puntdak verder isoleren

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

lord Anubis
Berichten: 26
Lid geworden op: 06 feb 2012, 12:08

puntdak verder isoleren

Bericht door lord Anubis »

Allen,

Ik heb een puntdak, waaronder 15mm polystereenschuim tussen de balken zit.
Over de balken, onderzijde dus, zit van dat zachte vezelplaat.
Heb rollen glaswol met een alu laag aan een zijde.

Volgorde is van buitenaf gezien:
Pannen,
dakbeschot van spaanplaat met hier en daar ontluchting gaten ø22mm
balken met daartussen 15mm piepschuim,
zachtboard

Wat zijn mijn opties:
1. plaats onder piepschuim het glaswol met alu zijde naar piepschuim
2. plaats onder piepschuim het glaswol met alu verwijderd
3. plaats de glaswol met alu tussen dak en de piepschuim ( alu tegen piepschuim of verwijderen? )

Enig inzicht in de vocht gevolgen? Wat is de beste optie.

Ik hoop de op optie 3. omdat deze optie het glaswol netjes op z'n plek blijft.

Alvast bedankt.
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: puntdak verder isoleren

Bericht door Wouter Gillis »

Misschien niet de raad waar je op hoopt maar mijn advies:

1. piepschuim eruit

2. onderdak tochtdicht maken (wat voor materiaal is dat precies?)

2. kepers ophogen met een 20cm à 25cm

3. dampscherm met compartimenten aanbrengen

4. laten volblazen met cellulose oid

5. afwerking binnenzijde

de combinatie van piepschuim en glaswol is geknoei in de marge, vrees ik...
nu je de kans hebt, doe het ineens grondig!

groeten
Wouter
lord Anubis
Berichten: 26
Lid geworden op: 06 feb 2012, 12:08

Re: puntdak verder isoleren

Bericht door lord Anubis »

Hallo Wouter,

Bedankt voor je info, maar dit gaat hier niet. Kwa tijd en ruimte. Tuurlijk zijn er betere opties, zoals jij er een van opnoemde, maar voor hier helaas.

Het wordt mijn werkkamer, voor 10-11 maanden.
Door spoed omstandigheden, moet mijn huidige werkkamer volgende week een slaapkamer zijn.
Ik heb 9 rollen glaswol met alu beschermlaag, dit, de Alu laag, wil ik zonder twijfel wel verwijderen. Dus het gaat in principe om de benoemde opties.

De verdere afwerking, gipsplaten, komt eind dit jaar wel.
tiho
Berichten: 297
Lid geworden op: 07 mei 2011, 15:15

Re: puntdak verder isoleren

Bericht door tiho »

Bij optie 3 haal je de EPS dus al eerst weg begrijp ik?

De aluminium cachering is de damprem welke aan de warme zijde behoort te zitten, dit om te voorkomen dat er waterdamp uit de binnenlucht kan condenseren ergens in de constructie. Deze hoor je ook op de naden af te tapen en aan de muurzijdes en dergelijke goed dampdicht af te werken. Als jij daarna de EPS er weer tegen zou willen plaatsen, kan dat geen kwaad. EPS is net zo dampopen als bv triplex en het is maar 15 mm. Als de damprem goed is kan er echter geen vocht achter condenseren aangezien het dauwpunt verder zal liggen.

Komt de balkafstand overeen met de maat van de isolatie?
lord Anubis
Berichten: 26
Lid geworden op: 06 feb 2012, 12:08

Re: puntdak verder isoleren

Bericht door lord Anubis »

Bedankt Tiho voor je reactie,

Wat je beschrijft is datgene waar ik mijn hoop en gedachte in had, en idd de alu zijde tegen het EPS en de overgangen aftapen met alu tape.
Ik heb tussen de EPS en het dak beschot ruimte van 10-12 cm, dus mijn isolatie kan er makkelijk tussen en rusten op het EPS.
Alle zijden wil ik eerst nieten en dan nog eens aftapen. De balk afstand is niet gelijk en ik zal de isolatie moeten ondersteunen met het EPS welke ondersteund wordt door schrooten.
tiho
Berichten: 297
Lid geworden op: 07 mei 2011, 15:15

Re: puntdak verder isoleren

Bericht door tiho »

Lijkt mij niet dat je daar problemen mee krijgt, zolang de damprem maar goed is. Had het op die manier niet begrepen, maar dat klinkt inderdaad voor snel een makkelijke manier.

Een puntje nog, bovenop de spaanplaat ligt ook geen dampdichte laag neem ik aan?
lord Anubis
Berichten: 26
Lid geworden op: 06 feb 2012, 12:08

Re: puntdak verder isoleren

Bericht door lord Anubis »

Oeps, dat is een goeie. Ik heb ooit zwart papier ergens gezien, weet alleen niet of dat nog op mijn vorig huis was of op mijn huidige huis.

Maar zal dat het geval zijn als er al gaten in het dakbeschot zitten?
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: puntdak verder isoleren

Bericht door account verwijderd »

Lord,

Als je echt wilt weten met welke combinatie je de beste uitkomtsten haalt en vooral waar je dauwpunt (condensvorming) ligt, dan moet hier een dauwpuntberekening voor worden gemaakt.
Ik zou dat voor je kunnen doen, maar de tijd ontbreekt nog momenteel, tenzij het nog 3 weken gaat vriezen.

Jouw opstelling lijkt in grote lijnen op kant en klare ps-dakplaten zonder binnen vlokken/board plaat, mits de ps direct tegen het dakbeschot klemt.
Op zich kun je dit binnen uit rachelen en extra isoleren. De alu folie eraf halen is veiliger.
Liever damp open uitvoeren, dit voorkomt e.v.t. plaatselijke vochtplekken aan de binnenzijde van de afwerking.

Het beste is nog 100mm ps isolatie aanbrengen tegen de huidige 20mm ps isolatie en klaar is kees.
Warm dak uitvoering, wel klemmend tegen het dakbeschot!! :mrgreen:
Ik denk dat je bij 120mm ps isolatie tegen de A-klasse aan zit. 120mm Pir is A++ klasse.

Je kunt beter geen combinatie maken van zachte en harde isolatie. De zachte isolatie wordt vanzelf zeiknat. Denk aan monogaam.
Eén geheel, op die manier kun je het dauwpunt naar buiten brengen. De ps isolatie zal intern niet gaan condenseren dit gebeurd altijd aan één zijde van het materiaal.
De zijde met het grootste temerpatuursverschil. Buiten dus.
Verwijderd
lord Anubis
Berichten: 26
Lid geworden op: 06 feb 2012, 12:08

Re: puntdak verder isoleren

Bericht door lord Anubis »

michel schreef: Jouw opstelling lijkt in grote lijnen op kant en klare ps-dakplaten zonder binnen vlokken/board plaat, mits de ps direct tegen het dakbeschot klemt.
Op zich kun je dit binnen uit rachelen en extra isoleren. De alu folie eraf halen is veiliger.
Liever damp open uitvoeren, dit voorkomt e.v.t. plaatselijke vochtplekken aan de binnenzijde van
De huidige eps platen zitten er klem tussen gespannen. De ruimte tussen de balken is ongeveer 90 en de eps platen zijn niet ingekort. Ze zitten dan ook gebogen ertussen geklemd.

Als ik jouw argumenten lees en goed begrijp, kom ik uit op optie twee. Eps tegen dakbeschot ( nu dan op maat gemaakt ), daaronder mijn rollen met alu cachering verwijderd.

Zonder cachering zal de damp condensatie zich dan door de glaswol gaan en condenseren aan de buiten zijde van eps?
Ik kan de eps platen tegen het dakbeschot houden en het glaswol op de schroten laten rusten zodat er een luchtspouw zit tussen beide isolatie materiaalen, dit om contact te vermijden waardoor toch eventuele vocht op de binnezijde van het eps niet in contact komt met het glaswol.

Is deze gedachte beter dan optie 3?
tiho
Berichten: 297
Lid geworden op: 07 mei 2011, 15:15

Re: puntdak verder isoleren

Bericht door tiho »

Michel, hoe wil je van binnenuit warm dak isolatie toepassen? En waarom zou het beter dampopen kunnen, dan kan de waterdamp toch vrij door naar het dauwpunt?
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: puntdak verder isoleren

Bericht door deleted »

Heren,

Ik krijg hier kop noch staart aan.
Zijn alle voorstellen sowieso van binnenuit ? (kunnen de beschrijvingen steeds met een vaste volgorde aub: bijvoorbeeld van binnen naar buiten)
En welke soort folie zit er nu direct onder de pannen ?

Alle kunststofplaten zitten tussen de kepers. De kepers zelf zijn uiteraard niet dampdicht.
Dus je zit nu al met een redelijk dampopen opbouw.

G
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: puntdak verder isoleren

Bericht door account verwijderd »

@Tiho,
Michel, hoe wil je van binnenuit warm dak isolatie toepassen? En waarom zou het beter dampopen kunnen, dan kan de waterdamp toch vrij door naar het dauwpunt?
Klopt, als er geïsoleerd is tussen de balklaag is het geen warm dak construktie.
Ik was in de veronderstelling dat de bestaande isolatie één geheel vormde, mijn fout, vandaar mijn zienswijze unidek ps dakplaat.
Dampopen lijkt mij bij een toevoeging van een ander soort isolatiemateriaal aan de binnenzijde veiliger. Ik ben geen voorstander van verschillende isolatiematerialen
combineren. Het dauwpunt kun je theoretisch vrij nauwkeurig bepalen. Het heeft mijn voorkeur om
een aantal berekeningen te maken waarbij de verschillen worden aangetoond.
Misschien een mooie klus voor Gandalf om hier een mooie excel universele rekensheet met grafiek van te maken, ik heb daar nu geen tijd voor.
Verwijderd
lord Anubis
Berichten: 26
Lid geworden op: 06 feb 2012, 12:08

Re: puntdak verder isoleren

Bericht door lord Anubis »

De huidige situatie is zeker geen unidek.
Geen kepers, maar gordingen die 96 cm uit elkaar liggen.
Eps platen van 100 Cm die er schuin tussen geklemt zitten.
Aan de buiten zijde zit een soort zwart papier. Maar is ver weg verbladerd.

Even huidige situatie samenvatting.
Volgorde is van buitenaf gezien:
  • Pannen
    Dakbeschot van spaanplaat met zwart papier, met hier en daar ontluchting gaten ø22mm ( 2st/m2 )
    Gordingen met daartussen 20mm EPS
    Zachtboard
Rol Glaswol is 100mm dik met alu cachering. Maar deze kan er af.
De meeste, ruim de helft, van de EPS platen zijn reeds op een lengte gemaakt van de gording afstand.

Hoop dat nu wat de volgorde alle onduidelijkheid verdwenen is.
Zou i.d.d mooi zijn als er een dauwpunt berekening sheet kon worden gemaakt. Goed voor iedereen, ik zal niet de enige zijn die hier gebruik van zal maken.

Als ik het goed begrijp, moet het resultaat van de berekening, zo ver mogelijk naar buiten uitvallen en met een zo laag mogelijke waarde?
En de dampremmende laag zover mogelijk aan de binnenzijde, de warme kant?

Of ik nu goed of fout zit met deze gedachte, heb jullie advies toch nog nodig om een eerder genoemde optie te kunnen kiezen.


Nog maals bedankt alvast,
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: puntdak verder isoleren

Bericht door kockie »

lord Anubis schreef: Zou i.d.d mooi zijn als er een dauwpunt berekening sheet kon worden gemaakt. Goed voor iedereen, ik zal niet de enige zijn die hier gebruik van zal maken.
Die is er al, alleen niet hier. Kijk maar eens op http://www.u-wert.net/berechnung/u-wert-rechner/ (kan ook op engels of frans omgezet worden).
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: puntdak verder isoleren

Bericht door Wouter Gillis »

Bij dakisolatie zal emigrerend vocht altijd condenseren in de buitenste centimeters van de isolatie. Daar moet je geen berekening voor doen. Het enige wat je moet doen om dat te vermijden, is een perfect dampscherm aanbrengen. Of dit lukt met spijkerflens betwijfel ik ten zeerste. Ook de dikte die je aanhaalt (120mm totaal) is ondermaats.

Vandaar mijn warm (héhé heb je hem?) advies om het ineens grondig te doen, ook al is het nu moeilijk en dringend. Je zal er de rest van je leven alleen maar plezier van hebben. Het blijft tot nader orde de beste investering die je kan doen maar het valt me steeds op dat isolatie zo (té) dikwijls stiefmoederlijk wordt behandeld. :)

groeten
Wouter
Plaats reactie