Dit dataverkeer tussen netbeheerders werd noodzakelijk door het vrijmaken van de markt voor elektriciteitslevering. Het kon daardoor immers goed zijn, dat een klant van Essent op het net van Nuon was aangesloten en omgekeerd. Waanzinnig complex inderdaad, juist omdat je niet op elk gewenst moment over de juiste meterstand kunt beschikken. Er moet van alles worden geschat en ge?nterpoleerd. In de telecommunicatie gaat dat veel makkelijker, omdat de kosten in de centrale worden bijgehouden. Dat is mogelijk omdat elke klant individueel op de centrale is aangesloten. Bij energielevering is dat niet zo. Echter het genoemde complexe dataverkeer heeft nog niets met de slimme meter te maken, alle standen worden nog op ouderwetse wijze verzameld.polderjongen schreef: Zelfstandige die waanzinnig complexe automatisering van dataverkeer voor netbeheerders mee op moest zetten en mij meer over B'Con kon vertellen dan ik horen wilde...
Ik denk dat het voordeel voor de klant van de slimme meter vooral zal zitten in het feit dat de administratie er veel eenvoudiger en duidelijker van wordt. Er zullen veel minder fouten worden gemaakt, waardoor er minder hoeft te worden gecorrigeerd. Dat zal een hoop ergernis schelen aan de telefoon. Allemaal in theorie, vooralsnog, want de invoeringsoperatie is zo omvangrijk, dat daar nog vanalles mis kan gaan.