Kap noodzakelijk?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
RicharddeBlauw
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2010, 14:14

Kap noodzakelijk?

Bericht door RicharddeBlauw »

Ik heb sinds kort een kachel en op de schoorsteen een stalen kap laten plaatsen. Nu condenseren de rookgassen aan de binnenkant kap en loopt aan de buitenkant van de schoorsteen naar beneden. Je ziet nu direct tijdens het stoken een straal water naar beneden lopen.

Dat water droogt wel weer maar het wordt wel steeds zwarter en is geen gezicht meer, gaat ook steeds verder en richting pannen. Nee, helaas geen zwarte pannen maar rode.

Kan iemand mij zeggen of ik die kap er af kan laten halen.
Is het erg dat er dan gewoon regenwater in de gemetselde schoorsteen komt.
bertocello
Berichten: 250
Lid geworden op: 28 nov 2009, 22:10

Re: Kap noodzakelijk?

Bericht door bertocello »

Ik stook al 25 jaar met blote schoorsteen, een kap plaatsen werd mij afgeraden door de architect van mijn huis.
Mijn argument van regenwater werd destijds door hem afgedaan met het feit dat er in een dubbele schouwpot van 20x20 centimeter nooit genoeg water kan binnenregenen om een probleem te vormen, niet met onze regenhoeveelheden in de lage landen.
Mijn schouwconstructie is van gele schouwpotten , goed geisoleerd over een lengte van 9 meter.

bertocello
RicharddeBlauw
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2010, 14:14

Re: Kap noodzakelijk?

Bericht door RicharddeBlauw »

Mijn schoorsteen is niet geïsoleerd, hoewel de buitenmuur waarschijnlijk wel omdat dit een spouw is en de spouw is geísoleerd... ik heb evrder nog nooit last gehad met condens aan de binnenkant.
De opening bovenkant schoorsteen is bij mij 13cm.
wouter a
Berichten: 255
Lid geworden op: 11 nov 2009, 15:46
Locatie: Zwaag

Re: Kap noodzakelijk?

Bericht door wouter a »

@richard,

maak eens een foto van de kap, de vorm van de kap kan namelijk zorgen voor ongustige wervelingen, welke resulteren in een lagere afgastemperatuur.

mvg
wouter a
Als uitvinders iets uitvinden om uitvindingen uit te vinden vinden ze de uitvinding der uitvindingen uit.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Kap noodzakelijk?

Bericht door peterberg »

@richard,

Ook een belangrijke factor: wat voor kachel heb je aan de schoorsteen aangesloten? Als dat een gewone ijzeren bak is dan heb je dikke kans dat die zwarte sporen daardoor ontstaan. Met de noodzaak om twee keer per seizoen te vegen. Ik weet hoe dat gaat, lang geleden heb ik een Jotul 118 gestookt. Begin oktober en tegen Kerstmis kwam er beide keren een hele berg troep uit.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
RicharddeBlauw
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2010, 14:14

Re: Kap noodzakelijk?

Bericht door RicharddeBlauw »

Ik heb van iemand een Tigchelkachel overgenomen. Deze wilde ik eerst niet maar hij was best goedkoop dus toch gedaan.

Ik heb hier een link van de kap maar weet niet zeker of dit mag van moderator. Het is de 1e foto, een vierkante kap met op de vier hoeken verticale gaasopeningen. bovenop een ronde dop.
http://jvs-schoonmaakdiensten.nl/schoorsteenkappen.html

Op zich is de kap wel aangeslagen door roet van binnen maar niet noemenswaardig veel. Je veegt het er ook zo vanaf. Aan de buitenkant schoorsteen lijkt het erger en valt erg op.
wouter a
Berichten: 255
Lid geworden op: 11 nov 2009, 15:46
Locatie: Zwaag

Re: Kap noodzakelijk?

Bericht door wouter a »

@richard,

de betreffende kappen functioneren op zich goed mits goed geplaatst....
soms kan het al helpen om de kap 1/8 slag te draaien, ik zeg soms.
Als uitvinders iets uitvinden om uitvindingen uit te vinden vinden ze de uitvinding der uitvindingen uit.
RicharddeBlauw
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2010, 14:14

Re: Kap noodzakelijk?

Bericht door RicharddeBlauw »

En met welke reden zou draaien helpen?
Plaats reactie