tussenmeter

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Bericht door John Doh »

polderjongen schreef: Zelfstandige die waanzinnig complexe automatisering van dataverkeer voor netbeheerders mee op moest zetten en mij meer over B'Con kon vertellen dan ik horen wilde...
Dit dataverkeer tussen netbeheerders werd noodzakelijk door het vrijmaken van de markt voor elektriciteitslevering. Het kon daardoor immers goed zijn, dat een klant van Essent op het net van Nuon was aangesloten en omgekeerd. Waanzinnig complex inderdaad, juist omdat je niet op elk gewenst moment over de juiste meterstand kunt beschikken. Er moet van alles worden geschat en ge?nterpoleerd. In de telecommunicatie gaat dat veel makkelijker, omdat de kosten in de centrale worden bijgehouden. Dat is mogelijk omdat elke klant individueel op de centrale is aangesloten. Bij energielevering is dat niet zo. Echter het genoemde complexe dataverkeer heeft nog niets met de slimme meter te maken, alle standen worden nog op ouderwetse wijze verzameld.

Ik denk dat het voordeel voor de klant van de slimme meter vooral zal zitten in het feit dat de administratie er veel eenvoudiger en duidelijker van wordt. Er zullen veel minder fouten worden gemaakt, waardoor er minder hoeft te worden gecorrigeerd. Dat zal een hoop ergernis schelen aan de telefoon. Allemaal in theorie, vooralsnog, want de invoeringsoperatie is zo omvangrijk, dat daar nog vanalles mis kan gaan.
John
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark »

Als je een windmolen of zonnepanelen hebt worden/kunnen de slimme meters niet geplaatst. Kunnen dit technisch nog niet aan volgens de meter plaatser.

mark
polderjongen
Berichten: 66
Lid geworden op: 30 dec 2006, 00:46

Bericht door polderjongen »

mark schreef:Als je een windmolen of zonnepanelen hebt worden/kunnen de slimme meters niet geplaatst. Kunnen dit technisch nog niet aan volgens de meter plaatser.

mark
Meterplaatser? Zo'n studentje die wordt ingehuurd door een uitzendbureau dat wordt ingeschakeld door een aannemer die werkt voor een uitbesteder die opdracht krijgt van de meetgemachtigde om de meterstanden voor de netbeheerder op te nemen en die het verschil tussen een digitaal teruglevertelwerk en een afnametelwerk niet weet?

Of was het een serious guy?

En denk jij dat de netbeheerder WEET of iemand zonnepanelen (laat staan een windturbien) als particulier heeft? Tuurlijk niet, tenzij hij/zij zich heeft "aangemeld". En DUS staat er opeens een mannetje met zo'n mooie meter in zijn knuistjes bij je deur, en je zult maar een gemiddeld hollander zijn die geen benul heeft van de rampzalige consequenties van die gedwongen metervervanging als datgene wat jij beweert waar is. Hebbie een link of document wat dat ondersteunt? Ik weet van niks, in de Tweede Kamer beweren ze keihard dat dat "terugleveren" geregeld is met die meters. Zou mooi zijn als dat niet klopte, dan wil ik Jopie wel effe een vet pak billenkoek verkopen...

Heb al uitgebreid gewaarschuwd voor het feit dat ALS je al aan "de slimme meter" zou gaan, dat dan EERST en VOORAL de sinds 1 juli 2004 WETTELIJK VERPLICHTE saldering met dat ding geregeld moet zijn.

STOKdoof zijn die eikels in Den Haag. Ik hoop soms dat een getroffene die die saldering niet uit die meter krijgt (want krijgen doe je die meter, of je dat ding wilt of niet, en of je zonnepanelen hebt of niet) wat hem/haar wettelijk toekomt, eens een gigantische procedure tot en met het Europese Hof gaat starten om dit gezeik eens in de kiem te gaan smoren.

Dat pad van ellende zal geplaveid blijken te zijn met de meest onwaarschijnlijke hoeveelheid bureaucraten en kastje-naar-de-muur wijzende ambtenaren, vrees ik... :cry:
De Aarde is groot genoeg voor onze primaire behoeftes maar te klein voor onze hebzucht
(vrij naar Ghandi)
polderjongen
Berichten: 66
Lid geworden op: 30 dec 2006, 00:46

Bericht door polderjongen »

John Doh schreef:
Ik denk dat het voordeel voor de klant van de slimme meter vooral zal zitten in het feit dat de administratie er veel eenvoudiger en duidelijker van wordt. Er zullen veel minder fouten worden gemaakt, waardoor er minder hoeft te worden gecorrigeerd. Dat zal een hoop ergernis schelen aan de telefoon. Allemaal in theorie, vooralsnog, want de invoeringsoperatie is zo omvangrijk, dat daar nog vanalles mis kan gaan.
Alles goed en wel. Bij Continuon stonden begin vorig jaar wel mooi bij een niet door ons te traceren aantal wijkbewoners mooi een hartstikke fout (te hoog) capaciteitstarief in hun database. En dat ging mooi ongezien, ongecontroleerd en onopgemerkt automatisch mee op de nota's van NUON CCC. Totdat ik iets "vreemds" opmerkte op een nota van een collega. En toen begon het gezeur. Heeft NIKS met "dataverkeer" te maken, want de dataBASE bleek al fouten te bevatten. Ergo, natuurlijk zullen er minder overschrijffouten e.d. gemaakt worden, maar binnen de energiewereld gaan zulke ongelofelijke hoeveelheden gegevens rond die allemaal essentieel zijn voor een correcte nota, dat het vragen is om fouten. En dat ga je met slimme meters zeker niet voorkomen.

Maar goed, binnen 6 jaar moet iedereen zo'n ding in huis hebben. Als ze het flikken om daarmee de saldering verder te saboteren, ga ik bloed drinken...
De Aarde is groot genoeg voor onze primaire behoeftes maar te klein voor onze hebzucht
(vrij naar Ghandi)
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Bericht door kees »

polderjongen schreef:
Ergo, natuurlijk zullen er minder overschrijffouten e.d. gemaakt worden, maar binnen de energiewereld gaan zulke ongelofelijke hoeveelheden gegevens rond die allemaal essentieel zijn voor een correcte nota, dat het vragen is om fouten.


Dat is het mooie van zo'n simpel product, je kunt het allemaal heerlijk opkloppen en er goed geld voor vragen.
Maar goed, binnen 6 jaar moet iedereen zo'n ding in huis hebben. Als ze het flikken om daarmee de saldering verder te saboteren, ga ik bloed drinken...
een kraantje op je eigen pols?
John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Bericht door John Doh »

polderjongen schreef:Maar goed, binnen 6 jaar moet iedereen zo'n ding in huis hebben. Als ze het flikken om daarmee de saldering verder te saboteren, ga ik bloed drinken...
Volgens mijn informatie is dat misschien niet nodig. De modernste meters hebben dubbele registers en houden bij hoeveel energie in elke richting stroomt. Maar wel in een apart register, er wordt dus niet automatisch gesaldeerd (althans, zo begrijp ik het).

Technisch is er dus in meting van de teruglevering voorzien, maar of je voor die teruglevering ook een vergoeding krijgt, dat is een andere kwestie.
John
John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Bericht door John Doh »

polderjongen schreef:Heeft NIKS met "dataverkeer" te maken, want de dataBASE bleek al fouten te bevatten.
Dat is precies wat ik bedoel. Als je stelselmatig alle meters gaat vervangen door nieuwe, dan betekent dat tegelijkertijd een enorme opschoning van bestaande, deels heel oude, databases. Dat zou ook zo zijn als je alle meters vervangt door conventionele meters (dus zonder afstandsuitlezing), maar daar is geen aanleiding voor.
John
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark »

Nee was een serious guy. Hij controleert eerst de installatie en mocht er van teruglevering sprake zijn mocht hij niet plaatsen van zijn baas. Was die dag al twee keer voor gekomen. Hij blij want hij moet 7 klanten per dag af om de meters te wisselen. Als ze alle 7 gedaan moesten worden werd het altijd een latertje voor hem.

mark
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Bericht door chathanky »

7 meters per dag? :shock:

Zoveel werk is dat toch niet?
of is de koffie zo heet. :lol:
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Bericht door kees »

John Doh schreef:
polderjongen schreef:Heeft NIKS met "dataverkeer" te maken, want de dataBASE bleek al fouten te bevatten.
Dat is precies wat ik bedoel. Als je stelselmatig alle meters gaat vervangen door nieuwe, dan betekent dat tegelijkertijd een enorme opschoning van bestaande, deels heel oude, databases. Dat zou ook zo zijn als je alle meters vervangt door conventionele meters (dus zonder afstandsuitlezing), maar daar is geen aanleiding voor.
IT'ers met administratief inzicht; moeilijk.
polderjongen
Berichten: 66
Lid geworden op: 30 dec 2006, 00:46

Bericht door polderjongen »

mark schreef:Nee was een serious guy. Hij controleert eerst de installatie en mocht er van teruglevering sprake zijn mocht hij niet plaatsen van zijn baas. Was die dag al twee keer voor gekomen. Hij blij want hij moet 7 klanten per dag af om de meters te wisselen. Als ze alle 7 gedaan moesten worden werd het altijd een latertje voor hem.

mark
:?: He, Mark! Moet ik hieruit concluderen dat bij adressen waar teruglevering plaatsvindt, een slimme meter NIET geplaatst wordt maar wordt overgeslagen??? HOE wordt die teruglevering "vastgesteld" dan? Heel veel mensen hebben nog een niet terugloopbeveiligde Ferrarismeter, waar de saldering automatisch gaat, en hebben zich (terecht!) nooit bij de netbeheerder aangemeld, en staan dus niet bekend als terugleveraar.

Dus, intrigerende vraag: hoe weet de meetboy dat???
De Aarde is groot genoeg voor onze primaire behoeftes maar te klein voor onze hebzucht
(vrij naar Ghandi)
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Bericht door frans »

Op zich lijkt het me niet zo moeilijk om de bokken en de geiten te scheiden.
Zo had ik dankzij mijn houtkachel binnen twee jaar na plaatsing van de meter een andere gasmeter.
Men geloofde mijn verklaring over het gebruik toch niet.
M.a.w iedereen die behoorlijk onder het gemiddelde verbruik zit loopt in de gaten.
Als ik al in een situatie zou komen waar ik teveel aan elektrische energie heb dan zou ik mijn moeite steken om dat aan mijn buren te slijten.
Dat kan dan wel niet toegestaan zijn maar dan heb je nu net de zwakke plek van al de regel neven te pakken, de oplossing er tegen staat niet in de gebruiksaanwijzing.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Bericht door Chicken Power »

kockie schreef:Doe dat maar in een andere topic. Hier graag verder over de gevraagde energiemeter.
Helaas niet gelukt; de discussie ontwikkeld zich dermate dat hij feitelijk bij 'discussie, maatschappij, economie en ecologie' hoort.

Niet onder deze verzameling.

Wellicht vernemen we dan ook iets inhoudelijks over 'de bijstandsmoeder'.

Groet, Cp
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Bericht door kees »

Chicken Power schreef:
kockie schreef:Doe dat maar in een andere topic. Hier graag verder over de gevraagde energiemeter.
Helaas niet gelukt; de discussie ontwikkeld zich dermate dat hij feitelijk bij 'discussie, maatschappij, economie en ecologie' hoort.

Niet onder deze verzameling.

Wellicht vernemen we dan ook iets inhoudelijks over 'de bijstandsmoeder'.

Groet, Cp
unsubscribing niet gelukt :idea:
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

Wat mij betreft is het nog on-topic.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie