tussenmeter

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark »

Hoi polderjongen,

Hij moet eigenlijk kijken of je voorzieningen hebt die terug leveren. Maar als je zegt; ik heb zonnepanelen, zit hij waarschijnlijk al in de auto voor dat je het woord helemaal hebt uitgesproken. Hij moet wel die 7 klanten af per dag. Er is nog een voorwaarde voor slimme meter plaatsing. Omdat het werkt met een mobile telefoonkaart van de kpn moet hij een minimale ontvangst hebben van 13%. Als de ontvangst lager is dan 13% wordt er ook niet geplaatst.

Hoi Chathanky,

Hij moet wel twee meters per klant vervangen :D . Gas en electra. En mag zelf bepalen of hij genoeg ruimte heeft in de meterkast om te kunnen werken. Dus kan altijd wel er voor zorgen dat hij op tijd thuis is.
Meterkast kan dus snel te vol of te klein zijn volgens arbo normen en hop hop naar de koffie.

Hoi Frans,

Dat zelfde wat jij schrijft heb ik ook gehad. Twee keer de meter verwisseld en een kwamen ze onder de noemer meteropname even kijken. Alleen de meteropnemer was drie weken daarvoor al geweest.
mark
polderjongen
Berichten: 66
Lid geworden op: 30 dec 2006, 00:46

Bericht door polderjongen »

frans schreef:Op zich lijkt het me niet zo moeilijk om de bokken en de geiten te scheiden.
Zo had ik dankzij mijn houtkachel binnen twee jaar na plaatsing van de meter een andere gasmeter.
Men geloofde mijn verklaring over het gebruik toch niet.
M.a.w iedereen die behoorlijk onder het gemiddelde verbruik zit loopt in de gaten.
Als ik al in een situatie zou komen waar ik teveel aan elektrische energie heb dan zou ik mijn moeite steken om dat aan mijn buren te slijten.
Dat kan dan wel niet toegestaan zijn maar dan heb je nu net de zwakke plek van al de regel neven te pakken, de oplossing er tegen staat niet in de gebruiksaanwijzing.
Valt wel mee, hoor. Ik heb NOOIT problemen met ons extreem lage verbruik gehad. We zaten voor de zonnepanelen al op laag 1100 kWh/jaar, werd na eerste 4 zonnepanelen plm. 600 kWh/jaar (incl. lager eindverbruik), we zitten nu (bij andere leverancier) op 250 kWh restverbruik/jaar met 10 panelen. Netbeheerder heeft nooit geklaagd.

1x meteropnemer die vragen begon te stellen, toen ik vertelde dat ik terugleverde met 1 kWp, begreep hij het en accepteerde de (gesaldeerde) meterstanden.

Ergo: niet per definitie beren op de weg zien, al begint het wel degelijk door te dringen tot de netbeheerders dat er 30.000 zonnestroomproducenten zijn in NL, dat die zich zeker niet allemaal een oor zullen laten aannaaien, en dat er bij de netbeheerders het nodige zal moeten veranderen qua opstelling richting afnemers, anders is dat ge*** over "energietransitie" en "iedereen is verantwoordelijk voor investeren in tegengaan van klimaatverandering" e.d. allemaal crap.
De Aarde is groot genoeg voor onze primaire behoeftes maar te klein voor onze hebzucht
(vrij naar Ghandi)
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Bericht door kees »

polderjongen schreef:
Ergo: niet per definitie beren op de weg zien, al begint het wel degelijk door te dringen tot de netbeheerders dat er 30.000 zonnestroomproducenten zijn in NL, dat die zich zeker niet allemaal een oor zullen laten aannaaien, en dat er bij de netbeheerders het nodige zal moeten veranderen qua opstelling richting afnemers, anders is dat ge*** over "energietransitie" en "iedereen is verantwoordelijk voor investeren in tegengaan van klimaatverandering" e.d. allemaal crap.
ze proberen hun handel leuk op te pimpen, maar zo verworden ze tot een ordinair transportbedrijf, hoewel die directeuren tegenwoordig toch ook leuk verdienen is het niet?
polderjongen
Berichten: 66
Lid geworden op: 30 dec 2006, 00:46

Bericht door polderjongen »

kees schreef:
polderjongen schreef:
ze proberen hun handel leuk op te pimpen, maar zo verworden ze tot een ordinair transportbedrijf, hoewel die directeuren tegenwoordig toch ook leuk verdienen is het niet?
Ik heb (nog) geen idee wat Paul Corton van Continuon momenteel verdient, maar wellicht is dat voer voor de volgende "lastige vragen voor in de Tweede Kamer"

:wink:
De Aarde is groot genoeg voor onze primaire behoeftes maar te klein voor onze hebzucht
(vrij naar Ghandi)
John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Bericht door John Doh »

polderjongen schreef:Ik heb (nog) geen idee wat Paul Corton van Continuon momenteel verdient, maar wellicht is dat voer voor de volgende "lastige vragen voor in de Tweede Kamer"

:wink:
Je zou het hem eens kunnen vragen, maar ik heb zo'n idee dat het stukken minder is dan mannen als van Halderen en Boersma mee naar huis nemen.
John
polderjongen
Berichten: 66
Lid geworden op: 30 dec 2006, 00:46

Bericht door polderjongen »

Dat was ook mijn gedachte, John.

Maar gezien zijn inzet voor het Gebruikersplatform Elektriciteitsnetten, en ongetwijfeld a lot of work voor EnergieNed en gelieerde instanties, zal het ook geen kattepis wezen, schat ik zo in....
De Aarde is groot genoeg voor onze primaire behoeftes maar te klein voor onze hebzucht
(vrij naar Ghandi)
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

John Doh schreef:
polderjongen schreef:Ik heb (nog) geen idee wat Paul Corton van Continuon momenteel verdient, maar wellicht is dat voer voor de volgende "lastige vragen voor in de Tweede Kamer" :wink:
Je zou het hem eens kunnen vragen, maar ik heb zo'n idee dat het stukken minder is dan mannen als van Halderen en Boersma mee naar huis nemen.
WAAROM verdienen die heren zoveel, vraag ik me af?
Is dat omdat energie zo schaars wordt, of eerder omdat energie, m??r dan ooit, geld opbrengt??

Dirk
polderjongen
Berichten: 66
Lid geworden op: 30 dec 2006, 00:46

Bericht door polderjongen »

Dirk Bauwens schreef:
WAAROM verdienen die heren zoveel, vraag ik me af?
Is dat omdat energie zo schaars wordt, of eerder omdat energie, m??r dan ooit, geld opbrengt??

Dirk
De heren vinden dat het eigenlijk wel "normaal" is, wat ze verdienen. Sterker nog, als je naar de "internationale verhoudingen" kijkt, verdienen ze nog te weinig. Zeggen ze...

Kijk, als ze er nou priv? eventjes een mooie zonnestroomcentrale van zouden gaan bouwen, kan ik er nog mee leven. Maar die 8 ton voor wanprestatie (Boersma/Essent) met gesubsidieerd verbranden van palmolie uit oerwoudsloop (en dat als "Groene Stroom" aan de domme burger verkopen), schiet bij mij echt ver in het verkeerde keelgat.

:evil:
De Aarde is groot genoeg voor onze primaire behoeftes maar te klein voor onze hebzucht
(vrij naar Ghandi)
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Bericht door kees »

polderjongen schreef:
Dirk Bauwens schreef:
WAAROM verdienen die heren zoveel, vraag ik me af?
Is dat omdat energie zo schaars wordt, of eerder omdat energie, m??r dan ooit, geld opbrengt??

Dirk
De heren vinden dat het eigenlijk wel "normaal" is, wat ze verdienen. Sterker nog, als je naar de "internationale verhoudingen" kijkt, verdienen ze nog te weinig. Zeggen ze...

Kijk, als ze er nou priv? eventjes een mooie zonnestroomcentrale van zouden gaan bouwen, kan ik er nog mee leven. Maar die 8 ton voor wanprestatie (Boersma/Essent) met gesubsidieerd verbranden van palmolie uit oerwoudsloop (en dat als "Groene Stroom" aan de domme burger verkopen), schiet bij mij echt ver in het verkeerde keelgat.

:evil:
zijn heren die in het grote buitenland echt niet mee kunnen komen vrees ik. Hebben ze dat trouwens ooit bewezen?
Maar ja, parlementariers ook niveau likmevestje, dus ook geen controle.
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

polderjongen schreef:...Maar die 8 ton voor wanprestatie (Boersma/Essent) met gesubsidieerd verbranden van palmolie uit oerwoudsloop (en dat als "Groene Stroom" aan de domme burger verkopen), schiet bij mij echt ver in het verkeerde keelgat...
Er zijn wel genoeg medeplichtigen in dat complot: de 'overheid' met al haar 'raadgevers', de aandeelhouders ( 8) ), ?n (waarschijnlijk onbewust) de na?eve gebruikers van 'groene' stroom :?:

Dirk
polderjongen
Berichten: 66
Lid geworden op: 30 dec 2006, 00:46

Bericht door polderjongen »

Dirk Bauwens schreef:
Er zijn wel genoeg medeplichtigen in dat complot: de 'overheid' met al haar 'raadgevers', de aandeelhouders ( 8) ), ?n (waarschijnlijk onbewust) de na?eve gebruikers van 'groene' stroom :?:

Dirk
Nou, complot, complot. Groene stroomgebruikers die niet meer willen betalen voor groene stroom dan voor grijze stroom waar geen "externe effecten" in zijn doorberekend, zijn wel beetje naief, ja. Maar om ze dan meteen van "medeplichtig aan complot" te maken is beetje erg kort door de bocht.

Je kunt ook bewust voor "groene stroom" kiezen, maar dan wel alert blijven en vooral ook naar de samenstelling kijken. Als ik onverkozen bij Essent had gezeten, hadden die nooit mijn handtekening onder een vaag "groen stroom" contract met palmoliebijstook gekregen. Ik ben zeer bewust van NUON Natuurstroomcontract (het duurste destijds, maar toen kon je nog niet weg bij je voormalige monopolist, en ik wilde zeker wel groene stroom voor me laten opwekken, no problem onder Annemarie Goedmakers) naar het destijds volledig duurzame kleine pioniertje Echte Energie overgestapt. En toen ik eenmaal 70% zonnestroom eigen opwek had bereikt, geswitched bij hen naar Blauwe Energie, windstroom uit eigen land. Zeer bewust later ook naar klimaatgecompenseerd aardgas overgestapt, ik heb zelf kritiek mogen leveren op de certificerings methodiek voor de daarvoor aangeplante bossen.

Dus, je kunt wel degelijk verschil maken. Kijk, van mij worden ze niet rijk, ze beuren van mij slechts 7 euri voor kookgas en rest elektraverbruik voorschot in de maand, en dan krijg ik nog terug aan het eind van het jaar (teruggave energiebelasting). Maar ze hebben me wel geaccepteerd als klant.

Jammer dat ze nu, net als Greenchoice, worden ingepakt door .... voormalige monopolist Eneco, die wel een leuk groen verfje wil.

IK heb niet om die marktliberalisering gevraagd, hoor. Aan mij "leg het niet"...
De Aarde is groot genoeg voor onze primaire behoeftes maar te klein voor onze hebzucht
(vrij naar Ghandi)
John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Bericht door John Doh »

Dirk Bauwens schreef:WAAROM verdienen die heren zoveel, vraag ik me af?
Is dat omdat energie zo schaars wordt, of eerder omdat energie, m??r dan ooit, geld opbrengt??
Energiebedrijven als Nuon en Essent zijn aardig grote ondernemingen geworden, waar een heleboel geld in omgaat. De aandeelhouders / raden van Commissarissen willen graag dat de bijbehorende belangen goed worden behartigd en zoeken dus (in hun ogen) capabele bestuurders. Daarvoor geldt dan weer de wet van vraag en aanbod: gasten van dat kaliber werken niet gratis.

Het lijkt alleen dat het publiek daar voor private ondernemingen minder moeite mee heeft dan voor bedrijven die in overheidshanden zijn. Zou men daar impliciet mee vinden dat de bedrijven die het eigendom van ons allemaal zijn minder goed geleid hoeven te worden? Lijkt mij toch niet.

Je kunt je natuurlijk wel afvragen of de bedragen die bestuursvoorzitters toucheren nog in verhouding zijn, maar dat is meer een vraagstuk van moraal. Bill Gates verdient ook heel veel, maar zo hebben we de maatschappij nu eenmaal georganiseerd met z'n allen.
John
polderjongen
Berichten: 66
Lid geworden op: 30 dec 2006, 00:46

Bericht door polderjongen »

John Doh schreef: Je kunt je natuurlijk wel afvragen of de bedragen die bestuursvoorzitters toucheren nog in verhouding zijn, maar dat is meer een vraagstuk van moraal. Bill Gates verdient ook heel veel, maar zo hebben we de maatschappij nu eenmaal georganiseerd met z'n allen.
Count me out van dat "allen", geachte John Doe. Mij is niks gevraagd.
De Aarde is groot genoeg voor onze primaire behoeftes maar te klein voor onze hebzucht
(vrij naar Ghandi)
John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Bericht door John Doh »

polderjongen schreef:
Count me out van dat "allen", geachte John Doe. Mij is niks gevraagd.
Toch wel. Om de zoveel tijd wordt aan de bevolking gevraagd wat ze er van vinden. Je kunt dan een stem uitbrengen op de partij die het dichtst bij jouw overtuiging, of er zelfs ??n oprichten. De Polderpartij?

Helaas telt jouw mening maar voor 1/8.000.000-ste mee of zo, op wereldschaal nog veel minder, maar er wordt je wat gevraagd.
John
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Bericht door kees »

John Doh schreef:
polderjongen schreef:
Count me out van dat "allen", geachte John Doe. Mij is niks gevraagd.
Toch wel. Om de zoveel tijd wordt aan de bevolking gevraagd wat ze er van vinden. Je kunt dan een stem uitbrengen op de partij die het dichtst bij jouw overtuiging, of er zelfs ??n oprichten. De Polderpartij?

Helaas telt jouw mening maar voor 1/8.000.000-ste mee of zo, op wereldschaal nog veel minder, maar er wordt je wat gevraagd.
de alles overlappende electrische deken
Plaats reactie