Houtverwarming, goed voor U?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Houtverwarming, goed voor U?

Bericht door OBL-Rien »

http://www.samharris.org/blog/item/the- ... e-delusion

In kort: Nee, houtverwarming is behoorlijk schadelijk....

(Don't shoot the messenger...)
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Houtverwarming, goed voor U?

Bericht door Dutch John »

Ik vroeg me gaandeweg het verhaal of de schrijver ook een alternatief biedt. En ja hoor, we moeten aan het gas. Of in de kou gaan zitten. Ik gun geen enkel kind kanker door aromatische koolwaterstoffen uit een slecht gestookt houtvuur. Maar door in de kou te gaan zitten wordt je zeker niet oud. En elk hedendaags kind gaat meemaken dat ook aardgas schaars wordt.

In een perfect geïsoleerd huis mag best een paar kuub hout per jaar verstookt worden. Door een goede stoker in een prima kachel met droog hout.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Houtverwarming, goed voor U?

Bericht door OBL-Rien »

Ik zit nu vooral te denken aan zonne-verwarming met een efficiënte houtverwarming als bijkachel voor de extra koude dagen.
Maar ik heb nog geen definitieve plannen.
Overigens denk ik dat de vervuiling die hij benoemt vooral optreed bij inefficiënte "kachels" als een open haard etc. Maar er zijn er hier vast wel die daar meer over weten.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
RicharddeBlauw
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2010, 14:14

Re: Houtverwarming, goed voor U?

Bericht door RicharddeBlauw »

Dutch John schreef: In een perfect geïsoleerd huis mag best een paar kuub hout per jaar verstookt worden. Door een goede stoker in een prima kachel met droog hout. Groet, DJ
Ik moet er moet aan denken dat iedereen hout gaat stoken.

Overigens is het rendement van welke houtkachel dan ook nog steeds erbarmelijk laag. er wordt wel gegooid met allerlei mooie hoge rendement getallen van tussen 80 en 95 maar ik heb nog nooit iemand/fabrikant het werkelijke totale rendement zien benoemen. Als iemand zegt dat een kachelX een rendement van 80% heeft wil dat alleen zeggen dat op het hoogste rendement-niveau de kachel 80% kan halen. Het gehele voor- en natraject van het stoken wordt totaal buiten beschouwing gelaten.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Houtverwarming, goed voor U?

Bericht door Dutch John »

RicharddeBlauw schreef: Ik moet er moet aan denken dat iedereen hout gaat stoken.
Tweede "moet" zal staan voor "niet"? In dat geval kan ik je gerust stellen. Daar hebben we niet genoeg hout voor, ook niet als het rendement naar 100% gaat.

Wat zie je als alternatief voor de lange termijn?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
wouter a
Berichten: 255
Lid geworden op: 11 nov 2009, 15:46
Locatie: Zwaag

Re: Houtverwarming, goed voor U?

Bericht door wouter a »

@DJ

Mijn alternatieve voorstel voor houtstook e.d.

Neem een zeer compact huis welke super geïsoleerd is, op een dusdanige wijze dat je lichaamswarmte i.c.m. verlichting voldoende is om het geheel warm te houden in de hoofd leefruimte.

mvg
wouter
Als uitvinders iets uitvinden om uitvindingen uit te vinden vinden ze de uitvinding der uitvindingen uit.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Houtverwarming, goed voor U?

Bericht door deleted »

wouter a schreef: Neem een zeer compact huis welke super geïsoleerd is, op een dusdanige wijze dat je lichaamswarmte i.c.m. verlichting voldoende is om het geheel warm te houden in de hoofd leefruimte.
Of zet zo'n geïsoleerd winterverblijf in je hoofdleefruimte.
Dat was ook het idee van Lowimpactman (http://lowimpactman.wordpress.com/2011/ ... de-winter/)

G
vergilius
Berichten: 45
Lid geworden op: 03 feb 2012, 10:33
Locatie: Leuven (België)

Re: Houtverwarming, goed voor U?

Bericht door vergilius »

Mijn partner en ik zitten ook met de uitdaging om een oud huisje te renoveren.

We denken in de leefkamer aansluitend met de keuken een nieuw model houtkachel te plaatsen. Naar het schijnt zijn die nieuwe modellen voorzien van een vrij degelijke CO2-filter. Het hout zullen we deels moeten aankopen, deels 'kweken' op het land. Deels sprokkelen uit een familiebos.

Maar ik zit aan nog iets te denken en dit op basis van mijn ervaringen met mijn volières. Ik heb gekweekt met Afrikaanse wevervogels (Euplectes soorten) en sommigen broeden vrij laat (oktober/november). De volières hadden gewone plastic golfplaten als dak en in de herfst pakte ik de zijkanten in met bouwplastic. Meer niet.'s Nachts verwarming en te duur natuurlijk. Maar als de zon scheen was er op de middaguren vaak een verschil van 10° met de temperatuur in de tuin. Tien graden warmer is niet niks voor iets dat niet eens deftig geïsoleerd is.

Ik denk dan aan glazen 'uitstulpingen' in buitenmuren, of koepelvormig op het dak. Die zouden warme lucht produceren als de zon schijnt zodat je welke verwarming dan ook kan uitzetten of stoppen.
Er zijn dan twee problemen:
1° als de zon niet schijnt heb je een koudpunt, dus je zou die glazen ruimte moeten kunnen afsluiten met een geïsoleerd paneel.

2° de bouwregelementen zijn zo conservatief dat je waarschijnlijk geen vergunning krijgt om die 'uitstulpingen' te plaatsen.

Eigenlijk zie ik het inperken van energieverbruik als een combinatie van:
a) warme kleding voor diegene die thuis is
b) verwarming gericht op één vertrek (slaapkamers worden hier nooit verwarmd, gangen, toilet, keuken ook niet)
c) zonnepanelen
d) houtkachel met een degelijke co2-filter
e) veel glas

En zou je in een houtkachel ook geen gedroogde paardenmest kunnen verbranden? Zoals enkele nomaden in Mongolië nog steeds doen? Zij doen het met yakmest, denk ik. En de indianen in Noord-Amerika deden het met bizonmest. Om te koken. Ik vraag het me af omdat er dichtbij het huisje een manège is. Heeft iemand dat ooit geprobeerd? In brikvorm? Zoals Indiërs nog steeds bakstenen in houten vormen drukken en laten drogen in de zon? Een combinatie van? En zou je mest niet kunnen mengen met fijn snoeisel?
Wat zijn de obstakels? Toch niet alleen de geur?
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Houtverwarming, goed voor U?

Bericht door deleted »

vergilius schreef:Ik denk dan aan glazen 'uitstulpingen' in buitenmuren, of koepelvormig op het dak. Die zouden warme lucht produceren als de zon schijnt zodat je welke verwarming dan ook kan uitzetten of stoppen.
Er zijn dan twee problemen:
1° als de zon niet schijnt heb je een koudpunt, dus je zou die glazen ruimte moeten kunnen afsluiten met een geïsoleerd paneel.

2° de bouwregelementen zijn zo conservatief dat je waarschijnlijk geen vergunning krijgt om die 'uitstulpingen' te plaatsen.
Klinkt alsof een Solar Air Heater wel iets voor jou is.


G
Paide
Berichten: 287
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: Houtverwarming, goed voor U?

Bericht door Paide »

wat is een co2-filter en wat doet die volgens jou?
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Houtverwarming, goed voor U?

Bericht door JantjeV8 »

Wat zitten we toch te beknibbelen...

De kou is momenteel behoorlijk aanwezig dat je bijna permanent doorstookt, dus geen aan en afloop rendementsverliezen... Voor iedere boom die wordt gekapt worden er tegenwoordig 2 terug geplant, ook niks mis mee dus.
En om van die kou af te komen moeten we nog veel meer stoken, gaat dat gat in de Ozon verder open, wordt het warmer dus minder te stoken, komt het zeewater omhoog waardoor ik een huisje aan zee krijg, half Nederland verzuipt dus minder mensen hoeven te stoken.

En dan lees je als oplossing: warme kleding aan, of een wc-bril bovenop de kachel...

Zolang ik hier de glastuinbouwers zie zonder gewassen in de kas, de ramen open hebben staan en de gaskachel 300kuub per uur laten verstoken omdat de stroomprijs goed is, ben ik blij dat ik me los heb gemaakt van de witte boorden die je met allerlei malafide smoesjes aan zich proberen te blijven binden.

Kruiwagentje hout meer of minder, daar zit mijn zorg voorlopig niet...
Laatst gewijzigd door JantjeV8 op 07 feb 2012, 17:14, 1 keer totaal gewijzigd.
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Houtverwarming, goed voor U?

Bericht door OBL-Rien »

vergilius schreef: Ik denk dan aan glazen 'uitstulpingen' in buitenmuren, of koepelvormig op het dak. Die zouden warme lucht produceren als de zon schijnt zodat je welke verwarming dan ook kan uitzetten of stoppen.
...
En zou je in een houtkachel ook geen gedroogde paardenmest kunnen verbranden? Zoals enkele nomaden in Mongolië nog steeds doen? Zij doen het met yakmest, denk ik.
Wat zijn de obstakels? Toch niet alleen de geur?

Aan de zuidkant van de woning een glazen "wintertuin" voorbouw over de gehele breedte doet wonderen voor de verwarming.

Heb je wel eens brandende yakmest geroken? Dan zou je begrijpen waarom de geur voldoende reden kan zijn! :shock:
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
MichielF
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 feb 2012, 16:26

Re: Houtverwarming, goed voor U?

Bericht door MichielF »

Hallo,

Verwarmen met hout is een prima manier om CO2-neutraal warmte op te wekken. Wel is het van belang alles te doen aan het voorkomen van overlast en het minimaliseren van de uitstoot. Dit kan middels primaire of secundaire maatregelen.

Om te zorgen voor minimale overlast zijn er een aantal basisregels waaraan men zich dient te houden, dit zijn de primaire maatregelen. Voorbeelden hiervan zijn onder meer het gebruik van onbehandeld, polsdik, luchtdroog hout (15 tot 20% vocht), het open laten van de luchttoevoer (niet knijpen van de kachel, dit verhoogt de emissie van een kachel enorm) en het zorgen voor voldoende trek door het gebruik van een correct rookgasafvoerkanaal met de juiste hoogte (zorg voor een vrije afvoer van rookgassen).

Door inachtneming van enkele basisregels kan de onvermijdelijke uitstoot van fijnstof en gezondheidsschadelijke verbindingen (oa PAK's) worden verminderd maar nooit worden vermeden. Immers, ook met de beste kachel, gestookt met het beste hout en door de beste stoker worden vervelende verbindingen in de kachel gevormd en uitgestoten. De enige manier om ook deze resterende verbindingen aan te pakken is middels een secundaire maatregel in de vorm van een katalysator. Deze kraakt verbindingen en zet deze in het gunstigste geval om in CO2 en H2O.

Na vele jaren van onderzoek en ontwikkeling is er nu een houtrookfilter met katalysatortechniek (net als in de uitlaat van een auto) welke verontreinigd roet, teervormende componenten (onder andere PAK's) en fijnstof (met name het meest gezondheidsschadelijke PM2.5) afbreekt. Dit gebeurt middels zogeheten katalytische oxidatie en/of reductie.

Kijk voor meer informatie over de houtrookfilter en voor algemene informatie over het stoken van hout op http://www.sesamstraat.nl

Met vriendelijke groet,
Michiel
vergilius
Berichten: 45
Lid geworden op: 03 feb 2012, 10:33
Locatie: Leuven (België)

Re: Houtverwarming, goed voor U?

Bericht door vergilius »

Paide schreef:wat is een co2-filter en wat doet die volgens jou?
Ik heb me nog niet verdiept in die nieuwe modellen houtkachels. Ik heb alleen een filmpje op TV gezien (geen reclame) waarin gezegd werd dat de nieuwe modellen wel degelijk rekening houden met de schadelijke uitstoot van houtverbranding. Hoe dat nu juist zit, weet ik dus niet. Het is wel een beetje hoopgevend.

Gandalf, ik wist niet eens dat dat bestond. Dat gaat dus veel verder dan gewoon zon op glas. Nu kan ik zelf op zoek gaan naar meer informatie hierover: verplaatsbaar of niet, kostprijs, enz. Dank je.

OBL-Rien, een veranda aan de zuidkant hebben we voorzien, als we de vergunning ervoor krijgen.

Ik kan me indenken dat die mest behoorlijk ruikt bij een open vuur, net zoals je kleding ruikt naar hout na een houtvuurtje in de tuin. Maar als het in een fatsoenlijke houtkachel opgebrand wordt? Ik neem me voor het toch eens te proberen. Er is daar ook een groot tuinhuis met een schouwtje. Daar kan ik experimenteren.

MichielF, dank je voor je toelichtingen. Het zal me helpen bij de aankoop van een houtkachel.
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Houtverwarming, goed voor U?

Bericht door account verwijderd »

@Olb Rien,
In kort: Nee, houtverwarming is behoorlijk schadelijk....
Een luchtkwaliteit van 2 ppm is acceptabel volgens de wet.
Als mijn houtkachel goed brand is de uitstoot in de pijp 50 - 100 ppm, onverdunt, pure uitstoot.
Tevens wil ik erop wijzen dat het opgeslagen zonne energie is die ik op dat moment weer terug geef aan de natuur.

Kijk eerst is naar de Shell. Probeer die onderuit te halen.
Die stimuleren en maken mega winsten met fossiele brandstof. De opgeslagen fossiele brandstof vrijgeven brengt de aarde uit balans.
Net zo erg als het stoken van aardgas.

En indirecht is Shell verantwoordelijk voor alle fijnstof uit rijdende auto's.

President Poetin, die weet wel raad met oliemaatschappijen. Daar zou Griekenland een voorbeeld aan moeten nemen.

Het conflict Engeland-Argentinië, dat gaat toch om gevonden olie?

"Don't shoot the messenger", wat is dan de vraagstelling?
Verwijderd
Plaats reactie