij softwarefouten en dat soort te verwachten ellende), en komen we helemaal achteraan in de rij. Ik heb ook al gehoord dat ergens in een wijk slimme meters geplaatst werden en dat bij vaststelling van netinvoeding ?voorlopig? de betreffende huishoudens overgeslagen werden omdat de meters nog niet "geschikt" zouden zijn voor saldering/teruglever registratie...

M.a.w.: zodra je geruchten hoort dat ze bij je in de buurt gaan komen, zorg ervoor dat je aanwezig bent en of botweg weigeren, of zeer duidelijk maken dat je uitsluitend metervervanging toestaat als ze SCHRIFTELIJK aantonen dat daarmee de saldering ZONDER EXTRA KOSTEN gecontinueerd blijft worden, en hoe dat dat "gemeld" moet worden bij de netbeheerder.

Het blijft spannend, en ik ken mijn pappenheimers, dus dat wordt nog afwachten of er bloed aan de muur gaat komen in menig teruglever meetkastje... :lol:
De Aarde is groot genoeg voor onze primaire behoeftes maar te klein voor onze hebzucht
(vrij naar Ghandi)
ro
Berichten: 75
Lid geworden op: 24 sep 2007, 11:55

Bericht door ro »

polderjongen, ik heb je site ff gedeeltelijk doorgelezen en heb wel gezien dat je zeer diep ingevoerd bent in alle materie , zowel op technisch gebied als op het gebied van economische en politieke ontwikkelingen rondom zonneenergie: mijn complimenten hiervoor. ik neem aan dat je eventuele nieuwe ontwikkelingen rondom de "slimme" meter ook scherp in de gaten houdt en zal dus regelmatig even een kijkje nemen zowel hier op het forum als op je eigen site

groetjes, ro
polderjongen
Berichten: 66
Lid geworden op: 30 dec 2006, 00:46

Bericht door polderjongen »

ro schreef:polderjongen, ik heb je site ff gedeeltelijk doorgelezen en heb wel gezien dat je zeer diep ingevoerd bent in alle materie , zowel op technisch gebied als op het gebied van economische en politieke ontwikkelingen rondom zonneenergie: mijn complimenten hiervoor. ik neem aan dat je eventuele nieuwe ontwikkelingen rondom de "slimme" meter ook scherp in de gaten houdt en zal dus regelmatig even een kijkje nemen zowel hier op het forum als op je eigen site

groetjes, ro
Thanx, ro. Dat heeft wel bloed, zweet, en veel, heel veel tranen gekost. Ik heb hier nog steeds een afgrijselijk dik dossier liggen wat niet echt naar mijn tevredenheid is "afgerond". Kostte slechts 10 maanden van mijn leven...

En een superexpert ben ik niet, maar dat laat ik graag aan die bureaucraten in Den Haag over. Zo'n gortdroge, zouteloze droogstoppel cq. pennenlikker wil ik niet worden...

We houden de "ontwikkelingen" in de gaten, maar als je zelf iets (potentieel belangrijks) ziet, gaarne een seintje, want ik kan onmogelijk in mijn uppie alles bijhouden. De bulk zal sowieso op Polder PV terecht komen, ik zit al op veel te veel forums een hoop tijd te "verspillen" (voor de ghoede saeck, zullen we maar zeggen, regelmatig blunders en verkeerde info recht proberen te zetten...)

Ben per slot van rekening ook maar een mens, met alle tekortkomingen die daar bijhoren... :D

We houden de moed d'r in. Tottutgaatje. :wink:
De Aarde is groot genoeg voor onze primaire behoeftes maar te klein voor onze hebzucht
(vrij naar Ghandi)
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark »

Bij oxxio plaatsen de slimme meter niet als je zonnepanelen hebt. Mogen ze niet zei het bedrijf dat de plaatsingen uit voert. Heb je misschien een klein stokje om mee (terug) te slaan. Zolang het duurt.

Mark
polderjongen
Berichten: 66
Lid geworden op: 30 dec 2006, 00:46

Bericht door polderjongen »

mark schreef:Bij oxxio plaatsen de slimme meter niet als je zonnepanelen hebt. Mogen ze niet zei het bedrijf dat de plaatsingen uit voert. Heb je misschien een klein stokje om mee (terug) te slaan. Zolang het duurt.

Mark
Ik denk dat dat te maken heeft met het feit dat die "slimme meter" van Oxxio door de netbeheerder ter plekke overgekocht moet worden van (de leverancier!) Oxxio. Daar zijn wel wat richtlijnen voor ontworpen, maar het wetsvoorstel is nog niet officieel (ik ga nog een brief schrijven als ik de energie kan vinden, gaat over regulering van de meettarieven die onrechtvaardig gaat uitpakken voor enkeltarief klanten). En reken maar dat Oxxio het maximale voor die (nog lang niet afgeschreven, want pas recent geplaatste) meters wil vangen. Kan nog leuk worden... :roll:
De Aarde is groot genoeg voor onze primaire behoeftes maar te klein voor onze hebzucht
(vrij naar Ghandi)
polderjongen
Berichten: 66
Lid geworden op: 30 dec 2006, 00:46

Bericht door polderjongen »

Nieuwste over de "slimme meters". Ge-wel-di-ge reactie van VEMW over de "niet vertelde" zaken rond die meters. Snoeihard bericht op hun site, integraal met mijn commentaar opgenomen op Polder PV. Titel:

"Smart-ass meter" wordt een "pain-in-the-ass meter"

http://www.polderpv.nl/nieuws_DEactueel ... _ass_meter

:wink:
De Aarde is groot genoeg voor onze primaire behoeftes maar te klein voor onze hebzucht
(vrij naar Ghandi)
Plaats reactie